De gemeente als werkgever
Binnen Oude IJsselstreek zijn we één van de grotere werkgevers, met ongeveer 300 mensen in vaste dienst en een flexibele schil. Er gaat jaarlijks circa 18 miljoen om in de P-begroting aan loonkosten en opleidingen. Daarmee dragen we bij aan de dimensies inkomen, werk, balans tussen werk en privé en sociale contacten.
De mensen die voor de gemeente werken, moeten hun vak verstaan, midden in de samenleving (durven) staan en goed opgeleid en zo vitaal mogelijk zijn. Dit vraagt vanuit onze rol als werkgever om goed werkgeverschap. Als werkgever willen we onze medewerkers goede faciliteiten blijven bieden, zoals huisvesting, opleidingsmogelijkheden en mogelijkheden om flexibel en plaats- en tijdsonafhankelijk te kunnen werken. Deze faciliteiten dienen daarmee als middel om onze inwoners ten dienste te kunnen zijn. Komend jaar leggen we als werkgever extra focus op het verbeteren van onze informatievoorziening, digitalisering, de interne beheersing en verantwoording en vitaliteit.
In september wordt het Plan Van Aanpak aan de auditcommissie voorgelegd hoe wij om willen gaan met het oplossen van de 4 meest urgente bevindingen. Een tweede Plan Van Aanpak gaat over de "rechtmatigheidsverklaring". De invoering hiervan is met een jaar uitgesteld. Dit geeft ons meer ruimte om dit proces ook in 2022 zorgvuldig op te zetten. Beide plannen van aanpak hangen met elkaar samen. Daarnaast is er nog de going concern wat de veelvoud aan zaken complexer maakt.
In Q4 staat het PMO (Preventief Medewerkers Onderzoek) gepland. Deze draagt bij aan het vitaliteitsbewustzijn van onze organisatie en onze collega's.