|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Meerjarenperspectief (x 1.000)
+ = voordeel, - is nadeel |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Autonoom of
Beleids-matig (keuze) |
Toelichting |
|
|
Structureel resultaat Programmabegroting 2019 |
1.122 |
755 |
924 |
1.230 |
1.230 |
|
|
|
|
Incidenteel resultaat Programmabegroting 2019 |
-1.063 |
-697 |
-894 |
-1.119 |
-1.119 |
|
|
|
|
Totaal resultaat programmabegroting (voor toevoeging algemene reserve) |
59 |
58 |
30 |
111 |
111 |
|
Dit is zonder het 'spaarbedrag' wat we in de begroting hebben opgenomen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Incidentele ontwikkelingen 1e berap |
-68 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pg |
Autonome ontwikkelingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Extra huurinkomsten keurkamer |
22 |
32 |
32 |
32 |
32 |
A |
De Keurkamer is de komende jaren verhuurd, dit levert extra huurinkomsten op. Over 2019 zijn er nog incidenteel wat lasten (aansluitingen etc), waardoor het voordeel wat lager is. |
|
|
1 |
Omgevingsvergunning bouw (leges) |
40 |
40 |
40 |
40 |
40 |
A |
De opbrengsten uit vergunningen voor bouwaanvragen zijn de afgelopen jaren wat hoger, door de gunstigere economie.De opbrengsten uit leges zijn afhankelijk van het aantal aanvragen, waardoor de inkomsten per jaar kunnen verschillen. |
|
|
2 |
Kwijtschelding gemeentelijke heffingen |
-27 |
-27 |
-27 |
-27 |
-27 |
A |
De kosten voor kwijtschelding op de gemeentelijke heffingen stijgen de afgelopen jaren. De verwachting is dat er structureel een bedrag van circa € 75.000 extra nodig is. 62,5% van het totale bedrag wordt gedekt uit de voorziening riolering, waarmee het tekort op de exploitatie nog €27.000 per jaar is.
Onderzocht wordt, of er nog dekkingsmogelijkheden zijn via de afvalstoffenheffing. |
|
|
Bv |
Effecten Algemene Uitkering |
-16 |
-12 |
-118 |
-21 |
-21 |
A |
Op basis van de septembercirculaire 2018 |
|
|
BV |
P-budget; Juridisch advies tbv personele zaken |
|
50 |
50 |
50 |
50 |
A |
Dit budget is afgelopen jaren niet volledig gebruikt. Op basis van gemiddelde uitgaven van de afgelopen jaren, wordt het nieuwe budget berekend. (is nu voorlopige inschatting). |
|
|
Bv |
Dividenden |
336 |
160 |
160 |
160 |
160 |
A |
Inkomsten uit dividenduitkering zijn hoger dan begroot. We hanteren het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar. Hier vanuit gaand, geeft dit 158.000 voordeel komende jaren. |
|
|
BV |
Accountant |
|
15 |
15 |
15 |
15 |
A |
Met de nieuwe aanbesteiding worden de kosten voor de accountant lager. |
|
|
|
Kleine posten |
36 |
-10 |
-10 |
-10 |
-10 |
A |
Bestaat uit:
- Verlagen budget lucht-oblique en panoramafoto's. De afgelopen jaren vallen zijn gunstig uitgevallen. er vanuit gaan dat dit zo blijft kan het budget met € 5000,- naar beneden.
- hogere kosten bijdrage A&O fonds €15.000 per jaar. |
|
|
Totaal autonome ontwikkelingen |
|
391 |
248 |
142 |
239 |
239 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pg |
Beleidsmatige (nieuwe) ontwikkelingen zonder effect Gemeenschappelijke Regelingen scenario 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
MJOP gebouwen |
|
-130 |
-130 |
-130 |
-130 |
B |
De doorrekening van de Meerjarenonderhoudsprogramma’s (MJOP’s) is gereed. Op basis van het gekozen niveau, kunnen we volstaan met een verhoging van de jaarlijkse dotatie van € 130.000. |
|
|
3 |
Bijeenkomst regio van ijzersteden in OIJ |
|
|
-50 |
|
|
B |
Dit betreft extra kosten voor de organisatie van de bijeenkomst van de Ring van Ijzersteden in onze gemeente. We gaan ervanuit dat we deze bijeenkomst kunnen organiseren met 50% cofinanciering door de Provincie, dan wel de kosten zoveel mogelijk te beperken. |
|
|
BV |
Regionale plan Gld Herdenkt |
|
-35 |
|
|
|
B |
Het college heeft intentie uitgesproken mee te doen met het regionale plan Gld. Herdenkt/ 75 jaar vrijheid vieren.
Hiervoor is eenmalig in 2020 een budget nodig van 35.000 euro. |
|
|
BV |
P-budget : Uitvoeringskosten overheveling taken gecertificeerde intstellingen (fte) |
|
-50 |
-50 |
-50 |
-50 |
B |
Een aantal taken vanuit de gecertificeerde (jeugd)instellingen worden overgeheveld naar de gemeente op het gebied van drangtrajecten. Hier komt geen geld mee. Dit betekent dat we deze extra taken zelf moeten bekostigen en bemensen. Hiervoor is extra formatie benodigd voor circa 50.000 per jaar. |
|
|
BV |
P-budget; benodigde extra capaciteit projecten en kwaliteit |
|
-180 |
-180 |
-180 |
-180 |
B |
Om de vele projecten en processen (onder andere kwaliteitszorg en transformatieprocessen binnen het sociaal domein) die er voor de komende jaren op de rol (blijven) staan, is uitbreiding van zowel het projectteam als in kwaliteitszorg noodzakelijk. |
|
|
|
Kleine posten |
|
-62 |
-37 |
-37 |
-37 |
B |
Dit betreft een aantal kleinere ontwikkelingen:
- 15.000 incidenteel budget voor training veilige publieke dienstverlening en afronding vitaliteit
- 10.000 incidenteel budget pilot dorpsauto icm cofinanciering Provincie
- 10.000 structureel hogere lasten onderwijsvergoedingen (gymvergoeding)
- 10.000 structureel hogere lasten leerlingenvervoer
- 7.000 structureel hogere lasten sportprijs
- 10.000 structureel lasten stedenbouwkundig advies |
|
|
Totaal nieuwe ontwikkelingen |
|
382 |
-457 |
-447 |
-397 |
-397 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pg |
Dekkingsmogelijkheden scenario 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Pilot één loket woonadvies |
|
40 |
40 |
|
|
B |
We kunnen ervoor kiezen om hier voorlopig niet zelf actief mee te starten. Er is een verkenning bezig van de realiseerbaarheid van een integraal loket op lokale en regionale schaal. Er is begonnen met een inventarisatie van bestaande loketten, daarnaast ligt er het rapport “Eigenhuis coach” van Atrivé (n.a.v. een onderzoek in opdracht van de regio Achterhoek) over de mogelijke inrichting van een integraal loket. Er wordt gewerkt aan een ambtelijk advies o.b.v. het rapport van Atrivé aan de thematafel W&V.
Het Energieloket, uitvoerder van de Duurzaamheidslening en beoogd uitvoerder van de Toekomstbestendig Wonen Lening, is bezig met de verbreding van hun competenties naar o.a. het sociaal domein. Ook daar wordt gekeken hoe kan worden aangesloten bij bestaande structuren (o.a. Zlim Thuis). De aanbeveling is af te wachten wat het resultaat is van de regionale activiteiten op dit gebied en vooralsnog niet zelf te starten met deze pilot. |
|
|
1 |
Revitaliseringsfonds/creatieve woonoplossingen |
|
|
200 |
100 |
|
B |
Dit budget was een combinatie van Revitaliseringsfonds en een ‘Investeringsfonds voor creatieve woonoplossingen’. Het eerste deel kan zonder grote bezwaren worden uitgesteld. Eerst afspraken met de provincie en andere partijen maken en pas daarna bepalen of er een bijdrage vanuit de gemeente nodig is. Het tweede deel wél handhaven om zo ontwikkelingen mogelijk te maken die aansluiten bij de woonbehoeften. |
|
|
2 |
Kunst en cultuur |
|
10 |
10 |
|
|
B |
Dit subsidiebudget van 42.000 is oa bedoeld om nieuwe initiatieven op het gebied van Kunst en Cultuur te kunnen ondersteunen. Hierin kunnen we minder actief participeren en meer externe middelen genereren via subsidiemedewerker. De verwachting is dat dit bedrag voor 2019 bijgesteld kan worden en een bezuiniging op kan leveren van € 10.000,- structureel. |
|
|
2 |
Inclusie |
|
20 |
20 |
|
|
B |
Budget kan van 45.000 naar 25.000. Vooral gebruik maken van eigen menskracht en bestaande middelen. Het gaat vooral om een verandering in werkwijze, houding en gedrag, wat na invoering onderdeel wordt van het going concern. |
|
|
2 |
Buurtbudgetten/samenlevingsinitatieven |
|
20 |
20 |
|
|
B |
Het budget voor de samenlevingsinitatieven is 60.000. Dit kan in principe naar beneden bijgesteld, door meer gebruik te maken van bestaande budgetten en vooral te ondersteunen. |
|
|
2 |
Ouderenwerk |
|
10 |
10 |
|
|
B |
Het budget op ouderenwerk wordt niet elk jaar volledig benut. |
|
|
3 |
Initiatieven nederlandse en duitse taal |
|
13 |
13 |
13 |
13 |
B |
Scholen pakken zelf de verantwoordelijkheid rondom dit thema. We dragen momenteel 2.000 per jaar bij aan het bestaande initiatief Nl-D taal. Er zijn op dit moment geen andere initiatieven. Als wij hier zelf meer mee willen doen dan er nu al gebeurt, dan vraagt dit (beduidend) meer dan 13.000. |
|
|
Bv |
Abonnementen |
|
25 |
25 |
25 |
25 |
B |
Alle abonnementen opzeggen en alleen waar echt nodig opnieuw aangaan van een abonnement. Hiermee wordt de informatieverstrekking wel verminderd. |
|
|
BV |
Onvoorzien |
|
20 |
|
|
|
B |
Wordt in de praktijk niet volledig gebruikt, het budget zou omlaag kunnen worden bijgesteld. Het risico op overschrijding wordt echter wel hoger, aangezien we steeds scherper begroten. Voor onverwachte kosten is dan steeds minder ruimte in de huidige budgetten. |
|
|
Totaal dekkingsmogelijkheden scenario 1 |
|
0 |
158 |
338 |
138 |
38 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prognose resultaat scenario 1 |
450 |
7 |
63 |
91 |
-9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pg |
Risico Gemeenschappelijke regelingen (scenario 2) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
GR ODA |
|
-130 |
-130 |
-130 |
-130 |
A |
Betreft verhoging in de bijdrage ODA. De huidige lijn van het college is om verhogingen niet zonder meer te accepteren. We zijn echter afhankelijk van het uiteindelijke besluit van het AB van de betreffende GR, of we de gevraagde extra budgetten in de eigen GR worden opgevangen/ dan wel keuzes in eigen organisatie worden gemaakt. |
|
|
2 |
Laborijn (tussen de hekjes) |
|
pm |
pm |
pm |
pm |
A |
Onlangs is door Laborijn aangegeven dat de benodigde budgetten mogelijk nog hoger worden dan berekend in de bestuursopdracht VJN. De huidige lijn van het college is om verhogingen niet zonder meer te accepteren. We zijn echter afhankelijk van het uiteindelijke besluit van het AB van de betreffende GR, of we de gevraagde extra budgetten in de eigen GR worden opgevangen/ dan wel keuzes in eigen organisatie worden gemaakt. |
|
|
4 |
GR VNOG |
|
-260 |
-260 |
-260 |
-260 |
A |
De Veiligheidsregio stevent in 2019 en 2020 af op een jaarlijks tekort van zo'n 4,5 miljoen euro. Voor Oude IJsselstreek is over 2019 een tekort te verwachten van ruim € 200.000,- oplopend naar € 260.000 vanaf 2020.
De huidige lijn van het college is om verhogingen niet zonder meer te accepteren. We zijn echter afhankelijk van het uiteindelijke besluit van het AB van de betreffende GR, of we de gevraagde extra budgetten in de eigen GR worden opgevangen/ dan wel keuzes in eigen organisatie worden gemaakt. |
|
|
Totaal kosten gemeenschappelijke regelingen |
|
0 |
-390 |
-390 |
-390 |
-390 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pg |
Dekkingsmogelijkheden scenario 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Taskforces verminderen |
|
60 |
85 |
85 |
85 |
B |
Het is mogelijk om de toename van het budget voor taskfoces de komende jaren te verminderen/temporiseren door meer met eigen inzet te doen en in gezamenlijkheid met andere partijen. |
|
|
1 |
Revitaliseringsfonds/creatieve woonoplossingen |
|
|
|
125 |
200 |
B |
Dit budget was een combinatie van Revitaliseringsfonds en een ‘Investeringsfonds voor creatieve woonoplossingen’. Het eerste deel kan zonder grote bezwaren worden uitgesteld. Eerst afspraken met de provincie en andere partijen maken en pas daarna bepalen of er een bijdrage vanuit de gemeente nodig is. Het tweede deel wél handhaven om zo ontwikkelingen mogelijk te maken die aansluiten bij de woonbehoeften. |
|
|
1 |
Civieltechnische kunstwerken |
|
42 |
42 |
42 |
42 |
B |
Veel achterstallig onderhoud is de afgelopen jaren ingelopen. Ook in 2019 wordt er nog veel gedaan. We zullen deze verplichtingen na moeten komen. Voor 2019 komt de besparing daarmee uit op € 17.000. De jaren erna wordt structureel volstaan met een budget van € 125.000, dus een besparing van € 42.000. |
|
|
3 |
Arbeidsmarktinitiatieven |
|
25 |
25 |
25 |
25 |
B |
Het is mogelijk om het budget van €175.000 naar € 150.000 terug te brengen door slimme inzet van middelen. We kunnen dan nog steeds activiteiten ondersteunen. |
|
|
3 |
Regionale samenwerking |
|
25 |
25 |
25 |
25 |
B |
Betreft initiatievenbudget voor regionale samenwerking ad 50.000,-. Kunnen we op zich halveren, betekent wel minder intitiatieven ondersteunen. |
|
|
3 |
Doorgaande leerlijn 0-18 Silvolde |
|
|
|
|
20 |
B |
In 2019 is het budget niet geheel benodigd. De 3 jaar daarna is het budget ad € 20.000 wel in zijn geheel nodig. Daarna is het project afgerond (met de vorming van de IKC). |
|
|
4 |
Budget van buiten naar binnen |
|
40 |
40 |
40 |
40 |
B |
Het budget tbv 'van buiten naar binnen werken' is 85.000.In 2019 verwachten we het budget niet volledig nodig te hebben. In principe is het ook mogelijk de komende jaren het budget te verlagen. In elk geval wordt hieruit het businessplan om te komen tot een centrum van maatschappelijke informatie, in voorbereiding met het CBS en andere gemeenten betaald. Een aantal andere acties en resultaten worden (mogelijk) later in gang gezet en minder snel behaald. |
|
|
BV |
Bestuurlijke representatie |
|
10 |
10 |
10 |
10 |
B |
Het budget ad € 42.000 kunnen we versoberen. Het budget wordt gebruikt voor ceremoniële activiteiten, bloemen, recepties, etc. |
|
|
BV |
P-budget: Inhuur derden |
|
|
100 |
|
|
B |
Het budget voor inhuur derden kan omlaag als we de organisatieontwikkeling goed doorzetten (juiste persoon op de juiste plaats) en scherp kijken naar onze taken ('kast opruimen'). In 2019 en 2020 is dit budget nog wel hard nodig. |
|
|
BV |
Onvoorzien |
|
30 |
50 |
50 |
50 |
B |
Wordt in de praktijk niet volledig gebruikt, het budget zou omlaag kunnen worden bijgesteld. Het risico op overschrijding wordt echter wel hoger, aangezien we steeds scherper begroten. Voor onverwachte kosten is dan steeds minder ruimte in de huidige budgetten. |
|
|
Totaal dekkingsmogelijkheden scenario 2 |
|
|
172 |
292 |
317 |
412 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prognose resultaat scenario 2 (incl GR) |
|
-211 |
-35 |
18 |
13 |
|
|
|
|