Verbinding in opgaven
-Meedoen aan onze samenleving
-Een leven lang leren
-Een bloeiende economie
-Duurzaamheid geeft nieuwe energie
Met de huidige crisis zien we (opnieuw) dat vooral de meest kwetsbare mensen als eerste de klappen opvangen. Denk aan de ZZP-ers, mensen met tijdelijke (of 0-uren) contracten, maar ook de ouderen en mensen met een beperking die geen bezoek mogen ontvangen. Ook de kwetsbare groep kinderen wordt hierdoor geraakt; door de crisis en onderwijs op afstand werd de achterstand van een toch al kwetsbare groep nog groter.
Ook los van de crisis zien we dat tegenstellingen groeien. Dit zie je in Oude IJsselstreek ook terug. We zijn gemiddeld gezien ongezonder, leven korter, hebben meer achterstanden in ontwikkeling, meer flexbanen, enzovoort. Dit geeft een grotere kansongelijkheid. Met alle gevolgen van dien.
Het is duidelijk dat ook het onderwijsveld er door de crisis anders uit gaat zien. Hoe willen we onze kinderen, leerlingen, studenten opvoeden, scholen, klaar maken voor de toekomst. We hebben in de afgelopen periode kostbare lessen geleerd over hybride leren en wat we online kunnen incorporeren in ons “normale” systeem. Effecten op de kwaliteit van het onderwijs, het imago van de school en de gevolgen voor de identiteitsbeleving zullen de komende periode duidelijker worden. De toenemende kansenongelijkheid zal een extra appel doen op het onderwijs, kinderopvang en de ondersteuning.
Door op verschillende terreinen in te zetten, beginnend vanaf de jeugd, proberen we de kansongelijkheid te verkleinen. Door ook anders te kijken naar kwetsbaarheid: wat is ‘normaal’? Voorkomen en normaliseren verkleint de kansongelijkheid en kan op veel fronten winst opleveren: in werk en inkomen, sociale contacten, onderwijs, maatschappelijke betrokkenheid, maar ook op het subjectieve welzijn en gezondheid.
Prognose benodigde middelen
Om uitvoering te geven aan dit speerpunt met onderstaande maatregelen, verwachten we jaarlijks ruim € 100.000 nodig te hebben.
Maatregelen
- Uitvoering Integraal Huisvestingsplan
De uitvoering van het Integrale Huisvestingsplan (2019) is voor de komende jaren een belangrijke pijler. Door de ontwikkelingen en de behoefte om ook hier breder te kijken dan alleen de technische aspecten, ontstaan nieuwe inzichten die naar verwachting het IHP moeten corrigeren. Zoals bijvoorbeeld de duurzaamheids-discussie en de keuzes rondom Gendringen. Financieel zijn de gevolgen van de coronacrisis op bijvoorbeeld de investeringsbedragen en de marktprijzen momenteel volstrekt onbekend (risico). - Opgave onderwijs en kinderopvang
De drie uitgangspunten die centraal staan binnen de transformaties van de participatiewet, de jeugdzorg en de WMO, zullen ook binnen het onderwijsveld en kinderopvang invulling gaan krijgen:
*Normaliseren; wij willen het vermogen van mensen bevorderen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in hun eigen ontwikkeling om mee te kunnen blijven doen en inzetbaar te blijven in de arbeidsmarkt.
*Voorkomen; We willen een doorgaande leer- en leefomgeving creëren waar elk bewoner optimaal kan leren, ongeacht de culturele achtergrond, status, taal, inkomen, talenten en beperkingen, om daarmee te voorkomen dat de ontwikkeling van deze mensen onvoldoende wordt ondersteund.
*Innoveren/Samenwerken; wij zoeken naar samenwerking met het onderwijs, kinderopvang en ondersteuning om samen te innoveren en een doorlopend onderwijsaanbod te kunnen aanbieden dat dekkend is voor de vraag en onze inwoners helpt om “een leven lang” zelfstandig en wendbaar te zijn op de arbeidsmarkt. Inclusief denken is wat ons betreft de sleutel.
Onderwijs, kinderopvang en gemeenten hebben elkaar nodig om hun maatschappelijke opdracht goed uit te kunnen voeren. Zeker op het gebied van preventie kunnen ze niet zonder elkaar. Onderwijs is ook de plaats waar alle jeugdigen én veel ouders bereikt kunnen worden. Een gezamenlijke taal en het gezamenlijk uitwerken van de hierboven genoemde begrippen is daarbij essentieel.
- Inclusief onderwijs
Elk kind heeft het recht om zich zo volledig mogelijk te ontwikkelen en te ontplooien. Daarvoor is het nodig om naar het kind de kijken als kind. Niet alleen vanuit het perspectief van het onderwijs, of vanuit het perspectief van jeugdzorg, maar juist in samenhang, waarbij verschillen aanvaard en gevierd worden, elk kind gelijkwaardige kansen krijgt en hun eigen kracht versterkt wordt. Dat is inclusief onderwijs. Hiervoor is het nodig dat de gemeente een verbindende rol gaat spelen bij de ontwikkeling van onderwijs, welzijn en zorg inclusief vroegsignalering en preventieve aanpak. We zien daar kansen om te werken aan het versterken van de eigen kracht van onze leerlingen en het sociale netwerk van kinderen en ouders. Via inclusief onderwijs willen we kinderen en jongeren naar vermogen mee laten doen, laten participeren. Daarom willen we normaliseren, ontzorgen en niet onnodig medicaliseren. - Onderwijs en Arbeidsmarktbeleid
Graag onderzoeken we aan de thematafel Onderwijs en Arbeidsmarktbeleid hoe we samen met collega-gemeenten en de strategische partners uit het bedrijfsleven en het onderwijs deze nieuwe opgave vorm kunnen geven en specifiek kunnen maken voor onze gemeente. Hierbij willen we als gemeente maximaal investeren in de wendbaarheid en mentale veerkracht van onze werknemers om hiermee de bedrijven in onze regio maximaal te kunnen bedienen. - Jeugdbeleid / kansongelijkheid jeugd en onderwijs
Vanuit het jeugdbeleid is er altijd veel aandacht voor kwetsbare kinderen. Tijdens deze crisis, is juist deze doelgroep extra kwetsbaar. Er is dan ook extra inzet op het vinden van en het extra ondersteuning bieden aan kwetsbare kinderen. Waarin we nu nog nadrukkelijker ook de invalshoek vanuit het onderwijs en de samenhang en verbinding tussen het onderwijs en de jeugdzorg leggen. Deze invalshoek willen we doorzetten in een integrale beleidslijn. Deze lijn sluit naadloos aan op onze visie op inclusief onderwijs en sluit aan bij het normaliseren en voorkomen, zoals bij bijvoorbeeld Buurtzorg Jong en andere ontwikkelingen in het Sociaal Domein. - Preventieve aanpak leerplicht
De pilot van curatief naar preventief is voortvarend ingezet in het Voortgezet Onderwijs (VO). Inmiddels hebben ook enkele Primair Onderwijsinstellingen (PO) hulp en ondersteuning gevraagd. Met deze aanpak ontstaat er een nauwere samenwerking tussen de scholen, jeugdzorg en de gemeente, waardoor we samen de ontwikkelingen bij jongeren individueel zo goed mogelijk kunnen faciliteren.
De voorlopige resultaten lijken succesvol en kunnen tot een concreet plan van aanpak leiden om deze werkwijze zo veel mogelijk binnen de gemeente in te zetten. - LeerlingenvervoerWe stellen een nieuwe verordening leerlingenvervoer op. Deze is onderdeel van de visie op inclusief onderwijs (voorkomen en normaliseren) waarbij in het onderwijs onderzocht wordt in hoeverre er meer verwacht mag en kan worden van ouders als het gaat om vervoer van en naar school. Meer lokaal aanbod van onderwijsvormen zou dat mogelijk kunnen maken.
- Laaggeletterdheid
Samen met de Achterhoekse gemeenten stellen we een regionaal beleidsplan op om de laaggeletterdheid in de regio te bestrijden. Deze vertalen we naar een lokale uitvoeringsagenda, in aansluiting op de uitkomsten van de expertmeeting laaggeletterdheid die we eerder in onze gemeente hebben gehouden. Nog in 2020 sluiten we in lijn met de lokale uitvoeringsagenda, een meerjarenovereenkomst af met Bibliotheek Achterhoekse Poort. Bovendien sluiten de kaders en acties aan bij de ontwikkelingen in het brede sociale domein, waaronder de nieuwe uitvoering van de Participatiewet, de veranderopgave inburgering en de doorontwikkeling van de samenwerking met lokale partners in de sociale basis. - Creëren doelgroepbanen
Als werkgever gemeente OIJ gaan we steeds meer toe naar een organisatie met hoogopgeleiden. Vanuit de inclusieve maatschappij willen we een zo breed mogelijke afspiegeling in onze organisatie. En niet alleen door mensen te detacheren (zoals bij de buitendienst), maar mensen die in doelgroepenregister zitten in dienst nemen. Dit sluit onder andere naadloos aan bij de gedachte van Meedoen Werkt!.