1e Berap 2020
|
Blz. 1
|
1e berap 2020
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
Programma 1: De gemeente waar het goed wonen is
|
Blz. 6
|
*1.5: Duurzaamheid geeft nieuwe energie
|
Blz. 7
|
Waar gaan we naartoe?
|
Blz. 8
|
-1.5.1: Zelf opwekken van electriciteit (duurzame energie).
|
Blz. 9
|
-1.5.1.1: Regionale energie strategie (RES).
|
Blz. 10
|
-1.5.1.2: Regionale energie monitor 2020.
|
Blz. 11
|
-1.5.2: Vervanging van aardgas door andere warmtebronnen.
|
Blz. 12
|
-1.5.2.1: Warmtetransitievisie.
|
Blz. 13
|
-1.5.3: We besparen energie, electriciteit en gas.
|
Blz. 14
|
-1.5.3.1: Wijk van de toekomst.
|
Blz. 15
|
-1.5.4: We dringen het gebruik van originele (primaire) grondstoffen terug en sluiten daarbij aan op landelijke normen.
|
Blz. 16
|
-1.5.4.1: Uitvoeringorganisatie afvalinzameling.
|
Blz. 17
|
-1.5.4.2: Milieustraat.
|
Blz. 18
|
-1.5.4.3: Circulair Varsseveld.
|
Blz. 19
|
*1.7: Een visie op onze omgeving.
|
Blz. 20
|
Waar gaan we naartoe?
|
Blz. 21
|
-1.7.1: Op 1 januari 2021 zijn we voorbereid op de Omgevingswet.
|
Blz. 22
|
-1.7.1.1: Vaststellen Omgevingsvisie (Toekomstvisie).
|
Blz. 23
|
-1.7.1.2: Aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
|
Blz. 24
|
-1.7.1.3: Starten met de implementatie van het Omgevingsplan.
|
Blz. 25
|
-1.7.1.4: Starten met de verandering in houding en gedrag.
|
Blz. 26
|
*1.8: Flexibel wonen op maat
|
Blz. 27
|
Waar gaan we naartoe?
|
Blz. 28
|
-1.8.1: Vraag en aanbod zijn kwantitatief en kwalitatief beter in balans.
|
Blz. 29
|
-1.8.1.1: We bouwen extra woningen.
|
Blz. 30
|
-1.8.1.2: We bepalen de woningbehoefte kleine kernen en buitengebied.
|
Blz. 31
|
-1.8.1.3: We pakken leegstand aan.
|
Blz. 32
|
-1.8.1.4: We evalueren de startersleningen.
|
Blz. 33
|
-1.8.2: Er zijn voldoende woningen geschikt om flexibel aan te passen aan veranderende behoeften (levensloopbestendige en flexibele woningen).
|
Blz. 34
|
-1.8.2.1: We onderzoeken de concrete vraag naar woningen met ondersteuning en zorg.
|
Blz. 35
|
Overige onderwerpen binnen programma 1
|
Blz. 36
|
Waar gaan we naartoe?
|
Blz. 37
|
-1.10.1: Inwoners voelen zich prettig en veilig in hun eigen woonomgeving.
|
Blz. 38
|
-1.10.1.1: Herziening van het "Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)".
|
Blz. 39
|
-1.10.2: Onze gemeente is over de weg en met openbaar vervoer goed bereikbaar
|
Blz. 40
|
-1.10.2.1: Versterken van het openbaar vervoer.
|
Blz. 41
|
-1.10.2.2: Nieuwe initiatieven voor vervoer.
|
Blz. 42
|
-1.10.2.3: Besluitvorming over 2e fase N18.
|
Blz. 43
|
-1.10.2.4: Ontsluiten van (regionale) bedrijventerreinen.
|
Blz. 44
|
-1.10.3: Een aantrekkelijk, leefbaar en (economisch) vitaal buitengebied behouden en waar mogelijk versterken.
|
Blz. 45
|
-1.10.3.1: Het opstellen van een visie op een vitaal en leefbaar platteland.
|
Blz. 46
|
-1.10.4: Het kerngebied binnen onze gemeente versterken.
|
Blz. 47
|
-1.10.4.1: Het opstellen van een visie op ontwikkelingen op het stroomgebied niveau van de Oude-IJssel & A-Strang.
|
Blz. 48
|
-1.10.5: Beschermen en ontwikkelen van waarden op gebied van natuur, landschap en (stedelijk) groen.
|
Blz. 49
|
-1.10.5.1: We stellen een visie op landschap, natuur en (stedelijk) groen op.
|
Blz. 50
|
Programma 2: Een leefbare gemeente
|
Blz. 51
|
*2.1: Meedoen aan onze samenleving
|
Blz. 52
|
Waar gaan we naartoe?
|
Blz. 53
|
-2.1.1: Iedereen werkt en handelt vanuit onze leidende principes.
|
Blz. 54
|
-2.1.1.1: Versterken samenleving; komen tot een samenhangend en dekkend basisniveau.
|
Blz. 55
|
-2.1.1.2: Hulp en ondersteuning organiseren we zo dicht mogelijk ‘bij huis’.
|
Blz. 56
|
-2.1.1.3: Uitvoeren kwaliteitsslag in het sociaal domein.
|
Blz. 57
|
-2.1.2: Onze inwoners worden integraal en snel geholpen.
|
Blz. 58
|
-2.1.2.1: We maken concrete afspraken over samenwerking en afstemming.
|
Blz. 59
|
-2.1.2.2: Inrichten van de toegang tot Jeugd en de doorontwikkeling daarvan tot integrale toegang.
|
Blz. 60
|
-2.1.2.3: Online hulp- en dienstverlening uitbreiden in afstemming met het informatiepunt als genoemd onder 2.1.1.1.
|
Blz. 61
|
-2.1.3: Inwoners zijn meer zelfredzaam en samenredzaam.
|
Blz. 62
|
-2.1.3.1: Aan de slag met nieuwe vormen van participatie.
|
Blz. 63
|
-2.1.3.2: Laagdrempelige ontmoeting in de wijk faciliteren.
|
Blz. 64
|
-2.1.3.3: Beleid ontwikkelen voor schuldhulpverlening.
|
Blz. 65
|
-2.1.3.4: Invoering nieuwe Wet inburgering.
|
Blz. 66
|
-2.1.3.5: Uitvoering taken Participatiewet onder eigen regie.
|
Blz. 67
|
-2.1.3.6: Experiment Meedoen Werkt!
|
Blz. 68
|
-2.1.3.7: Realiseren van betere aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.
|
Blz. 69
|
-2.1.3.8: Doorontwikkeling Meedoen.
|
Blz. 70
|
-2.1.4: Vrijwilligers en inwoners die mantelzorg verlenen voelen zich erkend, gewaardeerd en weten dat er ondersteuning mogelijk is.
|
Blz. 71
|
-2.1.4.1: Actualiseren uitvoeringsbeleid informele zorg en verbeteren ondersteuning van vrijwillige inzet.
|
Blz. 72
|
-2.1.5: De gezondheidsvaardigheden van onze inwoners verhogen.
|
Blz. 73
|
-2.1.5.1: Uitvoeren preventieprogramma ‘positieve gezondheid en preventie’.
|
Blz. 74
|
-2.1.5.2: Sport en bewegen als middel inzetten voor een gezonde samenleving.
|
Blz. 75
|
-2.1.5.3: Uitvoering Cultuur- en Erfgoedpact (CEPA).
|
Blz. 76
|
-2.1.5.4: Uitreiking ‘kunst en cultuurprijs Oude IJsselstreek’ en ‘sportprijs Oude IJsselstreek’.
|
Blz. 77
|
-2.1.5.5: Inbedden Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg WvGGz.
|
Blz. 78
|
-2.1.5.6: Voorbereiden decentralisatie beschermd wonen.
|
Blz. 79
|
-2.1.6: Binnen 4 jaar een inclusieve gemeente.
|
Blz. 80
|
-2.1.6.1: Uitvoeren van activiteiten samen met de werkgroep Onbeperkt meedoen.
|
Blz. 81
|
-2.1.6.2: Uitvoeren acties als vervolg op 0-meting.
|
Blz. 82
|
*2.2: Een leven lang leren
|
Blz. 83
|
Waar gaan we naartoe?
|
Blz. 84
|
-2.2.1: Alle inwoners van de gemeente hebben een startkwalificatie.
|
Blz. 85
|
-2.2.1.1: We werken aan het regionale plan Achterhoekse jongeren in beeld.
|
Blz. 86
|
-2.2.2: We dringen laaggeletterdheid in onze gemeente terug.
|
Blz. 87
|
-2.2.2.1: We zoeken samenwerkingspartners om laaggeletterden te vinden en te ondersteunen.
|
Blz. 88
|
Programma 3: De werkende gemeente
|
Blz. 89
|
*3.2: Een leven lang leren
|
Blz. 90
|
Waar gaan we naartoe?
|
Blz. 91
|
-3.2.1: In 2020 komen we tot een brede visie, beleid en samenwerking op het gebied van onderwijs.
|
Blz. 92
|
-3.2.1.1: Actualiseren uitvoering van het leerlingenvervoer.
|
Blz. 93
|
-3.2.1.2: Leerplicht van curatief naar preventief (voorkomen is beter dan genezen).
|
Blz. 94
|
-3.2.1.3: Sluiten van een samenwerkingsconvenant met de schoolbesturen in het basisonderwijs.
|
Blz. 95
|
-3.2.2: Onderwijshuisvesting .
|
Blz. 96
|
-3.2.2.1: We maken samen met de betrokken schoolbesturen een bouwplan voor een IKC in Gendringen.
|
Blz. 97
|
-3.2.2.2: We maken samen met de betrokken partners in de pilot ‘doorgaande leerlijn Silvolde’ een plan voor de onderwijshuisvesting in Silvolde.
|
Blz. 98
|
*3.3: Bloeiende economie
|
Blz. 99
|
Waar gaan we naartoe?
|
Blz. 100
|
-3.3.1: Zorgen voor goede bedrijventerreinen.
|
Blz. 101
|
-3.3.1.1: Het bestemmingsplan Hofskamp Oost III wordt ter vaststelling aangeboden.
|
Blz. 102
|
-3.3.1.2: Opstellen van scenario’s voor het re-vitaliseren van bestaande bedrijventerreinen.
|
Blz. 103
|
-3.3.2: Afspraken per kern over ondernemerschap.
|
Blz. 104
|
-3.3.2.1: Starten project Ondernemers aan Zet in andere winkelkernen naar behoefte.
|
Blz. 105
|
-3.3.2.2: Opzetten ondernemersfonds per kern naar behoefte.
|
Blz. 106
|
-3.3.2.3: We zetten de mogelijkheden die het “afwegingskader wonen” actief in.
|
Blz. 107
|
-3.3.3: Versterken van de toeristische sector.
|
Blz. 108
|
-3.3.3.1: Naar aanleiding van de expertmeeting stellen we een herzien beleidsplan op.
|
Blz. 109
|
-3.3.3.2: Vanaf 2020 voeren we het beleidsplan uit.
|
Blz. 110
|
-3.3.4: Vergroten van de wendbaarheid van de economie en behoud werkzekerheid.
|
Blz. 111
|
-3.3.4.1: Opstellen aanvalsplan met maatregelen voor eventuele economische conjuncturele schommelingen.
|
Blz. 112
|
*3.4: Over onze grenzen heen kijken
|
Blz. 113
|
Waar gaan we naartoe?
|
Blz. 114
|
-3.4.1: Intensievere samenwerking met Duitse buurgemeenten op verschillende beleidsvelden.
|
Blz. 115
|
-3.4.1.1: Uitvoeringsplan vaststellen voor samenwerking met gemeente Doetinchem, Emmerich, Montferland en Kleve.
|
Blz. 116
|
-3.4.1.2: Strategische top 3 voor nieuwe terreinen met de samenwerking gemeente Bocholt benoemen en vaststellen.
|
Blz. 117
|
-3.4.1.3: Internationaal Netwerkbureau onderbrengen in een door EUREGIO Gronau e.a. opnieuw op te richten ‘GrensWerk’.
|
Blz. 118
|
-3.4.1.4: Opstellen draaiboek met begroting voor de organisatie jaarvergadering Ring van IJzersteden 2021.
|
Blz. 119
|
-3.4.2: We hebben een intensieve samenwerking tussen ondernemers, maatschappelijke organisaties en overheid binnen de achterhoek.
|
Blz. 120
|
-3.4.2.1: Evalueren van de opbrengsten/ midterm review van de regionale samenwerking.
|
Blz. 121
|
-3.4.2.2: We inventariseren plannen en projecten die in aanmerking komen voor de tweede tranche van de regiodeal en dienen hiertoe een voorstel in.
|
Blz. 122
|
Programma 4: De dienstverlenende gemeente
|
Blz. 123
|
*4.6: Van buiten naar binnen werken
|
Blz. 124
|
Waar gaan we naartoe?
|
Blz. 125
|
-4.6.1: De inwoner vindt dat we goed zichtbaar zijn in de wijk.
|
Blz. 126
|
-4.6.1.1: Op basis van onderzoek vullen we de doelen uit deze opgave aan met indicatoren.
|
Blz. 127
|
-4.6.1.2: We werken op locatie tussen en met inwoners.
|
Blz. 128
|
-4.6.2: De inwoner kan ons zowel online als offline goed en makkelijk bereiken.
|
Blz. 129
|
-4.6.2.1: We geven uitvoering aan de nieuwe visie op dienstverlening.
|
Blz. 130
|
-4.6.3: Met een taskforce werken.
|
Blz. 131
|
-4.6.3.1: Taskforce Wonen en zorg vormgeven.
|
Blz. 132
|
-4.6.4: Platform Maatschappelijke Informatie Achterhoek.
|
Blz. 133
|
-4.6.4.1: Onderzoeken en opzetten van het PMIA.
|
Blz. 134
|
Overige onderwerpen binnen programma 4
|
Blz. 135
|
Waar gaan we naartoe?
|
Blz. 136
|
-4.10.1: Inwoners en ondernemers ervaren de gemeente als schoon en veilig.
|
Blz. 137
|
-4.10.1.1: Opstellen van het Integraal Veiligheidsplan.
|
Blz. 138
|
-4.10.1.2: Actieplan opstellen op basis van het ondermijningsbeeld.
|
Blz. 139
|
-4.10.1.3: Werken aan bewustwording onder inwoners en ondernemers van ondermijning.
|
Blz. 140
|
Programma 5: Bedrijfsvoering / overhead
|
Blz. 141
|
Programma 5: Bedrijfsvoering/ overhead
|
Blz. 142
|
Overige onderwerpen binnen programma 5
|
Blz. 143
|
Waar gaan we naartoe?
|
Blz. 144
|
-5.10.1: We hebben vastgesteld wat de taken zijn en hoe we ze uitvoeren
|
Blz. 145
|
-5.10.1.1: Optimaliseren bedrijfsvoering.
|
Blz. 146
|
-5.10.1.2: Uitvoering plan van aanpak Interne beheersing.
|
Blz. 147
|
-5.10.1.3: We verbeteren de controles op uitbestede taken.
|
Blz. 148
|
-5.10.1.4:De werkplekken passen we aan, zodat we voldoen aan de veiligheids- en arbo-eisen.
|
Blz. 149
|
-5.10.2: We gaan op de juiste manier met informatie van burgers en organisaties om.
|
Blz. 150
|
-5.10.2.1: Vergroten bewustzijn van het bestuur en de organisatie over dit onderwerp.
|
Blz. 151
|
-5.10.2.2: We voeren het informatieveiligheidsbeleid verder uit.
|
Blz. 152
|
-5.10.3: De inwoner vindt dat de gemeente hem goed informeert.
|
Blz. 153
|
-5.10.3.1: Uitvoeren van actiepunten uit de communicatievisie.
|
Blz. 154
|
-5.10.3.2: We verbeteren de website (leesbaarheid en vindbaarheid).
|
Blz. 155
|
-5.10.4: We zijn digitaal goed bereikbaar.
|
Blz. 156
|
-5.10.4.1: Starten met aanvullen van formulieren door E-formulieren.
|
Blz. 157
|
-5.10.4.2: Onderzoeken ontsluiten openbare informatie.
|
Blz. 158
|
-5.10.5: De basishouding is ‘ja mits’,
|
Blz. 159
|
-5.10.5.1: Voortdurend aandacht schenken aan de ‘ja, mits’-houding.
|
Blz. 160
|
Onvoorzien
|
Blz. 161
|
Onvoorzien
|
Blz. 162
|
Financiële positie
|
Blz. 163
|
Financiële positie
|
Blz. 164
|
Afwijkingen
|
Blz. 165
|
Afwijkingen
|
Blz. 166
|
Risico's en verwachtingen
|
Blz. 167
|
Risico's en verwachtingen
|
Blz. 168
|
Investeringen
|
Blz. 169
|
Investeringen
|
Blz. 170
|
Begrotingswijziging
|
Blz. 171
|
Begrotingswijziging
|
Blz. 172
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|