Jaarstukken 2018
|
Blz. 1
|
Jaarstukken 2018
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Aanbieding
|
Blz. 4
|
Aanbieding
|
Blz. 5
|
Leeswijzer
|
Blz. 6
|
Leeswijzer
|
Blz. 7
|
Programmaverantwoording
|
Blz. 8
|
Het programmaplan
|
Blz. 9
|
Programma 1: De gemeente waar het goed wonen is
|
Blz. 10
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 11
|
1: Prettig wonen, leven en werken
|
Blz. 12
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 13
|
1.1: Borgen van de kwaliteit van wonen, leven en werken
|
Blz. 14
|
1.1.1: Wonen
|
Blz. 15
|
1.1.2: Ruimtelijke ordening
|
Blz. 16
|
1.2: Invoering van de Omgevingswet
|
Blz. 17
|
1.2.1: Opstellen Omgevingsvisie
|
Blz. 18
|
1.2.2: Implementatie Omgevingswet
|
Blz. 19
|
1.3: Uitgifte bedrijventerreinen
|
Blz. 20
|
1.3.1: Faciliteren aankoop bedrijfskavels
|
Blz. 21
|
1.4: Uitvoering Woonvisie
|
Blz. 22
|
1.4.1: Uitvoeringsagenda Woonvisie
|
Blz. 23
|
1.4.2: Afstemmen vraag en aanbod Woon-zorg
|
Blz. 24
|
2: Passend aanbod van accommodaties
|
Blz. 25
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 26
|
2.1: Borgen van de kwaliteit van het gemeentelijk vastgoed.
|
Blz. 27
|
2.1.1: Afstoten van overtollig gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 28
|
2.1.2: Actualiseren meerjarenonderhoudsplanning
|
Blz. 29
|
2.1.3: Pilot verkoop openbaar groen
|
Blz. 30
|
2.2: Actualiseren beleid sportaccommodaties
|
Blz. 31
|
2.2.1: Nota Sportaccommodaties
|
Blz. 32
|
2.3.: Cultureel erfgoed instandhouden en betekenis geven
|
Blz. 33
|
2.3.1: Monumenten beleid
|
Blz. 34
|
2.3.2: DRU Visie
|
Blz. 35
|
3: Openbare ruimte, buitengebied en infrastructuur
|
Blz. 36
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 37
|
3.1: Borgen van de kwaliteit van openbare ruimte, buitengebied en infrastructuur
|
Blz. 38
|
3.1.1: Wegen en openbare verlichting
|
Blz. 39
|
3.1.2: Groen
|
Blz. 40
|
3.1.3: Riolering en water
|
Blz. 41
|
3.2: Aanpassen openbare ruimte en infrastructuur
|
Blz. 42
|
3.2.1: Openbare ruimte bij Maria Magdalena Postel
|
Blz. 43
|
3.2.3: Civieltechnische kunstwerken en kunst in de openbare ruimte
|
Blz. 44
|
3.2.3: Nieuwe ontwikkelingen infrastructuur
|
Blz. 45
|
3.3: Buitengebied
|
Blz. 46
|
3.3.1: Kavelruil
|
Blz. 47
|
3.3.2: Ontwikkeling buitengebied
|
Blz. 48
|
3.4: Verbeteren verkeersveiligheid en openbaar vervoer
|
Blz. 49
|
3.4.1: Verbeteren verkeersveiligheid en bereikbaarheid
|
Blz. 50
|
3.4.2: Verkeerseducatie: preventieve maatregelen
|
Blz. 51
|
3.4.3: Kwaliteitsslag netwerk openbaar vervoer
|
Blz. 52
|
Wat heeft het gekost in 2018?
|
Blz. 53
|
Programma 2: Een leefbare gemeente
|
Blz. 54
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 55
|
1: Opvoeden, leren en ontwikkelen
|
Blz. 56
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 57
|
1.1: Iedereen doet mee.
|
Blz. 58
|
1.1.1: Effectieve en samenhangende ondersteuning van ouders/opvoeders bij de opvoeding.
|
Blz. 59
|
1.1.2: Vergroten van ontwikkelingskansen voor de jeugd.
|
Blz. 60
|
1.1.3: Het bevorderen van een leefbare samenleving door cultuureducatie en -ontwikkeling.
|
Blz. 61
|
1.2: Belemmeringen wegnemen en risico's beperken.
|
Blz. 62
|
1.2.1: Taalvaardigheid wordt gestimuleerd.
|
Blz. 63
|
1.2.2: Intensivering van vroegsignalering door netwerkpartners.
|
Blz. 64
|
1.3: Goede randvoorwaarden voor opgroeien en opvoeden.
|
Blz. 65
|
1.3.1: Goede netwerksamenwerking bij (preventieve) jeugdhulp.
|
Blz. 66
|
1.3.2: Het op- en afschalen verloopt soepel.
|
Blz. 67
|
2: Werken, verdienen en uitgeven
|
Blz. 68
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 69
|
2.1: Iedereen doet mee
|
Blz. 70
|
2.1.1: Participatie door inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
|
Blz. 71
|
2.1.2: De keten rondom werken, verdienen en uitgeven functioneert.
|
Blz. 72
|
2.1.3: Jongeren halen hun startkwalificatie.
|
Blz. 73
|
2.2: Minder inwoners met een uitkering.
|
Blz. 74
|
2.2.1: Hoge uitstroom naar werk.
|
Blz. 75
|
2.2.2: Meer rendement Laborijn.
|
Blz. 76
|
2.2.3: Vangnetuitkering 2018.
|
Blz. 77
|
2.3: Inwoners zijn financieel zelfredzaam.
|
Blz. 78
|
2.3.1: Uitvoeringsbeleid voor meedoen geïmplementeerd.
|
Blz. 79
|
2.3.2: Samenhangende aanpak schulddienstverlening.
|
Blz. 80
|
2.3.3: Werken loont.
|
Blz. 81
|
3: Samenleven en meedoen
|
Blz. 82
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 83
|
3.1: Iedereen doet mee
|
Blz. 84
|
3.1.1: Voorzieningen zijn er op gericht dat iedereen kan meedoen.
|
Blz. 85
|
3.2: Inwoners zijn zelfredzaam.
|
Blz. 86
|
3.2.1: Nieuwe vormen van mobiliteit.
|
Blz. 87
|
3.2.2: Statushouders integreren meer.
|
Blz. 88
|
3.3: Inwoners zijn samenredzaam.
|
Blz. 89
|
3.3.1: Samenhang in de wijk/het dorp en representatieve belangenvertegenwoordiging.
|
Blz. 90
|
3.3.2: Vrijwilligers en mantelzorgers worden ondersteund.
|
Blz. 91
|
3.3.3: Een actieve adviesraad sociaal domein.
|
Blz. 92
|
4: Gezond leven, bewegen en ontspannen
|
Blz. 93
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 94
|
4.1: Gezonde en actieve inwoners.
|
Blz. 95
|
4.1.1: Succesvolle inzet van buurtsportcoaches.
|
Blz. 96
|
4.1.2: Achterhoek in Beweging en Special Olympics Nationale Spelen in de Achterhoek.
|
Blz. 97
|
4.1.3: Verenigingen en stichtingen werken aan een inclusieve vitale samenleving.
|
Blz. 98
|
4.2: Ontspannen werkt preventief.
|
Blz. 99
|
4.2.1: Ontspanning door inspanning.
|
Blz. 100
|
4.2.2: Andere vormen van ontspanning.
|
Blz. 101
|
4.2.3: Verenigingen en stichtingen werken aan een inclusieve vitale samenleving.
|
Blz. 102
|
5: Verzorgen, verplegen, verhelpen
|
Blz. 103
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 104
|
5.1: Ondersteuning, hulp en zorg wordt op de juiste manier ingezet.
|
Blz. 105
|
5.1.1: Inzicht in mogelijkheden voor ondersteuning, hulp en zorg.
|
Blz. 106
|
5.1.2: Inzet van de juiste ondersteuning, hulp en zorg.
|
Blz. 107
|
5.1.3: De juiste ondersteuning, hulp en zorg zijn beschikbaar.
|
Blz. 108
|
5.2: Ondersteuning, hulp en zorg wordt in samenhang ingezet.
|
Blz. 109
|
5.2.1: Integrale aanpak van problemen.
|
Blz. 110
|
5.2.2: Integrale samenwerking.
|
Blz. 111
|
6: Algemeen en uitvoering
|
Blz. 112
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 113
|
6.1: Transformatie en innovatie
|
Blz. 114
|
6.1.1: Anders denken is de praktijk.
|
Blz. 115
|
6.1.2: Nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg.
|
Blz. 116
|
6.1.3: Leren van anderen.
|
Blz. 117
|
6.2: Effectief en efficiënt
|
Blz. 118
|
6.2.1: Leren van feedback en analyses.
|
Blz. 119
|
6.2.2: Bedrijfsprocessen zijn simpel, direct en in samenhang.
|
Blz. 120
|
Wat heeft het gekost in 2018?
|
Blz. 121
|
Programma 3: De werkende gemeente
|
Blz. 122
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 123
|
1: Economie, duurzaamheid en samenwerking
|
Blz. 124
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 125
|
1.1: (Economie) Versterken van de economie om daarmee werk & inkomen te borgen
|
Blz. 126
|
1.1.1: Focus op Economische ontwikkeling
|
Blz. 127
|
1.1.2: Goed ondernemersklimaat bieden
|
Blz. 128
|
1.1.3: Innovatiekracht van bedrijven bevorderen
|
Blz. 129
|
1.1.4: Spanningen op de arbeidsmarkt tegen gaan
|
Blz. 130
|
1.1.5: Realisatie breedband in het buitengebied
|
Blz. 131
|
1.1.6: Uitvoering geven aan het Regionaal Afsprakenkader Detailhandel
|
Blz. 132
|
1.1.7: Versterken van de sector vrijetijdseconomie
|
Blz. 133
|
1.2 : (Economie) Circulaire economie bevorderen
|
Blz. 134
|
1.2.1: Circulair inkopen
|
Blz. 135
|
1.2.2: Circulair bouwen en slopen
|
Blz. 136
|
1.2.3: Bedrijven; kennis opdoen en delen over circulaire economie
|
Blz. 137
|
1.3: (Duurzaamheid) Energietransitie bevorderen
|
Blz. 138
|
1.3.1: Energietransitie; opwekking duurzame energie binnen de gemeente grenzen
|
Blz. 139
|
1.3.2: Energietransitie; energiebesparing, energiezuinige (ver)bouw, inkoop duurzame energie, burgerinitiatieven, verduurzamen bedrijven
|
Blz. 140
|
1.3.3: Energietransitie; organisatie, monitoring en bijstellen
|
Blz. 141
|
1.4 : (Samenwerking) Versterken van de regio Achterhoek om te wonen, werken en verblijven
|
Blz. 142
|
1.4.1: Uitvoering geven aan regionale doelen
|
Blz. 143
|
1.4.2: Samen een herziene versie opstellen
|
Blz. 144
|
1.4.3: Heldere structuur geven aan de samenwerking
|
Blz. 145
|
1.5: (Samenwerking) Grensoverschrijdende samenwerking stimuleren
|
Blz. 146
|
1.5.1: Samen werken aan Nederlands Duitse samenwerking
|
Blz. 147
|
1.5.2: Continueren van het netwerkburo
|
Blz. 148
|
1.5.3: Verbinden van verleden, heden en toekomst van ijzer
|
Blz. 149
|
2: Onderwijs
|
Blz. 150
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 151
|
2.1: Toekomstbestendig Onderwijs realiseren
|
Blz. 152
|
2.1.1: Nieuwbouw VMBO-locatie Almende College
|
Blz. 153
|
2.1.2: Toekomst basisonderwijs verkennen
|
Blz. 154
|
2.1.3: Samenwerking onderwijs en gemeente in de ondersteuning van onze kinderen
|
Blz. 155
|
2.2: Ontwikkelkansen Peuters Vergroten
|
Blz. 156
|
2.2.1: Uitvoeringsregels Peuteropvang Oude IJsselstreek
|
Blz. 157
|
2.2.2: Kwaliteitsverbetering Peuteropvang
|
Blz. 158
|
Wat heeft het gekost in 2018?
|
Blz. 159
|
Programma 4: De dienstverlenende gemeente
|
Blz. 160
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 161
|
1: Dienstverlening
|
Blz. 162
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 163
|
1.1: Klantcontact optimaliseren
|
Blz. 164
|
1.1.1: Uitbreiden van deskundigheid op het gebied van online communicatie
|
Blz. 165
|
1.1.2: Onderzoeken dienstverlening frontoffice
|
Blz. 166
|
1.1.3: Ontvangstruimte verbeteren
|
Blz. 167
|
1.2: Verder ontwikkelen van de digitale dienstverlening
|
Blz. 168
|
1.3: De gemeente is voor alle inwoners in brede zin toegankelijk (Inclusie)
|
Blz. 169
|
1.3.1: Uitvoeren van de agenda
|
Blz. 170
|
2: Schoon en veilig
|
Blz. 171
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 172
|
2.1: De inwoner ervaart onze gemeente als schoon
|
Blz. 173
|
2.1.1: Scheiden van afval (grondstoffen) door de inwoners
|
Blz. 174
|
2.1.2: VANG beleid evalueren, monitoren en bijsturen
|
Blz. 175
|
2.2: Veiligheid binnen de samenleving vergroten
|
Blz. 176
|
2.2.1: Actualiseren uitvoeringsbeleid APV
|
Blz. 177
|
2.2.2: Vaststellen regionaal beleid aanpak verwarde personen
|
Blz. 178
|
2.2.3: Voorkomen woninginbraken door preventie
|
Blz. 179
|
2.2.4: Meer inzet op voorkomen en bestrijden
|
Blz. 180
|
Wat heeft het gekost in 2018?
|
Blz. 181
|
Programma 5: Bedrijfsvoering/ overhead
|
Blz. 182
|
Inleiding
|
Blz. 183
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 184
|
1: Personeel en Organisatie
|
Blz. 185
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 186
|
1.1: Streven naar continuïteit en stabiliteit binnen de organisatie
|
Blz. 187
|
1.1.1: Doorontwikkeling van de organisatie en versterken van de positionering van management en teams
|
Blz. 188
|
1.1.2: Onderhoud loongebouw
|
Blz. 189
|
1.1.3: Ondersteunen van de organisatie met behulp van goede personeelsinstrumenten
|
Blz. 190
|
2: Communicatie
|
Blz. 191
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 192
|
2.1: Communicatie voorziet in (maatschappelijke) informatiebehoefte
|
Blz. 193
|
2.1.1: Inzet van Factor C
|
Blz. 194
|
2.1.2: Uitbreiding inzet digitale middelen
|
Blz. 195
|
2.1.3: Professionalisering monitoring
|
Blz. 196
|
2.2: Het verder professionaliseren van de interne- en externe communicatie
|
Blz. 197
|
2.2.1: Opstellen uitvoeringsplan strategische communicatievisie
|
Blz. 198
|
2.2.2: Meer communiceren met beeld
|
Blz. 199
|
3: Informatievoorziening
|
Blz. 200
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 201
|
3.1: Digitale Dienstverlening en Informatievoorziening
|
Blz. 202
|
3.1.1: Dienstverlening Digitaliseren
|
Blz. 203
|
3.1.2: Informatievoorziening Digitaliseren
|
Blz. 204
|
3.1.3: Beheren Gegevens
|
Blz. 205
|
3.1.4: Beheren Software en applicatielandschap
|
Blz. 206
|
3.1.5: Informatie veilig verwerken
|
Blz. 207
|
3.1.6: Informatie privacybewust verwerken
|
Blz. 208
|
4: Financiën, juridische zaken en contractmanagement
|
Blz. 209
|
Wat wilden we bereiken? (doel)
|
Blz. 210
|
4.1: Continue verbetering interne processen op basis van onze interne controle en aanbevelingen accountant
|
Blz. 211
|
4.1.1: De resultaten van de interne controles beoordelen we gedurende het jaar zodat eerder verbeteringen worden doorgevoerd. We voeren aanbevelingen uit de IT-audit uit.
|
Blz. 212
|
4.1.2: We controleren diverse aanbestedingen op basis van EU-regelgeving.
|
Blz. 213
|
4.1.3: We benoemen voor de accountantscontrole 2018-2020 een nieuwe accountant
|
Blz. 214
|
4.2: Verbeteren budgetbeheer en sturing op de P&C-cyclus
|
Blz. 215
|
4.2.1: Twee keer per jaar hebben we interne inhoudelijke en financiële sessies ter voorbereiding van begroting en jaarrekening en monitoren individuele kwaliteit budgetbeheer
|
Blz. 216
|
4.2.2: Implementatie van digitaal budgetbeheer in het P&C-systeem
|
Blz. 217
|
4.3: Duurzame kwaliteitsverbetering van de inkoop- en verkoopprocessen (rechtmatig, doelmatig en doeltreffend)
|
Blz. 218
|
4.3.1: Toetsing op naleving contractuele verplichtingen
|
Blz. 219
|
4.3.2: Teams informeren over het proces van inkoop, verkoop, aanbesteding en contractmanagement.
|
Blz. 220
|
4.3.3: Circulair inkopen stimuleren door één of meerdere aansprekende voorbeelden van circulair inkopen te realiseren, alsmede het vergroten en delen van onze kennis over "van lineair naar circulair inkopen".
|
Blz. 221
|
4.4: Waarborgen algemene juridische kwaliteit in de organisatie
|
Blz. 222
|
4.4.1: Borgen van juridische kwaliteit van onze producten
|
Blz. 223
|
4.4.2: Vergroten juridische kennis van de ambtelijke organisatie
|
Blz. 224
|
4.5: Inwoners faciliteren zodat het gebruik van rechtsmiddelen als laagdrempelig en eenvoudig wordt ervaren.
|
Blz. 225
|
4.5.1: Toepassen premediation
|
Blz. 226
|
4.5.2: Inzetten van alternatieve vormen van geschilbeslechting
|
Blz. 227
|
Wat heeft het gekost in 2018?
|
Blz. 228
|
Paragrafen
|
Blz. 229
|
Paragrafen
|
Blz. 230
|
Paragraaf Financiering
|
Blz. 231
|
Inleiding
|
Blz. 232
|
Beleid
|
Blz. 233
|
Financiering
|
Blz. 234
|
Risicobeheer
|
Blz. 235
|
Paragraaf Verbonden partijen
|
Blz. 236
|
Inleiding
|
Blz. 237
|
Beleid
|
Blz. 238
|
Erfgoed Centrum Achterhoek Liemers (Doetinchem)
|
Blz. 239
|
GGD-Gelre IJssel (Zutphen)
|
Blz. 240
|
Laborijn
|
Blz. 241
|
Omgevingsdienst Achterhoek (Hengelo Gld.)
|
Blz. 242
|
Regio Achterhoek (Doetinchem)
|
Blz. 243
|
Stadsbank Oost Nederland (Enschede)
|
Blz. 244
|
Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland (Apeldoorn)
|
Blz. 245
|
Deelnemingen
|
Blz. 246
|
Financieel overzicht
|
Blz. 247
|
Paragraaf Lokale heffingen
|
Blz. 248
|
Inleiding
|
Blz. 249
|
Beleid
|
Blz. 250
|
Tarieven
|
Blz. 251
|
Opbrengsten
|
Blz. 252
|
Kwijtschelding
|
Blz. 253
|
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 254
|
Inleiding kapitaalgoederen
|
Blz. 255
|
Beleids- en beheerplannen
|
Blz. 256
|
Wegen
|
Blz. 257
|
Civieltechnische kunstwerken en kunst in openbare ruimte
|
Blz. 258
|
Openbare verlichting
|
Blz. 259
|
Riolering
|
Blz. 260
|
Groen
|
Blz. 261
|
Water
|
Blz. 262
|
Speelplaatsen
|
Blz. 263
|
Financieel overzicht
|
Blz. 264
|
Paragraaf Grondbeleid
|
Blz. 265
|
Inleiding
|
Blz. 266
|
Wijziging in wet en regelgeving
|
Blz. 267
|
Actualisaties en herzieningen grondexploitaties
|
Blz. 268
|
Risico’s
|
Blz. 269
|
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 270
|
Inleiding
|
Blz. 271
|
Beleid
|
Blz. 272
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 273
|
Berekening prognose weerstandsvermogen (x 1.000)
|
Blz. 274
|
Kengetallen
|
Blz. 275
|
Jaarrekening 2018
|
Blz. 276
|
Jaarrekening 2018
|
Blz. 277
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|