Programma 3 | Begroot voor wijziging 2020 | Begroot na wijziging 2020 | Rekening 2020 | Afwijking (tov begroot na wijziging) |
Baten | 72 | 108 | 470 | 362 |
Lasten | 3.113 | 2.948 | 3.399 | 450 |
Saldo | -3.041 | -2.841 | -2.929 | -88 |
Bedragen x 1.000 |
Wat wilden we bereiken? (doel)
-3.2.1: In 2020 komen we tot een brede visie, beleid en samenwerking op het gebied van onderwijs.
Onze kinderen verdienen het beste onderwijs en goede zorg dichtbij huis. De faciliteiten op het gebied van onderwijs en educatie moeten actueel en dekkend te zijn. Scholen fungeren steeds meer als centrum van afstemming tussen onderwijs, welzijn en zorg bij de vroegsignalering en preventieve aanpak. Deze ontwikkelingen maken het noodzakelijk om een breed gedragen visie op het gebied van onderwijs en educatie op te stellen als kader voor ons huidige handelen en richting gevend voor de toekomst.
Zowel de scholen als de opvangorganisaties hebben zich enorm ingezet om in te kunnen spelen op de gevolgen van de schoolsluitingen en afstandsonderwijs vanwege het Coronavirus. Daarin is heel veel energie gestoken. Onze coördinerende rol bij de noodopvang heeft bijgedragen aan versterking van de samenwerking en betere afstemming tussen en met onze samenwerkingspartners (onderwijs, kinderopvang, zorg). We hebben met de schoolorganisaties in de LEA (Lokaal Educatieve Agenda) na de eerste golf geëvalueerd en geconstateerd dat we er onder meer in geslaagd zijn om met de noodopvang alle kwetsbare kinderen in beeld te houden. Dit is gerealiseerd met een grote betrokkenheid, creativiteit en goede onderlinge afstemming tussen alle betrokken partijen. Onze hernieuwde inzet en begeleiding van de LEA heeft ertoe bijgedragen dat de onderwerpen op deze agenda breder zijn en dat we een goede basis hebben voor verdergaande samenwerking en afstemming tussen de jeugdwet en passend onderwijs. De actuele zorgen over groeiende ongelijkheid bij de ontwikkeling van leerlingen is een ander thema dat op de LEA agenda gezamenlijke inzet en prioritering vraagt. We werkten goed samen bij de taalklassen en de versterking van de samenwerking met leerplicht en buurtzorgjong. De zomerschool heeft in 2020 door omstandigheden niet plaatsgevonden, maar de voorbereidingen voor een zomerschool 2021 zijn al wel in 2020 gestart. Door vroegtijdig verzuim te herkennen en sneller te kunnen doorschakelen om de vaak achterliggende problematiek te begrijpen zien we dat de effectiviteit en doelmatigheid van leerrecht wordt versterkt. Begin 2021 wordt deze huidige preventieve aanpak geëvalueerd. Aan de hand van de analyse van het huidige leerlingenvervoer wordt in 2021 een nieuwe verordening leerlingenvervoer opgesteld, waarbij meer maatwerk en zelfredzaamheid en kansen voor de doelgroep belangrijke uitgangspunten zijn.
-3.2.2: Onderwijshuisvesting .
De gemeente en de schoolbesturen bieden voor alle leerlingen een passende onderwijsplek, zoveel mogelijk dichtbij huis. De onderwijshuisvesting is adequaat en duurzaam om ook in de toekomst de nodige diversiteit en kwaliteit van het onderwijs te kunnen bieden. Door het bouwen van kindcentra realiseren we, fysiek, de gewenste samenhang en afstemming tussen kinderopvang, jeugdzorg e.d.
Ook in 2020 heeft de gemeente geparticipeerd in het initiatief van schoolorganisaties voor onderwijshuisvesting in Silvolde. Dit project "Samen Leren Silvolde" om samen te komen tot een gemeenschappelijke visie op doorgaande leerlijnen en een locatiekeuze in Silvolde heeft na verschillende overleggen geleid tot het advies dat de huidige locatie van De Plakkenberg de meest geschikte locatie is voor het in 2021 nader uit te werken IKC Silvolde. De lokale visie op de doorgaande leerlijnen zal in 2021 breder worden gedeeld met stakeholders om te kunnen dienen als bouwsteen voor verdere uitwerking.
Voor het te realiseren IKC in Gendringen is door de gemeente samen met de betrokken besturen een principe keuze gemaakt om op de locatie van de huidige Christoffelschool vervangende nieuwbouw te gaan realiseren.
Daarmee is de basis gelegd voor de vaststelling van de definitiefase van het project, dat nu onder leiding van een procesbegeleider verder wordt uitgewerkt. De besluitvorming van deze fase is in het tweede kwartaal van 2021 gepland.
Naast deze projecten, voortkomend uit het IHP, zijn er ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en ventilatievoorzieningen in schoolgebouwen. Samen met de betreffende schoolbesturen zijn we deze in kaart aan het brengen om met geactualiseerde leerlingenprognoses en onderwijskundige ontwikkelingen, in 2021 te komen tot een visie op duurzame onderwijshuisvesting in onze gemeente en te kijken hoe die zich verhoudt met het huidige IHP.