Financiële positie
Afwijkingen
Pgr | Tkvld | Omschrijving | Afwijking | Toelichting op de afwijking |
---|---|---|---|---|
1 | 5.5 | Monumentensubsidie | -25.000 | Betreft de gemeentelijke subsidie voor het plegen van onderhoud en aan en instandhouding van gemeentelijke monumenten. Om alle aanvragen die zijn ingediend voor 1 maart (zoals opgenomen in de verordening) te kunnen toekennen is er een tekort van 25.000. Volgens onze verordening is het moeilijk om prioritering aan te brengen aan de verzoeken. De wens is om in 2024 met het beleid aan de slag te gaan, zodat wij beter met een plafond van het beschikbare budget kunnen werken. Dit is nog op basis van een verwachte cofinanciering vanuit de Provincie waar Provinciale staten hopelijk binnenkort een besluit over zal nemen. Hierna zal de provincie onze aanvraag hiervoor afhandelen en hopelijk de provinciale bijdrage bevestigen. |
1 | 8.1 | Omgevingsvergunning RO | 8.000 | Gezien alle projecten en aanvragen die we hebben ontvangen verwachten we hier meer te realiseren dan begroot. Met name de woningbouwplannen zorgen hier voor een plus. Tevens zal de aanpassing van de legesverordening ten aanzien van de buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (BOPA's), die nu beter aansluiten bij het kostenverhaal en de feitelijke kosten, voor meer inkomsten zorgen. |
2 | 5.1 | Buurtsportcoaches | -21.000 | Structurele wijziging van 21.000. Dit is de niet verwerkte indexering, die wel is meegenomen in de contractering, en ook nodig is bij de aanbesteding die dit jaar plaatsvindt. |
2 | 6.1 | Inburgering | -25.000 | In 2024 ontvangt de gemeente minder gelden vanuit het Rijk voor inburgering in het Gemeentefonds. Op basis van lopende contractafspraken resulteert dit in een tekort van 25.567 voor 2024 voor de budgetten Uitvoering inburgering en Inburgeringsvoorzieningen gecombineerd. |
2 | 6.1 | Sociaal Medische Indicatie (SMI) | -40.000 | De lijn in 2023 dat er meer wordt ingezet op SMI dan is begroot zet zich in 2024 voort. Buurtzorg Jong heeft in 2023 een centrale positie gekregen bij het toekennen van SMI. We laten SMI voortaan onderdeel zijn van een plan om ouders en gezin tijdelijk te ondersteunen. Daarnaast hebben we SMI laagdrempeliger gemaakt door geen ouderbijdrage meer te vragen. Dit alles zorgt voor een groter beroep op SMI. In de voorjaarsnota is voorgesteld om het budget te verhogen naar 90.000. Ook voor 2024 wordt nu voorgesteld het budget met 40.000 te verhogen naar 90.000. |
2 | 6.3 | Studietoeslag | -40.000 | Overschrijding van het begrote bedrag, dit komt doordat er meer inwoners gebruik maken van de studietoeslag. Door een wettelijke beleidswijziging is het mogelijk om met terugwerkende kracht in aanmerking te komen voor een studietoeslag. |
2 | 6.3 | BBZ kapitaalverstrekking | 155.000 | Er wordt weinig gebruik gemaakt van deze mogelijkheid, daarom voorstel om dit budget te verlagen. Indien er toch een vraag komt en er is geen budget beschikbaar, dan moet de afweging gemaakt of/hoe. |
2 | 6.71 | WMO PGB | -184.000 | Voor individuele begeleiding zal er in 2024 naar verwachting ongeveer 383.517 ingezet worden. Dit betekent dat er 183.517 overschreden gaat worden. De te nemen maatregelen in het kader van de lokale inkoop, zal ook van invloed zijn op de in te zetten ondersteuning op basis van PGB. Op basis van een plan van aanpak worden de maatregelen gevolgd. |
2 | 6.72 | Jeugd | -1.500.000 | De prognose is dat we 2.000.000 tekort komen op Jeugdzorg, in de commissie MO van 8 februari 2024 is hier eerder over geïnformeerd. Het grootste deel daarvan wordt veroorzaakt door de lokale inkoop van Jeugdzorg. De totale omvang van de subsidies lokale Jeugdzorg 2024 zijn t.o.v. 2023 gestegen. Deze kostenstijging is de oorzaak van hogere tarieven en hogere inzet van zorg door aanbieders. Op basis van de prognose blijven de kosten voor de regionale inkoop van Gezins- en Woonvormen vooralsnog wel binnen de begroting. Het lokale en regionale aanbod is alleen niet voor iedereen passend, waardoor er nog regelmatig maatwerkovereenkomsten afgesloten moeten worden. De kosten van deze zorg en de landelijk ingekochte zorg vallen ook hoger uit dan begroot. Dit heeft o.a. te maken met de onvoorspelbaarheid van deze zorg. Het kan gaan om complexe casussen die om een forse zorginzet vragen. In september zal de commissie MO worden bijgepraat over de financiële ontwikkelingen jeugdzorg. |
4 | 7.4 | Bodemsanering | -40.000 | Begin dit jaar een is een tweede locatie (Wissinklaan) voor drugsafvaldump gesaneerd. Een deel van deze kosten kan opgenomen worden in een subsidie. Daarnaast is er onderzoek nodig ivm het aantreffen van een asbestverontreiniging op de Volkstuin in Ulft. |
4 | 7.4 | Bodemsanering Gendringen | -486.000 | In de raad van december 2023 is akkoord gegaan met scenario 4. Dit betekent een maximale inzet op provinciale middelen en een actualisatie van de begroting. Per saldo betekent dit een extra bijdrage in de gebiedsontwikkeling van 486.000. Omdat deze in 1x wordt afgeschreven, valt het nadeel in de exploitatie. |
5 | 0.8 | Stoer facilitair | -25.000 | Een hogere indexering voor de huisvesting en servicekosten bij de DRU van de etages voor Stoer leidt tot een overschrijding van 25.000. |
5 | 0.8 | CAO | -512.000 | In de begroting is rekening gehouden met een cao stijging van 3% de werkelijke stijging is 4,75% ingaande januari en 1,25% in oktober in totaliteit 6%, dit resulteert in een nadeel van ruim 500.000. |
99 | 0.5 | Dividend | 384.000 | De BNG bank heeft over 2023 349.000 dividend uitgekeerd. Wij hadden op basis van voorgaand jaar 400.000 begroot. Bij Alliander is het netto resultaat over 2023 behoorlijk gestegen ten opzichte 2022. Wij ontvangen daardoor ruim 210.000 dividend meer dan de begrote 300.000. Daarnaast heeft Alliander interim-dividend á 225.000 uitgekeerd vanwege de verkoop van Kanter. Het totaalresultaat op dividend is uiteindelijk 384.000 meer dan begroot. |
99 | 0.61 | OZB woningen | 20.000 | De gevolgen van de WOZ bezwaren woningen dienen nog verrekend te worden met de opbrengsten. Desondanks is wel de verwachting dat de opbrengsten ongeveer 20.000 hoger worden dan begroot. De oorzaak hiervan is dat in november 2023 het tarief OZB woningen is berekend met een totale economische waarde van alle woningen die lager was dan de daadwerkelijke werkelijkheid. |
99 | 0.7 | Algemene uitkering | 265.000 | Voordeel 265.000 afgerond. De primitieve begroting 2024 is gebaseerd op de cijfers van de meicirculaire 2023. Vervolgens worden bij de 1e berap 2024 de effecten van de septembercirculaire en decembercirculaire verwerkt. Het voordeel op de algemene uitkering wordt grotendeels bepaald door de ontwikkelingen van het accres vanuit de septembercirculaire 2023, de uitkeringsfactor, taakmutaties en hoeveelheidsverschillen. De decembercirculaire gaf dan weer een nadeel. Per saldo: Algemene ontwikkelingen AU: + 265.000 Participatie (WML) + 67.000 * LPO Jeugd + 115.000 * Bijzondere bijstand / vroegsignalering + 96.000 * * Decentralisatieuitkeringen en taakmutaties, totaal 278.000 geven derhalve geen saldo. |
99 | 3.4 | Toeristenbelasting | 35.000 | De verwachting is dat de opbrengsten Toeristenbelasting 35.000 hoger zullen zijn dan begroot. Dit komt door een toename van het aantal ondernemers en de bezettingsgraad van de huidige ondernemers is ook toegenomen (ervaringscijfers 2023). De definitieve opbrengsten zijn pas in het eerste kwartaal van 2025 bekend omdat dan pas de aanslagen Toeristenbelasting 2024 worden opgelegd. |
1 | 8.3 | Aanpak energiearmoede | 250.000 | Structurele aanpak Energiearmoede: Dit budget is in 2024 niet benodigd omdat de rijksmiddelen die in 2022 zijn ontvangen een langere doorlooptijd mogen hebben. Eerder moesten deze middelen eind 2023 besteed zijn. Deze termijn is verlengd tot en met 2025. Hierdoor kunnen onze eigen middelen die wij hiervoor bestemd hadden in 2024 vervallen. |
Totale verwachte afwijking | -1.781.000 | |||
Bedragen x €1 | ||||
Investeringen
Pgr | Tkvld | Omschrijving | Afwijking | Toelichting op de afwijking |
---|---|---|---|---|
1 | 2.1 | Fietspad Ulft-Silvolde | -80.000 | De realisatie van het fietspad vindt in het najaar 2024 en voorjaar 2025 plaats. Werkzaamheden zijn wel afhankelijk van de weersomstandigheden. Daarnaast is de uitvoering afhankelijk van de draagkracht van de ondergrond. De kosten voor het totaalproject waren eind 2022 geraamd op 850.000. Op dit moment worden de kosten geraamd op ca. 930.000. De verhoging van de kosten zijn voornamelijk een gevolg van de verhoging in civieltechnische kosten. Er dient een bedrag van 80.000 te worden bijgeraamd. |
1 | 2.1 | Fietspad Heelweg Oost-West | -40.000 | De aanwezigheid van een wezel zorgde voor de verplichting tot het aanleggen van een compensatiestrook. De kosten voor de aankoop en realisatie van de compensatiestrook waren vooraf niet te voorzien. Daarnaast zijn inmiddels de civieltechnische uitvoeringskosten eveneens gestegen. Inmiddels heeft de Provincie de ontheffing in het kader van de Wet natuurbescherming verleent voor de aanleg van het fietspad (noordelijk deel). In de ontheffing staat dat er nog aanvullende maatregelen benodigd zijn. Dit brengt eveneens extra kosten met zich mee. Er dient een bedrag van 40.000 te worden bijgeraamd. |
1 | 2.1 | Fietsverbinding Landgoed Voorst de Bleuster | 24.000 | Het project is uitgevoerd en opgeleverd. De onderhoudstermijn loopt tot en met juni 2024. De verwachting is dat er nagenoeg geen kosten meer gemaakt worden voor dit project. De inschatting is dat er ca. 24.000 over blijft. |
1 | 2.1 | Reconstructie Zeddamseweg Etten(wegen) | -120.000 | Tijdens de uitvoering van het project is een overschrijding van het totaalbudget ontstaan. De totale overschrijding is geraamd op 310.000. Hierbij dient opgemerkt te worden dat bij de budgetraming geen rekening gehouden is met 10% onvoorziene zaken en dat de uren toezichthouder en directievoerder erg laag zijn ingeschat. |
1 | 7.2 | Reconstructie Zeddamseweg Etten(riolering) | -190.000 | Zie hierboven. |
3 | 3.1 | Impulsprogramma Economie | 400.000 | Geen geplande bestedingen voor 2024. Zoals ook aangegeven bij de Voorjaarsnota, kan dit investeringsbudget komen te vervallen. |
3 | 3.1 | Innovatiefonds | 250.000 | In nauwe samenwerking met ondernemers wordt aanvullend op het startup platform SHII een investeringsfonds ingericht om daarmee innovatie aan te jagen en startups nog beter te ondersteunen. Hiervoor is eerder door de gemeenteraad budget beschikbaar gesteld à 5 ton. De afspraak is dat overheid en ondernemers elk 50% inleggen. De ondernemers hebben nu 250.000 ingelegd. Advies is om 250.000 revolverend in te zetten en 250.000 vrij te laten vallen. Het revolverend deel zal ingezet worden met een looptijd van 10 jaar. |
Totale verwachte afwijking | 244.000 | |||
Bedragen x €1 |
Begrotingswijziging
Pgr | Begrotingswijziging | Saldo |
---|---|---|
1 | De gemeente waar het goed wonen is | 233 |
2 | Een leefbare gemeente | -1.933 |
3 | De werkende gemeente | - |
4 | De dienstverlenende gemeente | -526 |
5 | Bedrijfsvoering/ overhead | -537 |
99 | Algemene dekkingsmiddelen | 982 |
Saldo begrotingswijzigingen | -1.781 |
Budgettair neutrale wijzigingen | ||||
---|---|---|---|---|
Programma (x1.000) | Uitgaven | Inkomsten | Toelichting | |
1 | De gemeente waar het goed wonen is | 3.049.344 | 3.054.344 | Oudheidkunde, bijdrage provincie en rijk; spuk Isolatie NIP, regeling CDOKE, Heerlijk thuis in huis, spuk energiearmoede, landschap vereveningsgeld. |
2 | Een leefbare gemeente | 5.565.795 | 5.495.438 | Oudheidkunde, opleidingen, reserve corona, algemene bijstand, bijdrage provincie en rijk; spuk Oekraïne, STOER, spuk IDO, spuk Wet Inburgering, spuk onderwijsroute. |
3 | De werkende gemeente | - | - | |
4 | De dienstverlenende gemeente | - | - | |
5 | Bedrijfsvoering/ overhead | 25.000 | 90.357 | Opleidingen, reserve corona. |
99 | Algemene dekkingsmiddelen | - | - | |
Saldo begrotingswijzigingen | 8.640.139 | 8.640.139 | ||