Financiële positie

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen
Pgr Omschrijving Afwijking Toelichting op de afwijking
1 Woningbouwimpuls -419.000 Op basis van de tot nu toe gefactureerde kosten en het saldo aan openstaande verplichtingen worden de kosten voor inhuur, die we ten laste brengen van het Werkbudget Wonen en Woningbouw, geraamd op een bedrag van 769.000 voor heel 2022. De meerkosten worden in eerste instantie dan ook ingeschat op een bedrag van 419.000 voor heel 2022. Na het aanwenden van de Reserve Versnelling Woningbouw ter grootte van 200.000 resteert een geprognosticeerde overschrijding van 219.000 per saldo voor heel 2022. We zien dat het hiermee lukt om een deel van de grote woningbouwopgaven incidenteel van kwantitatief en kwalitatief goede bemensing te voorzien. Voor een deel maken we onze medewerkers in vaste dienst vrij voor deze opgave, anderzijds huren we op specifieke kwaliteit in. Het lukt nu nog om, tegen een marktconform tarief, goede medewerkers aan te trekken. Tegelijkertijd weten we dat de omvang én de doorlooptijd van deze opgaven de beschikbaarheid van deze versnellingsgelden overschrijdt.
5 Reserve versnelling woningbouw 200.000 Inzet zie bovenstaande toelichting woningbouwimpuls.
1 Verkopen Onroerende Goederen -57.000 Er zijn twee gemeentelijke panden verkocht waarvan de per saldo de boekwaarde hoger is dan de verkoopopbrengst.
1 Wonen en Bouwen, kleine kernen -35.000 Op het regionale project visie op wonen kleine kernen is een overschrijding te melden i.v.m. het niet kunnen doorberekenen van alle gemaakte kosten in de subsidieafwikkeling.
1 Verkeersmaatregelen -5.000 Toename van vandalisme aan en diefstal van borden resulteert in een nadeel van 5.000.
1 Voetbalcomplexen -30.000 Door een enorme engerlingenplaag, voorlopig op 13 sportvelden, maken we extra kosten voor de bestrijding hiervan.
1 Gymzalen -7.000 Overschrijding op onderhoud door een legionellabesmetting bij de Schoolweide en daarnaast een nagekomen factuur opstalverzekering bij de Rietborgh
1 Boombeheer -45.000 Er komt een overschrijding van in totaal 45.000 op een aantal onderdelen: inhuur hoogwerkers naar aanleiding van de storm van 19 mei, hogere materiaal kosten en meer uitval van bomen, verwijderen extra eikenprocessierupsen in bomen, grootschalige aanpak Boomfeestdag.
1 Wegen 600.000 Door een geschil met de aannemer wordt er dit jaar (bijna) geen groot onderhoud uitgevoerd aan de asfaltverhardingen. Alle onderhoudsmaatregelen die voor dit jaar op de planning staan worden een jaar doorgeschoven. Het bedrag dat dit jaar overblijft, de 600.000, wordt voorgesteld te reserveren (resultaatbestemming bij de jaarrekening). Advocatenkantoor Dirkzwager begeleidt de gemeente in het proces tegen de aannemer.
2 Lokaal Sportakkoord -10.000 Er zijn extra uitbestede kosten gemaakt voor de lancering van het Lokaal Sportakkoord. Door alle maatregelen is er een lanceringsfilm gemaakt. Deze is duurder uitgevallen door professionele inzet.
2 Evenementensubsidies 12.000 Enkele evenementen hebben geen doorgang gevonden door te we weinig vrijwilligers. Daarnaast hebben enkele organisaties hun evenement (nog) niet op durven pakken in tijden van de geldende maatregelen. Gelukkig zijn enkele grote evenementen als Huntenpop, Terborg Toernooi, KrampRun en Huntenkunst wel doorgegaan met een subsdidiebijdrage.
2 Lijstsubsidies 70.000 In coronatijd zijn verenigingen kleiner geworden en sommige zelfs gestopt. Voorstel is dit overschot toe te voegen aan de reserve toekomstbestendige verenigingen (zie beslispunt). Met het toevoegen blijven de middelen beschikbaar voor de verenigingen. Met de start van verenigingscoaches sport, cultuur en welzijn kan het zijn dat er in de toekomst breder gebruik wordt gemaakt van de reserve. Dit alles met als doel een vitaal verenigingsleven in stand te houden in de Oude IJsselstreek.
3 Onderwijs -11.000 In het kader van de regionale samenwerking op het gebied van de leerplicht draagt de gemeente bij aan de kosten voor de regionale coordinator.
4 Burgerzaken, reisdocumenten 45.000 Prognose hogere leges reisdocumenten. Er zijn meer vermissingen, meer inwoners die twee documenten aanvragen (Paspoort en Nederlandse Identiteitskaart).
4 Belastingen -95.000 De verwachting is dat in totaliteit de uitgaven 95.000 hoger zullen uitvallen dan begroot. De reden hiervoor is dat we dit jaar veel meer juridische kosten zullen maken dan begroot. Dit jaar hebben we ruim 950 bezwaren (650 van no cure no pay bureaus) t.o.v. vorig jaar ongeveer 200. De verwachte extra kosten hiervoor wordt ingeschat op 50.000. Tevens dienen door de grote aantallen WOZ bezwaren, veel meer bezwaren uitbesteed worden ter advisering. De verwachte extra kosten hiervoor zijn 45.000.
99 Belastingen -26.000 De WOZ bezwaren die gehonoreerd worden zorgen voor een verlaging van de opbrengsten OZB.
4 Openbare orde en veiligheid, APV 9.000 Betreft de leges voor evenementenvergunningen. Nu de verwachting en hoop is dat na de Corona pandemie wij weer terug kunnen naar het "normaal" ten aanzien van het aantal evenementen, zitten de opbrengsten weer op het normale niveau.
4 Crisisbeheersing en brandweer 26.000 De VNOG heeft afgelopen jaar (2021) een positief saldo gehad. Om deze reden heeft er een terugbetaling plaatsgevonden van 26.000,-. Dit komt voor een deel voort uit de Covid-19 pandemie waardoor er weinig tot geen trainingen konden plaatsvinden. Daarnaast is er minder besteed aan de exploitatiekosten van de brandweer.
4 Omgevingsdienst Achterhoek -12.000 Er wordt een overschrijding van 12.000 voorzien door een toename van specialistische inzet en door een verhoging van de personele kosten (CAO stijging is hoger dan in de begroting 2022 opgenomen).
5 Datalab GO -7.000 In de 1e bestuursrapportage 2022 is het budget voor Datalab bijgesteld conform de vastgestelde DVO. Vanwege tegenvallende kosten in de huidige economie en extra investeringen die gedaan moesten worden, heeft Datalab daarnaast een budgetoverschrijding van de kosten voor 2022.
5 ICT Samenwerking -120.000 Voor de ICT Samenwerking moet het budget structureel met 120.000 per jaar verhoogd worden. In de coronaperiode is noodgedwongen méér geïnvesteerd in het hybride werken. Hierbij moet onder meer gedacht worden aan een werkplekconcept waarbij alle medewerkers gefaciliteerd worden voor het kunnen uitvoeren van hun werkzaamheden op een geschikte locatie. Een ontwikkeling die hier mee samenhangt is dat de organisatie hierdoor steeds afhankelijker wordt van deze apparatuur en digitale systemen. Dit blijkt onder meer door een toenemend aantal incidenten waarbij software kwetsbaarheden aan het licht komen. Om die reden stijgen de kosten voor de beveiligingsmaatregelen.
5 ICT Contracten 35.000 De kosten voor het gebruik van software vallen waarschijnlijk 35.000 lager uit dan geraamd. Deze ontwikkeling is naar verwachting niet structureel en wordt voor een groot gedeelte verklaard doordat de kosten van een groot softwarepakket ten behoeve van de Omgevingswet incidenteel al in 2021 zijn betaald.
5 ICT Onderhoud en Ontwikkeling 22.000 De kosten voor onderhoud en ontwikkeling van informatiesystemen vallen naar verwachting zo'n € 22.000 lager uit dan geraamd. Een belangrijke reden hiervoor is dat er minder ambtelijke capaciteit aanwezig is dan nodig voor het uitvoeren van de geplande projecten. Hierdoor worden wijzigingsverzoeken (updates/upgrade) uitgesteld en lopen ook aanbestedingen vertraging op.
5 ICT Informatieveiligeheid en Privacy 20.000 De kosten voor informatieveiligheid & privacy vallen naar verwachting zo'n € 20.000 lager uit dan geraamd. De raming hiervoor was wellicht wat aan de hoge kant en om die reden is dit waarschijnlijk een structurele ontwikkeling. De meeste kosten voor informatiebeveiliging zijn en worden de afgelopen jaren gemaakt bij de ICT Samenwerking en die drukken op een ander budget.
5 Personeel -650.000 Zie toelichting Personeelsbudgetten
99 Algemene uitkering 1.792.773 In de 2e berap zijn de afwijkingen van de meicirculaire 2022 verwerkt. Het voordeel op de algemene uitkering wordt grotendeels bepaald door de ontwikkelingen van het accres vanuit de meicirculaire 2022, uitkering BTW compensatiefonds en hoeveelheidsverschillen. Daarnaast zit in de meicirculaire 2022 extra middelen voor de uitvoering van het klimaatakkoord (€ 269.863) en extra middelen om de inzet van handhaving en veiligheid te vergroten (€ 35.660). De extra middelen zijn als volgt te specificeren: Ontwikkelingen AU: + 1.792.098 Coronacompensaties: + 675 De coronacompensatie is bestemd voor de bezwaarprocedure voor de handhaving van het quarantaineplicht.
1 Algemene uitkering, geoormerkte bedragen -269.863 Geoormerkte decentralisatieuitkeringen, taakmutaties en coronacompensaties. In de meicirculaire 2022 zijn de extra middelen voor de uitvoering van het klimaatakkoord opgenomen.
5 Algemene uitkering, geoormerkte bedragen -35.660 Geoormerkte decentralisatieuitkeringen, taakmutaties en coronacompensaties. In de meicirculaire 2022 zijn de extra middelen om de inzet van handhaving en veiligheid te vergroten opgenomen.
5 Algemene uitkering, geoormerkte bedragen -675 Geoormerkte decentralisatieuitkeringen, taakmutaties en coronacompensaties. In de meicirculaire 2022 zijn de extra middelen voor coronacompensatie
99 Deelnemingen 53.000 Eind vorig jaar hebben wij een converteerbare hybride aandeelhouderslening verstrekt aan Alliander. Daarvoor ontvangen wij dit jaar 53.000 rente.
5 Laborijn uittredingskosten -800.000 Per 1 januari 2021 maakt de gemeente Oude IJsselstreek geen onderdeel meer uit van de gemeenschappelijke regeling Laborijn. Tussen Laborijn en de gemeente Oude IJsselstreek is enige tijd geleden een geschil ontstaan over de afrekening van een deel van de uittreedkosten. Partijen zijn onlangs via een schikking tot een voor beiden acceptabele oplossing gekomen, waarbij Oude IJsselstreek nog een bedrag van 800.000 betaald in plaats van de gevorderde € 1,3 miljoen. Net als het eerste deel van de uittredingskosten, wordt dit aanvullend deel gedekt uit de algemene reserve.
5 Algemene reserve 800.000 De uittredingskosten Laborijn worden gedekt uit de algemene reserve
Totale verwachte afwijking 1.049.575
Bedragen x €1
Programma 1 -267.863
Programma 2 72.000
Programma 3 -11.000
Programma 4 -27.000
Programma 5 -536.335
Algemene dekkingsmiddelen 1.819.773
Totaal 1.049.575
Terug naar navigatie - Toelichting

Personeelsbudgetten

In 2022 hebben we extra menskracht ingezet om uitvoering te geven aan impulsen, extra taken en het niet verder laten oplopen van de werkdruk (o.a. door ziektevervanging). Daarbij hebben we uitgesproken dat ook voor 2023 en verder een investering in menskracht noodzakelijk is. Voor de diverse doelen die in de programma’s zijn benoemd alsmede voor versterking binnen de going concern, is dan ook extra vakinhoudelijke expertise nodig. Aangezien deze behoefte voornamelijk aan impulsen en projecten is gerelateerd, en/of de consequenties van te maken beleidskeuzes pas over enkele jaren duidelijk worden, gaat het dus vooral om incidentele kosten. Daar is in 2022 de situatie met Oekraïne bijgekomen. Dit heeft ook voor een extra investering van menskracht uit de organisatie gekost. Een en ander is in de begroting 2023 verwerkt. Onder meer is geanticipeerd op de ziektevervanging die de laatste jaren flink is gestegen. En we hebben te maken met een hoger ziektepercentage (6,2%) en werkdruk dat is niet meer regulier is op te vangen.

Deze stijging is met name nodig voor:
•    Hogere kosten meer benodigde inhuur
Niet alleen onze gemeente maar de hele overheid kampt met een schaarste op de arbeidsmarkt, zeker op bepaalde specialistische expertise. Dat betekent langere en lastigere wervingsprocedures en duurdere inhuurtarieven.
We zien dat het hiermee lukt om een deel van de grote opgaven binnen de organisatie incidenteel van kwantitatief en kwalitatief goede bemensing te voorzien. Voor een deel maken we onze medewerkers in vaste dienst vrij voor deze opgave, anderzijds huren we op specifieke kwaliteit in. Het lukt nu nog om, tegen een marktconform tarief, goede medewerkers aan te trekken. Tegelijkertijd weten we dat de omvang én de doorlooptijd van deze opgaven de beschikbaarheid van deze versnellingsgelden overschrijdt. 
•    Oekraïne
Door de situatie in Oekraïne hebben we als organisatie snel moeten anticiperen op de ontwikkelingen. Dit door het verzorgen van opvang, huisvesting, statusinschrijving en dergelijke. Dit heeft ons organisatorisch 2 tot 3 fte gekost (zo’n € 200.000).

Terug naar navigatie - Afwijkingen SD
Sociaal domein
Omschrijving Afwijking Toelichting op de afwijking
Jeugdzorg, individuele voorzieningen -600.000 Een eerste voorzichtige prognose is dat dit budget met 600.000 wordt overschreden. Besteding van dit budget is afhankelijk van de daadwerkelijke inzet van gezins- en woonvormen, hoog complexe hulp en landelijk ingekochte hulp over het hele jaar. De gewijzigde regionale inkoop van Gezins- en Woonvormen een negatief effect op de besteding van dit budget.
Jeugdhulp, in de buurt -70.000 Dit budget is opgebouwd uit de subsidies voor 'specialistische jeugdhulp in de buurt'. In de kwartaalgesprekken lijkt er een lichte stijging te zitten in de inzet van individuele en groepsondersteuning. Op dit moment is de prognose dat op de budgetten individuele ondersteuning en groeps ondersteuning samen een bedrag van 70.000 euro wordt overschreden.
Volksgezondheid -10.000 Toevoeging van jeugdgezondheid adolescenten bij de GGD Noord- en Oost-Gelderland (GGD NOG).
Preventie Jeugd -8.000 Vanuit dit budget wordt een aantal preventieve interventies gefinancierd waarvan niet op voorhand te zeggen is hoe vaak ze dat jaar worden ingezet. Dit budget wordt naar verwachting licht overschreden doordat er meer trajecten Begeleide Omgangs Regeling (BOR) in worden gezet dan voorzien.
Beschermd Wonen 554.000 Dit betreft de afrekening Beschermd Wonen over de jaren 2020 en 2021, als vanuit de centrumgemeente ontvangen.
Woonvoorzieningen 70.000 Op de woonvoorzieningen onderschrijden we de begroting met 70.000. Het gebruik van de woonvoorzieningen laat zich moeilijk voorspellen door aanvragen voor bouwkundige aanpassingen van woningen. Deze zijn tot nu toe dit jaar uitgebleven waardoor het budget wordt onderschreden.
Vrijwilligerswerk en Mantelzorg 40.000 Gedurende de strategische heroverwegingen in 2021 is de vacante positie voor de coördinatie niet opnieuw vervuld. Hierdoor is definitieve subsidievaststelling 40.000 lager dan voorlopig beschikt.
Jeugdzorg PGB 40.000 De afgelopen jaren is op dit budget steeds een flink saldo overgebleven. Het is de verwachting dat dit ook dit jaar zo zal zijn. De prognose is op dit moment een onderschrijding van 40.000.
Jeugdzorg, niet individueel 30.000 Op dit budget zal waarschijnlijk ca. 30.000 overblijven. Dit als gevolg van de wijzigingen in de inkoop waarbij wij de academische functie van Karakter niet meer apart financieren maar deze verrekend wordt in de tarieven die wij volgens de (landelijke) inkoop aan hen betalen voor individuele ondersteuning.
Jeugdzorg, Dyslexie 9.000 De aanbieders voor dyslexiezorg worden gefinancierd op basis van een lumpsumbedrag. Voor 2022 zal een bedrag van ca. 9.000 op dit budget resteren.
Hulp bij het huishouden -165.000 De uitgaven van hulp bij het huishouden stijgen. Voor een deel is dit te verklaren door de afronding van de omzetting van de persoonsgebonden budgetten voor Alfasens. Het grootste deel van onze inwoners met een pgb Alfasens zijn overgestapt op zorg in natura. De kosten voor zorg in natura zijn hoger dan de kosten van het pgb Alfasens. Daarnaast zien we een toename van het aantal aanvragen en een lichte stijging van de omvang van de inzet van de hulp bij het huishouden. Dit past bij het beeld dat inwoners langer thuis wonen en daarmee ook ouder zijn als zij thuis wonen. Daarbij heeft het abonnementstarief ook een aanzuigende werking.
BUIG budget Rijk -428.000 Het rijksbudget BUIG is afgelopen voorjaar behoorlijk naar beneden bijgesteld. Voor 2022 betekent dit in onze begroting een nadeel. Het gaat om een nader voorlopig budget, in oktober 2022 wordt het budget definitief vastgesteld.
Uitkeringen e.d. participatiewet 461.000 De halfjaarcijfers van Stoer geven aanleiding om de geraamde budgetten op diverse onderdelen bij te stellen. Dit levert ten aanzien van de uitkeringen en aanverwante kosten een voordeel op.
Re-integratiemiddelen participatiewet 190.000 Ook op de re-integratiekosten ontstaat een voordeel ten opzichte van de oorspronkelijke raming.
Organisatiekosten Stoer -880.000 De uitvoeringskosten van Stoer vallen over het jaar 2022 aanzienlijk hoger uit dan oorspronkelijk geraamd. Stoer is vanaf haar start in 2021 volop bezig met het vormgeven van de visie. Vanaf de start zijn er ontwikkelingen die consequenties hebben voor de uitvoeringskosten. Een uitdaging is de huidige arbeidsmarkt. Het is moeilijk om personeel te vinden, daardoor moet er vaak uitgeweken worden naar het inhuren van personeel, wat duurder is. Daarnaast is de opdracht van Stoer uitgebreid na het uitbreken van de oorlog in de Oekraïne en daarbij de opvang van de Oekraïners.
Algemene uitkering SD 2.517.716 In de 2e berap zijn de afwijkingen van de meicirculaire 2022 verwerkt. Het voordeel op sociaal domein wordt voornamelijk bepaald door het accres vanuit de meicirculaire 2022. Daarnaast ontvangen wij de vergoeding voor de eenmalige energietoeslag voor lage inkomens (1,6 mln) en een extra bedrag bij Inburgering voor de leerbaarheidstoets. De extra middelen zijn als volgt te specificeren: Algemene ontwikkelingen AU SD: + 892.909 Decentralisatie uitkeringen: + 16.771 Energietoeslag: + 1.608.036
Algemene uitkering geoormerkt -16.771 De decentralisatieuitkering die we van het Rijk hebben ontvangen, wordt specifiek geoormerkt en is daarmee budgettair neutraal verwerkt.
Verwachte kosten energietoeslag -1.608.036 We hebben vanuit het Rijk een bedrag van ruim 1,6 miljoen ontvangen voor de energietoeslag. We schatten in dat dit bedrag niet voldoende is. Het Rijk heeft toegezegd dan gemeenten hoe dan ook gecompenseerd worden. Daarom ramen we deze post op dit moment budgettair neutraal.
Voorlopig saldo Sociaal Domein -125.909 We verwachten vooralsnog een positief saldo op het Sociaal Domein in 2022, dat conform de gebruikelijke systematiek aan de reserve Sociaal Domein wordt toegevoegd. Gezien de onzekerheden in het sociaal domein is dit nadrukkelijk voorlopig.
Totaal verwachte afwijking 0
Bedragen x €1

Financiën uitleglocaties woningbouw

Terug naar navigatie - Investeringen

Inleiding
In april 2021 heeft de gemeenteraad vijf uitleglocaties vastgesteld voor de ontwikkeling van woningbouw binnen onze gemeente. In november van datzelfde jaar is het voorstel aangenomen om na behandeling van de startnotitie voor Varsseveld West niet elke stap in het proces aan de raad ter besluitvorming voor te leggen, maar de startnotitie en het locatiepaspoort alleen door het college te laten bekrachtigen. Daarmee vervalt echter ook het moment waarop normaliter de raad besluit over het opvoeren van een voorbereidingskrediet voor een dergelijk project. Bij de behandeling van de startnotitie Lenteleven en Biezenakker is voorgesteld om de start en de stand van zaken van de voorbereidingskredieten voor deze vijf locaties in de Berap op te nemen. Daarmee wordt u tweemaal per jaar geïnformeerd over de (financiële) stand van zaken. In onderstaande overzicht wordt het beschikbaar gestelde krediet, de tot nu toe gerealiseerde kosten en het nog beschikbaar te stellen voorbereidingskrediet per project weergegeven:


*Woningbouwlocatie Varsseveld West heet vanaf nu De Tuit; deze naam is tot stand gekomen na een inzendingenwedstrijd onder inwoners van Varsseveld.

Varsseveld West*
Op 28 oktober 2021 heeft de raad de startnotitie voor Varsseveld West vastgesteld. In de startnotitie waren de planontwikkelingskosten op € 200.000 begroot. De planontwikkelingskosten bestaan uit interne uren, de inzet van externe adviseurs en onderzoekskosten. De begrote uitgaven zijn voor het opstellen van de startnotitie en het locatiepaspoort. 
Het locatiepaspoort is op 14 juni 2022 door het college vastgesteld. Op dit moment wordt volop aan het stedenbouwkundig schetsontwerp gewerkt in aanloop naar het op te stellen ontwerp omgevingsplan en vormt daarmee de volgende fase in het proces van de ontwikkeling. 
Met het opstellen van de 1e Berap 2022 is aan de raad gevraagd om het voorbereidingskrediet met € 85.000 op te hogen. Het totaal benodigde voorbereidingskrediet voor het opstellen van de startnotitie tot aan de start van de formele procedure van het omgevingsplan komt daarmee op een bedrag van € 285.000 uit. In totaliteit is per saldo tot nu toe een bedrag van afgerond € 229.653 ten laste van het project gebracht (waarvan € 127.998 in 2022). Derhalve bedraagt de financiële ruimte € 55.347 exclusief BTW. 
Op het moment dat blijkt dat het voorbereidingskrediet ontoereikend zal zijn, zal dit tijdig gecommuniceerd worden. De gemaakte voorbereidingskosten worden uiteindelijk overgeheveld naar de door de gemeente te openen grondexploitatie voor Varsseveld West.  
 
Varsseveld Noord
De startnotitie voor Varsseveld Noord is op 31 mei 2022 door het college vastgesteld. In de startnotitie zijn de voorbereidingskosten voor het opstellen van de startnotitie plus locatiepaspoort begroot op een bedrag van in totaal € 235.000 excl. BTW. Bij het vaststellen van de 2e berap 2022 wordt separaat aan de raad gevraagd om het voorbereidingskrediet van € 235.000 voor Varsseveld Noord op te voeren. De tot nu toe verantwoorde kosten op het grootboeknummer hebben betrekking op interne uren.

Biezenakker 
De startnotitie voor de ontwikkeling van Biezenakker is in maart 2022 door het college vastgesteld. Na het vaststellen van de startnotitie heeft de raad via de 1e Berap 2022 het voorbereidingskrediet van in totaal € 298.080 beschikbaar gesteld voor het opstellen van de startnotitie, het locatiepaspoort en een deel van het stedenbouwkundig plan. De tot nu toe gerealiseerde kosten hebben betrekking op de eerste verkennende onderzoeken, extern juridisch advies en de interne uren. Daarnaast is vanuit de provincie een subsidie toegekend voor de versnelling van de woningbouw.

Lenteleven
De startnotitie voor de ontwikkeling van Lenteleven is in dit voorjaar door het college vastgesteld. In de startnotitie is een begroting van de voorbereidingskosten voor het opstellen van de startnotitie, het locatiepaspoort en een deel van het stedenbouwkundig plan opgenomen. Na het vaststellen van de startnotitie heeft de raad via de 1e Berap 2022 het voorbereidingskrediet ter grootte van € 268.630 beschikbaar gesteld. Het beschikbaar gestelde voorbereidingskrediet is gekoppeld aan het opstellen van de hiervoor benoemde producten en kan daarmee het jaar 2022 overstijgen. De tot nu toe gerealiseerde kosten hebben betrekking op vooronderzoeken, juridisch advies en interne uren. Vanuit de provincie is een subsidie ten behoeve van de versnelling beschikbaar gesteld. 

Voorbroek Terborg
Voor deze uitleglocatie is er nog geen project opgestart en is er dus ook nog geen voorbereidingskrediet opgevoerd. 

Begrotingsverloop

Terug naar navigatie - Grondexploitatie
Programma (x1.000) Primitieve begroting 1e berap Budgettair neutraal Begr na wijz 2e berap Budgettair neutraal Begr 22
1 De gemeente waar het goed wonen is -15.955 -59 - -16.015 -268 - -16.282
2 Een leefbare gemeente hekjes -37.051 -905 - -37.956 -2.518 -169 -40.643
2 Een leefbare gemeente -3.192 -169 - -3.361 72 169 -3.120
3 De werkende gemeente -4.394 -221 - -4.615 -11 - -4.626
4 De dienstverlenende gemeente -4.962 -41 - -5.003 -27 -66 -5.095
5 Bedrijfsvoering/ overhead -13.734 -1.486 - -15.220 -536 66 -15.691
99 Algemene dekkingsmiddelen hekjes 30.551 905 - 31.456 2.518 169 34.142
99 Algemene dekkingsmiddelen 48.609 1.952 - 50.560 1.820 -169 52.211
-128 -25 - -153 1.050 - 897
SALDO BEGROTING -128
SALDO 1E BERAP -25
SALDO na 1E BERAP -153
SALDO 2E BERAP 1.050
SALDO na 2E BERAP 897
Voorstel resultaatbestemming 670
227

Begrotingswijziging

Terug naar navigatie - Begrotingswijziging
Pgr Begrotingswijziging Saldo
1 De gemeente waar het goed wonen is -268
2 Een leefbare gemeente 72
3 De werkende gemeente -11
4 De dienstverlenende gemeente -27
5 Bedrijfsvoering/ overhead -536
99 Algemene dekkingsmiddelen 1.820
Saldo begrotingswijzigingen 1.050

Budgettair neutrale wijzigingen

Terug naar navigatie - Budgettair neutrale wijzigingen
Programma (x1.000) Uitgaven Inkomsten Toelichting
1 De gemeente waar het goed wonen is 78 12 Indexatieverrekening van de bij de 1e berap meegenomen stelpost en onderhoud gronddepot.
2 Een leefbare gemeente hekjes -169 - Versterking wijkteams
2 Een leefbare gemeente 386 217 Bijdrage cultuur en erfgoedpact en versterken wijkteams.
3 De werkende gemeente 99 99 Reclamebelasting
4 De dienstverlenende gemeente - -
5 Bedrijfsvoering/ overhead -66 - Indexatieverrekening van de bij de 1e berap meegenomen stelpost.
99 Algemene dekkingsmiddelen hekjes - 169 Bij de 1e Berap is het bedrag voor versterking wijkteams ontvangen op het algemene deel van de algemene uitkering, terwijl de uitgaven in het sociaal domein bevinden. Met deze administratieve correctie wordt de inkomst vanuit het Rijk voor de versterking wijkteams aan het sociaal domein toegerekend.
99 Algemene dekkingsmiddelen - -169 Bij de 1e Berap is het bedrag voor versterking wijkteams ontvangen op het algemene deel van de algemene uitkering, terwijl de uitgaven in het sociaal domein bevinden. Met deze administratieve correctie wordt de inkomst vanuit het Rijk voor de versterking wijkteams aan het sociaal domein toegerekend.
Saldo begrotingswijzigingen 327 327