Programma 3: De werkende gemeente

Toelichting op bijzonderheden

3.2- Uitvoeringsprogramma toerisme en recreatie
De coronacrisis heeft een boost gegeven aan het binnenlandse toerisme en onderstreept nog maar eens de kansen die er voor deze sector in de gemeente liggen. Dat laat zien dat we met de beleidsvisie en het uitvoeringsprogramma voor toerisme en recreatie de goede weg zijn ingeslagen. In 2022 is verder ingezet op fiets- wandelroutes, een MTB-route door onze gemeente, bijzondere overnachtingsmogelijkheden en ondernemers faciliteren i.s.m. STROIJ. Daarnaast start in september 2022 de daadwerkelijke uitvoering van de projecten die bedacht zijn binnen de samenwerking met Saxion om meer kennis en kunde op het gebied van toerisme voor zowel de gemeentelijke organisatie als toeristische ondernemers te ontsluiten.
Het lokaal gastheerschap is verder op orde gebracht en begin 2022 hebben alle toeristische ondernemers een basis informatiepakket ontvangen. Drie TOP’s (Toeristische Overstap Punt) hebben een upgrade gekregen en in het centrum van Varsseveld wordt in samenwerking met verschillende lokale partijen (VOV, VIV, VB en horeca) een nieuwe TOP met een digitaal informatiescherm geplaatst.
Voor de ontwikkeling van een hotel en een museum en het onderzoek naar de mogelijkheden voor een evenementenlocatie op DRU IP is eind 2021 een procesregisseur aangetrokken. In het najaar van 2022 volgt oplevering van zijn opdracht. Hier zit een directe link met de Visie Oude IJsselzone zoals genoemd in programma 1. Ook de mogelijkheid voor waterrecreatie is een belangrijk thema in deze Visie.
Het project CircuKunst bestaat uit drie onderdelen waarvan er inmiddels twee zijn opgepakt, namelijk circulaire kunst in de openbare ruimte waarbij bijv. oude kerkbanken worden gebruikt, en het project ambachtelijk kunstwerk waarbij oude ijzeren poortdelen een herbestemming krijgen. Deze projecten hebben wat vertraging opgelopen door het gebrek aan grondstoffen en aanlevering van onderdelen door smeden uit het buitenland (Ring van Europese IJzersteden). Het derde project met afval uit maakindustrie wordt dit najaar nog uitgezet. 
Via een doelgroep- en marketingcampagne worden zowel bestaande als nieuwe doelgroepen aangesproken. Er vindt een verschuiving plaats van productontwikkeling (routeproducten) naar aanbodgerichter vermarkten (online vindbaarheid en story telling), slimme combinaties en arrangementen maken. Daarbij focussen we ons op verschillende doelgroepen en verliezen we ook de ‘inclusie’ en ‘Duitse gasten’ niet uit het oog.

3.6- Regionale en internationale samenwerking om doelen te realiseren
INTERREG VI is voor de zomer van start gegaan. Het programma is opengesteld voor subsidie aanvragen.
Oude IJsselstreek heeft blijvend actief deelgenomen aan de Thematafels. Aan de ene kant is er toegewerkt naar een herijking van de Visie 2030, terwijl er anderzijds ingezet is op een aantal specifieke dossiers. Zo is er de afgelopen periode aan de thematafel Wonen & Vastgoed gewerkt aan het tot stand komen van een Woonagenda met de provincie en wordt er ingezet op projecten die inzetten op biobased bouwen. Ook zijn op regionaal niveau via de thematafel Mobiliteit & Bereikbaarheid inhoudelijke en procesmatige vervolgstappen gezet met betrekking tot de ontwikkelingen van de N18, de RegioExpres en de noordelijke aftakking van de Betuwelijn. Met betrekking tot het laatste is een regionale lobbystrategie, onder leiding van de 8RHK Ambassadeurs, opgetuigd. Verder is een begin gemaakt met de voorbereidingen van de nieuwe Regio Deal aanvraag en is er, op basis van de uitkomsten van de evaluatie, een verkenning gestart naar de oprichting van een Regiekamer landelijk gebied. Bij de thematafel Smart Werken & Innovatie is er tenslotte ingezet op de ontwikkeling van een 3D Print project bij de AT Techniekopleidingen in Terborg.