Financiële positie

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen
Pgr Tkvld Omschrijving Afwijking I/S Toelichting op de afwijking
1 2.1 Gladheidsbestrijding -6.000 S Door nieuwe en noodzakelijke aanpassingen in het abonnement voor de software van routeoptimalisatie bij gladheidsbestrijding, stijgen de kosten structureel met structureel € 6.000. Het oude softwareprogramma is ook niet meer beschikbaar.
1 2.1 Verkeer -25.000 I Bij het opstellen van het verkeersmodel, dat verkeersintensiteit en verkeersstromen in beeld brengt, is rekening gehouden met een bijdrage uit de nieuwe woningbouwprojecten. Uiteindelijk blijkt het aandeel van de nieuwe woningbouwprojecten lager dan waar vooraf rekening is mee gehouden. Per saldo geeft dit een negatief effect van € 25.000.
1 5.2 Sportcomplexen en zwembaden -297.000 S Voor de sportcomplexen/zwembaden IJsselweide, de Paasberg en van Pallandt zijn contractuele afspraken gemaakt voor de jaarlijkse indexering. Bij het opstellen van de begroting 2023-2026 is rekening gehouden met een indexering van 15%. In werkelijkheid is de indexering voor de zwembaden 60%. Dit wordt veroorzaakt doordat bij de zwembaden een groot aandeel in de indexering wordt bepaald door de indexatie op gas en elektriciteitsprijzen. Voor de 3 sportcomplexen samen zijn de extra kosten op basis van de exploitatieovereenkomsten € 297.000.
1 5.2 Sportcomplexen en zwembaden 104.000 S Voor de sportcomplexen IJsselweide en de Paasberg zijn bij de begroting een inschatting gemaakt van de indexatie op de huur. In werkelijkheid is de indexatie op de huur hoger dan vooraf ingeschat. Dit levert een voordeel op van € 104.000.
1 5.2 Gymzaal de Lichtenberg 6.000 S De huuropbrengsten van Gymzaal de Lichtenberg liggen € 10.000 hoger dan begroot. Dit komt mede doordat het Almende College meer uren gebruik maakt van de locatie sinds de overgang van de locatie Ulft naar Silvolde. Door de coronajaren was het financiële effect nog niet eerder zichtbaar. Aan hogere energiekosten verwachten we € 4.000.
1 5.2 Onderhoud sportvelden -16.000 S Hogere loon- en prijsstijgingen voor het onderhoud van onze sportvelden. De prijsstijgingen zitten hem in loonkosten en brandstofkosten van het materieel.
1 5.7 Groenvoorzieningen -127.000 S De oorzaak van de structurele overschrijding is tweeledig. Het maaien van de recreatieve grasvelden is voor 2023 aanbesteed. Dit levert een structurele afwijking op van € 70.000. De kostenstijging zit hem in stijgende prijzen voor personeel en brandstof. Deze zijn voor het maaien van de recreatieve grasvelden de afgelopen jaren nauwelijks aangepast. Het 2e deel, € 57.000 zit hem in hogere prijsstijgingen voor onkruidbestrijding op verhardingen, bestrijding eikenprocessierups en inhuur personeel van Laborijn dan vooraf ingeschat.
1 5.7 Groenvoorzieningen 30.000 I Op de inzet van externe hoveniers kan incidenteel € 30.000 bespaard worden na een kritische blik op de werkplanning van 2023.
4 7.4 Bodemsanering drugsafval Zwarte Veen -29.000 I Een eerste raming van de kosten van de verontreinigde grond Zwarte Veen door drugsafval.
4 7.4 Bodemsanering zwembad de Paasberg -200.000 I Bij de realisatie van het voetpad naar het Almende College is in 2022 bodemverontreiniging aangetroffen. Uit verder onderzoek kwam naar voren dat een deel van de ligweide van zwembad de Paasberg ook verontreinigd is. In 2023 heeft het college B&W besloten om deze verontreiniging nog voor het buitenzwemseizoen aan te pakken.
1 0.3 De Wesenthorst 30.000 I De verwachting is dat de energiekosten voor de Wesenthorst ca. € 30.000 lager uitvallen.
1 5.7 Kinderboerderij 6.000 I
1 8.3 Flexwoningen -110.000 I In 2023 is een bedrag van afgerond € 110.000 nodig in voorbereiding ( = voorbereidingskosten) op de ontwikkeling van flexwoningen op gronden in eigendom van de gemeente. Momenteel loopt een aanbesteding om een ontwikkelaar / belegger te vinden om tussen de 50 en 60 flexwoningen te gaan realiseren op een vijftal locaties in eigendom van de gemeente. Indien we een partij selecteren en contracteren zullen we nog extra kosten maken m.b.t. het bouw - en woonrijp maken van de locaties.
2 5.3 Muziekonderwijs -24.000 S Op basis van het muziekconvenant ontvangen de muziekscholen een verhoging van de bijdrage gebaseerd op het cpi. Deze bijdrage is hoger dan geraamd.
2 5.6 Bibliotheek -18.000 S Op basis van de overeenkomst en het meerjarig perspectief ontvangt de bibliotheek een bijdrage gebaseerd op een hogere indexering.
3 3.4 Regiocoördinator -27.000 S Dit budget wordt besteed voor de regionale bijdrage aan de inzet van een Regiocoördinator.
3 4.2 Onderwijshuisvesting -392.500 I Niet alle kosten ten behoeve van de bouw van IKC de Wijssel worden geactiveerd. De boekwaarde, sloop- en verhuiskosten komen in 2023 ten laste van de exploitatie.
4 1.2 Veiligheidsbeleid -7.000 I In 2022 is het integraal veiligheidsbeleid 2023-2026 vastgesteld. Om de prioriteiten en de gestelde doelen te behalen wordt er ingezet op voorlichting, communicatiecampagnes en een veiligheidsmonitor.
4 1.1 Brandweergarages -32.000 I Verwachte overschrijding op de energie- en telefoniekosten.
4 1.2 Opvang en vervoer zwerfdieren -5.000 S Overschrijding van de kosten door indexering van de kosten voor het vervoeren van gewonde dieren en het opvangen van zwerfdieren.
4 0.2 Verkiezingen -10.000 I De overschrijding wordt veroorzaakt door hogere druk- en portokosten i.v.m. tariefsverhoging.
4 7.4 Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) -55.000 S De uitwerking van het CAO-akkoord Gemeenten en de stijgende inflatie (en daarmee indexatie) heeft geleid tot hogere kosten voor alle onderdelen (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving en Specialismen).
4 7.4 Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) -25.000 I Het algemene tekort uit het jaarverslag 2022 bedraagt € 25.000.
5 0.8 Personeelsbudgetten -1.012.000 S In de begroting 2023-2026 is rekening gehouden met een cao stijging van 3%, de nieuwe cao voor 2023 is vastgesteld met een vast bedrag van € 240 per maand en daarna nog 2% stijging, dit komt hoger uit dan het ingeschatte percentage.
5 0.1 Gemeenteraad -27.000 S De overschrijding wordt veroorzaakt door een prijsstijging accountantskosten, een stijging van de presentiekosten en prijsstijgingen op zakelijke consumpties.
5 0.8 Facilitair -77.000 S Aan facilitaire kosten een verwachte overschrijding van € 77.000. De grootste overschrijding ontstaat bij de energiekosten. Daarnaast zien we een stijging bij de kosten van de schoonmaak, glasbewassing, beveiliging en porto.
5 0.8 ICT -160.000 S De ontwikkeling van licentie- en onderhoudskosten leidt in 2023 waarschijnlijk tot een overschrijding van € 60.000 Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt door prijsindexatie en daarnaast door kosten voor nieuwe applicaties alsmede 'oude' applicaties die nog niet uitgefaseerd kunnen worden. Daarnaast dient voor de ICT Samenwerking moet het budget structureel met € 100.000 per jaar verhoogd te worden. In de coronaperiode is noodgedwongen méér geïnvesteerd in het hybride werken. Hierbij moet onder meer gedacht worden aan een werkplekconcept waarbij alle medewerkers gefaciliteerd worden voor het kunnen uitvoeren van hun werkzaamheden op een geschikte locatie. Concreet betekent dat alle medewerkers zijn uitgerust met een laptop en een mobiele telefoon alsmede het uitrusten van het gemeentekantoor met vergaderschermen. De kosten per medewerker van dit concept zijn hoger dan het voorgaande concept, daarnaast zijn de kosten voor deze apparatuur gestegen én blijft het aantal medewerkers ook toenemen waardoor deze kostenontwikkeling verder versterkt wordt. Een ontwikkeling die hier ook mee samenhangt is dat de organisatie hierdoor steeds afhankelijker wordt van deze apparatuur en digitale systemen. Dit blijkt onder meer door een toenemend aantal incidenten waarbij software kwetsbaarheden aan het licht komen. Om die reden stijgen de kosten voor de beveiligingsmaatregelen.
5 0.8 ICT -15.000 I Incidentele ICT kosten
5 0.8 Datalab GO -8.000 I Om in 2023 alvast wat meer capaciteit in te zetten voor het Datalab, heeft het dagelijks bestuur geadviseerd om een deel van de financiën van 2024 naar voren te halen. In de praktijk betekent dit dat 25% van het bedrag waarmee de begroting in 2024 stijgt ten opzichte van 2023 naar voren wordt gehaald.
5 0.5 Deelnemingen 50.000 I Totaal voordeel € 50.000. Vanuit de aandeelhoudersvergadering van de BNG is voorgesteld om € 2,50 per aandeel uit te keren. Wat voor onze gemeente neer komt op € 403.650. Daarmee halen we een voordeel van € 53.650 ten opzichte van de begroting (€ 350.000). De dividend uitkering vanuit Alliander is nagenoeg in lijn met het begrote bedrag (€ 350.000).
5 0.8 Overige baten en lasten 240.000 I In 2022 is er weer een meerjarig BTW onderzoek uitgevoerd door een externe fiscalist. Daar is het BTW mengpercentage (BTW op onze gemengde kostenplaatsen) herrekend en eventuele fouten in de BTW labelling gecorrigeerd en voorgelegd aan de Belastingdienst. Dit resulteerde uiteindelijk per saldo in een terugvordering van € 240.000.
5 0.8 Tractiemiddelen -8.500 S Er zijn lopende het jaar een aantal dieselauto's vervangen voor elektrische auto's waardoor de leasekosten stijgen met € 8.500 voor 2023.
99 0.7 Algemene uitkering 464.000 I Voordeel € 464.000 afgerond De primitieve begroting 2023 is gebaseerd op de cijfers van de meicirculaire 2022. Vervolgens worden bij de 1e berap 2023 de effecten van de septembercirculaire en decembercirculaire verwerkt. Het voordeel op de algemene uitkering wordt grotendeels bepaald door de ontwikkelingen van het accres vanuit de septembercirculaire 2022, de uitkeringsfactor, taakmutaties en hoeveelheidsverschillen. Ze zijn als volgt te specificeren: Algemene ontwikkelingen AU: + 315.057 Voorgaand dienstjaar: + 149.579 Wet goed verhuurderschap: + 30.872 * Wet Kwaliteitsborging bouwen + 24.349 * * Geoormerkte decentralisatieuitkeringen en taakmutaties zijn wet goed verhuurderschap en wet kwaliteitsborging bouwen, totaal € 55.221 en geven derhalve geen saldo.
5 0.8 Stelpost loon- en prijscompensatie 569.000 S In de begroting is rekening gehouden met een stelpost voor loon- en prijscompensatie, gezien de hoeveelheid bovenstaand genoemde prijsstijgingen deze vrij laten vallen.
Totale verwachte afwijking -1.214.000
Bedragen x €1
Structurele afwijkingen -1.180.500
Incidentele afwijking -33.500
Totaal -1.214.000
Terug naar navigatie - Afwijkingen SD
Sociaal domein
Pgr Tkvld Omschrijving Afwijking I/S Toelichting op de afwijking
99 0.7 Algemene uitkering 153.000 I Voordeel € 153.000 afgerond De primitieve begroting 2023 is gebaseerd op de cijfers van de meicirculaire 2022. Vervolgens worden bij de 1e berap 2023 de effecten van de septembercirculaire en decembercirculaire verwerkt. Het voordeel op sociaal domein wordt voornamelijk bepaald door het accres vanuit de septembercirculaire 2022. Daarnaast is er een bedrag van bijna € 1 mln ontvangen voor de energietoeslag. Het betreft een 1e tranche voor de winter 2022/2023, deze is in 2022 toegekend, maar in 2023 ontvangen. Dit is in de memo decembercirculaire nader toegelicht. De afwijkingen komen als volgt tot stand: Algemene ontwikkelingen AU SD: + 152.949 Asiel: + 94.784 Voorgaand dienstjaar: + 1.062.073 (met name energietoeslag) Het bedrag dat tbv van het sociaal domein wordt ontvangen, wordt toegekend aan het sociaal domein.
2 6.1 Preventie jeugd -30.000 S Op dit budget wordt meer uitgegeven, een eerste schatting is € 30.000. Dit komt met name door stijgende personeelskosten bij onze partners. Een andere, minder grote, oorzaak is de stijgende vraag naar ondersteuning zoals bij het Jeugd Maatschappelijk Werk.
2 6.1 Inclusie -25.000 S In tegenstelling tot voorgaande jaren is er voor 2023 geen budget voor Inclusie begroot. De uitvoering van de Lokale Inclusie Agenda 2022-2024 loopt echter wel door. Ook is de werkgroep Onbeperkt Meedoen volop actief met veel activiteiten om de samenleving inclusiever te maken. Het bij te ramen budget van € 25.000,- zetten we in voor structurele kosten voor onder andere licenties van de Ongehinderd App, de Hoge Nood App en het faciliteren van de werkgroep Onbeperkt Meedoen.
2 6.2 Jeugdhulp niet individueel 7.000 S Op dit moment is de verwachting dat op dit budget een saldo resteert van ca. € 7000. Dat komt omdat we per 1 januari 2022 de academische functie van Karakter niet meer apart financieren maar meenemen in het tarief.
2 6.3 Bijzondere bijstand -200.000 S In 2023 is de begroting gelijk aan de begroting van 2022. In 2022 was er een tekort van € 200.000 op de bijzondere bijstand. De economische situatie is ongewijzigd. Naar verwachting ontstaat er ook in 2023 een tekort van minimaal € 200.000 op de bijzondere bijstand. In juli 2023 wordt gestart met de uitvoering van de energietoeslag voor 2023.
2 6.72d Jeugdzorg PGB 20.000 S De prognose is dat we ca. € 20.000 overhouden op dit budget, voorgaande jaren was dit een hoger bedrag. We zien het aantal PGB's licht stijgen ten opzichte van de voorgaande jaren. Dit is een gevolg van de vernieuwde inkoop waarbij minder aanbieders via ZIN kunnen worden ingezet.
2 6.1 Samenlevingsinitiatieven -20.000 I Zoals toegelicht in de jaarrekening 2022 is € 20.000 nodig voor aanschaf van de Proatbus. De Proatbus is in 2022 aangeschaft maar door vertraging vindt de levering in 2023 plaats.
2 6.3 Schuldhulpverlening -17.000 S In 2023 is gestart met de klantreis. Een klantgerichte aanpak op maat voor klant en gemeente. In Oude IJsselstreek is gekozen voor het pakket basis.
2 6.1 Statushouders huisvesting -5.000 I Voor het huisvesten van een groot gezin heeft een woningaanpassing plaatsgevonden. Dit zorgt voor een overschrijding van € 5.000.
2 6.1 Opbouwwerk -5.000 S De overeenkomst met het buurtschapshuis Sinderen is geactualiseerd en voor vijf jaar vastgesteld.
5 0.10 Saldo Sociaal Domein 122.000 I Het nadeel 2023 wordt gedekt uit de reserve Sociaal Domein. De structurele nadelen nemen we mee met de begroting 2024-2027.
Totaal verwachte afwijking -122.000
Bedragen x €1
Structurele afwijkingen -250.000
Incidentele afwijking 250.000
Totaal -
Terug naar navigatie - Toelichting SD

Binnen het sociaal domein spelen diverse onderwerpen met (mogelijk) financieel effect, die op dit moment nog niet allemaal voldoende financieel te kwantificeren zijn. Daarom gaan we op dit moment uit van het budgettair neutraal verwerken van de hogere algemene uitkering. Bij de 2e berap zullen we hier nader op ingaan. In ieder geval spelen de volgende onderwerpen:

Jeugdzorg
Voor de inkoop van hoog complexe jeugdzorg (HCV) en gezins- en woonvormen (GWV) sluiten wij aan bij de regio Sociaal Domein Achterhoek. Per 1 juli 2022 is GWV gestart via de regio. Op dit moment is de bevoorschotting zowel regionaal als voor onze gemeente specifiek aanzienlijk hoger dan de geleverde zorg/plekken. In het 2e halfjaar 2023 zal afrekening over het 1e jaar plaats gaan vinden, zowel met aanbieders als tussen regiogemeenten onderling. Daar het hier om aanzienlijke bedragen gaat, zijn er risico’s qua tijdigheid van terugbetalen etc. aan verbonden. Voor de periode na 1 juli 2023 wordt op gewerkt aan herziening van de prijzen per plek. Naar verwachting zullen deze fors gaan stijgen, gelet op inflatie, loonontwikkeling en signalen van aanbieders die aangeven dat de tarieven in het 1e jaar gewoonweg te laag waren voor de te leveren zorg. De inkoop van HCV is per 1 januari 2023 gestart, we verwachten op zijn vroegst in het najaar te kunnen zeggen wat de financiële effecten op dit segment zijn.
Verder zien we dat er sprake is van een behoorlijk aantal cliënten waarbij de zorg toch niet past binnen het lokale en regionale aanbod, of die onder een landelijke regeling vallen. Dit valt hoger uit dan hetgeen hiervoor in de begroting is meegenomen. Omdat de financiële afwikkeling 2022 en 2023 van de lokale en regionale inkoop nog niet duidelijk is, kan nog niet worden aangegeven in hoeverre deze maatwerklasten uit de financiële afwikkeling lokaal/regionaal kan worden gedekt.

Inkoop jeugd en wmo
Zowel de lokale als regionale inkoop van jeugdzorg en wmo is inmiddels afgerond. De nieuwe inkoop zorgt voor een heel andere manier van samenwerken en bekostiging. In de begroting is rekening gehouden met een zo goed mogelijke inschatting, maar de praktijk zal moeten uitwijzen wat deze nieuwe aanpak daadwerkelijk voor effect heeft. Omtrent het goed inzichtelijk krijgen (en houden) van de financiële stand van zaken wordt veelvuldig geschakeld met aanbieders. Daar in de nieuwe systematiek sprake is van voorschotten en afrekening achteraf (waarbij één van de intenties is om administratieve lastenverlichting voor aanbieders te bewerkstelligen) is dit van groot belang, maar bestaat er ook een risico dat tussentijds sprake is van minder inzicht in de verwachten financiële uitkomsten.

Huishoudelijke hulp
Zoals vorig jaar al aangegeven is er nog steeds sprake van stijging in de vraag naar hulp bij huishouden, deels door het abonnementstarief. Dit laatste wordt door Rijk ook onderkend en daarom wordt landelijk gewerkt aan herinvoering van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage, met daarbij een verlaging van de algemene uitkering. Welk effect dat gaat hebben op de instroom en in hoeverre dat de verlaging van de algemene uitkering gaat opvangen is op dit moment nog niet bekend. In 2023 zijn de tarieven met ruim10% gestegen ten opzichte van het jaar 2022. De mate van compensatie hiervan door het Rijk is op dit moment nog niet bekend.

Participatie
De gebundelde uitkering (BUIG) vanuit het Rijk, die dient ter dekking van de uitkeringskosten en loonkostensubsidies, wordt jaarlijks voorlopig toegekend in september van het voorgaande jaar en daarna gedurende het jaar meermaals bijgesteld op basis van macro-economische ontwikkelingen. Dat maakt het onmogelijk om goed te prognosticeren, zeker voor de langere termijn. Het voorlopige macrobudget is 2023 is vrijwel gelijk met het definitieve budget van 2022.
De verhoging van het wettelijk minimumloon met tien procent zal nog tot een forse bijstelling kunnen leiden. Deze verhoging is niet in het voorlopige macrobudget 2023 meegenomen. De financiering van loonkostensubsidies vindt plaats op basis van de laatst bekende realisaties. Bij de vaststelling van het voorlopige budget is uitgegaan van de realisaties twee jaar voorafgaand aan 2023. Bij het definitieve budget zal van de realisaties van het voorgaande jaar worden uitgegaan. Wat de exacte effecten voor Oude IJsselstreek zijn, is nog niet bekend. Wel zien we hierin een financieel risico op een (aanvullend) tekort, maar kunnen dit pas bij de 2e berap nader inzichtelijk maken.

Maatschappelijke banen
De werkelijke kosten 2023 hangen af van het aantal banen dat gerealiseerd wordt. Op dit moment blijft het aantal gerealiseerde banen achter op het aantal gewenste banen, waardoor er een financieel voordeel wordt verwacht. Omdat de inzet van maatschappelijke banen achterblijft vindt er momenteel een evaluatie plaats om te bepalen of dit re-integratiemiddel wel passend is voor onze doelgroep. 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Pgr Tkvld Omschrijving Afwijking I/S Toelichting op de afwijking
1 2.1 Fietspad Heelweg Oost/-West -20.000 I Fietspad Bosboombroekerweg Het oorspronkelijke budget van 83.000 euro is al opgehoogd naar 160.000 euro. De laatste ramingen laten echter zien dat de verwachte kosten nog hoger uit zullen vallen, naar verwachting ongeveer 180.000 euro. Dit komt onder meer door de benodigde aankoop van extra grond en de realisatie van een compensatiestrook door de aanwezigheid van een wezel. De grond aankoper namens de gemeente is momenteel bezig met de afronding. Voor de meeste aankopen staan de seinen op groen en zijn de conceptovereenkomsten klaar. In verband met de aanleg van een compensatiestrook voor de wezel hebben we extra grond nodig in dat gebied.
1 2.1 Reconstructie fietsbrug Hogebrug Ulft Noord -45.000 I Overschrijding van totaal ca. €45.000,- op het oorspronkelijke budget ten gevolge van: - meer inschrijvers (9) dan vooraf verwacht (3) waardoor er ook meer ontwerpvergoedingen/inschrijfvergoedingen uitgekeerd zijn (totaalbedrag € 21.000,-); - uren inzet adviseur circulariteit (Rendemint) is op dit budget verrekend (totaalbedrag € 24.000,-).
1 2.1 Herinrichting kerkplein Gendringen -70.000 I De werkzaamheden Archelogie voor dit project zijn € 130.000 hoger dan begroot. Uit onderzoek is er fors meer in de grond gevonden als gemiddeld. Daarnaast wordt een bijdrage in de Leader subsidie voor het Groenplan niet meer verwacht, € 60.000 voordeel.
1 2.1 Voetpad Paasberg/Schuylenburg -25.000 I Door prijsstijgingen valt de aanleg van het voetpad naar het Almende College duurder uit.
Totale verwachte afwijking -160.000
Bedragen x €1

Grondexploitatie

Terug naar navigatie - Grondexploitatie

Inleiding
In april 2021 heeft de gemeenteraad vijf uitleglocaties vastgesteld voor de ontwikkeling van woningbouw binnen onze gemeente. Daarbij gaat het om de volgende locaties: Varsseveld De Tuit, Varsseveld Noord, Biezenakker in Ulft, Lenteleven in Gendringen en Voorbroek in Terborg. Samen met de transformatie van de Wesenthorst kunnen we deze zes projecten duiden als grootschalige ontwikkellocaties die in voorbereiding zijn binnen gemeente Oude IJsselstreek. In dit hoofdstuk volgt een toelichting op de financiële stand van zaken.

In november 2021 is het voorstel aangenomen om na behandeling van de startnotitie voor Varsseveld De Tuit niet elke stap in het proces aan de raad ter besluitvorming voor te leggen, maar de startnotitie en het locatiepaspoort alleen door het college te laten bekrachtigen. Daarmee vervalt echter ook het moment waarop normaliter de raad besluit over het opvoeren van een voorbereidingskrediet voor een dergelijk project. Bij de behandeling van de startnotitie Lenteleven en Biezenakker is voorgesteld om de start en de stand van zaken van de voorbereidingskredieten voor deze locaties in de Berap op te nemen. Daarmee wordt u tweemaal per jaar geïnformeerd over de (financiële) stand van zaken. In onderstaande overzicht wordt het beschikbaar gestelde krediet, de tot nu toe gerealiseerde kosten en het nog beschikbaar te stellen voorbereidingskrediet per project weergegeven:

Varsseveld De Tuit
Binnen Varsseveld De Tuit is een onderscheid te maken in een voorbereidingskrediet van € 285.000 en in een aankoopkrediet van in totaal € 7.500.000 (3 x € 2.500.000). Alvorens in te gaan op de financiële stand van zaken is een toelichting op de totstandkoming van de hiervoor benoemde kredieten noodzakelijk: 

•    Voorbereidingskrediet: op 28 oktober 2021 heeft de raad de startnotitie voor Varsseveld De Tuit vastgesteld. In de startnotitie waren de planontwikkelingskosten (planvoorbereidingskosten) op € 200.000 begroot. De planontwikkelingskosten bestaan uit interne uren, de inzet van externe adviseurs en onderzoekskosten. De begrote uitgaven zijn voor het opstellen van de startnotitie en het locatiepaspoort. Het locatiepaspoort is op 14 juni 2022 door het college vastgesteld. Momenteel wordt volop aan het stedenbouwkundig schetsontwerp gewerkt in aanloop naar het op te stellen ontwerp bestemmingsplan en vormt daarmee de volgende fase in het proces van de ontwikkeling. Met het opstellen van de 1e Berap 2022 is aan de raad gevraagd om het voorbereidingskrediet met € 85.000 op te hogen. Het totaal benodigd voorbereidingskrediet voor het opstellen van de startnotitie tot aan de start van de formele procedure van het bestemmingsplan kwam daarmee op het bedrag van € 285.000 uit.
•    Aankoopkrediet: de raad heeft op 28 oktober 2021 (zaaknummer 295422) ingestemd met het mandateren van het college voor het doen van aankopen voor een bedrag van 2,5 miljoen euro per boekjaar ten behoeve van de ontwikkeling van (een deel) van het plangebied in Varsseveld waarbij het mandaat gelijktijdig eindigt met het voorkeursrecht in 2024. 

In het eerste kwartaal van 2023 heeft een eerste aankoop binnen het beoogd plangebied plaatsgevonden (3 hectare) en de kosten zijn ten laste gebracht van het aankoopkrediet.  Het negatieve krediet van € 186.501 bestaat uit het gevoteerd voorbereidingskrediet van € 285.000 minus de al gerealiseerde voorbereidingskosten van € 471.501 op het moment van schrijven. Voor de goede orde: het zijn de gerealiseerde uitgaven in de periode 2021 tot en met het eerste kwartaal van 2023. Hieruit volgt dat de gerealiseerde uitgaven hoger uitvallen dan het gevoteerde voorbereidingskrediet. Daarnaast verwachten we in 2023 nog voorbereidingskosten te moeten maken om in 2023 tot een vastgesteld bestemmingsplan te komen. Op basis van huidig inzicht schatten we de planvoorbereidingskosten in op een bedrag van € 891.873 voor de periode tot en met 2023. Rekening houdend met een nog te ontvangen subsidie ter dekking van gerealiseerde kosten in 2022 is een aanvullend voorbereidingskrediet van € 513.525 benodigd. Hieronder is de uitwerking opgenomen:   

Het aanvullend benodigd voorbereidingskrediet is op hoofdlijnen als volgt te verklaren:

•    Gevolgen gesloten woondeal: de gemeente heeft samen met de regio en provincie de woondeal voor de Achterhoek opgesteld. Deze woondeal gaat uit van een verdeling in woningtypes en prijsklassen, die aanvankelijk niet in het stedenbouwkundig ontwerp waren voorzien. Dat maakt dat extra overleg en ontwerp aanpassingen nodig waren en zijn over de doorwerking daarvan in het stedenbouwkundig ontwerp, het bestemmingsplan, het exploitatieplan en afspraken met grondeigenaren
•    Gevolgen mogelijke aanpassing tracé A18 / N18: in september 2022 is in de Achterhoekraad een amendement aangenomen om te verkennen hoe de huidige A18 / N18 omgezet kan worden naar een soepele weg met twee rijbanen, een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur met ongelijkvloerse kruisingen om de bereikbaarheid en de doorstroming van de regio te verbeteren. De huidige kruising A18 / N18 direct ten noordwesten van De Tuit moet in dat licht aangepast worden. Hiervoor is extra verkeersonderzoek nodig en afstemming over de doorwerking daarvan in het stedenbouwkundig ontwerp, bestemmingsplan, exploitatieplan en afspraken met grondeigenaren
•    Maatwerk in stedenbouwkundig ontwerp: voor het creëren van draagvlak voor het plan De Tuit is gekozen voor een intensief participatieproces met grondeigenaren, omwonenden en andere belanghebbenden. Concreet houdt dat in dat veel gesprekken met deze partijen worden gevoerd om het stedenbouwkundig ontwerp te bespreken en om te onderzoeken waar maatwerk mogelijk is om tegemoet te komen aan hun wensen, ideeën en bezwaren. Door hier aan de voorkant extra tijd in te investeren, willen we voorkomen dat straks in de formele procedure zienswijzen en bezwaren worden ingediend met mogelijke vertraging en extra kosten tot gevolg
•    Woo verzoek: in 2022 is een verzoek Wet open overheid door omwonenden ingediend. In het verzamelen van de gevraagde informatie en het beantwoorden van de vragen is extra tijd gaan zitten met als gevolg extra kosten.
Het verzoek aan de raad is dan ook om het voorbereidingskrediet voor de ontwikkeling van De Tuit per saldo met € 513.525 op te hogen tot een totaal van € 798.525 op peildatum 1 januari 2023. Het bedrag bestaat uit het reeds gevoteerde krediet van € 285.000 plus het aanvullend benodigd voorbereidingskrediet van € 513.525 voor de periode tot en met 2023. De gemaakte voorbereidingskosten worden uiteindelijk overgeheveld naar de door de gemeente te openen grondexploitatie voor Varsseveld De Tuit.   

Varsseveld Noord
De startnotitie voor Varsseveld Noord is op 31 mei 2022 door het college vastgesteld. In de startnotitie zijn de voorbereidingskosten voor het opstellen van de startnotitie plus locatiepaspoort begroot op een bedrag van in totaal € 235.000. Bij het vaststellen van de 2e Berap 2022 is aan de raad gevraagd om het voorbereidingskrediet van € 235.000 voor Varsseveld Noord op te voeren. Het voorbereidingskrediet is gekoppeld aan de hiervoor benoemde producten en overstijgt daarmee het kalenderjaar. De tot nu toe gerealiseerde uitgaven hebben betrekking op onderzoeken, interne uren en het opstellen van het concept locatiepaspoort voor de beoogde ontwikkeling.

Biezenakker
De startnotitie voor de ontwikkeling van Biezenakker in Ulft is in maart 2022 door het college vastgesteld. Na het vaststellen van de startnotitie heeft de raad via de 1e Berap van 2022 het voorbereidingskrediet van in totaal € 298.080 beschikbaar gesteld voor het opstellen van de startnotitie, het locatiepaspoort en een deel van het stedenbouwkundig plan. De tot nu toe gerealiseerde uitgaven hebben betrekking op de uitgevoerde onderzoeken, extern juridisch advies, het opstellen van het concept locatiepaspoort en interne uren. Daarnaast is vanuit de provincie een subsidie toegekend voor de versnelling van woningbouw.

Lenteleven
De startnotitie voor de ontwikkeling van Lenteleven is in het voorjaar van 2022 door het college vastgesteld. In de startnotitie is een begroting van de voorbereidingskosten voor het opstellen van de startnotitie, het locatiepaspoort en een deel van het stedenbouwkundig plan opgenomen. Na het vaststellen van de startnotitie heeft de raad via de 1e Berap 2022 het voorbereidingskrediet ter grootte van € 268.630 beschikbaar gesteld. Het beschikbaar gestelde voorbereidingskrediet is gekoppeld aan het opstellen van de hiervoor benoemde producten en kan daarmee een kalenderjaar overstijgen. De tot nu gerealiseerde uitgaven hebben betrekking op onderzoeken, juridisch advies, het opstellen van het concept locatiepaspoort en interne uren. Vanuit de provincie is een subsidie ten behoeve van de versnelling beschikbaar gesteld.

Voorbroek
Voor deze uitleglocatie is nog geen project opgestart en is dus ook nog geen voorbereidingskrediet opgevoerd.

Wesenthorst
In 2020 is er €100.000 voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor transformatie van de Wesenthorst en omliggend gebied. In 2021 is, na het vaststellen van de startnotitie, gestart met het traject van herontwikkeling van het plangebied. Op dit moment is ca. € 79.000 van het beschikbaar gestelde voorbereidingskrediet gerealiseerd (periode 2020 tot en met het moment van schrijven). Dit bedrag is besteed aan de stedenbouwkundige verkenning, interne uren, juridische kosten en de eerste verkennende onderzoeken. 
Voor het vervolg in 2023 verwachten we € 206.000 aan plankosten nodig te hebben voor interne uren, aanvullende onderzoeken en stedenbouwkundig ontwerp (locatiepaspoort en stedenbouwkundig plan). De totale uitgaven worden dan ook begroot op afgerond € 285.000 (€ 79.000 + € 206.000) en rekening houdende met het reeds gevoteerde krediet van € 100.000 wordt nu dan ook een aanvullend voorbereidingskrediet van afgerond € 185.000 aangevraagd. 
De gemaakte voorbereidingskosten worden uiteindelijk overgeheveld naar de door de gemeente te openen grondexploitatie voor plangebied Wesenthorst.

Begrotingswijziging

Terug naar navigatie - Begrotingswijziging
Pgr Begrotingswijziging Saldo
1 De gemeente waar het goed wonen is -429
2 Een leefbare gemeente -1.474
3 De werkende gemeente -420
4 De dienstverlenende gemeente -394
5 Bedrijfsvoering/ overhead -448
99 Algemene dekkingsmiddelen 1.830
Saldo begrotingswijzigingen -1.335
Terug naar navigatie - Budgettair neutrale wijzigingen
Butgettair neutrale wijzigingen
Programma (x1.000) Uitgaven Inkomsten Toelichting
1 De gemeente waar het goed wonen is 2.354.533 1.243.092 Reserve en balansmutaties, project snippergroen
2 Een leefbare gemeente -2.417.943 -20.663 Formatie Stoer, HAR, inburgering, balansmutaties
3 De werkende gemeente 403.564 112.724 Reserve en balansmutaties, regiocoördinator
4 De dienstverlenende gemeente - -
5 Bedrijfsvoering/ overhead 3.019.621 2.024.622 Formatie Stoer, reservemutaties, regiocoördinator
99 Algemene dekkingsmiddelen - -
Saldo begrotingswijzigingen 3.359.775 3.359.775