Programma 5: Bedrijfsvoering / overhead

Doelen en acties

Terug naar navigatie - Doelen en acties

5.2- Goede informatievoorziening

Terug naar navigatie - 5.2- Goede informatievoorziening

Stand van zaken

O

Een goede informatievoorziening vraagt voortdurende aandacht en momenteel gaat véél daarvan naar de brede organisatieontwikkeling. Echter, met een van de belangrijkste doelen van deze organisatieontwikkeling wordt wel de basis van een goede informatievoorziening verstrekt. Dit doel is namelijk bedrijfsvoering, waar de informatievoorziening onderdeel van is, beter te positioneren. We hebben inmiddels geen openstaande vacatures meer, maar dit betekent niet dat er op korte termijn daarmee ook voldoende capaciteit is om alle ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden. Hetgeen betekent dat het waarschijnlijk noodzakelijk is om in de loop van 2023 aanvullende capaciteit, al dan niet op tijdelijke basis, aan te trekken. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden adviseurs en/of projectleiderscapaciteit op het gebied van de Wet open overheid, Dienstverlening en Datagedreven Werken.

5.3- Wet open overheid (Woo)

Terug naar navigatie - 5.3- Wet open overheid (Woo)

Stand van zaken

R

Voor het actief publiceren van informatie onder de Woo heeft het Rijk eind 2022 besloten een technische voorziening te ontwikkelen met véél minder dan de vereiste én eerder toegezegde functionaliteit. Deze voorziening is ook nog niet beschikbaar. Maar zelf als het wel zover is; dan kunnen wij hierop géén informatie actief publiceren. Wij zullen dus zelf, al dan niet gezamenlijk met andere gemeenten, - mogelijk in VNG-verband - een technische voorziening moeten (laten) ontwikkelen voor het actief publiceren van informatie. Aangezien dat een meer dan substantiële uitbreiding is van de reikwijdte van dit project is momenteel nog geen planning te geven wanneer dit gereed kan zijn. Het is zeer onwaarschijnlijk dat het daadwerkelijk realiseren van een dergelijke voorziening nog in 2023 gaat lukken. Parallel hieraan wordt in de 2023 ('ter voorbereiding') wél onderzocht hoe processen zo aangepast kunnen worden dat informatie hieruit eenvoudig(er), naar de letter én naar de geest van de Wet openbaar bestuur passief danwel actief openbaar gemaakt kan worden. Daar waar deze aanpassingen eenvoudig door te voeren zijn worden die uiteraard als het spreekwoordelijke 'laag hangend fruit' direct 'geplukt'. De genoemde informatiecategorieën zijn en blijven daarvoor het startpunt.

5.4- Plaats- en Tijdonafhankelijk Werken

Terug naar navigatie - 5.4- Plaats- en Tijdonafhankelijk Werken

Stand van zaken

O

In de begroting 2023 is aangekondigd dat in de eerste helft van 2023 een voorverkenning met mogelijke scenario’s zal worden voorgelegd. Hierin is in de vorm van een startnotitie, waarvoor in 2022 budget is vrijgemaakt vanuit de post impuls integraal werken/extern advies, voorzien.  

Voor de verdere uitwerking van de startnotitie is in 2023 budget nodig voor interne uren en inhuur van externe expertise voor de begeleiding van een uitgebreid onderzoek. 
Met dit onderzoek kunnen we naar verwachting ook nadere invulling geven aan de PM posten die in de investeringsbegroting 2023 zijn opgenomen voor onderzoek huisvesting. 

We verwachten voor dit onderzoek een incidenteel budget van € 50.000 nodig te hebben, te dekken uit de algemene middelen van de gemeente.

5.5- Communicatie en Participatie

Terug naar navigatie - 5.5- Communicatie en Participatie

Stand van zaken

G

De uitvoering van het participatiebeleid is opgepakt. Een groep collega's is opgeleid om deel uit te maken van een dialoogpool. Voor verschillende projecten zijn we de wijk ingegaan om met inwoners in gesprek te gaan o.a. met bijeenkomsten over woningbouwprojecten en duurzaamheid. Dat blijven we doen. Ons platform 'onzeoudeijsselstreek' voor het bouwen van communities zetten we steeds meer in.  Zowel de jongerenraad als kinderraad zijn inmiddels enkele keren bij elkaar geweest en ze zijn hun eerste voorstellen aan het voorbereiden.  
We blijven visuele middelen inzetten zoals fotografie, infographics en video. Zowel online als offline. We hebben daarbij aandacht voor toegankelijkheid, zowel in woord als in beeld. Om vorm en inhoud te geven aan het merkconcept zijn we aan de slag gegaan met de uitwerking van een aantal ideeën. We starten intern, zodat we het straks gezamenlijk naar buiten toe kunnen uitdragen. 

5.6- Formatie

Terug naar navigatie - 5.6- Formatie

Stand van zaken

G

Ondanks de blijvende schaarste op de arbeidsmarkt blijven we de arbeidsmarktcommunicatie voortdurend op de huidige situatie aanpassen. We blijven investeren op behoud van medewerkers, werving, opleiding en vitaliteit. Maar we zien ook dat we nog steeds beroep moeten doen op externe krachten. 
Door de Rijks- en Europese regelgeving zijn we genoodzaakt voortdurend te anticiperen op de werkzaamheden en dat geldt ook voor de werving en ontwikkeling van medewerkers.
Met de doorontwikkeling van de organisatie zijn we bezig om de organisatie kwalitatief en kwantitatief efficiënter in te richten. Het doorontwikkelingstraject moet in 2023 grotendeels zijn afgerond waarna we de volgende jaren verder kunnen bouwen aan de gestelde doelen.

5.7- Inclusief werkgeverschap

Terug naar navigatie - 5.7- Inclusief werkgeverschap

Stand van zaken

G

In de rol van werkgever leveren wij een actieve bijdrage aan de invulling van maatschappelijke banen We dragen onze manier van denken en werken uit door een actieve rol te spelen in Prokkelactiviteiten en het leveren van een bijdragen aan de landelijk Prokkelcampagne. Er zijn 6 inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt in vaste dienst. Daarnaast werken cliënten vanuit Estinea bij ons en bieden we een aantal mensen een tijdelijke opstap, om zo door te groeien naar een vaste baan.