Programma 3: De werkende gemeente

Doelen en acties

Terug naar navigatie - Doelen en acties

3.1- Impulsprogramma economie en wonen

Terug naar navigatie - 3.1- Impulsprogramma economie en wonen

Stand van zaken

G

Op het onderdeel impulsprogramma zijn we qua woningbouw niet alleen begonnen met het vormgeven van de uitleglocaties, maar ook gestart met het onderzoek naar de gevolgen van woningbouw op het voorzieningenniveau (onderwijs, sport, cultuur, verenigingen etc.) binnen de gemeente. Over het algemeen kan gesteld worden dat de geplande nieuwbouw ook nodig is om bestaande voorzieningen in stand te houden of te versterken.
Op het vlak van (duurzame) energie hebben we opdracht verstrekt om de mogelijkheden voor gezamenlijke energie-opwek en energiegebruik voor de bestaande bedrijven in Varsseveld in beeld te brengen. De resultaten worden dit jaar verwacht. Verder hebben we samen met de Agem en Liander een bijeenkomst georganiseerd voor bedrijven van de IJsselweide, als onderdeel van het toekomstbestendig maken van de IJsselweide, waarbij ze onder andere zijn geïnformeerd over de mogelijkheden op gebied van zonnepanelen. Ook zijn we intensief in gesprek met Liander en Tennet om de energievoorziening voor onze uitleglocaties voor woningbouw en bedrijventerreinen tijdig beschikbaar te hebben.
Aansluitend aan het toekomstbestendig maken van de IJsselweide zijn we bezig geweest met het actualiseren van het bestemmingsplan van De Rieze en werken we aan een nieuw Regionaal Programma Werklocaties (RPW) waartoe we adviesbureau Ecorys op bezoek hebben gehad. Ook het bedrijfsleven heeft hiervoor input geleverd. 
We zijn gestart met het actualiseren van de Economische Beleidsvisie. Op dat domein hebben we iemand aangetrokken voor het opstellen van een kadernotitie voor huisvesting van internationale werknemers. Daarnaast is het Grensland College bij het CIVON ingetrokken en biedt zij daar twee technische opleidingen. Ook ondersteunen we de technologie & Zorg Academie (TZA) financieel. Dit is een initiatief van de Universiteit Twente en het Medisch Spectrum Twente met als doel kennismaking van medewerkers in de zorg met technologie om het werk en de zorg te verbeteren. TZA vervult een regionale functie en is ook gehuisvest in het Civon.

3.2- Bevorderen recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - 3.2- Bevorderen recreatie en toerisme

Stand van zaken

G

In de eerste maanden is er vervolg gegeven aan de uitvoeringsagenda recreatie en toerisme. Deze is op onderdelen geactualiseerd en er zijn enkele aanscherpingen gedaan en prioriteiten gesteld. In 2023 ligt de focus op vier onderdelen. Voor Vennebulten is een nieuwe route (verhaal en beleving) in ontwikkeling, worden informatieborden geplaatst en is een nieuw concept ontwerp gemaakt voor recreatief (mede)gebruik van het gebied. Dit doen we samen met de gemeenten Aalten en Oost Gelre en met het Routebureau van Achterhoek Toerisme. Voor het Hoge Venne onderzoeken we de haalbaarheid van ontwikkelingen op recreatief gebied. Verder onderzoeken we de mogelijkheden voor camperplekken in onze gemeente en werken we aan een uitnodigingskader met experimenteerruimte voor ondernemers met toeristisch recreatieve ambities in het buitengebied.

Voor het nieuwe toeristische seizoen is dit jaar de samenwerking opgezocht met Tourist-Info Bocholt, Isselburg en Emmerich. De nieuwe fietsroute van Ulft naar Bocholt is klaar. Naast het uitgeven van verschillende folders in meerdere talen wordt is ook geïnvesteerd in social media, promotievideo’s en vindbaarheid op Google.

De studenten van Saxion hebben de eerste onderzoeksopdrachten aan de ondernemers gepresenteerd en nieuwe onderzoeksopdrachten en vervolgopdrachten zijn in gang gezet. Bijvoorbeeld het onderzoek over streekproducten met de Pizza-route is zeer enthousiast ontvangen door ondernemers. Inmiddels hebben zij de eerste stappen gezet om een Pizza-route verder te ontwikkelen waarbij deelnemers ingrediënten voor de Achterhoekse pizza verzamelen bij lokale ondernemers. Dit wordt ondersteund door de regiocoördinator. 

In 2022 is de wens ontstaan om het overgebleven Shabracq meubilair alsnog te plaatsen om zo het toeristische aanbod aan fiets- en kunstroutes te complementeren, we maken hier dit jaar een start mee en bezien of we aanpalende budgetten daarvoor kunnen aanwenden.

In samenspraak met het beleidsveld Kunst en Cultuur geven we uitvoering aan de doorontwikkeling van het DRU-IP conform de vastgestelde beleidsnota’s.

3.3- Vitale en toekomstgerichte bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - 3.3- Vitale en toekomstgerichte bedrijventerreinen

Stand van zaken

G

VIP
De voorbereidingen voor de eerste fase van de realisatie zijn afgerond: het ecologisch werkprotocol is opgesteld en de ontgrondingsmelding is gedaan. Er is gestart met het als natuur bestemde gedeelte van Het VIP. Zo is er een amfibieënpoel gecreëerd (natuurontwikkeling) en is gestart met de graafwerkzaamheden voor het waterbergingsgedeelte in het noordelijk deel van het gebied. 
De grootste transactie voor wat betreft grondaankopen heeft plaatsgevonden en er is gestart met het parapluplan voor Het VIP. De bedoeling is dat het parapluplan dit jaar wordt afgerond. We zijn intensief in gesprek met Liander, Tennet en Firan om te kijken hoe en wanneer het VIP ontsloten kan worden op het energienet en verkennen met hen alternatieve en duurzame energiemogelijkheden. 

Revitaliseren bedrijventerreinen
De eerste fase van het participatieproces om te komen tot een herinrichtingsplan is afgerond. De aan de ondernemers gepresenteerde schetsen voor de herinrichting van de openbare ruimte worden momenteel door Anacon civieltechnisch uitgewerkt tot een definitief ontwerp.
Het terrein is volledig ingemeten en quickscan flora en fauna is uitgevoerd. Nader onderzoek daarop is uitgezet bij een adviesbureau. Op verzoek van de ondernemers hebben we een informatieavond georganiseerd over het thema duurzaamheid. 
Momenteel onderzoeken we de mogelijkheden van een stimuleringsfonds om de ondernemers te enthousiasmeren om ook op de private terreinen investeringen te doen in het kader van beeldkwaliteit en/of duurzaamheid. 
Het bestemmingsplan De Rieze is geactualiseerd en de laatste burgerwoning op het terrein is aangekocht. Bij bouwwerkzaamheden op een van de verkochte kavels zijn explosieven aangetroffen. Deze zijn verwijderd en er is een uitgebreider explosievenonderzoek uitgevoerd op de nog resterende onbebouwde kavels op De Rieze. 

3.4- Aantrekkelijke winkelkernen

Terug naar navigatie - 3.4- Aantrekkelijke winkelkernen

Stand van zaken

G

De afgelopen tijd hebben we in gesprekken met de ondernemersverenigingen verkend in hoeverre er behoefte is aan centrummanagement. Van de drie hoofdkernen hebben Ulft en Terborg aangegeven daar dit jaar mee aan de slag te willen gaan.  We onderzoeken de mogelijkheden om voor deze kernen een centrummanager te benoemen om de ondernemers en gemeente te helpen bij de aantrekkelijkheid van de centra, het bestaande winkelaanbod en het op termijn toewerken naar toekomstbestendige en compacte winkelkernen. Daarnaast proberen we waar mogelijk de centra te vergroenen. Tot slot faciliteren we samen met de gemeente Aalten de leergang detailhandel van de HAN voor winkeliers. Die is in het eerste kwartaal afgerond. 

3.5- Toekomstbestendig agrarisch bedrijfsleven

Terug naar navigatie - 3.5- Toekomstbestendig agrarisch bedrijfsleven

Stand van zaken

G

We zijn volop bezig om lokale instrumenten te maken die agrarische ondernemers kunnen gebruiken als aanvulling op de gereedschapskist vanuit de provincie. Vanaf januari kunnen agrarische ondernemers gebruik maken van het Landschapsfonds. Bij de Radstake is hiervoor een bijeenkomst geweest. Ondernemers maken hier volop gebruik van. 
We zijn gestart met het maken van het uitnodigingskader wonen in het buitengebied: we brengen de mogelijkheden in beeld voor leegstaande opstallen en verstening op het erf. Om te kijken of we agrarische bedrijven kunnen helpen bij het toekomstbestendig maken onderzoeken we de mogelijkheden om als agrarische bedrijf al gebruik te maken van de VAB voor veestallen, terwijl de landbouwtak van het bedrijf nog door kunnen gaan. Dit kan ondernemers mogelijkheden bieden om rustig af te bouwen indien wenselijk.
Voor wat betreft een korte voedselketens inventariseren we de wensen van ondernemers en onderzoeken we de mogelijkheden om dit te bevorderen en regelgeving daarin te vereenvoudigen.

3.6- Gelijke kansen voor iedereen

Terug naar navigatie - 3.6- Gelijke kansen voor iedereen

Stand van zaken

G

Beleidskader onderwijskansen
Het beleidskader onderwijskansen is voor de periode 2023 – 2026 vastgesteld in de raadsvergadering van april 2023 . 
De Sociaal Medische Indicatie-regeling is aangepast en vastgesteld. Hierdoor kunnen kinderen nog sneller geholpen worden wanneer dat in specifieke gevallen nodig is, en kunnen daardoor nu ook Oekrainse gezinnen hier gebruik van maken. 

In de Lokale Educatieve Agenda (LEA) is armoede als een belangrijk thema benoemd en zijn de bestaande regelingen met onze partners zoals onderwijs, kinderopvang etc. besproken om ze meer bekendheid te geven. Omdat de regelingen dit jaar ook worden geëvalueerd hebben de partners ook meteen op- en aanmerkingen kunnen maken op de regelingen en wordt dit meegenomen in de verdere uitwerking.

De zomerschool 2022 is geëvalueerd en het programma voor 2023 is samen met de basisscholen al uitgezet. Het aanbod wordt verbreed door deelname van het Almende. In 2024 onderzoeken we of ook de kinderopvang aan kan sluiten.  

Gelijke Kansen
Om gelijkere kansen te realiseren zijn we bezig om gebiedsgericht te werken wat betekent dat we extra inzetten in bepaalde gebieden.

Zo zijn we met het bestuur van de Rietborgh in gesprek om te onderzoeken of we een pilot voor een gebiedsgerichte aanpak in Terborg te kunnen opzetten. Daarnaast willen we inzetten op de doorbraakmethode waarbij medewerkers van de Wmo, Buurtzorg Jong, Stoer en andere partners samen werken aan doorbraken (impactvolle oplossingen of bureaucratische uitzonderingen) die het leven van kwetsbare inwoners levensbreed verbeteren. Wanneer deze aanpak werkt gaan wij deze de komende jaren in de hele gemeente gebruiken. We hebben helaas hier nog weinig tijd aan kunnen besteden.

Als onderdeel van de gelijke kansen aanpak en in samenwerking met de GKA starten we het komend schooljaar met een pilot ouderconsulent op basisscholen in ondermeer Silvolde, Terborg en Ulft. Vooruitlopend hierop is de Plakkenberg hier al mee begonnen. Een ouderconsulent zal toegankelijk en laagdrempelig zijn voor alle ouders. De ouderconsulent helpt de ouders op weg door hen bijv. te verwijzen naar Stoer, het zorgloket, schuldhulpmaatje, de bibliotheek of buurtzorg Jong. Ouders die daar behoefte aan hebben stappen zelf op de ouderconsulent af met hun vraag, evt. op advies van school. De pilot is voor een jaar en als na evaluatie een vervolg gewenst is, zal hiervoor bestuurlijke en financiële dekking gezocht worden. 

3.7- Vitale en toekomstgerichte schoolgebouwen

Terug naar navigatie - 3.7- Vitale en toekomstgerichte schoolgebouwen

Stand van zaken

G

IKC Gendringen
De aanbestedingsprocedure is afgerond. Na de vaststelling van de winnaar en verificatie van de ingediende stukken in het eerste kwartaal wordt de verdere besluitvorming voorbereid. In mei zal de gemeenteraad een besluit nemen over het benodigde aanvullende budget, zodat er gestart kan worden met het bouwproces. In het aanvullende bedrag is rekening gehouden met het realiseren van het deel kinderopvang, dat gedekt wordt door een dekkende huurverhoging.

De tijdelijke huisvesting op de voormalige locatie van De Hoeksteen is voorbereid en wordt verder uitgewerkt. Verwachting is dat vanaf het nieuwe schooljaar de onderbouw al gaat starten op de Hoeksteen en in de loop van het 4e kwartaal de bovenbouw overgaat. 

Integraal Huisvestingsplan
We hebben samen met de schoolbesturen en kinderopvangorganisatie beleidsuitgangspunten voor de invulling van het IHP opgesteld. Deze uitgangspunten zullen in 2023 aan u ter besluitvorming worden voorgelegd. De komende periode werken we de relevante ontwikkelingsopgaven nader uit. Alles loopt dus volgens schema. Ook zullen de gymlocaties hierin betrokken worden en verder worden uitgezocht. 

3.8- Samen komen we verder

Terug naar navigatie - 3.8- Samen komen we verder

Stand van zaken

G

De afgelopen maanden zijn er verschillende resultaten bereikt. In samenwerking met regionale partners is de Achterhoekse Woondeal tot stand gekomen. Met middelen uit de provinciale gebiedsagenda gaat het project SmartHub Incubator Industry (SHII) een tweede fase in. Vanuit de gezamenlijke lobbyvoering is een lobbydocument opgesteld om input te leveren voor het coalitieakkoord van de nieuwe Gedeputeerde Staten. Er is ook een gemeentelijke notitie opgesteld om onze inbreng richting de provincie ten behoeve van het regioarrangement kenbaar te maken. Helaas heeft de Achterhoek de vierde tranche van de Regio Deal misgelopen. Aankomende zomer wordt een nieuwe poging gedaan om wel deel te kunnen nemen aan de vijfde tranche start. De regio Achterhoek is een van de eerste SDG regio’s van Nederland en mede naar aanleiding daarvan zijn we als gemeente (onder meer aan de hand van een raadsavond) een verkenning gestart naar hoe wij deze SDG’s in lokale doelen kunnen vertalen. Tot slot werken we momenteel aan een update van de Achterhoekse lobbyagenda.