8. Nieuwe en aangepaste investeringen
Onderstaand het financiële effect van nieuwe en aangepaste investeringen, per jaar, met daarbij een indicatie van de bijbehorende kapitaallasten.
1-0.3 Huisvesting internationale werknemers
Zie de toelichting bij programma 1. Als er gekozen wordt voor strategie waarbij de gemeente zelf het initiatief neemt voor het realiseren van een aantal (geclusterde) locaties voor huisvesting van internationale werknemers, eventueel gecombineerd met huisvesting voor asielzoekers en vluchtelingen, kan de initiële investering oplopen tot meer dan €10 mln.
1-2.1 Civieltechnische kunstwerken
Bij de opstelling van het nieuwe beheerplan is een doorkijk gemaakt naar de benodigde kosten voor het instant houden van het areaal. Uit de gehouden inspecties is gebleken dat een drietal bruggen in aanmerking komen voor vervanging in 2027. Het gaat hierbij om de volgende bruggen: Wegabrug in Ulft, Zuiderkruisbrug in Ulft en Vijverpadbrug in Gendringen.
1-2.1 Wegen
In het huidige beleidsplan staat aangegeven dat de wegen in de gemeente Oude IJsselstreek kwaliteitsniveau basis moeten hebben. Kwaliteitsniveau basis is een voldoende (cijfer tussen 5,5 en 6,5). Het huidige kwaliteitsniveau van wegen met een asfaltverharding ligt onder het gewenste kwaliteitsniveau. De oorzaak hiervan is dat in de vorige planning een aantal wegen doorgeschoven zijn en deze daardoor het kwaliteitspeil omlaaghalen. In de nieuwe planning zijn deze wegen, aangevuld met andere wegen die gereconstrueerd moeten worden weer verwerkt. De verwachting is dat na uitvoering van de nieuwe meerjarenplanning het kwaliteitsniveau stijgt tot het gewenste niveau. De afgelopen jaren zijn vanwege de beschikbare financiële ruimte in combinatie met de inflatie een aantal projecten doorgeschoven. Voor de komende vier jaar is een nieuwe planning opgesteld. Hierin zijn de doorgeschoven projecten van de afgelopen jaren en de noodzakelijke projecten voor de komende jaren verwerkt. Dit resulteert in een gemiddelde investeringsbehoefte van afgerond € 1,6 miljoen per jaar, dat is zo’n € 900.000 meer dan is begroot. Hierin zijn de inflatiekosten verwerkt.
1-2.1 Snelheidsremmende maatregelen Oude IJsselweg
De verkeersveiligheid van het kruispunt Oude IJsselweg/N317 is al enige jaren in de aandacht; de ontwikkeling van de zorglocatie van Zozijn aan de Oude IJsselweg heeft de aanpak van dit kruispunt nog urgenter gemaakt. De hoogte van dit krediet wordt de komende weken inzichtelijk gemaakt
1-2.1 Snelheidsremmende maatregelen Marmelhorstweg
De Marmelhorstweg vormt in het fietsroutenetwerk tussen Gendringen en Sinderen nog een belangrijke functie, in combinatie met reeds gerealiseerde vrijliggende fietspaden. Het gaat om het vergroten van de verkeersveiligheid, naar aanleiding van een verkeersveiligheidsanalyse; de maatregelen die hiervoor geschikt zijn, zijn bedoeld om de snelheid van het gemotoriseerde verkeer te verlagen; voor deze maatregelen is een rijkssubsidie beschikbaar.
1-2.1 Varsseveld busroute
De busroute van lijn 74 (Doetinchem-Enschede) is een bestaande lijn; de bereikbaarheid van de halte bij het NS station moet verbeterd worden; de aansluiting tussen de beide openbaar vervoer netwerken is belangrijk voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer
1-2.1 Parkeerkoffer Mezenpad/Lijsterstraat
De Vogelbuurt is voor het grootste deel voltooid; in dit deel van de wijk zijn naar verhouding te weinig parkeervoorzieningen aangebracht, hetgeen leidde tot veel onrust en ongemak in de buurt. De hoogte van dit krediet wordt de komende weken inzichtelijk gemaakt
1-2.1 Fietsverbinding Megchelen-Landfort
De visie LPOIJ is in februari 2022 door de raad vastgesteld. Daarbij zijn afspraken vastgelegd dat uit een woningbouw ontwikkeling een bijdrage wordt geleverd aan de realisatie van het fietspad Gendringen-Megchelen. Hiervoor dient, zoals al in de vorige begroting aangegeven, een investering van € 600.000 te worden opgenomen om tot realisatie van het fietspad te komen.
1-2.1 Plaatsing Schabracqmeubilair
Gemeente Oude IJsselstreek heeft verschillende stalen ornamenten van de kunstenaar Schabracq in bezit welke nog niet in de openbare ruimte geplaatst zijn. Dit kunstzinnige straatmeubilair bestaat uit grote en kleinere lantaarnpalen, bankjes en paaltjes. Voor het opknappen en plaatsen van de totale voorraad Schabracqmeubilair dat bij de brandweerkazerne ligt wordt nu eenmalig budget gevraagd.
1-5.2 Aanpassing sportpark IJsselweide
Naar aanleiding van het locatie onderzoek voor de samenwerkende voetbalverenigingen in Ulft (Ulftse Boys en SDOUC) heeft het college sportpark IJsselweide aangewezen als voorkeurslocatie voor vestiging van de nieuwe fusieclub. Er worden investeringen verwacht voor de sportinfrastructuur (denk aan kunstgrasvelden kleedaccommodaties, mogelijke verschuivingen bestaande accommodaties etc.) en overige randvoorwaarden, zoals waterberging en het verbeteren van de verkeerssituatie (Anton Tijdinklaan en Waalstraat).
1-5.7 Maai-zuigmachine berm- en watergangbeheer
Dit betreft de aanschaf van een maai-zuigmachine voor berm- en watergangbeheer, horend bij ecologisch bermbeheer (zie ook de toelichting bij programma 1, taakveld 5.7 ecologisch bermbeheer).
1-7.2 Riolering
Dit betreffen extra investeringen op basis van het nieuwe Water- en Rioleringsprogramma.
1-7.3 Vervanging ondergrondse containers
Dit betreft de vervanging van de bestaande 112 ondergrondse containers, als eerste zijn er 19 glascontainers gepland voor 2024 omdat de afschrijvingstermijn van dit type container korter is dan voor de overige typen. Als de containers niet vervangen gaan worden lopen we tegen grotere veiligheidsrisico's en hogere reparatiekosten aan. Zie ook de toelichting bij programma 1, taakveld 7.3.
1-8.1 Doorontwikkeling DRU IP
Er zijn ambities uitgesproken over doorontwikkeling van het DRU-Industriepark. In 2022 is hiertoe een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Het gaat dan om de ambities en de wens van de gemeente om de doorontwikkeling vorm te geven door toevoegen van een hotel- en museale functie en daarnaast het evenementenprofiel te versterken. Er is onderzoek gedaan waarbij vakspecialisten zijn ingeschakeld bij de haalbaarheidstoets (voor de museale- en 1 overnachtingsfunctie) naar hetgeen nu geacht reëel te zijn om mee aan de slag te gaan. Het voornemen is om de resultaten en aanbevelingen verder uit te werken in een plan van aanpak. Het doel om tot doorontwikkeling te komen van het DRU-Industriepark is op zich niet nieuw. Het instrumentarium om te komen tot die doorontwikkeling, het inzetten van een projectleider hiervoor en de daarmee samenhangende kosten waren niet eerder concreet. Naast het plan van aanpak wordt duidelijk of en welke investering nodig is.
1-8.1 Lokaal programma landelijk gebied
Wij zetten in op een vitaal en leefbaar buitengebied. Daarvoor werken we aan een “gereedschapskist” met een aantal instrumenten. Er komen vanuit Europa, Rijk, provincie en regio ondersteunende faciliteiten beschikbaar waar wij op willen aansluiten. Op basis van de gebiedsgerichte aanpak van de provincie willen we dit vertalen naar een Lokaal Programma Landelijk Gebied. De uitvoering hiervan zal starten in 2024.
1-8.3 Revolverende lening toekomstbestendig wonen
De Toekomstbestendig wonen lening is een lening bij SVn waarbij de provincie 50% cofinanciert. De andere 50% wordt bijgedragen vanuit het gemeentelijke fonds van SVn. Het doel van de lening is om de bestaande woningvoorraad aan te passen voor de toekomst. Het gaat om energiemaatregelen, maar ook levensloopbestendig maken, asbestsanering e.d.
3-3.1 Stimuleringsfonds toekomstbestendige bedrijventerreinen
I.v.m. de oprichting van een stimuleringsfonds voor ondernemers op bedrijventerrein IJsselweide is een groter investeringsbudget noodzakelijk. Het fonds heeft als doel de ondernemers te stimuleren om investering te doen op private terreinen voor duurzaamheid en beeldkwaliteit. Uitgangspunt is een aanvraagtermijn van 3 kalenderjaren in aansluiting op de revitaliseringsperiode. Voor de hoogte van de investering is uitgegaan van de ervaringen in Akkermansweide, waar in totaal € 1,8 miljoen euro als fonds is ingezet.
3-3.1 Revitalisering bedrijventerrein Hofskamp Zuid Varsseveld
Al eerder is besloten om de bedrijventerreinen Hofskamp Zuid en IJsselweide te gaan revitaliseren. Gestart is met de planvorming voor IJsselweide. Nu dat deze in 2023 afgerond wordt, wordt in 2024 gestart met de uitvoering. Vanaf 2024 starten we met de planvorming en participatie voor Hofskamp Zuid, hetgeen zal leiden tot investeringen in 2025 en 2026. We hanteren daarbij dezelfde normbedragen als IJsselweide.
3-3.4 Camperplekken
Vanuit het recreatief en toeristisch beleid wordt in het Landschapspark Oude IJssel voorzien in enkele camperlocaties. In 2023 willen we hiervoor een concept uitwerken en deze in gaan 2024 realiseren. Daartoe wordt een investeringsbudget gevraagd.
3-4.2 IKC Gendringen extra ambities en indexering
Het IKC Gendringen vraagt aanvullend budget i.v.m. aanvullende ambities van de raad ten aanzien van duurzaamheid en circulariteit en een kleine budgetoverschrijding als gevolg van inflatiecorrectie. Het betreft een investering in 2024 waarvoor de raad in mei 2023 beslist.
3-4.2 IKC Gendringen kinderopvang
Het IKC Gendringen vraagt aanvullend budget i.v.m. de realisatie van een kinderopvanglocatie inpandig in het IKC. Deze investering is naast de realisatie van het onderwijsdeel, de zorgplicht van de gemeente. Tegenover de investering voor de kinderopvang staat een kostendekkende huur, die door Humankind via Essentius aan ons voldaan wordt.
3-4.2 IKC Gendringen omliggende openbare ruimte
Na de realisatie van het IKC Gendringen wordt de omliggende openbare ruimte opnieuw ingericht. Momenteel is het nog onduidelijk hoe dat eruit komt te zien. Nadat de definitieve bouwtekeningen zijn gemaakt wordt een stedenbouwkundige uitwerking van de openbare ruimte gemaakt en wordt becijferd welke investering dat met zich meebrengt voor met name wegreconstructie, parkeerplaatsen en groen.
3-4.2 IKC Silvolde
Gelijk aan de kostenverhoging van het IKC Gendringen voorzien we ook voor de realisatie van het IKC in Silvolde een kostenverhoging die leidt tot een hogere investeringsraming. Nu is in een investering van € 6,9 miljoen voorzien. We gaan uit van een kostenstijging van 5 tot 10%. Daarnaast komt er een aanvullende investering voor de kinderopvang, met een kostendekkende huur, ter grootte van € 1,8 miljoen. Tevens zal uit het IHP zeer vermoedelijk blijken dat er ook een gymvoorziening nodig is ter grootte van € 1,5 miljoen. Dat maakt bij elkaar een aanvullende investering van € 4 miljoen.