Programma 5

5. Bedrijfsvoering / overhead

0.1 Gemeenteraad
Voor een toelichting verwijzen wij u de 1e berap 2023

0.8 Facilitair, Tractiemiddelen, CAO 2023, ICT samenwerking, licentie en onderhoudskosten, vrijval stelpost loon- en prijscompensatie
Voor een toelichting verwijzen wij u de 1e berap 2023

div. Stijging rente leningen - effect op kapitaallasten
In de begroting 2023 en meerjarenraming 2024-2027 is bij de berekening van de kapitaallasten uitgegaan van een rentepercentage van 2,8% voor nieuw af te sluiten geldleningen. De rente voor nieuw afr te sluiten leningen is inmiddels gestegen naar 3,42%. Hoelang de rente hoog blijft is niet te zeggen. Vooralsnog gaan we uit van een hogere rentestand voor nieuw af te sluiten leningen van 3,3%. Bovenstaand bedrag betreft een globale herrekening van het effect daarvan op de kapitaallasten van de reeds in de begroting 2023-2026 opgenomen investeringen, dus niet de nieuwe/bijgestelde investeringen in deze voorjaarsnota. Voor die nieuwe/aangepaste investeringen zijn de kapitaallasten in elk programma opgenomen, waarbij we tevens uit zijn gegaan van 3,3% rente. 

0.8 Personeel fysiek domein
De bijstellingen hebben onder meer te maken met groenbeheer in verband met areaaluitbreiding, In de afgelopen 10 jaar is de buitendienst met geen enkele, extra, medewerker uitgebreid ondanks dat er die tijd er en ca 70 Ha aan areaal is bijgekomen. We hebben dit kunnen opvangen door onze manier van werken aan te passen en gebruik te maken van de moderne machines, meer inzet van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt en de digitalisering. We constateren dat we nu al niet meer volledig kunnen voldoen aan de eisen die we met elkaar hebben vastgesteld.

Daarnaast is uitbreiding van het team grondstoffen nodig om taken adequaat te kunnen uitvoeren rond onder meer het scheiden van afval. Daarnaast staat het kwaliteitsniveau in de openbare ruimte onder druk waardoor de veiligheid van onze inwoners in het geding kan komen. We praten dan over herstel van loszittende tegels, paaltjes, banken brandkranen, riolering ondersteuning verkiezingen, enz. Daarom voorzien we uitbreiding van het team dat zich hierover ontfermt.

Tenslotte is uitbreiding van toezicht en handhaving nodig. Onder meer vanwege uitbreiding van civiele werkzaamheden, maar ook omdat criminelen zich steeds meer verplaatsen van de onder- naar de bovenwereld. Het toepassen van de wet BIBOB, gericht op het voorkomen van ondermijning, is arbeidsintensief. 

0.8 Personeel sociaal domein
Al enige tijd loopt het mensen met schulden op, zeker sinds de oorlog in Oekraïne en de hoge inflatiecijfers. Op dit moment wordt schuldhulpverlening deels gedekt uit de tijdelijke coronamiddelen, maar er is een structurele oplossing nodig om mensen met schulden te helpen. Daarnaast ramen we voor enkele jaren een cultuurmakelaar. 

0.8 Personeel dienstverlening
Doordat er een aanpassing in levensduur van id-kaarten en paspoorten is geweest komt er nu eens in de 10 jaar een piek van vernieuwing documenten. De start van de piek is januari 2024 en deze loopt door tot 2028. In de huidige begroting was al rekening gehouden met hogere legesinkomsten, maar was nog geen tijdelijke uitbreiding van de personele capaciteit opgenomen. Daarnaast willen we specifiek aandacht hebben voor het kwaliteitsniveau van de dienstverlening, waarvoor we tijdelijk aanvullende capaciteit ramen. 

0.8 Personeel bestuur en bedrijfsvoering
Vanaf 2024 zijn er geen middelen meer beschikbaar voor lobby activiteiten op regionaal, provinciaal en landelijk niveau. Er bestaat wel de wens om actief lobby te voeren voor onze gemeente of als onderdeel van de regionale lobby. Daarnaast is het noodzakelijk om de capaciteit op het gebied van applicatiebeheer te vergroten. 

0.8 Personeel team opvang vluchtelingen
Voor de opvang van vluchtelingen (Oekraïners; statushouders) is er wellicht structurele ondersteuning nodig van een team medewerkers. De aangestelde regisseur vluchtelingen heeft als onderdeel van de opdracht om in beeld te brengen in hoeverre de huidige toegekende financiële middelen toereikend zijn

0.8 Verwachte rijksbijdrage opvang vluchtelingen
Gezien de compensatie over 2022 en het rijksbeleid, gaan we ervan uit dat we voor de extra kosten van het team opvang vluchtelingen, volledig gecompenseerd worden.

0.8 Personeel ecologisch bermbeheer
Voor wat betreft het ecologisch bermenmaaien gaat het hier over speciale apparatuur (trekker met afzuigwagen) omdat dit soort gras dient te worden afgevoerd. Dit betekent extra werk. Voor deze machine is een bestuurder nodig.

0.8 Technische voorziening Digitale Publicaties Open Overheid
Doel: informatie passief en actief publiceren conform de Wet open overheid.

Eventueel in samenwerking met andere gemeenten, binnen de ICT Samenwerking en mogelijk VNG-verband, willen we een technische voorziening realiseren voor het digitaal publiceren van informatie conform de eisen die de Wet open overheid daaraan stelt. 

0.8 Bewustwording cyberveiligheid & privacy
Zie voor een uitgebreide toelichting onder programma 4- 1.2 Bewustwording cyberveiligheid & privacy. De kosten voor inwoners, bedrijven en/of instellingen zijn opgenomen in programma 4 (dienstverlening), die voor de eigen organisatie in programma 5 (overhead/bedrijfsvoering).

0.8 Projectbudget bedrijf continuïteit
Doel: continuïteit vormgeven van het functioneren van de gemeente bij een interne crisis rekening houdende met de kritische bedrijfsprocessen zodat de gemeente zo snel als mogelijk de dienstverlening kan hervatten.

Voor 2024 willen we werken, samen met het management en het college naar standaard plan voor een interne crisis gebaseerd op een risicoafweging. In 2023 worden de voorbereidingen daarvoor genomen.  Het gaat om een uitwerking van het informatieveiligheidsbeleid en is een onderdeel van de nieuwe wet- en regelgeving rondom informatieveiligheid (NIS2/BIO2).

0.8 Informatieveiligheid BIO2/NIS2
Doel: we werken naar het volledig voldoen aan de wet- regelgeving op het gebied van informatieveiligheid, bereiden een monitoringsmodel voor om de voortgang te monitoren en hebben ter voorbereiding van de begrotingscyclus van 2025 een plan van aanpak met prioritering en risicoacceptatie.

In Europa is bepaald dat nieuwe regelgeving noodzakelijk is voor een veilige digitale wereld en dat vitale infrastructuur en ook gemeentes nu deze wettelijke plicht krijgen, beschreven in de NIS2. Eerder was de Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO) geen wettelijk plicht. Deze regelgeving is vergelijkbaar en aanvullend aan de AVG. We bereiden in 2023 een planning voor ten behoeve van een gap-analyse en een plan van aanpak met prioritering voor te leggen en vast te laten stellen door het college waarin alle gestelde (nieuwe) eisen zijn opgenomen in 2024. Deels zijn er in projectvorm al zaken in uitvoering of in voorbereiding. Voor 2025 is de verwachting dat er een budgetvraag komt voor het uitvoeren van projecten, maar hoe groot is nu niet bekend.

0.8 Datagedreven werken - Datawarehouse
Doel: dit jaar zijn we bezig met het maken van een plan van aanpak om het datagedreven werken gestructureerd in de organisatie vorm te geven. De pilots waarin we nu oefenen zijn gebaseerd op onderdelen waar al met data wordt gewerkt en daarnaast benutten we de kansen die zich voordoen. Vanaf 2024 willen we datagedreven werken met dit plan van aanpak verder brengen in de organisatie en in 2024 en 2025 gaan borgen in de organisatie.

De technische infrastructuur, in de vorm van een 'Data Warehouse', is een noodzakelijk voorwaarde voor datagedreven werken. Daarvoor is het noodzakelijk aanvullende applicaties voor het datawarehouse aan te schaffen alsmede ondersteuning bij de inrichting daarvan.

0.8 Personeel datagedreven werken I&A datasturing - data analist/data engineer
Om ons voor te bereiden op de toename van data gedreven werken is het nodig om onze technische infrastructuur te versterken. Dit houdt in dat we zowel de benodigde menskracht als de juiste applicaties nodig hebben. Om deze reden willen we een data-engineer en een data-analist aantrekken.

Een data-engineer houdt zich onder meer bezig met het ontwerpen, bouwen en onderhouden van de infrastructuur die nodig is om data te verwerken te analyseren. En om ervoor te zorgen dat we voldoen aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van privacy en informatieveiligheid. Een data-analist richt zich om het analyseren en interpreteren van data om hieruit waardevolle inzichten te verkrijgen die bijdragen aan de besluitvorming en een bijdragen leveren aan de gestelde doelen.

Een beleidsmedewerker heeft vaak te maken met grote hoeveelheden data en informatie en heeft hulp nodig om deze informatie snel en efficiënt te verwerken en nog beter in staat zal zijn zich te focussen op het interpreteren van de resultaten en het formuleren van beleid en beleidsadviezen.