Programma 2

2. Een leefbare gemeente

5.3 Bijdrage/subsidie/huur DRU Industriepark
De stichting DRU heeft aangegeven dat het wenselijk is om het subsidiebedrag te indexeren. 
Er is niet alleen een subsidie relatie maar de gemeente is ook huurder en eigenaar-verhuurder. 
Voorgesteld wordt dit verder uit te werken en omdat het resultaat hiervan nog niet duidelijk is hiervoor een PM post op te nemen. 

6.71d Samen Sterker Thuis
Dit betreft de kosten van het team Samen Sterker thuis, die tot op heden niet begroot zijn en wel moeten worden opgenomen.

6.1 Doorontwikkeling sociale basis / voorliggend veld
Doel: de inrichting van het voorliggend veld in de gemeente Oude IJsselstreek is versnipperd. De roep om een standpunt wat het 'voorliggend veld' is en hoe de gemeente zich daartoe verhoudt neemt toe. De importantie van het voorliggend veld wordt alleen maar groter, o.a. door het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven akkoord (GALA). De noodzaak om, waar mogelijk, af te schalen van zorg naar welzijn is groot om er voor te zorgen dat zorg beschikbaar blijft.

Er is formatie nodig om te komen tot een duidelijke opdracht en mogelijk herinrichting (opgenomen onder “personele ontwikkelingen” bij programma 5). Mogelijk ook middelen om opdrachten in het voorliggend veld aan externen te verstrekken, afhankelijk van keuzes die gemaakt gaan worden.

6.2 Lokale Toekomsttuin
In 2024 willen we in navolging op Doetinchem ook met onze lokale teams samen met veiligheidspartners een toekomsttuin starten. Daarin doen we ervaring op met een ander traject aanbieden aan gezinnen en huishoudens met meervoudige problematiek én onveiligheid. Deze nieuwe werkwijze moet per 2026 bij iedere gemeente geïmplementeerd zijn. Een traject dat (nog) helderder, logischer en navolgbaarder is.  Zodat zij gezien, ondersteund en beschermd zijn. Hiervoor treffen we nu al de nodige (financiële) voorbereidingen, de gevraagde middelen zijn o.a. benodigd voor de inzet van Buurtzorg Jong, Veilig Thuis en de Jeugdbescherming. 

6.3 Alle minimaregelingen
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat bestaanszekerheid en het voorkomen van armoede een belangrijk element is in het voorkomen van ziekte. Voor inwoners met een inkomen op of net iets boven bijstandsniveau zijn er verschillende minimaregelingen waar inwoners aanspraak op kunnen maken met als doel om inwoners te behoeden voor armoede. Deze regelingen worden onder de loep genomen. Om te zien of we het beoogde doel behalen en nog in lijn zijn met de visie van de gemeente. Er is bijvoorbeeld al geconstateerd dat de regelingen versnipperd zijn en dat de regelingen niet altijd worden aangevraagd, terwijl inwoners er wel recht op hebben. .Het voorstel is om te komen tot een opzet om mensen beter te bereiken, de regelingen te ontschoten en te verruimen. Het is nu nog niet mogelijk om een exact bedrag in de raming op te nemen omdat er veel mogelijkheden zijn die nader uitgewerkt moeten worden, het is een indicatie. 

6.3 Doorontwikkeling schuldhulpverlening
Schuldhulpverlening moet doorontwikkeld worden, zodat wij inwoners met schulden beter kunnen helpen. Ook moet er meer aan preventie gedaan worden om schulden te voorkomen. Om de dienstverlening aan onze inwoners goed te kunnen blijven uitvoeren, is er een klantvolgsysteem nodig. De noodzaak hiertoe neemt toe, aangezien het aantal inwoners met een schuldvraag ook stijgt.  Daarnaast is deze vraag opgenomen om gebruik te kunnen maken van de kennis van Schulinck en de mogelijkheid hebben om ervaringsdeskundigen in te zetten

6.71d Regionale samenwerking Sociaal Domein Achterhoek
Op dit moment loopt er een regionaal onderzoek naar de mogelijke nieuw inrichting van SDA. Tevens zijn er wensen tot een verdere professionalisering van het regionale team op tbv contractmanagement, data en toezicht. De vraag is hoe de verdeelsleutel eruit moet gaan zien.