3.1 Bestaand beleid
3.1 Uitvoering lokaal voedselbeleid
Achterhoek Food is een regionale samenwerking om tot duurzamer en gezonder voedsel te komen. Het is voortgekomen uit Leader met de bedoeling Achterhoeks voedsel meer bekendheid te geven.
Een klein deel van dit budget kan komen te vervallen, omdat dit niet volledig aangesproken wordt.
4.2 Uitvoering IHP 2023/Woelwaters
Basisschool De Woelwaters, in het IHP (Integraal Huisvestingsplan) qua bouwtijd gekoppeld aan de ontwikkeling van het terrein van De Wesenthorst, vraagt dringend aandacht. De herontwikkeling van de Wesenthorst gaat in ieder geval de komende twee jaar niet plaatsvinden. Daarom is instandhoudingsonderhoud noodzakelijk voor De Woelwaters om de levensduur te verlengen. De noodzakelijke maatregelen betreffen met name het dak, dat in slechte conditie is. We starten een onderzoek naar wat minimaal nodig is en nemen dat later in de begroting op. Vooralsnog nemen we voor 2025 geen middelen op, maar maken we kosten op basis van 'het piepsysteem'. Voor 2026 nemen we in de begroting alvast een voorschot op de vermoedelijke investeringen op. Afhankelijk van de besluitvorming over De Wesenthorst dient dit in 2026 uitgevoerd te worden.
4.2 Tijdelijke onderwijshuisvesting Varsseveld
Door autonome groei van de Meeander en de fusie van de Meeander met de Knienenbult is een acute vraag ontstaan voor vier extra lokalen in Varsseveld. Deze vraag kan niet opgevangen worden in de huidige capaciteit in Varsseveld, gezien de verwachte groei van de Groeituin (onder andere door de geplande woningbouw in Varsseveld). Een oplossing is het plaatsen van tijdelijke units voor vijf jaar bij de Meeander. Na deze periode komt de Meeander in aanmerking voor permanente uitbreiding. De opgevoerde kosten bestaan uit de huur voor deze tijdelijke huisvesting, wat we doen in het kader van onze gemeentelijke zorgplicht voor voldoende onderwijshuisvesting. We maken daarmee kosten voor tijdelijke huisvesting vooruitlopend op een structurele oplossing. Meeander heeft al een vergunning aangevraagd voor plaatsing van deze tijdelijke units. Met het overplaatsen van de kinderen van de Knienenbult naar Meeander wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs en in jeugdkansen.
4.2 Verduurzaming Isala
Het gebouw Isala van Almende is bouwfysisch verouderd en voldoet niet meer aan de huidige technische eisen, waardoor sprake is van een ongezonde leeromgeving voor deze leerlingen. Almende is via de SUVIS regeling gestart met de voorbereiding van de aanpassing van de installaties. Om te komen tot een integrale verduurzaming van dit gebouw (en daarom ook levensduurverlengend) is er aanvullend budget nodig voor de noodzakelijke aanpassingen van het gebouw op dat gebied. In het IHP 2023 is hiervoor een bedrag opgenomen van 3,4 miljoen euro. Hoewel de planvorming nog niet volledig is afgerond, is de verwachting dat het noodzakelijke budget niet boven de 2 miljoen euro komt. De gemeente zal hiervan de helft financieren. We stellen onszelf de taak om deze dekking te vinden binnen de investeringslijst.
5.3 Doorontwikkeling DRU
De gemeenteraad heeft verzocht om tot scenario’s te komen voor een Verblijfsfunctie, Museale functie en Evenementenfunctie.
Een en ander wordt op dit moment uitgewerkt. De bedragen zoals nu gemeld zijn enkel en alleen bedoeld als schatting en zijn afhankelijk van een flink aantal factoren die nu nog niet duidelijk zijn. Bijvoorbeeld de gewenste hoeveelheid commercie versus maatschappelijke activiteiten. Daarnaast kunnen kosten ook afhankelijk zijn van biedingen uit een eventuele aanbesteding van diensten/functies. De investering voor alle functies samen schatten we voor nu tussen de €10.000.000 en €25.000.000.
We bedoelen op geen enkele wijze dat (ingeschatte) kosten volledig voor rekening van de gemeente komen. Daar waar wij invloed willen hebben op exploitaties vanwege het maatschappelijk belang kan ook van ons een jaarlijkse bijdrage in de exploitatie verwacht worden. Ook dit is weer afhankelijk van de hoeveelheid commercie versus maatschappelijke activiteiten.
Het is wel reëel te verwachten dat we als gemeente op termijn in ieder geval voor kosten komen te staan voor instandhouding van de rijksmonumenten als eigenaar en ook met betrekking tot de opgave tot verduurzaming zoals het Rijk voorschrijft. In geval geen van de drie genoemde functies wordt gerealiseerd moeten we rekening houden met een bedrag van ongeveer €5.000.000 aan investering voor de instandhouding van de SSP-hal als rijksmonument en de genoemde verplichting tot verduurzaming van alle monumentale panden op het DRU Industriepark. In deze bedragen zijn de jaarlijkse onderhoudskosten niet meegenomen. Deze schatten we op minimaal €125.000 per jaar.
Dit doel wijkt financieel af van de begroting. De benodigde incidentele en mogelijk structurele kosten zijn nieuw en niet eerder begroot. De hoogte ervan is op dit moment dus nog niet in te schatten.
3.1 Cofinanciering Regio Deal Achterhoek 2024-2028
Het Rijk heeft €25.000.000 beschikbaar gesteld voor een nieuwe Regio Deal Achterhoek 2024-2028, om daarmee projecten op het gebied van leefbare gemeenschappen, toekomstbestendige arbeidsmarkt en duurzame economie mogelijk te maken. Wel onder voorwaarde van cofinanciering van de verschillende partijen in de 8RHK Ambassadeurs.
Hiervoor zal een garantstelling afgegeven moeten worden, waarbij ons aandeel als gemeente ruim €781.000 is. Of en voor welk bedrag we daadwerkelijk participeren, hangt af van nog te maken keuzes. Dat bepaalt tevens wat de consequentie voor onze begroting is, zowel inhoudelijk als financieel. Het is denkbaar dat het tot extra kosten leidt, maar slim inzetten van middelen uit deze regiodeal kan ook betekenen dat we meer kunnen bereiken met inzet van minder eigen geld. Om die reden is het bedrag op dit moment voor nihil opgenomen. We verwachten hier bij de begroting 2025 meer duidelijkheid in te kunnen geven.