Financiële positie

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen
Pgr Tkvld Omschrijving Afwijking I/S Toelichting op de afwijking
1 0.3 Aankoop en verkoop onroerende zaken -16.000 I Op dit moment een overschrijding van rond de 16.000 van de geschatte kosten voor dit jaar. Dit heeft te maken met de (asbest) saneringskosten voor voormalig discotheek de Joy in Ulft. Bij de verkoop van dit pand is met de kopers afgesproken dat de saneringskosten voor rekening van de gemeente zouden komen. De opbrengsten uit grondverkopen blijven dit jaar achter vergeleken met de afgelopen jaren. Mogelijk dat dit in het laatste kwartaal nog bijtrekt, omdat er wel wat actief in de verkoop staat.
1 0.3 Project Snippergroen -60.000 I Verwacht wordt dat de kosten voor dit project nog op zullen lopen wat betreft de personeelskosten, geschat is dat nog een extra 60.000.
1 0.3 Project Snippergroen 60.000 I De opbrengsten van het project Snippergroen zullen naar verwachting gelijk oplopen met de extra kosten. Per saldo is het effect 0.
1 2.1 Klein onderhoud wegen -15.000 I Er is veel materiaal nodig voor het onderhoud aan de halfverhardingen (padvast). De verwachting is dat hierdoor een overschrijding van 15.000 ontstaat.
1 2.1 Verkeersmaatregelen/borden -5.000 I Door de toename van vandalisme aan en diefstal van borden is het de verwachting dat er een overschrijding van meer dan 5.000 op dit budget ontstaat.
1 8.3 Omgevingsvergunning wonen en bouwen 140.000 I In de begroting was al rekening gehouden met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging. Nu deze pas op 1 januari 2024 in zal gaan, komen de inkomsten uit leges hoger uit dan geraamd. Verwachting is rond de 500.000 euro, waar 360.000 is geraamd.
4 7.4 Bodemonderzoek en sanering -150.000 I Een overschrijding door onverwachte uitgaven voor bodemsanering op een aantal locaties en een paar calamiteiten, waaronder de drugsafvaldumping in Zwarte Veen. De kosten hiervoor bedragen momenteel al circa 45.000,-. Daarnaast hebben we op de locatie voor ’t Paviljoen te maken met onverwachte hoge verwerkingskosten (circa 77.000) van PFAS houdende grond. Ook was extra deskundigheid noodzakelijk om de verschillende saneringen te begeleiden. Dit leidt momenteel tot een overschrijding van circa 150.000.
1 5.4 ECAL (Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers -7.000 S De begroting ECAL 2023 stevent af op een tekort, namelijk een negatief resultaat van ca 128.000. Reden: stijgende personeelskosten (gemiddeld 9%), stijgende energiekosten (37% hoger dan begroot) en hogere indexering verhuurder (8,6%). Voorgesteld wordt om het negatieve jaarresultaat (deels) af te boeken van de algemene reserve. Die is nu echter niet voldoende om het geheel af te boeken. Daarom wordt er ook aan de deelnemende gemeenten gevraagd om een deel van het financieel probleem op te lossen. Op dit moment betekent dat voor onze gemeente een aanvullende bijdrage tot 189.819. Een overschrijding van circa 7.000. In de begroting 2024-2027 is de structurele wijziging van de bijdrage ECAL verwerkt.
3 3.1 Bestuurlijke samenwerking 20.000 I Dit betreft de middelen die we inzetten voor de activiteiten en ons lidmaatschap van de Ring van Europese IJzersteden. In 2020 en 2021 is door corona het Ring-project IJzerwijs niet uitgevoerd. Het Graafschapcollege heeft het niet uitgegeven budget dit jaar teruggestort waardoor er een positief saldo in de boeken staat. Aan het einde van het jaar zal dit 20.000 euro bedragen. We willen deze middelen in 2024 inzetten voor Ring-projecten zoals IJzerwijs, Smeden voor de Vrede en de organisatie van een IJzerbienale.
3 3.4 Arbeidsmarktinitiatieven -7.000 I We hebben extra activiteiten ondernomen om de samenwerking met het onderwijs te versterken. Het gaat dan om Saxion (kenniswerkplaats voor toerisme). Er is veel animo vanuit de toeristische ondernemers voor dit project.
3 4.3 Leerlingenvervoer -250.000 S De inzet van het budget leerlingenvervoer wordt voor het grootste gedeelte benut voor de inzet van ZOOV, die regionaal het leerlingenvervoer verzorgt. De huidige benutting van het budget betreft vanuit ZOOV de afrekening tot en met mei (5 maanden). Op basis van de actuele omvang van de benutting en de nog te verwachten uitgaven moet rekening gehouden worden met een overschrijding van het huidige budget van 250.000. Deze kostenverhoging is het gevolg van forse verhogingen van de kosten (salarissen, verhoging brandstofprijzen etc) .
4 0.2 Reisdocumenten 50.000 I Naar verwachting komen de opbrengsten voor 2023 uit op 90.000. Dit is 50.000 hoger dan begroot. De hogere opbrengst wordt veroorzaakt doordat er ruim 900 aanvragen zijn ontvangen voor een 2e reisdocument en 1e afgifte aan kinderen. Ook het aantal vermissingen (nu al ruim 200) ligt hoger dan verwacht.
4 0.2 Verkiezingen -95.000 I De afwijking ten opzichte van de huidige en de gewijzigde begroting is minimaal. Hiervoor zou geen afwijking gerapporteerd hoeven worden. Maar omdat er nieuwe Tweede Kamer verkiezingen zijn uitgeschreven voor 22 november 2023 is een verwachte overschrijding op het budget van 95.000 te verwachten.
5 0.4 Communicatie 10.000 I De uitrol van het merkconcept 'Oude IJsselstreek maakt sterk' heeft wat vertraging opgelopen omdat we zijn over gestapt naar een ander extern bureau die het merkconcept uitwerkt. Daardoor een verwachte onderschrijding van 10.000.
5 0.8 Samenwerking automatisering 174.000 I Het positieve resultaat over 2022 á 174.000 is in 2023 uitgekeerd en geboekt.
5 0.8 Samenwerking automatisering -86.000 S We verwachten een structurele overschrijding van zo'n 86.000 die verklaard wordt door de inzet en gebruik van de nieuwe apparatuur (incl. accounts) voor de raad. De meerkosten hiervan bedragen op jaarbasis zo'n 86.000. Om een overschrijding in 2024 te voorkomen zal het ICT Budget met ingang van 2024 dan ook met dat bedrag structureel verhoogd moeten worden.
5 0.8 Accommodatiebeheer -18.000 I Er zal een overschrijding zijn van ca 18.000. Dit ivm indexverhogingen.
4 1.2 Bommenregeling -22.000 I Er zal een overschrijding plaatsvinden van afgerond 22.000. Dit komt doordat er een gemeentebreed vooronderzoek zal worden verricht. In 2024 zal nogmaals 22.000 betaald moeten worden en kan er een subsidie aangevraagd worden van 68%. De uiteindelijke kosten van het vooronderzoek zullen 14.000 bedragen. Uiteindelijk zal het gemeentebreed vooronderzoek kosten besparen, doordat niet kleine stukken grond apart van elkaar worden onderzocht.
5 0.5 Deelnemingen -11.000 I De deelnemersvergoeding Platform Nuval is gestegen en de bijdrage is naar voren gehaald.
99 0.61 Inkomsten OZB woningen 150.000 S De gevolgen van de WOZ bezwaren woningen dienen nog verrekend te worden met de opbrengsten. Desondanks is wel de verwachting dat de opbrengsten ruim 150.000 hoger worden dan begroot. De oorzaak hiervan is dat in december 2022 het tarief OZB woningen is berekend met een totale economische waarde van alle woningen die lager is gebleken dan de werkelijkheid. Hierdoor zijn de opbrengsten hoger uitgevallen.
99 0.62 Inkomsten OZB niet woningen 50.000 S De gevolgen van de WOZ bezwaren niet-woningen dienen nog verrekend te worden met de opbrengsten. Desondanks is wel de verwachting dat de opbrengsten ongeveer 50.000 hoger worden dan begroot.
99 0.7 Algemene uitkering 362.000 S Het saldo is het effect van de meicirculaire 2023. Het voordeel op de algemene uitkering wordt grotendeels bepaald door de ontwikkelingen van het accres, de uitkeringsfactor, taakmutaties en decentralisatie-uitkeringen.
div. div. Geoormerkte bedragen taakmutaties Algemene uitkering -51.000 S Geoormerkte decentralisatieuitkeringen en taakmutaties als volgt te specificeren: Wet Goed Verhuurderschap: + 5.000 Voorschoolse voorziening peuters: - 6.000 Oekraïne (oa. leerlingenvervoer): + 46.000 Toegankelijkheid verkiezingen: + 6.000
Totale verwachte afwijking 223.000
Bedragen x €1
Structurele afwijkingen 168.000
Incidentele afwijking 55.000
Totaal 223.000
Terug naar navigatie - Afwijkingen SD
Sociaal domein
Pgr Tkvld Omschrijving Afwijking I/S Toelichting op de afwijking
2 6.1 Samenlevingsinitiatieven 20.000 I Zoals het er nu voorstaat en alles volgens verwachting verder verloopt is een overschot te verwachten van ongeveer 20.000. Er zijn dit jaar geen dure initiatieven ondersteund. Daarnaast wordt altijd gekeken wat kunnen de initiatieven zelf bij elkaar brengen of zijn er overige subsidies interessant.
2 6.1 Preventie jeugd -15.000 S Op dit budget wordt meer uitgegeven, naar schatting 15.000. Dit komt met name door stijgende personeelskosten bij onze partners. Een andere, minder grote, oorzaak is de stijgende vraag naar ondersteuning zoals bij het Jeugd Maatschappelijk Werk.
2 6.1 Samen sterker thuis -100.000 I Samen met de netwerkpartners worden kosten gemaakt voor Samen Sterker Thuis. Denk daarbij aan de inzet van de coördinator, huisvestingskosten, de ondersteuning van de doorontwikkeling van Samen Sterker Thuis.
2 6.3 Studietoeslag -20.000 I Toename aantal studietoeslagen, verwachte uitgaven dit jaar leiden tot een overschrijding van 20.000.
2 6.5 Maatschappelijke banen 150.000 S De maatschappelijke banen zijn de afgelopen periode geëvalueerd, om te zien hoe het loopt. Op basis van de evaluatie wordt een voorstel uitgewerkt voor de toekomst, met als doel om meer inwoners te bereiken. Uit de eerste evaluatie blijkt dat de budget verlaagd kan worden.
2 6.71b/c Individuele / groepsondersteuning WMO -294.000 S Op basis van de huidige toekenningen zien we een afwijking ontstaan op de subsidie 2023 tov de raming 2023, dit omdat meer inwoners een beroep op ondersteuning doen. Daarnaast speelt mee dat de tarieven zijn gestegen door stijgende CAO’s. Vanuit de kwartaalgesprekken met de aanbieders zal de inzet goed gevolgd blijven worden om te kijken met de consulenten aan welke knoppen we kunnen draaien. Ook zal er een impuls op de ontwikkelteams gegeven moeten worden om een versnelling te geven in het anders denken/anders doen en de verschuiving naar het voorliggend veld en versterken van de sociale basis.
2 6.72c Individuele jeugdhulp in de buurt groepsondersteuning -190.000 S De afwijking op dit budget komt voort uit de stijging van de tarieven door CAO aanpassingen. Daarnaast is de zorg die wordt doorwezen naar de jeugdhulp meer complex en vraagt daarom om meer inzet.
2 6.72a Gezins en woonvormen -770.000 S Door de (regionale) herrijking van de tarieven stijgen de structurele kosten, deze stijging komt voort uit indexatie en de correcties van fouten bij de eerdere inschrijving van de aanbesteding.
2 6.82a Jeugdbescherming 150.000 I We zien dat er dit jaar minder kinderen in de jeugdbescherming zitten dan voor dit jaar geprognosticeerd.
2 6.81a Beschermd wonen 590.000 I Voor 2023 was in begroting rekening gehouden met een afrekening van 250.000 voor beschermd wonen. Deze afrekening is gunstiger uitgevallen, in totaal is er 840.000 ontvangen over 2022. Het is moeilijk om een betere inschatting te maken, aangezien de afrekening gebaseerd is op een open einde financiering.
99 0.7 Algemene uitkering 638.000 S Het saldo is het effect van de meicirculaire 2023 sociaal domein. Het voordeel op de algemene uitkering wordt grotendeels bepaald door de ontwikkelingen van het accres, de uitkeringsfactor, taakmutaties en decentralisatie-uitkeringen. Daarnaast zijn ook de effecten van het sociaal domein hier in meegenomen, waaronder de participatiewet, statushouders en middelen voor schulden- en armoedebeleid. De regeling Buurtsportcoaches is ondergebracht in de Brede SPUK.
2 5.1 Buurtsportcoaches 139.000 S De regeling buurtsportcoaches is opgenomen in de Brede Spuk. De oude regeling vervalt in de algemene uitkering, het begrote bedrag aan de uitgavenkant zal hiermee aangepast moeten worden.
2 Div. Geoormerkte bedragen taakmutaties Sociaal Domein -528.000 S Geoormerkte decentralisatieuitkeringen en taakmutaties Sociaal Domein als volgt te specificeren: Participatiewet: + 342.000 Armoede en schulden: + 75.000 Flankerend beleid energiearmoede + 94.000 Statushouders + 17.000
Totaal verwachte afwijking -230.000
5 0.10 Saldo SD 230.000 I In de programmabegroting 2023-2026 is het resultaat SD binnen de hekjes en op boekjaar 2023 750.000. In de eerste berap is het saldo 1e berap ad 122.000 hierop in mindering gebracht. Het ingeschatte tekort in deze 2e berap ad 230.000 wordt gedekt uit de het resterende saldo. Na deze wijziging blijft er een saldo over van 398.000
Totaal verwachte afwijking 0
Bedragen x €1
Structurele afwijkingen -870.000
Incidentele afwijking 870.000
Totaal -

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Pgr Tkvld Omschrijving Afwijking I/S Toelichting op de afwijking
1 2.1 Reconstructie Gravenpad -60.000 I De overschrijding wordt veroorzaakt door prijsstijgingen en extra kosten voor bodemsanering. De reconstructie Gravenpad zal eerst in één fase worden gerealiseerd in 2021. Door diverse ontwikkelingen in het gebied is voor gekozen om het project in twee fasen te realiseren. Fase 2 staat gepland voor begin 2024, door de prijsstijgingen van afgelopen jaren is het krediet niet toereiken. Voor bodemsanering was er een bedrag in de raming opgenomen. Doordat er extra gesaneerd dient te worden en ook daar de kostenstijging van, zorgt voor een overschrijding.
Totale verwachte afwijking -60.000
Bedragen x €1

Grondexploitatie

Terug naar navigatie - Grondexploitatie

Inleiding
In april 2021 heeft de gemeenteraad vijf uitleglocaties vastgesteld voor de ontwikkeling van woningbouw binnen onze gemeente. Daarbij gaat het om de volgende locaties: Varsseveld De Tuit, Varsseveld Noord, Biezenakker in Ulft, Lenteleven in Gendringen en Voorbroek in Terborg. Samen met de transformatie van de Wesenthorst kunnen we deze zes projecten duiden als grootschalige ontwikkellocaties die in voorbereiding zijn binnen gemeente Oude IJsselstreek. In dit hoofdstuk volgt een toelichting op de financiële stand van zaken.

In november 2021 is het voorstel aangenomen om na behandeling van de startnotitie voor Varsseveld De Tuit niet elke stap in het proces aan de raad ter besluitvorming voor te leggen, maar de startnotitie en het locatiepaspoort alleen door het college te laten bekrachtigen. Daarmee vervalt echter ook het moment waarop normaliter de raad besluit over het opvoeren van een voorbereidingskrediet voor een dergelijk project. Bij de behandeling van de startnotitie Lenteleven en Biezenakker is voorgesteld om de start en de stand van zaken van de voorbereidingskredieten voor deze locaties in de Berap op te nemen. Daarmee wordt u tweemaal per jaar geïnformeerd over de (financiële) stand van zaken. In onderstaande overzicht wordt het beschikbaar gestelde krediet, de tot nu toe gerealiseerde kosten en het nog beschikbaar te stellen voorbereidingskrediet per project weergegeven:

Varsseveld De Tuit
Binnen Varsseveld De Tuit is een onderscheid te maken in een voorbereidingskrediet van € 798.525 en in een aankoopkrediet van in totaal € 7.500.000 (3 x € 2.500.000). Alvorens in te gaan op de financiële stand van zaken is een toelichting op de totstandkoming van de hiervoor benoemde kredieten noodzakelijk:
-Voorbereidingskrediet: op 28 oktober 2021 heeft de raad de startnotitie voor Varsseveld De Tuit vastgesteld. In de startnotitie waren de planontwikkelingskosten (planvoorbereidingskosten) op een bedrag van € 200.000 begroot. De planontwikkelingskosten bestaan uit interne uren, de inzet van externe adviseurs en onderzoekskosten. De begrote uitgaven zijn voor het opstellen van de startnotitie en het locatiepaspoort. Het locatiepaspoort is op 14 juni 2022 door het college vastgesteld. Vervolgens zijn nog een tweetal aanvullende voorbereidingskredieten aan de raad gevraagd, te weten: een bedrag van € 85.000 met het opstellen van de 1e Berap in 2022 en € 513.525 met het opstellen van de 1e Berap in 2023. Daarmee bedraagt het totaal gevoteerd voorbereidingskrediet € 798.525.
-Aankoopkrediet: de raad heeft op 28 oktober 2021 (zaaknummer 295422) ingestemd met het mandateren van het college voor het doen van aankopen voor een bedrag van 2,5 miljoen euro per boekjaar ten behoeve van de ontwikkeling van (een deel) van het plangebied in Varsseveld waarbij het mandaat gelijktijdig eindigt met het voorkeursrecht in 2024. 
Voor de locatie ligt een nagenoeg definitief stedenbouwkundig plan. Het plan is recent aangepast naar aanleiding van de financiële verkenning van dat plan en het gesprek daarover met de raad op donderdag 22 juni in de DRU. Het woningbouwprogramma in het plan is vergroot van 499 woningen naar 566 woningen in de verhouding van de Regionale Woondeal, dus met tenminste 60% betaalbaar. Verder zijn de uitgangspunten van Achterhoeks Wonen in een lage dichtheid en een hoge kwaliteit van de openbare ruimte in stand gebleven. Het gemeentelijk tekort op de ontwikkeling is daarmee aanzienlijk verkleind. Om het tekort te dekken, wordt bezien of het project opgevoerd kan worden voor de 6e tranche van de Woningbouwimpuls waarbij het Rijk 50% van het tekort afdekt. Ook zullen we de provincie vragen om cofinanciering van het resterende tekort. Op het moment dat het ontwerp dat het ontwerp bestemmingsplan, exploitatieplan en beeldkwaliteitsplan ter inzage worden gelegd, bestaat de mogelijkheid dat we nog geen uitsluitsel hebben over dekking van het begrote tekort door subsidies vanuit het Rijk en Provincie. Op dat moment zullen we zelf een voorziening moeten treffen om het tekort te dekken.
Het ontwerp bestemmingsplan zit in een afrondende fase. Momenteel wordt dit beoordeeld door Rijkswaterstaat, provincie en waterschap. Daarna ronden we het bestemmingsplan- samen met het exploitatieplan en beeldkwaliteitsplan- af en leggen we die als ontwerp ter inzage nog voor het eind van het jaar. In de tussentijds informeren we onze inwoners alsook de eigenaren en omwonenden van De Tuit over het actuele stedenbouwkundig plan. Deze inloopavond in het Borchuus is op 14 september a.s.
Met het opstellen van de 1e berap voor 2023 is een aanvullend voorbereidingskrediet aangevraagd om tot een vastgesteld bestemmingsplan voor De Tuit in 2023 te komen. Zoals hiervoor aangegeven, zal het ontwerp bestemmingsplan voor 1 januari 2024 ter inzage gelegd gaan worden. Echter, de vaststelling van het bestemmingsplan schuift door naar 2024. Om niet te veel tijd te verliezen, zullen we al wel aan de slag gaan met o.a. het opstellen van het inrichtingsplan als basis voor de daadwerkelijke uitvoering, het opstellen van het waterhuishoudkundige plan, het rioleringsplan en een technisch ontwerp en bestek voor de 1e fase van het bouwrijp maken van het plangebied. Deze kosten zijn echter niet meegenomen in het al gevoteerde voorbereidingskrediet. Vandaar dat we nu een aanvullend voorbereidingskrediet van € 100.000 aanvragen om deze werkzaamheden op te kunnen pakken. Het totaal voorbereidingskrediet komt daarmee uit op een bedrag van € 898.525 en bestaat uit het gevoteerd krediet van € 798.525 plus het aanvullend benodigd voorbereidingskrediet van € 100.000. De gemaakte voorbereidingskosten worden uiteindelijk overgeheveld naar de door de gemeente te openen grondexploitatie voor Varsseveld De Tuit.  

Varsseveld Noord
De startnotitie voor Varsseveld Noord is op 31 mei 2022 door het college vastgesteld. In de startnotitie zijn de voorbereidingskosten voor het opstellen van de startnotitie plus locatiepaspoort begroot op een bedrag van in totaal € 235.000. Bij het vaststellen van de 2e Berap 2022 is aan de raad gevraagd om het voorbereidingskrediet van € 235.000 voor Varsseveld Noord op te voeren. De tot nu toe gerealiseerde uitgaven hebben betrekking op onderzoeken, interne uren en het opstellen van het concept locatiepaspoort voor de beoogde ontwikkeling.
Na de eerste informatieavond van januari 2023 is een ruimtelijk raamwerk als opmaat naar een locatiepaspoort gemaakt. Voordat het locatiepaspoort is afgerond, kwam de vraag op tafel hoe we de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) – die in juni 2024 afloopt – kunnen verlengen. Het blijkt niet haalbaar om voor juni 2024 een bestemmingsplan dan wel omgevingsplan vast te stellen. Daarom is ervoor gekozen om gebruik te maken van het instrument Programma onder de Omgevingswet, die per 1 januari 2024 in werking treedt. Met dat Programma – dat door het College wordt vastgesteld – kan de Wvg verlengd worden. Zo’n Programma is vormvrij en daarom gebruiken we daarvoor de opmaat van het locatiepaspoort dat er al lag als ruimtelijk raamwerk. De lopende opdracht voor het locatiepaspoort is daarom uitgebouwd om te komen tot het product Programma, wat een extra investering van € 20.000 vraagt. Deze voorziene meerkosten kunnen we financieel binnen het al verstrekte voorbereidingskrediet opvangen, doordat we een aantal voorziene onderzoeken vooralsnog niet in gang zetten (pas op een later moment). Met het nu beschikbare voorbereidingskrediet verwachten we de voorziene kosten voor de fase tot en met het vaststellen van het Programma door het College te kunnen dekken. 
Het Programma wordt in de 2e helft van 2023 opgesteld en later dit jaar als concept aan de eigenaren, omwonenden en inwoners voorgelegd. De planning is erop gericht om (ruim) voor juni 2024 het Programma door het College te laten vaststellen. Het Programma kan dan weer de basis vormen voor een stedenbouwkundig plan en later voor het omgevingsplan. 

Biezenakker
Na het vaststellen van de startnotitie heeft de raad via de 1e Berap van 2022 het voorbereidingskrediet van in totaal € 298.080 beschikbaar gesteld voor het opstellen van de startnotitie, het locatiepaspoort en een deel van het stedenbouwkundig plan. De tot nu toe gerealiseerde uitgaven hebben betrekking op de uitgevoerde onderzoeken, extern juridisch advies, het opstellen van het locatiepaspoort. Vanuit de provincie is een eerste subsidie toegekend voor de versnelling van woningbouw. In juni van dit jaar stelde het college het locatiepaspoort vast, een resultaat is van een positief participatieproces met de diverse betrokkenen. Inmiddels is de projectgroep sinds juni gestart start met de eerste schetsen van het stedenbouwkundig plan. Aangezien we daarmee het einde van de begrote periode naderen, verzoeken we de raad om het voorbereidingskrediet met een bedrag van € 439.969 te verhogen. Dit bedrag omvat de kosten voor de afronding van het stedenbouwkundig plan, het opstellen van het omgevingsplan, de planologische procedure en de start van de civieltechnische uitwerking. 

Lenteleven
De startnotitie voor de ontwikkeling van Lenteleven is in het voorjaar van 2022 door het college vastgesteld. Na het vaststellen van de startnotitie heeft de raad via de 1e Berap 2022 het voorbereidingskrediet ter grootte van € 268.630 beschikbaar gesteld. In de startnotitie is een begroting opgenomen van de voorbereidingskosten voor het opstellen van de startnotitie, het locatiepaspoort en een deel van het stedenbouwkundig plan en het uitvoeren van de nodige onderzoeken. Inmiddels zijn een groot deel van de onderzoeken gereed, stelde het college het locatiepaspoort in juni vast en startte de projectgroep met het opstellen van het stedenbouwkundig plan. Daarmee naderen we het einde van de periode die begroot was en verzoeken we de raad daarom om het voorbereidingskrediet met een bedrag van € 369.620 op te hogen voor het volgende deel van het proces. Dit bedrag omvat de inzet van het projectteam en de advieskosten om de onderzoeken af te ronden, het omgevingsplan op te stellen en de planologische procedure te doorlopen en een begin te maken met de civieltechnische uitwerking.
 
Voorbroek
Voor deze uitleglocatie is nog geen project opgestart en is dus ook nog geen voorbereidingskrediet opgevoerd. 

Wesenthorst
In 2020 is er €100.000 voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor transformatie van de Wesenthorst en omliggend gebied. In 2021 is, na het vaststellen van de startnotitie, gestart met het traject van herontwikkeling van het plangebied. De raad heeft via de 1e Berap 2023 een aanvullend voorbereidingskrediet ter grootte van € 185.493 beschikbaar gesteld. De tot nu gerealiseerde uitgaven hebben betrekking op onderzoeken, juridisch advies, het opstellen van het concept van de ruimtelijke visie en interne uren. In de laatste maanden van 2023 worden er kosten gemaakt voor afronding van de ruimtelijke visie, het stedenbouwkundig plan, aanvullende onderzoeken en interne uren. De gemaakte voorbereidingskosten worden uiteindelijk overgeheveld naar de door de gemeente te openen grondexploitatie voor plangebied Wesenthorst. 

 

 

Begrotingswijziging

Terug naar navigatie - Begrotingswijziging
Pgr Begrotingswijziging Saldo
1 De gemeente waar het goed wonen is 97
2 Een leefbare gemeente -882
3 De werkende gemeente -264
4 De dienstverlenende gemeente -228
5 Bedrijfsvoering/ overhead 69
99 Algemene dekkingsmiddelen 1.200
Saldo begrotingswijzigingen -7
Terug naar navigatie - Budgettair neutrale wijzigingen
Butgettair neutrale wijzigingen
Programma (x1.000) Uitgaven Inkomsten Toelichting
1 De gemeente waar het goed wonen is 1.942.661 1.942.661 Specifieke uitkeringen, bijdrage provincie en rijk
2 Een leefbare gemeente 5.484.858 5.475.512 Specifieke uitkeringen, Implementatie Breed Offensief, Wet verplichte GGZ
3 De werkende gemeente - -
4 De dienstverlenende gemeente 6.000 - Bijdrage veiligheidsbeleid vanuit Wet verplichte GGZ
5 Bedrijfsvoering/ overhead -15.346 - Correctie vanuit 1e berap AU gelden voor Implementatie Breed Offensief
99 Algemene dekkingsmiddelen - -
Saldo begrotingswijzigingen 7.418.173 7.418.173