Programma 3: De werkende gemeente

Doelen en acties

Terug naar navigatie - Doelen en acties

3.1- Impulsprogramma economie en wonen

Terug naar navigatie - 3.1- Impulsprogramma economie en wonen

Stand van zaken

G

Op het onderdeel impulsprogramma zijn we qua woningbouw begonnen met het vormgeven van de uitleglocaties onder andere middels locatiepaspoorten. Dit wordt ten volste onderschreven door werkgevers in onze gemeente die kwalitatief goede en vooral snelle woningbouw als één van de belangrijkste randvoorwaarden zien bij het aantrekken van personeel.

Aanvullend hierop hebben we met vakspecialisten gekeken naar de gevolgen van woningbouw op het voorzieningenniveau (onderwijs, sport, cultuur, verenigingen etc.) binnen de gemeente. Over het algemeen kan gesteld worden dat de geplande nieuwbouw ook nodig is om bestaande voorzieningen in stand te houden of te versterken.

Op het vlak van (duurzame) energie hebben we opdracht verstrekt om de mogelijkheden voor gezamenlijke energie-opwek en energiegebruik voor de bestaande bedrijven in Varsseveld in beeld te brengen. Dit project start in de tweede helft van 2023. Verder hebben we samen met de Agem en Liander een bijeenkomst georganiseerd voor bedrijven van de IJsselweide, als onderdeel van het toekomstbestendig maken van de IJsselweide, waarbij ze onder andere zijn geïnformeerd over de mogelijkheden op gebied van zonnepanelen op daken. Ook zijn we intensief in gesprek met Liander en Tennet om de energievoorziening voor onze uitleglocaties voor woningbouw en bedrijventerreinen tijdig beschikbaar te hebben. Vanuit de gemeente doen we binnen de mogelijkheden en rol die we hebben ons uiterste best om hier snelheid in te krijgen.

Op het vlak van bedrijventerreinen zijn we begonnen met de eerste werkzaamheden op Het VIP. Aansluitend zijn we, wat de bestaande bedrijventerreinen betreft, begonnen met het toekomstbestendig maken van de IJsselweide en het actualiseren van het bestemmingsplan van De Rieze. Verder werken we aan een nieuw Regionaal Programma Werklocaties (RPW) waartoe we adviesbureau Ecorys op bezoek hebben gehad. Ook het bedrijfsleven heeft hiervoor input geleverd. We hopen eind 2023 het nieuwe RPW in de raad te brengen.


Beleidstechnisch zijn we gestart met het actualiseren van de Economische Beleidsvisie. We gaan dit in het najaar 2023 aan de raad aanbieden. Relatief nieuw, maar belangrijk beleidsonderdeel is de huisvesting van internationale werknemers. Op dat domein hebben we iemand aangetrokken voor het opstellen van een kadernotitie.

3.2- Bevorderen recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - 3.2- Bevorderen recreatie en toerisme

Stand van zaken

G

In de eerste maanden is er vervolg gegeven aan de uitvoeringsagenda recreatie en toerisme. Deze is op onderdelen geactualiseerd en er zijn enkele aanscherpingen gedaan en prioriteiten gesteld. De verschillende projecten hebben een lange doorlooptijd en in 2023 ligt de focus op vier onderdelen.

Begin juli is voor Vennebulten het (her)inrichtingsplan vastgesteld waarmee de potentiële natuurwaarden in het gebied versterkt en ontwikkeld worden. Dit biedt ook ruimte voor recreatie en het vermarkten van toeristische routes waarbij het verhaal van het landschap-/ontstaansgeschiedenis  wordt verteld. Een nieuwe route is in ontwikkeling er worden informatieborden geplaatst. De MTB-route is klaar en door de paden te markeren wordt duidelijk waar wel en niet mag worden gewandeld en gefietst.  Dit doen we samen met de gemeenten Aalten en Oost Gelre en met het Routebureau van Achterhoek Toerisme.
Voor het Hoge Venne onderzoeken we de haalbaarheid van ontwikkelingen op recreatief gebied. Afgelopen maanden hebben wij hiervoor de uitgangssituatie van de waterplas in kaart laten brengen. Denk aan inmeting van dieptes en kwaliteit van het water en omvang van de plas zodat eventuele nieuwe ontwikkelingen ook aansluiten bij de mogelijkheden.
Verder onderzoeken we de mogelijkheden voor camperplekken in onze gemeente en werken we aan een uitnodigingskader recreatie en toerisme met experimenteerruimte voor ondernemers met toeristisch recreatieve ambities in het buitengebied, waardoor ook voor de agrarische sector meer mogelijkheden komen voor het verbreden van de bedrijfsvoering. Er zijn advertenties geplaatst in de Achterhoek Vakantiekrant en er is een tafelstandaard ontwikkeld met QR-code met link naar de evenementenagenda zodat men snel kan zien wat er vandaag te doen is in Oude IJsselstreek. Daarnaast is de vindbaarheid van Oude IJsselstreek op Google (SEO) voor de Duitse website geoptimaliseerd.

Voor het nieuwe toeristische seizoen is dit jaar de samenwerking opgezocht met Tourist-Info Bocholt, Isselburg en Emmerich. De nieuwe fietsroute van Ulft naar Bocholt is klaar. Naast het uitgeven van verschillende folders in meerdere talen wordt is ook geïnvesteerd in social media, promotievideo’s en vindbaarheid op Google. Via verschillende persreizen is dit voorjaar via blogs aandacht gevraagd voor een verblijf in onze gemeente.

De studenten van Saxion hebben de eerste onderzoeksopdrachten aan de ondernemers gepresenteerd en nieuwe onderzoeksopdrachten en vervolgopdrachten zijn in gang gezet. Bijvoorbeeld het onderzoek over streekproducten met de Pizza-route is zeer enthousiast ontvangen door ondernemers. Inmiddels hebben zij de eerste stappen gezet om een route verder te ontwikkelen in de vorm van een picknick route waarbij deelnemers ingrediënten voor de picknickmand verzamelen bij lokale ondernemers. Dit wordt ondersteund door de regiocoördinator. Op dit moment wordt door twee studenten de laatste hand gelegd aan een nulmeting. In dit onderzoek Zowel bij toeristen & recreanten als bij de ondernemers is onderzocht hoe tevreden zij zijn binnen de gemeente Oude IJsselstreek.

In 2022 is de wens ontstaan om het overgebleven Schabracq meubilair alsnog te plaatsen om zo het toeristische aanbod aan fiets- en kunstroutes te complementeren, we maken hier dit jaar een start mee en bezien of we aanpalende budgetten daarvoor kunnen aanwenden.

In samenspraak met het beleidsveld Kunst en Cultuur geven we uitvoering aan de doorontwikkeling van het DRU-IP conform de vastgestelde beleidsnota’s.. De raad heeft ingestemd om de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek verder uit te diepen en te komen tot een plan van aanpak voor de doorontwikkeling. Om het proces gestructureerd te laten verlopen wordt ingezet op een projectleider om dit te begeleiden. Momenteel wordt nog gewerkt aan een vacaturetekst en op korte termijn aan de wervingsprocedure. Voor nu betekent het dat er nog geen kosten zijn gemaakt die ten laste komen van het beschikbaar budget. 

3.3- Vitale en toekomstgerichte bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - 3.3- Vitale en toekomstgerichte bedrijventerreinen

Stand van zaken

O

Het VIP
De voorbereidingen voor het bouwrijp maken van (een eerste fase van) het VIP zullen dit jaar nog starten. Mede afhankelijk van de beschikbaarheid van energiemogelijkheden voor het VIP onderzoeken we faseringen voor het bouwrijp maken en voor de start van de kavelverkopen. Om dit te bespoedigen hebben we een aanvraag voor 6 stroomaansluitingen bij Liander gedaan, waarmee we de beschikbaarheid van stroom voor een eerste deel van het nieuwe bedrijventerrein alsnog versneld proberen te realiseren. Het ecologisch werkprotocol is opgesteld en de ontgrondingsmelding is gedaan.
Er is gestart met het als natuur bestemde gedeelte van Het VIP. Zo is er een amfibieënpoel gecreëerd (natuurontwikkeling) en is gestart met de graafwerkzaamheden voor het waterbergingsgedeelte in het noordelijk deel van het gebied. 
De grootste transactie voor wat betreft grondaankopen heeft plaatsgevonden en er is gestart met het parapluplan voor Het VIP. De bedoeling is dat het parapluplan dit jaar wordt afgerond. We zijn intensief in gesprek met Liander, Tennet en Firan om te kijken hoe en wanneer het VIP ontsloten kan worden op het energienet en verkennen met hen alternatieve en duurzame energiemogelijkheden. 

Revitaliseren bedrijventerreinen
Voor de IJsselweide is het participatieproces om te komen tot een herinrichtingsplan afgerond. De aan de ondernemers gepresenteerde schetsen voor de herinrichting van de openbare ruimte zijn door Anacon civieltechnisch uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Daarmee zullen we in 2024 met de herinrichting starten.
Het terrein is volledig ingemeten en quickscan flora en fauna is uitgevoerd. Nader onderzoek daarop is uitgezet bij een adviesbureau. Op verzoek van de ondernemers hebben we een informatieavond georganiseerd over het thema duurzaamheid. 
Momenteel onderzoeken we de mogelijkheden van een stimuleringsfonds om de ondernemers te enthousiasmeren om ook op de private terreinen investeringen te doen in het kader van beeldkwaliteit en/of duurzaamheid. 
De laatste fase van de actualisatie van het bestemmingsplan De Rieze is aangebroken. Wat de laatste burgerwoning op het terrein betreft, de gemeenteraad heeft in 2023 aan de Vogelenzangweg het bestemmingsplan vastgesteld zodat de familie daar naartoe kan verhuizen. Bij bouwwerkzaamheden op een van de verkochte kavels zijn explosieven aangetroffen. Deze zijn verwijderd en er is een uitgebreider explosievenonderzoek uitgevoerd op de nog resterende onbebouwde kavels op De Rieze. 

3.4- Aantrekkelijke winkelkernen

Terug naar navigatie - 3.4- Aantrekkelijke winkelkernen

Stand van zaken

G

De afgelopen tijd hebben we in gesprekken met de ondernemersverenigingen verkend in hoeverre er behoefte is aan centrummanagement. Van de drie hoofdkernen hebben Ulft en Terborg aangegeven daar dit jaar mee aan de slag te willen gaan.  We onderzoeken de mogelijkheden om voor deze kernen een centrummanager te benoemen om de ondernemers en gemeente te helpen bij de aantrekkelijkheid van de centra, het bestaande winkelaanbod en het op termijn toewerken naar toekomstbestendige en compacte winkelkernen. Met de ondernemersverenigingen zijn we aan het kijken of en hoe een dergelijke centrummanager ingezet wordt. Daarnaast proberen we waar mogelijk de centra te vergroenen waarbij we slimme verbindingen leggen met andere opgaven in de openbare ruimte zoals onderhoud.

3.5- Toekomstbestendig agrarisch bedrijfsleven

Terug naar navigatie - 3.5- Toekomstbestendig agrarisch bedrijfsleven

Stand van zaken

G

Voor een groot deel van de mogelijkheden voor het agrarische bedrijfsleven zijn we als gemeente afhankelijk van de landelijke overheid. Nu er nieuwe verkiezingen aan komen door het vallen van het kabinet, is het nog niet duidelijk welke mogelijkheden er allemaal gaan komen. 
Als gemeente blijven we wel doorgaan daar waar wij zelf de verantwoordelijkheid kunnen nemen. 
De lokale instrumenten die de agrarische ondernemers kunnen gaan gebruiken krijgen daardoor steeds meer vorm. 
Het uitnodigingskader wonen is een van deze instrumenten en is nog voor het zomerreces als concept voorgelegd ter inzage. De reacties die hier op zijn gekomen worden nog verwerkt, waarna het kan worden ingezet voor het verbeteren van de toekomst van bewoners van het buitengebied. 
Naast dit uitnodigingskader wonen gaan we met WATEA de tweede fase in. De erfbegeleiders van WATEA gaven aan dat de eerste stappen zijn gezet, maar er nog meer winst te behalen is. 
Uit de gesprekken die zijn gevoerd kwamen zeer diverse onderwerpen naar voren zoals: opvolging, verbouw, verduurzaming, verandering van bedrijfsvoering, verbreding van bedrijfsvoering, sociale vraagstukken, gezondheid, afbouwen van bedrijf etc. Om hier op in te kunnen spelen, willen we als gemeente met WATEA nog meer gaan inzetten op het voeren van gesprekken met de agrarische ondernemers. 
Voor het leggen van contact en het vervolg wat daar uitkomt, wordt door WATEA een plan van aanpak opgesteld. 
Tot slot wordt er een uitnodigingskader voor recreatie en toerisme geschreven. Hier komen ook voor de agrarische sector meer mogelijkheden naar voren. Zodat er gewerkt kan worden aan een verbreding van bedrijfsvoering.

3.6- Gelijke kansen voor iedereen

Terug naar navigatie - 3.6- Gelijke kansen voor iedereen

Stand van zaken

G

Beleidskader onderwijskansen
Het beleidskader onderwijskansen is voor de periode 2023 – 2026 vastgesteld in de raadsvergadering van april 2023 . 
De Sociaal Medische Indicatie-regeling is aangepast en vastgesteld. Hierdoor kunnen kinderen nog sneller geholpen worden wanneer dat in specifieke gevallen nodig is, en kunnen daardoor nu ook Oekraïnse gezinnen hier gebruik van maken. 

In de Lokale Educatieve Agenda (LEA) is armoede als een belangrijk thema benoemd en zijn de bestaande regelingen met onze partners zoals onderwijs, kinderopvang etc. besproken om ze meer bekendheid te geven. Omdat de regelingen dit jaar ook worden geëvalueerd hebben de partners ook meteen op- en aanmerkingen kunnen maken op de regelingen en wordt dit meegenomen in de verdere uitwerking. Inmiddels is een samenwerking ontstaan tussen schuldhulpverlening/Stoer, het Almende, Sociaal Werk en het jongerenwerk over een preventieve aanpak rondom  financiën.  In het nieuwe schooljaar zal dit zijn invulling gaan krijgen.

De zomerschool 2023  heeft in de 1e week van de zomervakantie plaatsgevonden. Voor de bovenbouw  was er een programma dat door het Almende was verzorgd. Daarnaast is de mogelijkheid geboden aan de deelnemers van de zomerschool gratis deel te nemen aan een lokale Kivada. Evaluatie van de zomerschool 2023 moet op dit moment nog plaatsvinden. wel is bekend dat de scholen positief terugkijken op de week en dat net als vorig jaar zo'n 100 leerlingen hebben deelgenomen aan de zomerschool.

Gelijke Kansen
Om gelijkere kansen te realiseren zijn we bezig om gebiedsgericht te werken wat betekent dat we extra inzetten in bepaalde gebieden.

Zo zijn we met het bestuur van de Rietborgh in gesprek om te onderzoeken of we een pilot voor een gebiedsgerichte aanpak in Terborg te kunnen opzetten. Inmiddels is er voorwerk verricht. Er ligt nu een visie vanuit de Rietborgh en wij als gemeente zijn het nieuw IHP aan het afronden.  In het najaar zal hierover het gesprek worden voortgezet met de Rietborgh.  Daarnaast willen we in Terborg inzetten op de doorbraakmethode waarbij medewerkers van de Wmo, Buurtzorg Jong, Stoer en andere partners samen werken aan doorbraken (impactvolle oplossingen of bureaucratische uitzonderingen) die het leven van kwetsbare inwoners levensbreed verbeteren. Wanneer deze aanpak werkt gaan wij deze de komende jaren in de hele gemeente gebruiken.

Het jongerenwerk heeft een stevige basis gelegd in haar contacten en activiteiten en heeft inmiddels op alle scholen contacten gelegd en heeft jongeren beter in beeld gekregen.

Als onderdeel van de gelijke kansen aanpak en in samenwerking met de GKA hebben we samen met basisscholen en in overleg met de schoolbestuurders dit jaar een voorstel nader uitgewerkt om te starten met een ouderconsulent. We hebben toestemming gekregen om de pilot te gaan starten gedurende het schooljaar 2023-2024. Sociaal werk zal als werkgever fungeren. Inmiddels zijn de twee vacatures ingevuld voor de ouderconsulenten. We starten vanaf september met de pilot op 6 basisscholen in Gendringen, Silvolde, Terborg, Ulft en Varsseveld. Een ouderconsulent zal toegankelijk en laagdrempelig zijn voor alle ouders. De ouderconsulent helpt de ouders op weg door hen bijv. te verwijzen naar Stoer, het zorgloket, schuldhulpmaatje, de bibliotheek of buurtzorg Jong. Ouders die daar behoefte aan hebben stappen zelf op de ouderconsulent af met hun vraag, evt. op advies van school. Als na evaluatie een vervolg gewenst is van de pilot, zal hiervoor bestuurlijke en financiële dekking gezocht worden. Hierover gaan we dan met de schoolbesturen in gesprek.

De Plakkenberg in Silvolde en de Wijssel in Gendringen gaan vanaf oktober 2023 deelnemen aan de pilot High Five. Kinderen op die scholen worden in de pilot gestimuleerd via een beloningssysteem te voet of met de fiets naar school te komen. Fietsen, bewegen en verkeersveiligheid voor alle kinderen wordt hiermee gestimuleerd. De pilot die ook in Doetinchem en Aalten loopt, wordt bekostigd vanuit de provincie.

 

3.7- Vitale en toekomstgerichte schoolgebouwen

Terug naar navigatie - 3.7- Vitale en toekomstgerichte schoolgebouwen

Stand van zaken

G

IKC Gendringen
De aanbestedingsprocedure is afgerond. In mei heeft de gemeenteraad ingestemd met het benodigde aanvullende budget voor dit project. In het aanvullende bedrag is rekening gehouden met het realiseren van het deel kinderopvang, dat gedekt wordt door een dekkende huurverhoging. Op dit moment wordt hard gewerkt door de betrokken partijen om de start bouw voor te bereiden en de benodigde procedures te doorlopen. Start bouw is in dit najaar gepland maar afhankelijk van de voortgang van de diverse procedures.

De units voor de tijdelijke huisvesting op de voormalige locatie van De Hoeksteen zijn in de zomervakantie geplaatst en worden nu verder afgewerkt,  ingericht en aangesloten op de benodigde nutsvoorzieningen als die beschikbaar zijn. Na de zomervakantie kan de onderbouw al gaan starten op de Hoeksteen en het streven is om  in de loop van het 3e kwartaal de bovenbouw over te laten gaan. Tot die tijd krijgen deze leerlingen onderwijs op hun huidige locatie. 

Integraal Huisvestingsplan
We hebben samen met de schoolbesturen en kinderopvangorganisatie beleidsuitgangspunten voor de invulling van het IHP besproken. Deze uitgangspunten zijn uitgewerkt in een IHP 2023, dat met de schoolbesturen en kinderopvangorganisaties in een OOGO is besproken en waarmee unaniem is ingestemd. Het IHP 2023 wordt in oktober ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.

3.8- Samen komen we verder

Terug naar navigatie - 3.8- Samen komen we verder

Stand van zaken

G

De afgelopen maanden zijn er verschillende resultaten bereikt. In samenwerking met regionale partners is de Achterhoekse Woondeal tot stand gekomen. Met middelen uit de provinciale gebiedsagenda gaat het project SmartHub Incubator Industry (SHII) een tweede fase in. Vanuit de gezamenlijke lobbyvoering is een lobbydocument opgesteld om input te leveren voor het coalitieakkoord van de nieuwe Gedeputeerde Staten. Er is ook een gemeentelijke notitie opgesteld om onze inbreng richting de provincie ten behoeve van het regioarrangement kenbaar te maken. Helaas heeft de Achterhoek de vierde tranche van de Regio Deal misgelopen. Aankomende zomer wordt een nieuwe poging gedaan om wel deel te kunnen nemen aan de vijfde tranche start. De regio Achterhoek is een van de eerste SDG regio’s van Nederland en mede naar aanleiding daarvan zijn we als gemeente (onder meer aan de hand van een raadsavond) een verkenning gestart naar hoe wij deze SDG’s in lokale doelen kunnen vertalen. Tot slot werken we momenteel aan een update van de Achterhoekse lobbyagenda.