Programma 4: De dienstverlenende gemeente

Doelen en acties

Terug naar navigatie - Doelen en acties

4.1- Anders en beter monitoren

Terug naar navigatie - 4.1- Anders en beter monitoren

Stand van zaken

G

De eerste stappen in het maken van een plan voor datagedreven werken zijn gezet. In de komende periode bouwen we hierop voort. We kijken daarbij goed naar wat haalbaar is. Het datagedreven werken moet geen op zichzelf staande ontwikkeling zijn, maar moet passen in de andere ontwikkelingen die we als organisatie doormaken. Daarnaast moet het ondersteunend zijn, en blijven, aan de andere opgaves waar we als gemeente voor aan de lat staan. Daarom nemen we de tijd om dit plan zorgvuldig op te stellen en in te passen.

4.2- Doorontwikkelen dienstverlening

Terug naar navigatie - 4.2- Doorontwikkelen dienstverlening

Stand van zaken

G

In onze visie op dienstverlening geven we aan dat het belangrijk is dat inwoners altijd en overal hun zaken kunnen regelen op de voor hen meest logische manier. We zien veel ontwikkelen op het gebied van online dienstverlening, maar we vinden zowel onze online als onze offline dienstverlening erg belangrijk. Met onze offline dienstverlening bedoelen wij onder andere dat wij fysiek via de balies op het gemeentehuis bereikbaar zijn en inwoners kunnen communiceren via bijvoorbeeld de post of telefoon. 

De komende jaren kijken we hoe we onze fysieke dienstverlening kunnen verbeteren/versterken. O.a. de Frontoffice Publieksbalie heeft daarin een belangrijke rol. 
Daarnaast is onlangs het bereikbaarheidsonderzoek afgerond. Momenteel analyseren we de uitkomsten daarna bekijken we wat dit gaat betekenen voor onze dienstverlening. .

Om onze online dienstverlening te verbeteren, zetten we onder andere in op het ontwikkelen van webformulieren. Zo kunnen bijvoorbeeld inwoners vanaf dit jaar digitaal via ons belastingbalie een bezwaar indienen in verband met de aanslag WOZ. 

Het is belangrijk dat inwoners digitaal toegang hebben tot hun ingediende aanvragen en digitale veilige communicatiemogelijkheden hebben. Daarom maken we afspraken over het gebruik van MijnOIJ. Met MijnOIJ kunnen inwoners en organisaties hun aanvragen inzien en de status van de aanvraag bekijken. Ook willen we MijnOIJ zoveel mogelijk gebruiken als digitaal communicatiemiddel, omdat dit veiliger is dan bijvoorbeeld het gebruik van email.