Programma 5: Bedrijfsvoering / overhead

Doelen en acties

Terug naar navigatie - Doelen en acties

5.2- Goede informatievoorziening

Terug naar navigatie - 5.2- Goede informatievoorziening

Stand van zaken

O

Een goede informatievoorziening vraagt voortdurende aandacht en momenteel gaat véél daarvan naar de brede organisatieontwikkeling waarvan de eerste fase in het najaar wordt afgerond. Echter, met een van de belangrijkste doelen van deze organisatieontwikkeling wordt wel de basis van een goede informatievoorziening verstrekt. Dit doel is namelijk bedrijfsvoering, waar de informatievoorziening onderdeel van is, beter te positioneren. Het is nog niet nodig gebleken aanvullende capaciteit, al dan niet op tijdelijke basis, aan te trekken. Voor het sociaal domein hebben we intern een belangrijke vacature kunnen opvullen en op de vacatures die extern open staan lijkt méér belangstelling te zijn.

5.3- Wet open overheid (Woo)

Terug naar navigatie - 5.3- Wet open overheid (Woo)

Stand van zaken

R

Voor het actief publiceren van informatie onder de Woo heeft het Rijk eind 2022 besloten een technische voorziening te ontwikkelen met véél minder dan de vereiste én eerder toegezegde functionaliteit. Deze voorziening is ook nog niet beschikbaar. Maar zelf als het wel zover is; dan kunnen wij hierop géén informatie actief publiceren. Wij zullen dus zelf, al dan niet gezamenlijk met andere gemeenten, - mogelijk in VNG-verband - een technische voorziening moeten (laten) ontwikkelen voor het actief publiceren van informatie. Aangezien dat een meer dan substantiële uitbreiding is van de reikwijdte van dit project is momenteel nog geen planning te geven wanneer dit gereed kan zijn. Het is zeer onwaarschijnlijk dat het daadwerkelijk realiseren van een dergelijke voorziening nog in 2023 gaat lukken. Parallel hieraan wordt in de 2023 ('ter voorbereiding') wél onderzocht hoe processen zo aangepast kunnen worden dat informatie hieruit eenvoudig(er), naar de letter én naar de geest van de Wet openbaar bestuur passief danwel actief openbaar gemaakt kan worden. Daar waar deze aanpassingen eenvoudig door te voeren zijn worden die uiteraard als het spreekwoordelijke 'laag hangend fruit' direct 'geplukt'. De genoemde informatiecategorieën zijn en blijven daarvoor het startpunt.

In bovenstaande context  wordt momenteel onderzocht of het al beschikbare zaaksysteem gebruikt kan worden om relatief eenvoudig informatie te publiceren.

5.4- Plaats- en Tijdonafhankelijk Werken

Terug naar navigatie - 5.4- Plaats- en Tijdonafhankelijk Werken

Stand van zaken

G

In de begroting 2023 is aangekondigd dat in de eerste helft van 2023 een voorverkenning met mogelijke scenario’s zal worden voorgelegd. Deze voorverkenning is met wat vertraging inmiddels gestart en loopt. 

Met dit onderzoek kunnen we ook nadere invulling geven aan de PM posten die voor de aankomende jaren in de investeringsbegroting 2023 zijn opgenomen voor het huisvestingsvraagstuk. 


5.5- Communicatie en Participatie

Terug naar navigatie - 5.5- Communicatie en Participatie

Stand van zaken

G

Acties uit het participatiebeleid voeren we uit. De eerste kinderraad heeft meerdere inzichten gedeeld en concreet bijgedragen aan bijvoorbeeld de toegankelijkheid van speeltuinen. In het najaar vormen we een 2e kinderraad. De jongerenraad bestaat inmiddels uit negentien jongeren. Zij heeft over drie onderwerpen adviezen gegeven, die eind 2023 naar de raad gaan. Ons online panel ‘Oude IJsselstreek spreekt’ is in het voorjaar bevraagd over wateroverlast. Vanaf september gaan we de dorpen in met het Praotpunt (de vervanger van de Praotbus) om met inwoners te praten over bijvoorbeeld het mobiliteitsplan, afvalinzameling en de energietransitie. Visuele middelen zoals fotografie, infographics en video blijven we inzetten. Eind 2023 gaan we aan de slag met een zogenaamd contentplan, dat gericht is op het (online) delen van positieve berichten, om zo bij te dragen aan een positievere beeldvorming bij inwoners. Het merkconcept ‘Oude IJsselstreek maakt sterk’ is enkele keren ingezet, en bouwen we geleidelijk verder uit. De uitrol van het merkconcept heeft enige vertraging opgelopen omdat we zijn overgestapt naar een ander extern bureau. We voeren dit najaar een upgrade uit voor de ‘achterkant’ van de website zodat deze toegankelijk en veilig blijft, kan blijven voldoen aan wet- en regelgeving en bovendien enkele extra functies beschikbaar krijgt zoals het eenvoudig afspelen van video’s, meertaligheid en het integreren van themawebsites.

5.6- Formatie

Terug naar navigatie - 5.6- Formatie

Stand van zaken

G

Ondanks de blijvende schaarste op de arbeidsmarkt blijven we de arbeidsmarktcommunicatie voortdurend op de huidige situatie aanpassen. We blijven investeren op behoud van medewerkers, werving, opleiding en vitaliteit. Maar we zien ook dat we nog steeds beroep moeten doen op externe krachten. 
Door de Rijks- en Europese regelgeving zijn we genoodzaakt voortdurend te anticiperen op de werkzaamheden en dat geldt ook voor de werving en ontwikkeling van medewerkers.
Met de doorontwikkeling van de organisatie zijn we bezig om de organisatie kwalitatief en kwantitatief efficiënter in te richten. Het doorontwikkelingstraject moet in 2023 grotendeels zijn afgerond waarna we de volgende jaren verder kunnen bouwen aan de gestelde doelen.

5.7- Inclusief werkgeverschap

Terug naar navigatie - 5.7- Inclusief werkgeverschap

Stand van zaken

G

In de rol van werkgever leveren wij een actieve bijdrage aan de invulling van maatschappelijke banen We dragen onze manier van denken en werken uit door een actieve rol te spelen in Prokkelactiviteiten.  Er zijn 6 inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt in vaste dienst. Daarnaast werken cliënten vanuit Estinea bij ons en bieden we een aantal mensen een tijdelijke opstap, om zo door te groeien naar een vaste baan.