Financiële positie

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen
Pgr Tkvld Omschrijving Afwijking Toelichting op de afwijking
5 0.8 Gemeentehuis facilitair 30.000 Budget energie. Op basis van de huidige (gas)tarieven en verbruik kan het budget naar beneden bijgesteld worden.
5 0.8 ICT -18.000 18.000 méérkosten door indexaties (gemiddeld 5,3% conform inkoopvoorwaarden) van contracten. Dit is een structurele ontwikkeling.
5 0.8 Samenwerking automatisering -75.000 De afwijking is 75.000 negatief (4% ten opzichte van begroot) door indexaties van contracten en loonstijgingen.
5 0.8 Samenwerking automatisering 84.000 Tegenover de afwijking van 75.000 staat een positief jaarrekeningresultaat over 2023 van 84.000 vanuit de samenwerking met Doetinchem.
1 0.3 Aan- en verkopen onroerende goederen 400.000 Circa 400.000 meer opbrengsten. Dit is het gevolg van de verkoop van het pand Zeskamp 3 in Ulft.
1 0.3 Kantoor Frank Daamenstraat -36.000 De afwijking is minder inkomsten huur in verband met leegstand linkerdeel pand (vanaf 1-1-2024) maandelijks 3.000 minder inkomsten huur onroerende zaken.
1 0.3 Project Snippergroen -40.000 De afwijking is incidenteel circa 40.000. Het project snippergroen zorgt voor kosten door de inzet van deskundigen, maar hier staan inkomsten uit verkoop tegenover. Momenteel wordt minder onroerend goed verkocht. Per saldo dit jaar negatief, maar kosten gaan voor de baat uit.
1 0.3 De Wesenthorst 25.000 De tarieven voor gas zijn gedaald.
4 1.1 Brandbestrijding -10.000 De afwijking zal rond de 10.000 zijn (is nu nog niet te zeggen omdat de resultaten van de jaarlijkse inspectie nog niet binnen zijn). Door de toename van het aantal geboorde putten (nieuwbouw binnen- en buiten de bebouwde kom) zullen de kosten van de jaarlijkse inspectieronde ook stijgen. Daarnaast neemt het onderhoud aan de geboorde putten toe. Dit heeft (met name) met de leeftijd van de putten te maken. De afwijking zal de komende jaren structureel zijn.
4 1.2 APV 15.000 Inkomsten betreffen de leges voor de evenementenvergunningen. Hiervoor is dit jaar tot nu toe al ruim 12.000 meer aan leges ontvangen dan op de begroting stond. Verwacht wordt dat er hier nog wel wat bij komt in de komende maanden.
1 2.1 Bermen -10.000 "Startup in Residence/ Bermgras challenge". De kosten hiervoor zijn 10.000. Dit is dit jaar gestart en is incidenteel.
1 2.1 Verkeersmaatregelen -10.000 De afwijking is ca. 10.000. Er moet dit jaar onderhoud aan de bewegwijzering worden uitgevoerd. De kosten hiervan liggen rond de 20.000. In de begroting 2024 is hier niet voldoende dekking voor.
3 3.1 Uitvoering lokaal voedselbeleid 5.000 Met onze bijdrage t.h.v. 16.500 Euro aan Achterhoek Food geven we middels initiatieven die zijn opgenomen in het Projectplan Achterhoek Food 2024 - 2027 uitvoering aan onze lokale voedselbeleidsambities. De overige 5.000 Euro aan uitvoeringsmiddelen worden naar verwachting in 2024 niet besteed.
3 4.2 Tijdelijke huisvesting Meeander -107.000 Voor de tijdelijke huisvesting Meeander bedragen de kosten in 2024 per saldo 107.000. Deze kosten bestaan uit het plaatsen van de portocabins, zorgen voor aansluiting en 4 maanden huur.
3 4.3 Leerplicht -45.000 Op dit budget ontstaat een tekort van ongeveer 45.000. Dit als gevolg van het regionaal inkopen van diensten die wij afnemen. Omdat wij deze zelf niet of tijdelijk niet in huis hebben.
1 5.2 Subsidiering sportcomplex de Paasberg 65.000 De indexering valt lager uit dan begroot. Op basis van de berekende bedragen houden we ongeveer 65.000 over.
1 5.2 Subsidiering sportcomplex van Pallandt 40.000 De indexering voor 2024 valt lager uit dan begroot. Gebaseerd op de berekende cijfers over 2024 komen we uit ongeveer 40.000 lager uit.
1 5.2 Voetbalcomplexen -20.000 De onderhoudskosten voor 2024 zijn te laag geindexeerd. Wij verwachten een overschrijding van 20.000.
1 5.2 Gymzaal Lichtenberg -8.000 De afwijking is onstaan door minder huurinkomst van 5.660 in verband met indexering van de huur en door meer uitgaven van 2.340 op uitbesteed werk door indexering van de bedrijven.
2 6.1 Samenlevingsinitiatieven 25.000 Mede afhankelijk van de realisatie van een aantal initiatieven in 2024 verwachten we een overschot 25.000.
2 6.1 Uitvoering subsidieregeling Maatschappelijk effect 10.000 Er volgen geen nieuwe subsidie aanvragen meer, de termijn van aanvraag is verstreken. Dit budget resteert en kan afgeraamd worden.
2 6.71d Nagekomen baten en lasten Sociaal Domein -200.000 Afrekening lokale subsidie, Sociaal Domein Achterhoek (SDA) Jeugdbeschermingstafel (JBT)/Regionale Expertise Tafel (RET) en SPUK DOS (domeinoverstijgend samenwerken).
2 7.1 Volksgezondheid 18.000 Er is een incidenteel positief saldo van 18.000. De GGD Noord- en Oost-Gelderland heeft een positief jaarrekening resultaat gehad over 2023. De gemeenten hebben een deel van dit positieve saldo terugontvangen. Daarnaast is het daadwerkelijke inwonersaantal in Oude IJsselstreek licht gedaald en in veel andere gemeenten in de GGD NOG regio is dit inwonersaantal gestegen. Hierdoor is de totale bijdrage van de gemeente Oude IJsselstreek over 2023 ook lager dan oorspronkelijk begroot.
2 6.3 IOAW 25.000 Het aantal inwoners met een IOAW-uitkering neemt af.
2 6.3 Rijksbijdragen STOER 278.000 Voorlopige BUIG 2024 is 278.000 hoger dan begroot.
2 6.3 Algemene bijstand -303.000 Daling inwoners met inkomensondersteuning is zichtbaar. Begrote budget is niet toereikend ivm met verhoogde index. Hier tegenover staan de verhoogde rijksbijdrage.
2 6.2 Veilig thuis -16.000 Betreft bijstelling begroting 2024 VTNOG i.v.m. CAO Jeugdzorg afspraken. Goedgekeurd op 6 juni 2024 in de Vergadering van Gemeenten Veilig Thuis. Verdeeld over Jeugd en WMO.
2 6.71 WMO -174.000 Op basis van de overeengekomen afspraak met de aanbieder over de in te zetten zorg en het tarief zijn de voorschotten bepaald.
2 6.5 Maatschappelijke banen 125.000 Geen nieuwe maatschappelijke banen.
2 6.72-6.74 Jeugd -712.000 Binnen de jeugdzorg budgetten geld dat het gebaseerd op de daadwerkelijk inzet in 2023.
2 6.81a Beschermd wonen; voorstel bestemmingsreserve 238.000 De totale teruggave over 2023 van gemeente Doetinchem betreft 738.000. Het voornemen is om in de 2e Berap een bestemmingsreserve op te voeren voor plan van aanpak kleinschalig project maatschappelijke opvang ter hoogte van 238.000, het overige deel betreft saldo SD.
2 6.81a Beschermd wonen 500.000
2 6.82a Lokale Toekomsttuin 100.000 Vanuit de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming (GVJB) en het landelijk programma Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming heeft elke Gelderse jeugdhulpregio een toekomsttuin. De eerste periode liep 1-7 af. Het voorstel om de regionale toekomsttuin (in Doetinchem) per 1-7 te verlengen en uit te breiden met deelname van Oude IJsselstreek kon regionaal op onvoldoende draagvlak rekenen. De regio beraadt zich nu hoe nu verder. Uitgaven worden daarmee ook tot nader orde uitgesteld.
2 6.3 Schuldhulpverlening 25.000 De subsidies worden jaarlijks achteraf definitief vastgesteld. Dit heeft voor zowel de stichting Schuldhulpmaatje als de Stadsbank Oost Nederland geleid tot een terugbetaling over 2023 in het begrotingsjaar 2024.
2 6.3 Studietoeslag -15.000 Overschrijding van begrote bedrag, dit komt doordat er meer inwoners gebruikmaken van de studietoeslag. Door een wettelijke beleidswijziging is het mogelijk om met terugwerkende kracht in aanmerking te komen voor een studietoeslag.
5 0.10 Onttrekking reserve SD 339.000 Reserve SD ter dekking van de afwijkingen van SD
1 8.1 Omgevingsvergunningen RO 22.000 Indicenteel meer inkomsten van 22.000. Het betreft de leges voor afwijken van het omgevingsplan. Gezien alle projecten en aanvragen die we hebben ontvangen verwachten we hier meer te realiseren dan begroot. Met name de woningbouwplannen zorgen hier voor een plus. Tevens zal de aanpassing van de legesverordening ten aanzien van de buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (BOPA's), die nu beter aansluiten bij het kostenverhaal en de feitelijke kosten, voor meer inkomsten zorgen.
1 8.3 Omgevingsvergunningen Wonen en Bouwen 225.000 Indicenteel meer inkomsten van 225.000. Het betreft de leges voor de bouwactiviteit. In de begroting was al rekening gehouden met de invoering van het stelsel voor de kwaliteitsborging (WKB) waardoor er minder aan leges zouden binnen komen. Het eerste half jaar zijn echter voornamelijk vergunningen afgehandeld die al voor 2024 zijn aangevraagd en de WKB voor verbouw is uitgesteld. Hierdoor valt de terugval in leges nog erg mee. Tevens zijn er nog altijd veel woningbouwplannen die tot uitvoering komen.
* 0.7 Algemene uitkering 719.000 Voordeel 719.000 afgerond. De primitieve begroting 2024 is gebaseerd op de cijfers van de meicirculaire 2023. Vervolgens worden bij de 2e berap 2024 de effecten van de meicirculaire 2024 verwerkt. Het voordeel op de algemene uitkering wordt grotendeels bepaald door de ontwikkelingen van het accres, afwikkeling BTW compensatiefonds 2023, + 511.000 Algemene ontwikkelingen AU + 208.000 Afrekening voorgaande dienstjaren Geoormerkte decentralisatieuitkeringen en taakmutaties uit de meicirculaire 2024 in totaliteit afgerond 751.000 zijn als volgt te specificeren: + 199.000 Omgevingswet + 118.000 Bommenregeling + 434.000 Dec. uitkeringen SD als Participatie Deze bedragen worden middels een administratieve begrotingswijziging toegerekend aan de desbetreffende taakvelden/grootboeknummers.
Totale verwachte afwijking 1.514.000
5 0.10 Bestemmingsreserve plan van aanpak kleinschalig project maatschappelijke opvang -238.000 Teruggave over 2023 van gemeente Doetinchem. Het voornemen is om in de 2e Berap een bestemmingsreserve op te voeren voor plan van aanpak kleinschalig project maatschappelijke opvang. Dit moet als extra beslispunt opgenomen worden.
Totale verwachte afwijking 1.276.000
Bedragen x €1
*De algemene uitkering heeft effect op meerdere programma's

Risico's en verwachtingen

Terug naar navigatie - Risico's en verwachtingen
Pgr Tkvld Omschrijving Toelichting op de afwijking
4 7.4 Bodemsanering Borgsche Rieten Voor een woningbouwlocatie aan de Borgsche Rieten Terborg moet een bodemsanering worden uitgevoerd. Hiervoor wordt ook een subsidietraject doorlopen. Het risico is welke kosten worden voor de gemeente gerekend en welk bedrag aan subsidie wordt toegekend. Daarnaast is het mogelijk dat door vertragingen de gehele sanering naar 2025 wordt geheveld.
5 0.1 Pensioenverplichtingen wethouders De actuele rekenrente voor de berekening van wethouderspensioenen is lager, derhalve moet er meer gereserveerd worden om aan de toekomstige pensioenverplichtingen te kunnen voldoen. De rente van november 2024 is bepalend voor de hoogte van de voorziening die in de jaarrekening moet worden meegenomen. Derhalve is er nog geen bedrag opgenomen in de 2e berap maar er is een risico dat hier een tekort ontstaat.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Pgr Tkvld Omschrijving Afwijking Toelichting op de afwijking
5 0.8 Grond gemeentewerf 238.000 Met de komst van de ambulancepost op de gemeentewerf, (snellere af en aanrijtijden) het verder verduurzamen van de openbare ruimte, (hergebruik van materialen), het VANG beleid, waardoor de werf meer opengesteld zal worden voor het brengen van snoeiafval door onze inwoners en het steeds meer overgaan op elektrisch rijden waardoor de capaciteit van opladen erg krap is, zal de gemeentewerf te klein zijn. Hierdoor heeft het college B&W besloten het naastgelegen perceel aan te kopen. Door de aankoop zijn we weer in staat om toekomstbestendig te zijn en weer volledig invulling geven kan worden aan de toekomstige ontwikkelingen waar we als gemeente voor staan.
1 2.1 Vogelbuurt 156.000 In de Vogelbuurt is de laatste fase woningbouw aan de Eksterstaat in aanbouw. Als gemeente moeten wij hierop aansluitend de openbare ruimte aanpakken. De aanbesteding hiervoor heeft plaatsgevonden en de laagste inschrijver zat 156.000 boven onze raming. Omdat het werk wel uitgevoerd moet worden, dient het investeringskrediet met 156.000 te worden verhoogd.
Totale verwachte afwijking 394.000
Bedragen x €1
Taakstellend ingezet t.b.v investeringen begroting 2025-2028
Pgr Tkvld Omschrijving Afwijking Toelichting op de afwijking
1 2.1 Beveiliging spoorwegovergangen -200.000 Project beveiliging onbewaakte spoorwegovergangen is afgerond en de subsidie met de provincie is afgewikkeld. Dit betreft het restantkrediet.
1 5.7 Plaatsing Schabracqmeubilair -150.000 Het plaatsen van het Schabracqmeubilair worden bekostigd vanuit de middelen Tennet die zijn ontvangen voor kunst in de openbare ruimte.
1 8.3 Lokaal energiefonds -250.000 Het lokaal energiefonds verlagen wij van 500.000 naar 250.000 waardoor minder toekomstige initiatieven gehonoreerd kunnen worden. Een bedrag van 250.000 is voldoende om aan te sluiten bij de bijdragen die regionaal worden ingebracht.
5 0.8 Maai-zuigmachine vanuit ecologische bermbeheer -400.000 De inzet van een maai-zuigmachine gaan we uitbesteden, waarmee het geplande investeringsbedrag van 400.000 euro vervalt. De kosten worden gedekt binnen de exploitatie. Dit heeft geen gevolgen voor ons beleid.
Totale verwachte afwijking -1.000.000
Bedragen x €1

Grondexploitatie

Terug naar navigatie - Grondexploitatie

Inleiding
In april 2021 heeft de gemeenteraad vijf uitleglocaties vastgesteld voor de ontwikkeling van woningbouw binnen onze gemeente. Daarbij gaat het om de volgende locaties: Varsseveld De Tuit, Varsseveld Noord, Biezenakker in Ulft, Lenteleven in Gendringen en Voorbroek in Terborg. Samen met de transformatie van de Wesenthorst in Ulft en De Keurkamer in Ulft kunnen we deze zeven projecten duiden als grootschalige ontwikkellocaties die in voorbereiding zijn binnen gemeente Oude IJsselstreek. In dit hoofdstuk volgt een toelichting op de financiële stand van zaken.

In november 2021 is het voorstel aangenomen om na behandeling van de startnotitie voor Varsseveld De Tuit niet elke stap in het proces aan de raad ter besluitvorming voor te leggen, maar de startnotitie en het locatiepaspoort alleen door het college te laten bekrachtigen. Daarmee vervalt echter ook het moment waarop normaliter de raad besluit over het opvoeren van een voorbereidingskrediet voor een dergelijk project. Bij de behandeling van de startnotitie Lenteleven en Biezenakker is voorgesteld om de start en de stand van zaken van de voorbereidingskredieten voor deze locaties in de Berap op te nemen. Daarmee wordt u tweemaal per jaar geïnformeerd over de (financiële) stand van zaken.

De Tuit
Binnen Varsseveld De Tuit is een onderscheid te maken in een voorbereidingskrediet van € 898.525 en in een aankoopkrediet van in totaal € 7.500.000 (3 x € 2.500.000). Alvorens in te gaan op de financiële stand van zaken is een toelichting op de totstandkoming van de hiervoor benoemde kredieten noodzakelijk:   
* Voorbereidingskrediet: op 28 oktober 2021 heeft de raad de startnotitie voor Varsseveld De Tuit vastgesteld. In de startnotitie waren de planontwikkelingskosten (planvoorbereidingskosten) op een bedrag van € 200.000 begroot. De planontwikkelingskosten bestaan uit interne uren, de inzet van externe adviseurs en onderzoekskosten. De begrote uitgaven zijn voor het opstellen van de startnotitie en het locatiepaspoort. Het locatiepaspoort is op 14 juni 2022 door het college vastgesteld. Vervolgens zijn nog een drietal aanvullende voorbereidingskredieten aan de raad gevraagd, te weten: een bedrag van € 85.000 met het opstellen van de 1e Berap in 2022, 
€ 513.525 met het opstellen van de 1e Berap in 2023 en tot slot € 100.000 met het opstellen van de 2e Berap 2023. Daarmee bedraagt het totaal gevoteerd voorbereidingskrediet € 898.525.

* Aankoopkrediet: de raad heeft op 28 oktober 2021 (zaaknummer 295422) ingestemd met het mandateren van het college voor het doen van aankopen voor een bedrag van 2,5 miljoen euro per boekjaar ten behoeve van de ontwikkeling van (een deel) van het plangebied in Varsseveld waarbij het mandaat gelijktijdig eindigt met het voorkeursrecht in 2024. 
Inmiddels is het bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en de grondexploitatie door de raad op donderdag 25 april 2024 vastgesteld. De stukken hebben tot 19 juni 2024 ter inzage gelegen en er zijn zes beroepschriften ingediend bij de Raad van State. Op dit moment nog niet duidelijk wat dit gaat betekenen voor de planning. 

De gemeentelijke grondexploitatie is met het besluit van de raad d.d. 25 april 2024 geopend en alle tot nu toe gerealiseerde uitgaven worden dan ook overgeheveld naar het nog te openen grootboeknummer (deze wordt op korte termijn geopend). De gemeentelijke grondexploitatie wordt tenminste één keer per jaar geactualiseerd in het kader van de jaarstukken. Verantwoording over de grondexploitatie vindt plaats middels de paragraaf grondbeleid en de meerjaren prognose grondexploitaties (MPG).

’t Hiddink (Varsseveld Noord)
Op basis van de Startnotitie uit 2022 is in 2023 gestart met het locatiepaspoort voor Varsseveld Noord (inmiddels hernoemd naar ’t Hiddink). Destijds waren in de startnotitie de voorbereidingskosten begroot op een bedrag van in totaal € 235.000. Dit bedrag is in de 2e Berap 2022 opgevoerd. Er zijn kosten gemaakt voor onderzoeken, interne uren, een begin van het locatiepaspoort, het ombouwen daarvan naar een (omgevings)programma (als nieuw instrument onder Ow) en diverse informatiebijeenkomsten voor onze inwoners. 
Het college stelde op 4 juni 2024 het programma voor ’t Hiddink vast. Hierdoor ligt er een ruimtelijke visie voor deze uitleglocatie én is het voorkeursrecht gemeenten met 3 jaar verlengd. Het vastgestelde Programma vormt straks de basis voor een stedenbouwkundig plan.

Het college besloot ook de renovatie van de Bettekamp in Varsseveld door Azora voorrang te geven ten opzichte van de start van een deel van ‘t Hiddink. Dit vanwege de beperkte beschikbaarheid van elektriciteitsaansluitingen voor nieuwe ontwikkeling door de netcongestie. Dat betekent ook dat de stedenbouwkundige uitwerking van ’t Hiddink niet eerder start dan in 2025. Het voorbereidingskrediet is medio juli 2024 niet volledig aangesproken en het voorstel is om het restant van het voorbereidingskrediet (circa € 60.000) vooralsnog te handhaven met het oog op een mogelijk vervolg in 2025.

Biezenakker
In juni 2023 heeft het college het locatiepaspoort voor Biezenakker vastgesteld. Inmiddels is in juli 2024 het stedenbouwkundig plan door het college vastgesteld als basis voor het opstellen van het TAM – IMRO plan (voorheen bestemmingsplan). In de 2e helft van 2024 wordt volop aan het TAM-IMRO plan gewerkt en de planning is vooralsnog om deze voor het einde van dit jaar afgerond te hebben zodat die in procedure gebracht kan worden. 

Na het vaststellen van de startnotitie heeft de raad via de 1e Berap van 2022 het voorbereidingskrediet van in totaal € 298.080 exclusief BTW beschikbaar gesteld voor het opstellen van de startnotitie, het locatiepaspoort en een deel van het stedenbouwkundig plan. Met het opstellen van de 2e Berap voor 2023 is een aanvullend voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van € 439.969 exclusief BTW en daarmee komt het totaal gevoteerd voorbereidingskrediet uit op een bedrag van € 738.049 exclusief BTW. Op dit moment is de verwachting dat we niet met het beschikbaar gestelde voorbereidingskrediet uit de voeten kunnen. In afgelopen periode is onder meer gebleken dat we voor archeologie een uitgebreid proefsleuvenonderzoek moeten uitvoeren en zijn aanpassingen in het stedenbouwkundig plan noodzakelijk gebleken. Derhalve is een aanvullend voorbereidingskrediet van in totaal € 111.347 exclusief BTW op peildatum 1 januari 2024 noodzakelijk voor de inzet van het projectteam, het afronden van de benodigde onderzoeken, het opstellen van het omgevingsplan en het maken van een begin met de civieltechnische uitwerking. Het totaal voorbereidingskrediet komt, na het verstrekken van het aanvullend benodigd voorbereidingskrediet, uit op een bedrag van € 849.396 exclusief BTW op peildatum 1 januari 2024.    

Lenteleven
In juni 2023 heeft het college het locatiepaspoort voor Lenteleven vastgesteld. Inmiddels is in juli 2024 het stedenbouwkundig plan door het college vastgesteld als basis voor het opstellen van het TAM – IMRO plan (voorheen bestemmingsplan). In de 2e helft van 2024 wordt volop aan het TAM-IMRO plan gewerkt en de planning is vooralsnog om deze voor het einde van dit jaar afgerond te hebben zodat die in procedure gebracht kan worden. 

Na het vaststellen van de startnotitie heeft de raad via de 1e Berap van 2022 het voorbereidingskrediet van in totaal € 268.630 exclusief BTW beschikbaar gesteld voor het opstellen van de startnotitie, het locatiepaspoort en een deel van het stedenbouwkundig plan inclusief de bijbehorende onderzoeken. Met het opstellen van de 2e Berap voor 2023 is aan een aanvullend voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van € 369.620 exclusief BTW en daarmee komt het totaal gevoteerd voorbereidingskrediet uit op een bedrag van € 638.250 exclusief BTW. Op dit moment is de verwachting dat we niet met het beschikbaar gestelde voorbereidingskrediet uit de voeten kunnen. In afgelopen periode is onder meer gebleken dat aanpassingen in het stedenbouwkundig plan noodzakelijk gebleken. Derhalve is een aanvullend voorbereidingskrediet van in totaal € 39.175 exclusief BTW op peildatum 1 januari 2024 noodzakelijk voor de inzet van het projectteam, het afronden van de benodigde onderzoeken, het opstellen van het omgevingsplan en het maken van een begin met de civieltechnische uitwerking. Het totaal voorbereidingskrediet komt, na het verstrekken van het aanvullend benodigd voorbereidingskrediet, uit op een bedrag van € 677.425 exclusief BTW op peildatum 1 januari 2024. Bij het vaststellen van het omgevingsplan door de raad voor deze ontwikkeling worden de tot dan gerealiseerde planontwikkelingskosten ingebracht in de te openen gemeentelijke grondexploitatie. 


Voorbroek
Voor deze uitleglocatie is nog geen project opgestart en is dus ook nog geen voorbereidingskrediet opgevoerd. 

De Wesenthorst
In 2020 is er €100.000 voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor transformatie van de Wesenthorst en omliggend gebied. In 2021 is, na het vaststellen van de startnotitie, gestart met het traject van herontwikkeling van het plangebied. De raad heeft via de 1e Berap 2023 een aanvullend voorbereidingskrediet ter grootte van € 185.493 beschikbaar gesteld. 

De tot nu gerealiseerde uitgaven hebben betrekking op onderzoeken, juridisch advies, het opstellen van het concept van de ruimtelijke visie en interne uren. In de laatste maanden van 2023 worden er kosten gemaakt voor afronding van de ruimtelijke visie, het stedenbouwkundig plan, aanvullende onderzoeken en interne uren. De gemaakte voorbereidingskosten worden uiteindelijk overgeheveld naar de door de gemeente te openen grondexploitatie voor plangebied Wesenthorst. 

De Keurkamer
Met het vaststellen van de startnotitie wordt in 2024 een start gemaakt met de herontwikkeling van de Keurkamer in Ulft. Op deze gemeentelijke locatie is het de bedoeling om 50 tot maximaal 75 woningen te bouwen. Tot en met 2025 wordt gewerkt aan een stedenbouwkundig ontwerp en een woonprogramma. Daarna wordt de grond aan een ontwikkelende partij verkocht. Binnen het voorbereidingskrediet van € 82.515,- worden uitgaven gedaan voor de projectleiding, interne en externe uren, onderzoeken, juridisch advies, taxatie en het opstellen van een stedenbouwkundig ontwerp. De gemaakte voorbereidingskosten worden uiteindelijk overgeheveld naar de door de gemeente te openen grondexploitatie voor plangebied Keurkamer.

Begrotingswijziging

Terug naar navigatie - Begrotingswijziging
Pgr Begrotingswijziging Saldo
1 De gemeente waar het goed wonen is 454
2 Een leefbare gemeente -510
3 De werkende gemeente -147
4 De dienstverlenende gemeente -113
5 Bedrijfsvoering/ overhead 122
99 Algemene dekkingsmiddelen 1.469
Saldo begrotingswijzigingen* 1.276
* inclusief te vormen bestemmingsreserve
Terug naar navigatie - Budgettair neutrale wijzigingen
Budgettair neutrale wijzigingen
Programma (x1.000) Uitgaven Inkomsten Toelichting
1 De gemeente waar het goed wonen is 43.913 88.913 Oudheidkunde, Regeling CDOKE, Project VANG, reguleren OR, Sportcomplex.
2 Een leefbare gemeente 2.925.082 2.840.665 Oudheidkunde, Spuk Gala,Spuk opvang Oekraïne, Bijzondere bijstand, TOZO, Spuk Inburgering, Jobcoaching, Dorpendeal Provincie- Kerk Etten, BBZ.
3 De werkende gemeente 125.441 125.441 Bijdrage Achterhoek Food.
4 De dienstverlenende gemeente 50.000 - Milieubeheer.
5 Bedrijfsvoering/ overhead 156.000 245.417 Doorontwikkeling, reserve overige baten en lasten, reserve inkomensregelingen.
99 Algemene dekkingsmiddelen - -
Saldo begrotingswijzigingen 3.300.436 3.300.436
Budgettair neutrale wijzigingen investeringen
Programma (x1.000) Uitgaven Inkomsten Toelichting
1 De gemeente waar het goed wonen is 513.881 513.881 Klimaatadaptatie riool Impuls
2 Een leefbare gemeente - -
3 De werkende gemeente - -
4 De dienstverlenende gemeente - -
5 Bedrijfsvoering/ overhead - -
99 Algemene dekkingsmiddelen - -
Saldo begrotingswijzigingen 513.881 513.881