Programma 5: Bedrijfsvoering / overhead

Terug naar navigatie - Doelen en acties

* 5.1 We zijn een inclusieve werkgever

Terug naar navigatie - * 5.1 We zijn een inclusieve werkgever

Stand van zaken

G

Wij zijn een inclusieve werkgever. We voldoen ruimschoots aan de banenafspraak doordat wij een aantal inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk hebben in vaste dienst, in werkervaringsplaatsen en in maatschappelijke banen.  De verhouding man-vrouw in leidinggevende functies is vrijwel gelijk waarmee het management het juiste voorbeeld geeft. 

* 5.3 Een betrouwbare gemeente

Terug naar navigatie - * 5.3 Een betrouwbare gemeente

Stand van zaken

G

Het online platform onzeoudeijsselstreek.nl is gegroeid naar 1480 leden. We delen op dit platform informatie en vragen om input over verschillende thema's waaronder speeltuinen, woningbouwplannen en duurzaamheidsonderwerpen. Aan dit platform is de sociale kaart Meedoen in Oude IJsselstreek toegevoegd. Er zijn verschillende bijeenkomsten georganiseerd om inwoners te informeren en input op te halen.  Enkele mijlpalen zijn gevierd. In mei is een nieuwe participatiecoach gestart die de uitvoering van het participatiebeleid verder voortzet en initiatiefnemers en medewerkers ondersteunt en adviseert bij de participatie aanpak.  De jongerenraad en kinderraad zijn beide meerdere keren bij elkaar gekomen.  

* 5.4 Versterken interne beheersing

Terug naar navigatie - * 5.4 Versterken interne beheersing

Stand van zaken

O

We kiezen ervoor om de SDG's vanuit de praktijk vorm en inhoud te geven. Hierdoor krijgen we inzicht in de lokale vertaling van de SDG's en daarmee in onze lokale doelen. De invulling van het door ontwikkelen van onze verantwoording, monitoring en risicomanagement is een meerjarig proces waarbij eerste stappen zijn gezet met het invullen van de rechtmatigheidsverantwoording en het in beeld brengen van onze processen. 

* 5.5 Datagedreven werken om beter onderbouwd keuzes te maken

Terug naar navigatie - * 5.5 Datagedreven werken om beter onderbouwd keuzes te maken

Stand van zaken

G

We zetten in op twee sporen:
In onze interne organisatie sluiten we met datagedreven werken zoveel mogelijk aan op bestaande ontwikkelingen, waaronder het op orde brengen van onze processen. Zo zorgen we dat we het datagedreven werken goed borgen in onze werkwijzen en dat we geen dingen dubbel doen.
Samen met het Datalab zetten we daarnaast veel in op scholing. Naast de al bestaande trainingen zijn er een nieuwe modules ontwikkeld die onze collega's scholen op specifieke onderdelen van datagedreven werken. Deze modules bevatten een breed spectrum aan onderwerpen, van de meer algemene modules zoals vraagarticulatie, tot specialistische trainingen over werken met ArcGIS.

* 5.6 Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis

Terug naar navigatie - * 5.6 Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis

Stand van zaken

O

De uitgevoerde scenariostudie voor de gemeentelijke huisvesting gaf als eindresultaat financieel onderbouwde, uitgewerkte scenario‘s.  We kunnen hier geen verdere uitwerking aan geven, omdat de onderzochte scenario's financieel niet haalbaar blijken.
Op dit moment kijken we wat de mogelijkheden zijn tot het onderzoeken van een extra vierde scenario. Een scenario waarin we verschillende opgaven willen verbinden om uiteindelijk te komen tot toekomstbestendige gemeentelijke huisvesting. 

* 5.7 Publiceren Woo-informatie

Terug naar navigatie - * 5.7 Publiceren Woo-informatie

Stand van zaken

G

Op dit moment zijn we bezig met het organiseren van een technische voorziening die kan aansluiten op de WOO-index zodat wij als gemeente informatie actief kunnen publiceren. In het 4e kwartaal kunnen wij een begin maken met het publiceren van de eerste categorieën, zoals aangegeven door de Rijksoverheid.  We gaan van start per 1 november met de volgende categorieën:

  • 1.1 Wetten en algemeen verbindende voorschriften
  • 1.2 Overige besluiten van algemene strekking
  • 1.3 Organisatie en werkwijze
  • 1.4 Bereikbaarheidsgegevens

Voor enkele categorieën voldoen wij al op dit moment aan de actieve publicatieplicht. Daar waar wij nog stappen moeten zetten, zorgen wij ervoor dat deze voor 1 november zijn gezet.