Programma 3: De werkende gemeente

Wat hebben we bereikt.

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt.

3.1- Impulsprogramma economie en wonen

Terug naar navigatie - 3.1- Impulsprogramma economie en wonen

Stand van zaken

G

Tijdens de corona crisis hebben we als gemeente een faciliterende rol op ons genomen waarbij we met name gezamenlijk met de detailhandelssector opgetrokken hebben. Onderdeel daarvan was, naast het uitvoering geven aan de corona ondersteuningsmaatregelen, om met ondernemers te werken aan compacte, groene en levendige winkelkernen. Zo hebben we het project ‘Ondernemers aan zet Ulft’ in 2022 begeleid. In dat project hebben de ondernemers het proces afgerond en een aantal thema’s benoemd waarmee zij verder willen. Dat zijn: marketing, vergroenen van de winkelkernen, centrummanagement, aansluiting bij toeristische routes en de relatie met het water. Er zijn concrete plannen gemaakt om op korte termijn in de winkelcentra van Ulft, Varsseveld en Terborg te vergroenen aan de hand van enkele projecten. Uitvoering vindt plaats in 2023. Vanuit programma 1 is een onderzoek gestart om de kernen verder te vergroenen en van daaruit structureel en voor de lange termijn bij te dragen aan zowel aantrekkelijke winkelkernen als aan de klimaatdoelstellingen. 

We hebben een onderzoek uitgevoerd naar het adaptatievermogen van horeca en winkels naar aanleiding van de coronacrisis. Hieruit blijkt vooral dat de in ontwikkeling zijnde nieuwbouwwijken het bestaande winkelaanbod in stand zal kunnen houden, maar dat het niet de verwachting is dat deze woningbouwuitbreiding bijdraagt aan uitbreiding van het winkelaanbod in de kernen. Mede als gevolg van de stijging van internetaankopen. Daarnaast is geconstateerd dat er in de gemeente enige ruimte is voor aanvullende vormen van horeca. 

We hebben gewerkt aan de doorontwikkeling van het Varssevelds Industriepark (VIP). We hebben lang moeten wachten op een uitspraak van de Raad van State, maar hebben ondertussen wel verder gewerkt aan alle mogelijke voorbereidingen zoals grondaankopen en het natuurplan. 

We hebben de revitaliseringsplannen voor de bedrijventerreinen na corona weer opgepakt en hebben een aantal participatieavonden met de ondernemers op IJsselweide georganiseerd. Hierdoor is het proces voor IJsselweide versneld opgepakt. Daarnaast hebben we in 2022 de voorbereidingen voor het actualiseren van het bestemmingsplan De Rieze in Ulft afgerond en is er overeenstemming bereikt over het uitplaatsen van de laatste burgerwoning. Tot slot is er nog een aantal kavels op zowel De Rieze als Hofskamp Oost verkocht. 

Voor de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt sluiten we vooral aan bij initiatieven in de regio, omdat dit een prominent onderwerp is bij de thematafel Onderwijs & Arbeidsmarkt. We hebben bijgedragen aan bijvoorbeeld OpIJver waar 206 inwoners uit onze gemeente in 2022 een aanvraag hebben ingediend, de campagne Onverwachte Hoek, de Techniekdag, de Talententuin, de Technologie & Zorg Academie Achterhoek (TZA) in Civon, het Grensland College en ondernemersgremia zoals bijeenkomsten van de Huntenkring. Een ander voorbeeld is de ondersteuning van detailhandelsondernemers bij het volgen van een leergang van de HAN om zo inzicht te krijgen in ontwikkelingen in de detailhandel en die toe te passen op hun onderneming. 

In 2022 hebben we de startup-omgeving SHII samen met ondernemers verder ontwikkeld. Er is een aantal mooie projecten ontstaan. Denk aan JoytoSup voor waterrecreatie of Tibach voor de bestrijding van de Japanse Duizendknoop. We zijn met de ondernemers in gesprek gegaan om samen met hen een innovatiefonds vorm te geven. Dit is nodig omdat succesvolle startups middelen nodig hebben om verder te groeien. We willen ze daarbij als gemeente ook ondersteunen. 

Vraagstukken rondom energie zijn het afgelopen jaar in een stroomversnelling geraakt, mede door de oorlog in Oekraïne (de afhankelijkheid van Russisch gas) en steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Kijken we naar de opwek van duurzame energie, dan hebben we in 2022 ons doel van 16 Gwh, dat we beoogden in 2030 te halen voor ‘Zon op dak’ bijna gerealiseerd. Veranderend Rijksbeleid en congestie op het net maken het uiteindelijk halen van het doel moeilijker. We zijn hierbij afhankelijk van de netleverancier en subsidies van het Rijk. Desalniettemin hebben we in 2022 een overeenkomst gesloten met de AGEM om ‘Zon op dak’ verder bij ondernemers te stimuleren. Dit heeft een link met programma 1. In het verlengde daarvan zijn we met onderzoeksbureau Firan en de Varsseveldse Industriële Vereniging begonnen met een onderzoek naar de opwek, afname en onderlinge afstemming hiervan bij Varsseveldse bedrijven. 

Op het gebied van waterstof hebben we bij de provincie beleidsruimte gecreëerd. We zijn blij te vermelden dat de provincie pilotlocaties in Oost-Nederland heeft toegewezen en dat wij er één van zijn. Met enkele particuliere initiatiefnemers hebben we een onderzoek gedaan naar de haalbaarheid (financieel, technisch en organisatorisch) van het waterstofinitiatief. De resultaten uit dat onderzoek laten zien dat dit kansrijk is. Dat gaan we verder uitwerken en verkennen om te komen tot een samenwerking. 

Het Landschapspark Oude IJssel is in februari 2022 vastgesteld. Een aantal projecten dat hieronder valt is inmiddels in uitvoering, denk aan Landfort en Meghlo. Een aantal initiatiefnemers heeft aangegeven woningbouwplannen te hebben. Via de thematafel Mobiliteit & Bereikbaarheid wordt ook gekeken naar doorgaande fietsroutes langs de Oude IJssel. Hier wordt onderzoek naar gedaan. We hebben verder al onze steigers gerenoveerd. We zijn in gesprek met het waterschap en de provincie over mogelijkheden voor vaarrecreatie. Naast de dingen die we in de uitvoering hebben opgepakt zijn we gestart met het maken van het ontwikkelplan voor het Landschapspark Oude IJssel. 

3.2- Uitvoeringsprogramma toerisme en recreatie

Terug naar navigatie - 3.2- Uitvoeringsprogramma toerisme en recreatie

Stand van zaken

G

De coronacrisis heeft een boost gegeven aan het binnenlandse toerisme en onderstreept nog maar eens de kansen die er voor deze sector in de gemeente liggen. Dat laat zien dat we met de beleidsvisie en het uitvoeringsprogramma voor toerisme en recreatie de goede weg zijn ingeslagen. Desondanks had het coronavirus een enorme impact op de toeristische sector. In het voorjaar van 2022 hebben we ondernemers geholpen om weer goed voorbereid het nieuwe seizoen te starten. Alle ondernemers hebben een starterskit per post ontvangen met basisproducten, tips en adviezen om zo de toerist goed te kunnen informeren. Daarnaast hebben bijna 50 ondernemers deelgenomen aan de social media challenge om zo de online zichtbaarheid via Facebook, Instagram en ‘Google mijn bedrijf’ een boost te geven. 

Om ook meer Duitse gasten te verwelkomen is er een Duitstalige website gelanceerd waardoor ook onze Duitse toeristen kennis kunnen nemen van ons toeristisch aanbod. Begin april heeft STROIJ deelgenomen aan de Touristik Messe in Kalkar om ons lokale aanbod onder de aandacht te brengen met Duitstalig promotiemateriaal. Dit alles heeft ook geleid tot meer samenwerking met toeristinfo Emmerich, Bocholt en Isselburg. 

Naast het uitgeven van verschillende folders in meerdere talen hebben we ook geïnvesteerd in online marketing zoals social media, promotievideo’s en vindbaarheid op Google. Dit heeft onder andere geleid tot een verdubbeling van het aantal volgers op facebook en instagram. In het centrum van Varsseveld is de Top 2.0 met digitaal informatiescherm geplaatst waardoor recreanten vierentwintig uur per dag informatie kunnen krijgen over routes, restaurants, musea, attracties en andere highlights in de omgeving.

Samen met STROIJ is er een informatieavond belegd voor toeristische ondernemers over de mogelijkheden die onze bestemmingsplannen en vergunningen bieden en wat er voor nodig is om een wijziging voor te stellen of een vergunning aan te vragen. 
Voor de ontwikkeling van een hotel en een museum en het onderzoek naar de mogelijkheden voor een evenementenlocatie op het DRU Industriepark is eind 2021 een procesregisseur aangetrokken. In 2022 heeft de regisseur een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden. 

In 2022 is samen met het DRU Industriepark gewerkt aan 8 digitale vitrines waarin we de geschiedenis van het DRU Industriepark beleefbaar maken en behouden voor de toekomst. 

Binnen de Kennis- en innovatiewerkplaats van Saxion hebben studenten vijf onderzoeken uitgevoerd: kansen voor streekproducten, het vergeten verhaal van kamp Rees, grensoverschrijdende samenwerking, het verhaal van de verschillende landschapstypen en de beleving van de SMART-industry. In 2022 is er een locatieonderzoek gedaan naar de mogelijke locaties voor de drie onderdelen van de Circulaire Kunst. De opdrachten hiervoor zijn aan de kunstenaars verstrekt. 
De gemeente heeft de regionale MTB-route in 2022 verder aangelegd. Op de Vennebulten is deze inmiddels grotendeels aangelegd. Eind december is het nieuwe pad voor paardenmenners door natuurgebied het Zwarte Veen in gebruik genomen en het fietspad Keizersbeek is met ongeveer 650 meter verlengd. 

Vanuit en in samenwerking met de regionale Vrijetijdsagenda Achterhoek is een aantal mooie projecten uitgevoerd zoals Silo Art en Onbeperkt Genieten. Op de wanden van de silo bij Voerwaarts B.V. in Sinderen heeft kunstenaar Paul Wiegers een ultra realistisch kunstwerk gerealiseerd. Dit maakt onderdeel uit van de Silo Art Tour langs tien (street-art) kunstwerken waar ook internationaal aandacht voor wordt gevraagd. Voor het project Onbeperkt Genieten heeft de landelijke organisatie Ongehinderd een inventarisatie gedaan bij toeristische ondernemers in de Achterhoek op hun toegankelijkheid. Zij hebben daarna een advies op maat gekregen om hun toegankelijkheid te verbeteren. Hieraan hebben enkele tientallen ondernemers binnen onze gemeente meegewerkt. Aanvullend zijn er binnen onze gemeente 4 handbikeroutes ontwikkeld. 

De grootschalige renovatie van de historische buitenplaats Landfort in Megchelen nadert zijn einde. Vanuit diverse fondsen is er ingezet op de verdere ontwikkeling. In september 2022 werden tijdens Open Monumentendag voor het eerst de deuren voor het publiek geopend. Maar liefst 1.250 bezoekers hebben op die dag deze nieuwe toeristische parel bezocht. 

3.3- Vitale en toekomstgerichte bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - 3.3- Vitale en toekomstgerichte bedrijventerreinen

Stand van zaken

G

VIP
In 2022 wilden we de eerste schop in de grond zetten voor Het VIP. Helaas hebben we vertraging opgelopen vanwege de juridische procedure waarvoor we in afwachting waren van de Raad van State voor zowel zitting (juli) als uitspraak (november). Voor het verweerschrift is een aantal onderwerpen extra onderzocht. Vooral het onderwerp stikstof en de landelijke discussie daarover vroeg onze aandacht. We hebben met externe bureaus meerdere Aerius berekeningen uitgevoerd. In november 2022 ontvingen we de uitspraak van de Raad van State waarmee het bestemmingsplan nu onherroepelijk is vastgesteld. 
Ondertussen werkten we verder aan het Natuurplan. Alle natuurgerelateerde zaken zijn inmiddels gebundeld in één plan dat o.a. samen met indieners van het beroep en een externe ecoloog is opgesteld. Hierin staan naast de benodigde activiteiten voor de ontheffing van de Wet natuurbeheer ook concrete inrichtings- en beheersrichtlijnen voor zowel de openbare ruimte als voor de kavels. Hierbij kan gedacht worden aan maatregelen zoals voedsellanen langs voetpaden, zonnepanelen op daken en duurzaam materiaalgebruik. 
Naast deze voorbereidingen hebben we ons verder gefocust op het vestigingsklimaat en niet-ruimtelijke randvoorwaarden voor vestiging op het terrein. Zo zijn we in 2022 een eerste onderzoek gestart naar een mini energiehub op het bedrijventerrein. Dit geeft ons inzicht in het energievraagstuk en de mogelijkheden voor onderlinge koppelingen tussen bedrijven en alternatieve bronnen van energie. Het onderzoek naar het waterstofinitiatief (waarvoor we door de provincie als pilot zijn aangewezen) levert daarbij mogelijk belangrijke inzichten voor VIP.
Met de in 2022 aangekochte gronden is het gros van de grondaankopen gedaan. 

Toekomstbestendig maken terreinen

We hebben de revitaliseringsplannen voor IJsselweide in 2022 na corona weer opgepakt. Naast ‘één op één gesprekken met alle ondernemers op het terrein hebben we een aantal participatieavonden met hen georganiseerd. Hiermee hebben we de vertraging die we hadden opgelopen door de corona weer ingelopen en is het proces voor IJsselweide versneld opgepakt. 
Op basis van de 3 pijlers die de provincie voor een toekomstbestendig bedrijventerrein heeft opgesteld (duurzaamheid, fysiek-ruimtelijk en sociaaleconomisch) hebben we stap voor stap deze onderwerpen met de ondernemers besproken. Samen zijn we aan de slag gegaan met plannen hoe we de positieve punten nog beter kunnen benutten en de minder positieve punten kunnen aanpakken. Met deze aanpak kunnen we ook echt maatwerk leveren voor zowel dit bedrijventerrein als geheel als voor ondernemers individueel. 
Uit de individuele gesprekken en de participatieavonden is gebleken dat bij de ondernemers bereid zijn aanvullend aan de investeringen die de gemeente wil doen in de openbare ruimte ook te investeren in de aansluitende privé terreinen. Zowel waar het gaat om een integrale uitstraling van de buitenruimte als ook waar het gaat om hun eigen gebouwen in het kader van bijvoorbeeld duurzaamheid en uitstraling. We willen de ondernemers graag faciliteren in deze plannen. We denken aan een stimuleringsfonds. 
In het kader van de overige pijlers is er aandacht voor meer dan alleen de fysieke omgeving. Zo hebben we een actiedag ondermijning gehouden waarbij we ondernemers hebben geïnformeerd over de risico’s. Positief neveneffect van de participatieavonden is dat het onderlinge netwerk van de ondernemers is versterkt en de eerste gedachten zijn ontstaan om te komen tot een ondernemersvereniging op IJsselweide. 

Mede door de prioritering van de (beperkte) ambtelijke capaciteit in fysieke projecten en de recente ontwikkelingen bij het bedrijf Ter Horst volgt de revitalisering van Hofskamp Zuid in Varsseveld later.

3.4- Gelijke kansen voor iedereen

Terug naar navigatie - 3.4- Gelijke kansen voor iedereen

Stand van zaken

G

Lokaal Educatieve Agenda (LEA)
In 2022 hebben we volop ingezet om de samenwerking te versterken met onze partners in het onderwijs en jeugdveld. Onder andere door het vaststellen van een gezamenlijk ambitiedocument en een uitvoeringsagenda. Hiervoor zijn in 2021 de gezamenlijke ambities opgehaald. In 2022 hebben we dit verder uitgewerkt en besproken met onze partners en uiteindelijk zijn de ambities in een conferentie in september 2022 vastgesteld. Dit betekent een intensivering en versterking van de samenwerking met de besturen van het primair en voortgezet onderwijs, de samenwerkingsverbanden PO en VO, kinderopvangaanbieders, Yunio, GGD, bibliotheek en Buurtzorg Jong. De uitvoeringsagenda is gekoppeld aan een concrete planning. Concrete zaken zoals OAB (onderwijsachterstandsbeleid), zomerschool, VVE (vroeg en voorschoolse educatie) en taalklassen zijn hierin opgenomen.
Naast het vaststellen van de ambities hebben we ook de lokale overlegstructuur versterkt en verbreed. Naast het bestaande LEA-overleg (Lokale Educatieve Agenda) op bestuursniveau is er nu ook een directeurenoverleg en twee werkgroepen. Deze werkgroepen Kansengelijkheid en Passende Ondersteuning zijn in het najaar gestart en gaan concreet uitvoering geven aan de gezamenlijke ambities en de uitvoeringsagenda. Onze partners signaleren dat de ketensamenwerking versterkt is. Dit zien en waarderen ze.

Corona
In 2022 hadden we nog last van de naweeën van de corona, en bleek de mentale weerbaarheid van leerlingen en ouderbetrokkenheid extra aandacht te vragen. Dit waren ook belangrijke onderwerpen op de LEA conferentie in september. Door intensieve afstemming en samenwerking met bijvoorbeeld het Almende is gezocht naar een meer geïntegreerde aanpak om samen leerlingen weer de gewenste en benodigde structuur te kunnen bieden. Dat heeft onder andere geleid tot een versterking van de samenwerking tussen Almende, BuurtzorgJong, leerplicht en het jongerenwerk.

Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
Met behulp van de tijdelijke extra middelen (nationaal programma onderwijs/NPO) hebben we vooruitlopend op het nieuwe onderwijskansenbeleid (voorheen het Onderwijs Achterstanden Beleid; OAB) het maximaal aantal uren peuteropvang uitgebreid en de startleeftijd van voorschoolse educatie vervroegd naar 2 jaar. Ook is de zomerschool verbreed qua doelgroep, om niet alleen naar de achterstand van een kind te kijken maar ook naar kwetsbare thuissituaties.
Vanuit de gemeente is gestimuleerd dat leerlingen weer actief op pad konden gaan en elkaar weer konden ontmoeten. In dat verband is ook medewerking geweest om activiteiten, die tijdens de coronatijd uitgesteld waren, te ondersteunen en voor de jeugd toegankelijk te maken, zoals het project Parashoot en de herdenking Rademakersbroek en de bijbehorende tentoonstelling.

Gelijke Kansen Alliantie
We zijn aangesloten bij de Gelijke Kansen Alliantie. Samen met de scholen uit Ulft, Terborg en Silvolde is gezocht naar mogelijkheden om de kansengelijkheid in en rondom scholen te vergroten (c.q. ongelijkheid te verkleinen) en de school als vindplaats te versterken. Hieruit is in overleg met de betrokken scholen het plan ontstaan om een ouderconsulent aan te stellen. In overleg met de scholen hebben we het proces uitgewerkt. Ondanks dat het meer tijd in beslag heeft genomen dan gepland heeft het ervoor gezorgd dat we beter in beeld hebben welke positie en rol deze ouderconsulent op de betreffende scholen kan gaan invullen.

Onderwijskansenbeleid
Het onderwijskansenbeleid (voorheen OAB-beleid) is in april 2023  vastgesteld. Om te komen tot een gedragen onderwijskansenbeleid richting de toekomst hebben we enkele aanvullende participatieve tussenstappen gezet zoals het betrekken van het LEA en de Adviesraad Sociaal Domein.

Kinderen Oekraïne
Door de oorlog in Oekraïne kregen we een toestroom van mensen. We hebben ons ingezet om de kinderen zo snel mogelijk gebruik te laten maken van onze lokale voorzieningen zodat de zorg voor en ontwikkeling van deze kinderen zo goed mogelijk door konden gaan. In overleg met de basisscholen konden kinderen naar de dichtstbijzijnde school. Kinderen in de leeftijd van het voortgezet onderwijs konden terecht bij de Internationale Schakel Klas (ISK). We hebben de vorderingen actief gevolgd. De meeste kinderen hebben een onderwijsplek gekregen. Er zijn helaas wachtlijsten doordat de vraag hoger is dan het aanbod. Als gemeente zijn we bezig om een oplossing te vinden voor de wachtlijst problematiek. Dit wordt regionaal aangevlogen, omdat dit probleem zich regionaal voordoet. 
De peuterregeling is waar mogelijk beschikbaar gesteld voor deze vluchtelingen, daarna is ook de Sociaal Medische Indicatie hiervoor uitgebreid zodat Oekraïense kinderen makkelijker terecht konden bij kinderopvang.

3.5- Vitale en toekomstgerichte schoolgebouwen

Terug naar navigatie - 3.5- Vitale en toekomstgerichte schoolgebouwen

Stand van zaken

G

IKC Gendringen
Met Essentius en Humankind is hard gewerkt om de aanbesteding voor het IKC Gendringen gereed te maken. Een klankbordgroep van omwonenden is hierbij betrokken en er is een informatiebijeenkomst voor bewoners georganiseerd. De gunningsprocedure is inmiddels gestart en we zijn in afwachting van de uitkomsten die eind 1e kwartaal 2023 bekend worden gemaakt. In mei zal aan uw raad om een aanvullend krediet worden gevraagd om daadwerkelijk met de bouw te kunnen starten. Vermeldingswaardig is dat de schoolbesturen van Essentius en Accent Scholengroep in 2022 zijn gekomen tot een fusie van beide scholen. Sinds oktober 2022 gaat deze school als IKC De Wijssel door het leven.

IKC Silvolde
Ten behoeve van de ontwikkeling van het IKC in Silvolde is in 2022 gewerkt aan een ambitiedocument, dat de kaders moet vormen voor de toekomstige planvorming (locatie, inhoud, betrokkenheid partijen, financiële kaders). Afgelopen schooljaar heeft zowel De Plakkenberg als Almende te maken gehad met onderwijsinhoudelijke zaken die om voorrang vroegen. Dit heeft geleid tot een korte pas op de plaats om begin 2023 met alle betrokken partners het ambitiedocument als start voor de planvorming af te ronden en te komen tot bestuurlijke vaststelling en besluitvorming in de gemeenteraad in het derde kwartaal van 2023. 

Suvis-regeling
 In 2022 hebben de schoolbesturen die deze aanvragen hebben ingediend de invulling daarvan ter hand genomen. In 2022 is gestart met de realisatie van een aantal projecten. Voor de aanvraag voor het ISALA is uitstel aangevraagd, omdat dit gekoppeld wordt aan een bredere aanpak van dit schoolgebouw. In 2023 zullen de meeste scholen hun projecten afronden en zullen wij als gemeente de scholen helpen bij de financiële afwikkeling van deze aanvragen richting de Rijksoverheid. Ook zal dan de 20% bijdrage vanuit de gemeente in de investeringskosten worden afgewikkeld .

Integraal HuisvestingPlan (IHP) Onderwijshuisvesting 2023 
Het afgelopen jaar zijn de voorbereidingen voor de actualisatie van het IHP gestart. Naast een actualisatie van de leerlingenprognoses is ook een schouw van alle schoolgebouwen uitgevoerd door een extern bureau om een actueel beeld te krijgen over de technische en onderwijskundige kwaliteit van het huidige bestand. Vanuit een vastgesteld Plan van Aanpak wordt samen met de schoolbesturen gewerkt aan een gemeenschappelijke visie op actuele en toekomstige thema’s die moet leiden tot uitgangspunten voor het IHP. Hierbij gaat het naast de technische staat ook over de spreiding, de mate van inclusief en thuisnabij onderwijs, versterken van kansengelijkheid en versterken van doorgaande leerlijnen en wat daar voor nodig is. In 2023 bieden we de gemeenteraad een kadernota aan. Op basis daarvan volgt een uitwerking voor een periode van minimaal 20 jaar.

Actualisatieverordening onderwijshuisvesting
In 2022 zijn de voorbereiding voor een actualisatie van de huidige onderwijsverordening gestart. De verdere uitwerking van de verordening is gekoppeld aan de gewenste beleidsruimte, die uit de actualisatie van het IHP volgt en in de verordening zal moeten worden geregeld. In 4e kwartaal 2023 zal deze actualisatie na vaststelling IHP aan de raad worden aangeboden ter besluitvorming.

Junge Uni
De portefeuillehouder Onderwijs is toegetreden tot de Senaat van de Junge Uni. Om van daaruit te kijken op welke wijze we samen met het onderwijs in Duitsland kunnen optrekken bij het aanbod van (technisch) onderwijs en onder andere CIVON daar een rol in kunnen geven.

3.6- Regionale en internationale samenwerking om doelen te realiseren

Terug naar navigatie - 3.6- Regionale en internationale samenwerking om doelen te realiseren

Stand van zaken

G

Nu we elkaar in de loop van 2022 weer vaker fysiek konden ontmoeten heeft Oude IJsselstreek de banden met Montferland en Emmerich weer stevig aangehaald. We zijn in 2022 samen het EMOJI project gestart.  Doel van dit project is ideeën en initiatieven uit de samenleving voor samenwerking met Duitsland te stimuleren. Het EMOJI project heeft nog subsidie gekregen uit het oude INTERREG V programma. Met Bocholt hebben we het bestuurlijk overleg weer opgestart en hebben we concreet gesproken over onderwijskansen. Afgesproken is dat we verder gaan met de Junge Uni, waar nu ook de gemeenten Aalten en Winterswijk bij aansluiten. We hebben dus met meerdere gemeenten over de grens ideeën uitgewisseld voor mogelijke nieuwe projecten om de barrière tussen onze landen te slechten. 

Via de Grenzhoppers waren we vertegenwoordigd op de Open Days in Brussel. Onze afgevaardigden gingen naar de vergaderingen van de EUREGIO Gronau en Rijn Waal. Samen met de Wirtschaftsförderung Bocholt en de gemeenten Aalten en Winterswijk voerden we in 2022 het Regiodeal project GROS (grensoverschrijdend ondernemen, werken en leren) verder uit.
Via de Regio Achterhoek droegen we financieel bij aan het INTERREG-project EDL (Euregionale Doorlopende Leerlijn). Doel van dit project is het euregionaal onderwijs te faciliteren en onderdeel te maken van de onderwijsketen. Zo willen we de stap naar werken in het buitenland verkleinen, en de binding met de grensregio vergroten. 

INTERREG VI is voor de zomer 2022 na een vertraging van start gegaan. Het programma is opengesteld voor subsidie aanvragen.

Oude IJsselstreek heeft blijvend actief deelgenomen aan de Thematafels. Er zijn wat verschuivingen geweest in de samenstelling vanwege de nieuwe coalitie. Aan de ene kant is er toegewerkt naar een herijking van de Visie 2030, terwijl er anderzijds ingezet is op een aantal specifieke dossiers. Per thematafel noemen we een paar concreet bereikte voorbeelden. 

Zo is er de afgelopen periode aan de thematafel Wonen & Vastgoed gewerkt aan het tot stand komen van een Woondeal met de provincie en wordt er ingezet op kansrijke ontwikkelingen zoals biobased bouwen. Ook is vanuit deze thematafel een subsidie uit de Regio Deal beschikbaar gesteld voor het plan Gebiedsontwikkeling supermarkt Gendringen.

Aan de thematafel Circulaire Energie & Energietransitie zijn de voorbereidingen gestart van de herijking van het akkoord van Groenlo. Ook zijn op regionaal niveau via de thematafel Mobiliteit & Bereikbaarheid inhoudelijke en procesmatige vervolgstappen gezet voor de herinrichting van de N18, krijgt de ontwikkeling van de RegioExpres haar benodigde investeringsmiddelen vanuit provincie en Rijk en heeft de Achterhoekse lobby rondom de noordelijke aftakking van de Betuwelijn geleid tot een gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hetgeen heeft geresulteerd in een onderzoek naar de nut en noodzaak van deze tak.

Vanuit de Thematafel Smart Werken & Innovatie is in 2022 gestart met een 3D-print project bij de AT Techniekopleidingen in Terborg in samenwerking met het CIVON. Sinds 2022 ondersteunen we als gemeente de drie Achterhoekse innovatiecentra. Wij waren al aangesloten bij het SHII/CIVON in Ulft en De Marke in Hengelo. Sinds 2022 dragen we ook bij aan De Steck in Doetinchem.

Via de thematafel de Gezondste Regio is er een begin gemaakt met de regionale doorvertaling van het landelijk integraal zorgakkoord.

Via de thematafel Onderwijs & Arbeidsmarkt is er onder meer verder gewerkt aan de uitbreiding van AD-trajecten van het Grensland College, waaronder een AD Engineering bij het CIVON. De Achterhoek samen met de provincie middels het Gelrepact de handen ineen slaan om de arbeidsmarkttekorten terug te dringen.

De aanvraag voor de vierde tranche Regio Deal is voorbereid en ingediend. Ook is op basis van het Nationale Programma Landelijk Gebied en op verzoek van de 8RHK Board  een verkenning gestart naar de oprichting van een regionale regiekamer Landelijk Gebied. Hierbij zijn wij als gemeente bestuurlijk en ambtelijk nauw betrokken. Tenslotte is de Regio Achterhoek de eerste Sustainable Development Goals regio van Nederland geworden. Met deze Goals wil de Achterhoek een bijdrage leveren aan de brede welvaartsgroei en het zijn van een geluksregio. 

Wat heeft het gekost in 2022?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2022?
Programma 3 Begroot voor wijziging 2022 Begroot na wijziging 2022 Rekening 2022 Afwijking (tov begroot na wijziging)
Baten 1.332 1.640 1.815 175
Lasten 5.743 6.073 6.388 315
Saldo (4.411) (4.434) (4.573) (140)
Bedragen x 1.000