Programma 4: De dienstverlenende gemeente

Wat hebben we bereikt.

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt.

4.1- Anders en beter monitoren

Terug naar navigatie - 4.1- Anders en beter monitoren

Stand van zaken

G

Eind 2022 bestond het Datalab twee jaar. Deze twee jaar stonden grotendeels in het teken van het opzetten en vormgeven van de organisatie. Aan het eind van het afgelopen jaar heeft Datalab een evaluatie gedaan om te kijken waar zij nu staan en wat de focus voor de komende twee jaar zou moeten zijn.

Datalab heeft inmiddels de eerste resultaten laten zien aan de hand van de drie gekozen thema's: ondermijning, klimaatbestendige groene leefomgeving en lange termijn effecten Corona. Vooral in 2022 zijn hier grote stappen in gezet. Een doorvertaling van enkele bevindingen van het Datalab heeft ook al een plek gekregen binnen ons beleid (bijvoorbeeld de 3-30-300 vuistregel in onze klimaatagenda).

Een belangrijk aandachtspunt blijft het handelingsperspectief (hoe passen we het gebruik van deze data toe in ons dagelijks werk). Dit geldt niet alleen voor het Datalab, maar hier hebben wij als gemeente zelf ook een rol in. In 2022 zijn we als organisatie klein begonnen om, vooral op de drie thema's, te oefenen met datagedreven werken. Hierbij hebben we waardevolle lessen geleerd over wat wij als organisatie nodig hebben om deze omslag te maken. Daarnaast hebben wij als organisatie gewerkt aan het ontwikkelen van concrete wensen en uitgangspunten om het datagedreven werken in onze organisatie vorm te geven. Over één ding zijn we het eens: datagedreven werken is een beweging die ons als organisatie veel kan bieden voor efficiëntie, effectiviteit en verantwoording. Dat gaat niet vanzelf. We staan aan het begin en hebben nog veel stappen te zetten. We hebben geïnvesteerd in trainingen, en meerdere sessies gehouden om met elkaar een beeld te vormen over: waar staan we nu, waar willen we naartoe, en hoe kunnen we dat bereiken. Hierin worden we ondersteund door het Datalab.

Vanuit het Datalab vormen de uitkomsten van de evaluatie een basis om in 2023 op verder te bouwen. Voor ons als gemeente vormen de eerste proeftuinen en de sessies belangrijke input om datagedreven werken in onze organisatie verder vorm te geven en te verankeren. We zijn ons ervan bewust dat dit een beweging is en dat we dus nog een lange weg te gaan hebben. 

4.2- Doorontwikkelen dienstverlening

Terug naar navigatie - 4.2- Doorontwikkelen dienstverlening

Stand van zaken

G

Inwoners kunnen bij ons voor veel zaken op de voor hen meest logische manier terecht. Fysiek, telefonisch of digitaal. Het is echter niet mogelijk gebleken om 95% van de geboden dienstverlening online aan te vragen. We hebben ervoor gekozen om niet alle aanvragen online, via een webformulier mogelijk te maken. Dit omdat bepaalde aanvragen zo beperkt worden ingediend, dat het aantal aanvragen niet opweegt tegen de kosten van het bouwen van een webformulier.

Momenteel is er voor het jaar 2022 nog niet gesproken over een tevredenheidsonderzoek onder de inwoners en bedrijven. Wel willen we eind 2022 of begin 2023 een bereikbaarheidsonderzoek starten. Waarbij we gaan kijken naar onze bereikbaarheid op het gebied van telefonie, mail en social media.

Wat heeft het gekost in 2022?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2022?
Programma 4 Begroot voor wijziging 2022 Begroot na wijziging 2022 Rekening 2022 Afwijking (tov begroot na wijziging)
Baten 620 674 889 215
Lasten 5.525 5.647 6.302 655
Saldo (4.905) (4.973) (5.413) (440)
Bedragen x 1.000