Programma 5: Bedrijfsvoering / overhead

De gemeente als werkgever

Wat hebben we bereikt.

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt.

5.1.1- Interne beheersing

Terug naar navigatie - 5.1.1- Interne beheersing

Stand van zaken

O

Het Rijk heeft wederom besloten de invoering van de rechtmatigheidsverklaring een jaar op te schuiven. Dit betekent dat de rechtmatigheidscontrole over 2022 nog op de "oude" manier wordt uitgevoerd door de accountant. Daarnaast heeft de voortgang in 2022 vertraging opgelopen in verband met wisseling van medewerkers en onderbezetting. Wel zijn enkele punten opgepakt en verbeterd, maar vooral zijn voorbereidingen getroffen voor een hernieuwde aanpak in 2023.  De verdere doorontwikkeling van de interne beheersing (inclusief de rechtmatigheidsverantwoording) is daarmee grotendeels doorgeschoven naar 2023. In de auditcommissie is dit onderwerp diverse malen op detail besproken.

5.1.2- Goede informatievoorziening

Terug naar navigatie - 5.1.2- Goede informatievoorziening

Stand van zaken

O

De implementatie van de Woo is vertraagd. Uitgangspunt voor de Woo is dat wij maximaal aansluiten bij (verplichte) landelijke ontwikkelingen en voorzieningen, en dus niets of in ieder geval zo weinig mogelijk zelf ontwikkelen. Aangezien de landelijke overheid, na een lange periode van onduidelijkheid, heeft besloten de voorziening voor actieve publicatie anders te ontwikkelen is er simpelweg nog géén voorziening waar wij op kunnen aansluiten om actief te publiceren.

5.1.3- Plaats- en Tijdonafhankelijk Werken

Terug naar navigatie - 5.1.3- Plaats- en Tijdonafhankelijk Werken

Stand van zaken

G

In 2022 is prioriteit gegeven aan de doorontwikkeling van hybride werken. Hoe geven we hybride werken vorm binnen onze organisatie? Wat betekent het voor onze organisatie en onze inwoner? We hebben door middel van relatief kleine aanpassingen in het gebouwde de doorontwikkeling van hybride werken geoptimaliseerd. Ook is aandacht besteed aan  trainingen die helpen onze medewerkers fit en adaptief te maken en houden binnen deze veranderingen die horen bij de doorontwikkeling van hybride werken.

Eind 2022 is begonnen aan het opstellen van een startnotitie voor het onderzoek naar de huisvesting. De startnotitie "toekomstbestendigheid gemeentehuis Oude IJsselstreek" zal begin 2023 af zijn.

5.1.4- Communicatie en Participatie

Terug naar navigatie - 5.1.4- Communicatie en Participatie

Stand van zaken

G

We zoeken met onze communicatie en participatie de verbinding met onze inwoners, ondernemers en partners. We werken vanuit de 8 hoofdlijnen vanuit onze communicatievisie.  We werken aan de beeldvorming van onze gemeente. In 2022 is een merkconcept ontwikkeld: Oude IJsselstreek maakt sterk! Dit merkconcept voeren we in fases in op momenten dat het past en kan. Op actuele onderwerpen zoals de aanpak energiearmoede, arbeidsmarktcommunicatie, woningbouw, opvang vluchtelingen (o.a. uit Oekraïne), VANG beleid (incl. een afvalscheidingscampagne), zijn extra communicatieactiviteiten en communicatiemiddelen ingezet, om inwoners zo goed mogelijk te informeren en te betrekken.  

In december 2021 heeft de gemeenteraad het participatiebeleid en de participatieverordening vastgesteld. In 2022 is een participatiecoach aangesteld, die aanjager is voor de uitvoering van het beleid. Er is intern aandacht voor meer bewustwording van de rol van participatie. Op projectniveau, waaronder verschillende woningbouwprojecten (zowel voor flexwoningen als voor uitbreidingslocaties), is invulling gegeven aan participatie zowel fysiek met bijeenkomsten en ontmoetingen als online via de community onzeoudeijsselstreek.nl.  Een jongerenraad en de kindergemeenteraad zijn gestart. Het online inwonerspanel 'Oude IJsselstreek spreekt' is bevraagd over afval en klimaat.  

5.1.5 Formatie

Terug naar navigatie - 5.1.5 Formatie

Stand van zaken

G

Hogere kosten meer benodigde inhuur
In 2022 is structureel en incidenteel extra menskracht ingezet om uitvoering te geven aan impulsen, extra taken en het niet verder laten oplopen van de werkdruk (o.a. door ziektevervanging). 
Door de schaarste op de arbeidsmarkt is dit niet voor alle (specialistische) expertises gelukt. Ondanks alle (communicatie) middelen die zijn ingezet voor een aantrekkelijke werving en presentatie van de gemeente. Omdat met reguliere werving geen geschikte kandidaten of helemaal geen kandidaten konden worden geworven, moesten we noodgedwongen gebruik maken van externe inhuur. Dat heeft hogere kosten met zich meegebracht.

Groei naar ontwikkelgemeente
In 2022 is een inhaalslag gepleegd op opleidings- en coaching trajecten.  Dit was nodig omdat we tijdens de coronaperiode (bijna) geen mogelijkheden hadden tot opleiden. Maar ook omdat we verder willen investeren in mensen zowel in denk- en uitvoeringskracht. Voor zowel de nieuwe (beleids)ontwikkelingen als voor going concern en bedrijfsvoering. Dit is gedeeltelijk gelukt. We blijven hier de komende jaren op investeren.

Ondersteuning in processen 
We werken met een ruime flexibele schil om redenen zoals geschetst. Door inzet van allerlei soorten middelen en instrumenten is de werkdruk niet gedaald. Sterker nog, deze is toegenomen. Dit heeft naast de reguliere taken, impulsen en projecten ook te maken met onvoorziene (wereld) problemen waar de gemeentelijke overheid in moet participeren. We zijn voortdurend bezig om de processen te stroomlijnen en te vereenvoudigen.

Ziekteverzuim en vitaliteit 
Het ziekteverzuim is in 2022 toegenomen. Hiermee zitten we op hetzelfde cijfer als in 2019 voor de coronacrisis. Hierin zijn wij niet de enige gemeente. Regionaal zien we dit ook. Dit ondanks het voortdurend aandacht besteden aan het voorkomen en herkennen van ziekteverzuim en de vitaliteit van de medewerkers. De belangrijkste reden is dat medewerkers die tijdens de coronaperiode thuis werkten zich minder snel ziekmelden. Dat effect is nu duidelijk verdwenen. 

5.1.6- Covid

Terug naar navigatie - 5.1.6- Covid

Stand van zaken

G

In 2021 heeft het college het Uitvoeringsplan Covid-19 vastgesteld. In 2022 zijn er aanvullende maatregelen vastgelegd voor het resterende bedrag, afgestemd op de vragen uit de samenleving op dat moment. Het Uitvoeringsplan en de aanvullende maatregelen omvatten in totaal ruim 30  maatregelen die eind 2023 grotendeels moeten zijn afgerond. Van alle maatregelen is een groot deel al in gang gezet of zelfs afgerond. Belangrijke maatregelen die in 2022 zijn uitgevoerd zijn bijvoorbeeld een extra bijdrage aan de ondernemersverenigingen, de inzet van een buurtsportcoach en sociaal werkers als verenigingscoaches en de steunmaatregelen voor verenigingen en stichtingen. In 2023 werken we toe naar afronding van de maatregelen. 

De gemeente als maatschappelijk verantwoord ondernemer

Wat hebben we bereikt.

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt.

5.2.1- Inclusief werkgeverschap 2022

Terug naar navigatie - 5.2.1- Inclusief werkgeverschap 2022

Stand van zaken

G

Wij zijn een diverse organisatie omdat iedereen met een eigen unieke achtergrond met andere gebruiken, gewoonten, behoeften en andere visie welkom is en zich prettig voelt bij ons. We laten niet alleen een goed voorbeeld zien maar dragen onze manier van denken en werken daar waar mogelijk ook actief uit. We hebben inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt in vaste dienst.  Daarnaast hebben we een aantal mensen een tijdelijke opstap geboden, om  door te kunnen groeien naar een vaste baan bij ons of elders. Als werkgever sluiten we aan bij de pilot ‘maatschappelijke banen’.

Wat heeft het gekost in 2022?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2022?
Overhead Begroot voor wijziging 2022 Begroot na wijziging 2022 Rekening 2022 Afwijking (tov begroot na wijziging)
Baten 403 1.203 2.204 1.001
Lasten 14.832 18.023 16.099 (1.923)
Saldo (14.429) (16.820) (13.896) 2.924
Algemene dekkingsmiddelen Begroot voor wijziging 2022 Begroot na wijziging 2022 Rekening 2022 Afwijking (tov begroot na wijziging)
Baten 79.160 86.354 88.319 1.965
Lasten 49 49 - (49)
Saldo 79.111 86.305 88.319 2.014
Bedragen x 1.000