Programma 4 | Begroot voor wijziging 2023 | Begroot na wijziging 2023 | Rekening 2023 | Afwijking (tov begroot na wijziging) |
---|---|---|---|---|
Baten | 557 | 657 | 964 | 307 |
Lasten | 6.155 | 6.883 | 7.491 | 608 |
Saldo | (5.598) | (6.226) | (6.526) | (301) |
Bedragen x 1.000 |
Wat hebben we bereikt.
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt.4.1- Anders en beter monitoren
Stand van zaken
In samenwerking met collega's van diverse teams en met hulp van het Datalab hebben we een plan gemaakt voor datagedreven werken. In dit plan kijken we onder andere naar de benodigde techniek, kennis en kunde van collega's en hoe we kunnen leren van onze ervaringen met datagedreven werken. We zijn met een team aan de slag om de eerste onderdelen van dit plan in gang te zetten. Echter staat dit plan niet los van andere ontwikkelingen in de organisatie. We sluiten aan bij de processen in gang gezet door de doorontwikkeling en bij bestuurlijke ontwikkelingen, zoals het werken met de SDG's. Het gemaakte plan is flexibel ingesteld en past zich in snelheid aan deze andere ontwikkelingen. We kiezen ervoor liever iets rustiger te werken en de ontwikkeling in één keer grondig aan te pakken.
In de tussentijd werken onze inhoudelijke collega's nauw samen met het Datalab en bereiken samen mooie resultaten die verwerkt worden in onze plannen. We zien een groei in het aantal collega's dat de weg naar Datalab en datagedreven werken weet te vinden. Samen met Datalab blijven we samenwerken om te zorgen dat de binnenkomende vragen zo goed en efficiënt mogelijk worden opgepakt.
Enkele voorbeelden van bereikte resultaten:
- 15 collega's van onze gemeente hebben deelgenomen aan de leergang datagedreven werken.
- Gemiddeld 18 live bezoekers van het maandelijkse webinar. De webinars worden daarnaast gemiddeld 15 keer teruggekeken.
- Kerncijferdashboard gebouwd voor de regio.
- 10 regionale dashboards voor Klimaatbestendige Groene Leefomgeving gebouwd en 10 dashboards specifiek voor onze gemeente.
- Maandelijkse updates vanuit Datalab met ontwikkelingen van het regionale misdrijfcijferdashboard.
- 6 individuele vragen van collega's van onze gemeente in behandeling genomen door Datalab.
4.2- Doorontwikkelen dienstverlening
Stand van zaken
In onze visie op dienstverlening geven we aan dat het belangrijk is dat inwoners altijd en overal hun zaken kunnen regelen op de voor hen meest logische manier. We zien veel ontwikkelen op het gebied van online dienstverlening, maar we vinden zowel onze online als onze offline dienstverlening erg belangrijk. Met onze offline dienstverlening bedoelen wij onder andere dat wij fysiek via de balies op het gemeentehuis bereikbaar zijn en inwoners kunnen communiceren via bijvoorbeeld de post of telefoon.
We blijven kijken hoe we onze fysieke dienstverlening kunnen verbeteren/versterken. In 2023 hebben we ons voorbereid op de "paspoortpiek", waardoor het aantal bezoekers voor de balie in de jaren 2024-2028 toe zal nemen. Er zijn maatregelen getroffen en afspraken gemaakt om de kwaliteit van de fysieke dienstverlening te waarborgen.
Daarnaast is in 2023 het bereikbaarheidsonderzoek afgerond. De uitkomsten zijn geanalyseerd en nu de "nieuwe" organisatie staat, kunnen we in 2024 verder gaan kijken wat dit voor onze dienstverlening betekent.
Voor onze online dienstverlening is het belangrijk dat inwoners digitaal toegang hebben, tot onze gemeente en hun eigen zaken, op een veilige en toegankelijke manier. We blijven ook naar de toekomst toe inzetten op het aanbieden van digitale mogelijkheden om toegang te hebben tot de gemeente.