Programma 5: Bedrijfsvoering / overhead

Wat wilden we bereiken? (doel)

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken? (doel)

5.1- Interne beheersing

Terug naar navigatie - 5.1- Interne beheersing

Stand van zaken

O

In 2023 hebben we diverse belangrijke stappen gezet in het verbeteren van de interne sturing.  De beschrijving van de doelstellingen is aanzienlijk verbeterd en geconcretiseerd in de begroting 2024, inclusief een koppeling met de relevante SDG's. Daarnaast heeft 2023 voornamelijk in het teken gestaan van de doorontwikkeling van de organisatie, waarbij de matrix-organisatie is omgevormd naar een meer traditionele lijnorganisatie met nieuwe eenheden. Deze ontwikkeling was in de begroting 2023 niet specifiek voorzien, maar is wel voorwaardelijk voor de verdere stappen om beter in control komen. Hoofdprocessen zijn daarbij aan de hand van de GEMMA-architectuur in kaart gebracht en gekoppeld aan de nieuw gevormde eenheden. Op dit moment wordt gewerkt aan het verder in beeld brengen van de hoofdprocessen. Ten aanzien van de punten vanuit de accountant hebben we een aantal stappen weten te zetten. Rond de informatievoorziening zijn nog geen specifieke stappen gezet, dit zal de komende jaren meer aandacht krijgen. Ten aanzien van de rechtmatigheidsverantwoording zijn -mede vanwege beperkte personele capaciteit- afgelopen jaar nog geen verbeteringen doorgevoerd.

5.2- Goede informatievoorziening

Terug naar navigatie - 5.2- Goede informatievoorziening

Stand van zaken

O

Een goede informatievoorziening en ICT zijn de basis om te zorgen dat werkprocessen van de organisatie, het college en de raad goed lopen. De maatschappelijke ontwikkelingen vragen er om steeds meer digitaal te werken en te communiceren zodat we ook digitaal de verbinding met inwoners kunnen maken Dit pakken we onder andere op met een voortdurende rationalisatie van het applicatielandschap gericht op een effectievere en efficiëntere informatievoorziening zonder daarbij de menselijk maat uit het oog te verliezen.

5.3- Wet open overheid (Woo)

Terug naar navigatie - 5.3- Wet open overheid (Woo)

Stand van zaken

R

Voor het actief publiceren van informatie onder de Woo heeft het Rijk eind 2022 besloten een technische voorziening te ontwikkelen met véél minder dan de vereiste én eerder toegezegde functionaliteit. Deze voorziening is ook nog niet beschikbaar. Maar zelf als het wel zover is; dan kunnen wij hierop géén informatie actief publiceren. Wij zullen dus zelf, al dan niet gezamenlijk met andere gemeenten, - mogelijk in VNG-verband - een technische voorziening moeten (laten) ontwikkelen voor het actief publiceren van informatie. Aangezien dat een meer dan substantiële uitbreiding is van de reikwijdte van dit project is momenteel nog geen planning te geven wanneer dit gereed kan zijn. Het is zeer onwaarschijnlijk dat het daadwerkelijk realiseren van een dergelijke voorziening nog in 2023 gaat lukken. Parallel hieraan wordt in de 2023 ('ter voorbereiding') wél onderzocht hoe processen zo aangepast kunnen worden dat informatie hieruit eenvoudig(er), naar de letter én naar de geest van de Wet openbaar bestuur passief danwel actief openbaar gemaakt kan worden. Daar waar deze aanpassingen eenvoudig door te voeren zijn worden die uiteraard als het spreekwoordelijke 'laag hangend fruit' direct 'geplukt'. De genoemde informatiecategorieën zijn en blijven daarvoor het startpunt.

In bovenstaande context  is onderzocht of het al beschikbare zaaksysteem gebruikt kan worden om relatief eenvoudig informatie te publiceren en dat is niet mogelijk gebleken.

5.4- Plaats- en Tijdonafhankelijk Werken

Terug naar navigatie - 5.4- Plaats- en Tijdonafhankelijk Werken

Stand van zaken

O

In de begroting 2023 is aangekondigd dat in de eerste helft van 2023 een voorverkenning met mogelijke scenario’s zal worden voorgelegd. Deze voorverkenning is met vertraging  gestart en is op dit moment nagenoeg afgerond. 

Op basis van deze scenariostudie kunnen we nadere invulling geven aan de PM posten die voor de aankomende jaren in de investeringsbegroting 2023 zijn opgenomen voor het huisvestingsvraagstuk. 

5.5- Communicatie en Participatie

Terug naar navigatie - 5.5- Communicatie en Participatie

Stand van zaken

G

De uitvoering van het vastgestelde Participatiebeleid is voorgezet met inzet van de participatiecoach.

De eerste kinderraad heeft meerder inzichten gedeeld en concreet bijgedragen aan onder meer de toegankelijkheid van speeltuinen. In het najaar is een tweede kinderraad geïnstalleerd. De jongerenraad heeft over drie onderwerpen adviezen gegeven, waarover de raad eind 2023 geïnformeerd is.  

Ons online panel "Oude IJsselstreek spreekt" is in het voorjaar bevraagd over wateroverlast. Daarnaast zijn we gestart met een zogenoemd contentplan, dat gericht is op het (online) delen van positieve berichten, om zo bij te dragen aan een positieve en trotse beeldvorming bij inwoners. 

We werken voortdurend aan de verbetering en toegankelijkheid van de gemeentelijke website, daarnaast zetten we diverse social media kanalen in om onze inwoners te bereiken. 

Het uitrollen van het merkconcept 'Oude IJsselstreek maakt sterk' en het opstellen van de verordening uitdaagrecht zijn vanwege andere prioriteiten. (waaronder organisatie van Tweede Kamerverkiezingen) doorgeschoven naar 2024.

5.6- Formatie

Terug naar navigatie - 5.6- Formatie

Stand van zaken

G

Ondanks de blijvende schaarste op de arbeidsmarkt blijven we de arbeidsmarktcommunicatie voortdurend op de huidige situatie aanpassen. We blijven investeren op behoud van medewerkers, werving, opleiding en vitaliteit. Maar we zien ook dat we nog steeds beroep moeten doen op externe krachten. 
Door de Rijks- en Europese regelgeving zijn we genoodzaakt voortdurend te anticiperen op de werkzaamheden en dat geldt ook voor de werving en ontwikkeling van medewerkers.
Met de doorontwikkeling van de organisatie is de organisatie kwalitatief en kwantitatief efficiënter ingericht. We kunnen de volgende jaren verder bouwen aan de gestelde doelen.

5.7- Inclusief werkgeverschap

Terug naar navigatie - 5.7- Inclusief werkgeverschap

Stand van zaken

G

In de rol van werkgever leveren wij een actieve bijdrage aan de invulling van maatschappelijke banen We dragen onze manier van denken en werken uit door een actieve rol te spelen in Prokkelactiviteiten.  Er zijn 6 inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt in vaste dienst. Daarnaast werken cliënten vanuit Estinea bij ons en bieden we een aantal mensen een tijdelijke opstap, om zo door te groeien naar een vaste baan.

Wat heeft het gekost in 2023?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2023?
Overhead Begroot voor wijziging 2023 Begroot na wijziging 2023 Rekening 2023 Afwijking (tov begroot na wijziging)
Baten 1.048 1.782 1.933 151
Lasten 18.548 22.190 20.497 (1.692)
Saldo (17.500) (20.408) (18.565) 1.843
Algemene dekkingsmiddelen Begroot voor wijziging 2023 Begroot na wijziging 2023 Rekening 2023 Afwijking (tov begroot na wijziging)
Baten 87.426 90.506 92.214 1.708
Lasten 49 9 - (9)
Saldo 87.377 90.497 92.214 1.717
Bedragen x 1.000

Indicatoren/ apparaatskosten

Terug naar navigatie - Indicatoren/ apparaatskosten
Indicatoren begroot (na wijz) 2023 werkelijk 2023 Per 1000 inwoners
Formatie (fte) 331 337 8,51
Bezetting (fte) 275 269 6,79
Loonsom (x 1.000)* 26.192 22.401 566
Externe inhuur (x 1.000) 4.480 8.341 211
Overhead (x 1.000) 15.225 17.017 430
Apparaatslasten (x 1.000) 28.953 33.004 833
*incl. payrol
aantal inwoners 39.394 39.608 39,608
Apparaatskosten toegerekend Begroot (na wijz) 2023 Werkelijk 2023
Grondexploitatie (incl. anterieur) (x 1.000) 499 266
Investeringen ( x 1.000) 200 424
Totaal toegerekende apparaatskosten 699 690
Totaalbedrag loonsom 26.192 22.401
Apparaatslasten in % van de loonsom 3% 3%