Programma 5

Bezuinigingen

Terug naar navigatie - Bezuinigingen

De uitkomst van het proces rondom de bezuinigingssporen wordt toegevoegd aan de voorjaarsnota. Zie de bijlage bezuinigingen voor een inhoudelijke toelichting en de risico's die we hierin nemen.

tkv Bezuinigingen programma 5 (x 1.000) 2026 2027 2028 2029
0.4 Bestuurlijke representatie 5 5 5 5
0.1 Reis- en verblijfkosten bestuur 1 1 1 1
0.1 Rekenkamer 4 4 4 4
0.8 Onvoorzien 50 50 50 50
0.1 Wethouderspensioenen 177 177 177 177
0.4 Communicatie uitbesteed werk 20 20 20 20
0.8 Personeel en bestuur 650 650 650 650
DIV Eigen vermogen t.b.v. dekking kapitaallasten 250 250 250 250
Totaal 1.157 1.157 1.157 1.157

Toelichting op post “Eigen vermogen t.b.v. dekking kapitaallasten” 
In het eigen vermogen wordt onderscheid gemaakt tussen de algemene reserve en de bestemmingsreserves. Die laatste zijn -zoals de term al aangeeft- reserves waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven. Dat is bij de algemene reserve niet zo. Dit is in feite de algemene “spaarpot” van de gemeente, die ook bedoeld is om risico’s af te dekken. Samen met de stille reserve en het jaarresultaat vormt de algemene reserve de weerstandscapaciteit, meer informatie hierover is te vinden in de jaarstukken 2024 paragraaf weerstandsvermogen. Het overgrote deel van de weerstandscapaciteit wordt bepaald door de algemene reserve. 

In het kader van risicomanagement gaat het hierbij om het afdekken van zogenaamde restrisico’s, oftewel risico’s die overblijven nadat eventuele maatregelen zijn getroffen om ze te beperken. Hoe hoog deze buffer moet zijn, daar zijn geen harde normen voor, als richtlijn wordt wel gehanteerd dat het voldoende is als het minimaal 1,0 is. Op dit moment is de norm die wij ons als gemeente voor dit zogenaamde weerstandsvermogen hebben gesteld 2,0 ofwel 200%: voor elk risico dat we inschatten, willen we minimaal het dubbele aan weerstandscapaciteit hebben. 

Het is denkbaar dat een situatie ontstaat waarin er voldoende comfort is om een minder grote buffer dan 2,0 aan te houden. Bijvoorbeeld als ons risicomanagement wordt versterkt waardoor we beter zicht hebben op risico’s en hoe we die beheersen.
In zo’n scenario ontstaat ruimte om de algemene reserve anders in te zetten, namelijk om voor een bepaald bedrag een bestemmingsreserve te vormen, die jaarlijks gedeeltelijk vrijvalt ter dekking van afschrijvingslasten van bepaalde investeringen. In feite wordt zo -via een omweg omdat dat volgens het BBV zo moet- een investering gedekt uit de reserve. 

Als besparingsoptie is gerekend met een onttrekking aan de algemene reserve van een fictief bedrag van € 5 miljoen, dat aan een nieuwe bestemmingsreserve wordt toegevoegd en in 20 jaar vrijvalt en daarmee dan jaarlijks € 250.000 aan afschrijvingskosten dekt Dit betekent dan dus dat de algemene reserve met € 5 miljoen afneemt. Ceteris paribus ten opzichte van de jaarstukken 2024 betekent dit vervolgens dat het weerstandsvermogen zou dalen van circa 2,0 naar circa 1,7. In werkelijkheid moet een bedrag specifiek aan een bepaalde investering gelinkt worden, evenals de afschrijvingstermijn, het voorbeeld is louter illustratief om de werking en potentieel aan te geven en niet bedoeld als exact bedrag.

Onvermijdelijke ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Onvermijdelijke ontwikkelingen
tkv Onvermijdelijke ontwikkelingen programma 5 (x 1.000) 2026 2027 2028 2029
0.1 Gemeenteraad, accountantskosten -97 -82 -82 -82
0.8 Informatieveiligheid en privacy -5 -4 -7 -5
Totaal -102 -86 -89 -87

0.1 Gemeenteraad accountantskosten
De jaarlijkse totale kosten voor de uitvoering van accountantsdiensten zullen vanaf 2026 structureel 82.000 euro meer bedragen. Voor de initiële werkzaamheden (nulmeting) in het eerste jaar verwachten wij aanvullend een factuur van 15.000 euro.

0.8 informatieveiligheid en privacy
Kleinere bijstellingen op basis van de laatste inzichten, met name voor een hoger budget rond Ensia en WPG audits. 

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid
tkv Nieuw beleid programma 5 (x 1.000) 2026 2027 2028 2029
0.1 Bestuurskosten -5 -5 -5 -5
0.8 Artificial Intelligence (AI) -65 -65 -65 -65
Totaal -70 -70 -70 -70

0.1 Bestuur
Lobby wordt steeds belangrijker, zie bijvoorbeeld de ontwikkelingen in het sociaal domein en het ravijnjaar. Lobby is krachtiger als je opschaalt en niet als gemeente alleen doet. Verschillende gemeenten zijn naast de VNG steeds meer verenigd in allerlei zelfstandige platforms zoals de G4, G40, M50, P10 en K80. Voor Oude IJsselstreek is de M50 een logisch netwerk om bij aan te sluiten. Hierin zijn middelgrote gemeenten (30.000-80.000 inwoners) vertegenwoordigd. Onlangs heeft de voorzitter van de M50 onze gemeente uitgenodigd voor deelname. De verwachting is dat Oude IJsselstreek deel gaat nemen aan de M50.

0.8 Artificial Intelligence
Artificial Intelligence (AI) heeft de afgelopen jaren een enorme groei door gemaakt en impact gehad. Vooral met de introductie van tools zoals Microsoft Copilot en ChatGPT. Dit soort tools kunnen helpen om taken sneller uit te voeren, creatief te denken en complexe informatie samen te vatten.  Voor het het gebruik van AI is door ons een strategie vastgesteld. Op basis hiervan willen we tooling inzetten om te onderzoeken hoe we slim en veilig gebruik kunnen maken van AI. Hiervoor zijn licenties nodig, zodat onze medewerkers binnen de gestelde kaders gebruik kunnen maken van AI. De jaarlijkse licentiekosten zijn geschat op 65.000 euro.