Waarom
De werkende gemeente gaat over de economische ontwikkelingen in de gemeente, maar ook over onderwijs en kansen voor iedereen én gaat over samenwerking. Samenwerking met het bedrijfsleven, met onderwijsinstellingen en andere maatschappelijke partners als de bibliotheek en STOER, maar ook over de samenwerking met buurgemeenten, de samenwerking aan de thematafels van de Regio Achterhoek en met onze Duitse samenwerkingspartners. Dat alles om onze inwoners te helpen mee te kunnen doen in de samenleving, om bestaanszekerheid op te bouwen en om zich verder te blijven ontwikkelen (een leven lang leren).
Als gevolg van de coronacrisis zijn vanuit het Rijk de afgelopen twee jaren verschillende financiële regelingen in het leven geroepen om de werkgelegenheid te behouden en faillissementen te voorkomen. Inmiddels zijn deze regelingen gestopt. We zien herstel van het consumentenvertrouwen en ook van het producentenvertrouwen, maar maken ons zorgen over de beschikbaarheid van grondstoffen. Lokaal en regionaal proberen wij het bedrijfsleven zo goed mogelijk te helpen om werkgelegenheid te behouden en met duurzame innovaties toekomstbestendig te worden.
In onderstaand plaatje is de ontwikkeling van de werkgelegenheid in de periode 2019-2020 te zien. Oude IJsselstreek maakt daar een dip. Dat komt vooral door de eerste lockdown in 2020 (maart-juni). Kijken we voorbij de periode 2019-2020, dan is te zien dat Oude IJsselstreek gegroeid is qua werkgelegenheid. Dat geldt zowel voor de periode 2010-2020 als in vergelijking met de regionale en provinciale werkgelegenheidsontwikkeling.
Bron: Provincie Gelderland
De onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties hebben de afgelopen periode telkens moeten aanpassen als het gaat om de wijze waarop lesgegeven kon worden. Voor leerlingen betekende dat digitaal onderwijs volgen en elkaar minder zien. De scholen hebben op verzoek van de minister de gevolgen voor de kinderen, zowel eventuele cognitieve (leer)achterstanden als ook mogelijke 'leef-achterstanden’, in beeld gebracht. Samen met de schoolorganisaties en kinderopvangorganisaties werkten we als gemeente al langere tijd samen aan het bieden van een goede start. Zeker nu het NPO (Nationaal Programma Onderwijs) is gepresenteerd, wordt de samenwerking nog intensiever en zoeken we synergie in het aanbod voor kinderen.
Wat doen we hiervoor?
Naast onze ambities en doelen in het programmaplan, hebben we uiteraard ook veel reguliere taken; de going concern. Hieronder is grafisch weergegeven wat we aan reguliere taken binnen programma 3 uitvoeren.
Wat geven we eraan uit?
In totaal geven we binnen programma 3 een kleine € 6 miljoen uit. In onderstaand overzicht is zichtbaar waar het geld naar toe gaat.
Waarmee
Naast onze reguliere werkzaamheden kiezen we voor de begroting 2022 dezelfde zes thema's als in 2021, verdeeld over economie, onderwijs en samenwerking.
De (wereld)economie en technologie veranderen razendsnel. Veel bedrijven in onze gemeente hebben daarmee te maken. Om daarin mee te kunnen gaan, bevorderen we een open en lerende cultuur bij het bedrijfsleven. Om-, her- en bijscholing met goede onderwijsvormen zijn van groot belang. Dat vergroot de werkzekerheid, is positief voor de sociaal maatschappelijke effecten en subjectieve welvaart.
- het impulsprogramma economie en wonen (3.1)
- uitvoeringsprogramma toerisme en recreatie (3.2)
- vitale en toekomstgerichte bedrijventerreinen (3.3)
Naast het versterken van de economie werken we daarom aan nieuwe samenwerkingsvormen met het onderwijs en de kinderopvang om ‘een leven lang leren’ te bevorderen. Dat doen we samen met de partners in de LEA (Lokaal Educatieve Agenda) aan de hand van een ontwikkelagenda voor de toekomst, waarin we de samenwerking intensiveren en op thema's ook verder verdiepen:
- gelijke kansen voor iedereen (3.4)
- vitale en toekomstgerichte schoolgebouwen (3.5)
Samenwerking zoeken we niet alleen lokaal. Juist ook door onze verantwoordelijkheid en rol te nemen in de samenwerking binnen de Regio Achterhoek. In het bestuur, maar ook aan de thematafels benoemen we kansen en proberen we die samen waar te maken. Niet alleen voor een brede welvaart van onze gemeente, maar juist ook voor een brede welvaart in de hele Achterhoek. Over grenzen heen kijken, betekent dan ook een blijvende onderneming om samen met omliggende gemeente, zowel in Nederland als in Duitsland, gezamenlijke kansen voor onze inwoners te verzilveren.
- regionale en internationale samenwerking (3.6)
Hoe
De rol van de gemeente in de samenwerking met het bedrijfsleven en de onderwijsinstellingen is niet gering. Onze bijdrage aan het economisch ecosysteem uit zich in verschillende rollen. We zijn voorwaardenscheppend als facilitator van toekomstgerichte bedrijventerreinen en het beschikbaar houden van voldoende en toekomstgerichte schoolgebouwen. Soms zijn we aanjager als het gaat om innovaties van bedrijfsleven of circulair bouwen. Vaak ook zijn we verbindend tussen onderwijsinstellingen, bedrijfsleven en initiatiefnemers aan de thematafels bijvoorbeeld als het gaat om de match van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.
We willen daarom samen Oude IJsselstreek gereed maken voor de toekomst, vooruitkijken en inspelen op de economische en onderwijsbehoefte van straks. Samenwerking gaat daarin verder dan beloften doen. Samenwerking gaat ook over commitment en elkaar daarop aanspreken en scherp houden. Door elkaar te helpen in elkaars doelstellingen en belangen ontstaat échte meerwaarde.
Maatschappelijke effecten
Zoals bekend scoort de Achterhoek, en dus Oude IJsselstreek hoog op de brede welvaartdimensie ‘werk’ en minder hoog op ‘inkomen’ en ‘onderwijs’. Het ligt voor de hand om daarop direct actie te ondernemen. Tegelijkertijd willen we met de inzet op deze drie dimensies ook andere dimensies bereiken. We gaan daarom met onze inzet ook dimensies als ‘gezondheid’, ‘balans werk/privé’, ‘milieu’ en ‘maatschappelijke betrokkenheid’ versterken. Dat betekent dat we programma 3 niet los zien van andere dimensies of andere programma’s.
Binnen programma 3 hebben we uit de 11 dimensies van brede welvaart de volgende 4 dimensies gedefinieerd als de meest beïnvloedbare:
1. Werk
2. Inkomen
3. Subjectief welzijn
4. Onderwijs
Op deze dimensies zetten we binnen programma 3 in. Het spreekt vanzelf dat de andere 7 dimensies ook gefaciliteerd, ondersteund en versterkt worden door dit programma. Waar mogelijk is dat aangegeven.