Financiële positie
Afwijkingen
Pgr | Tkvld | Omschrijving | Afwijking | Toelichting op de afwijking | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0.3 | Kantoor Frank Daamenstraat | -10.000 | Pand is niet meer verhuurd, vaste lasten en gebruik kunnen niet meer doorbelast worden. | ||
1 | 0.3 | Verkoop onroerende goederen | -130.000 | De actieve verkoop van de Polse Molen wordt pas dit najaar opgestart. De verwachting is dat de definitieve verkoop daardoor pas in 2026 plaats gaat vinden. | ||
1 | 0.3 | Project Snippergroen | -100.000 | De kosten voor inhuur voor het draaien van het project snippergroen bedragen 140.000.De inkomsten zijn lastiger te voorspellen omdat wij niet weten hoeveel snippergroen er nog verkocht gaat worden gedurende dit proces. Als wij de lijn van dit moment doorzetten zullen wij uitkomen op een inkomst van 40.000. | ||
1 | 0.3 | Pachten | -7.000 | Ten aanzien van de post 'pacht' zal circa 7.000 minder inkomsten binnen komen over 2025 ten opzichte van vorig jaar. Dit in verband met een tweetal percelen gelegen op bedrijventerrein Het VIP die dit jaar (2025) niet worden verpacht i.v.m. de inrichting van het perceel voor de komst van de das. | ||
1 | 2.1 | Civieltechnische kunstwerken | 20.000 | De verwachting is dat er zo'n 20.000 overblijft in verband met schilderwerk dat moeilijk tot uitvoering komt. Aan verschillende schildersbedrijven is een prijsopgave gevraagd, waarop niet of nauwelijks wordt gereageerd. | ||
1 | 5.2 | Tennisbanen | -15.000 | We hebben voor 2025 te maken met een overschrijding doordat 4 tennisbanen van LTC IJsselweide slecht bespeelbaar waren als gevolg van de natte weersomstandigheden afgelopen jaar. Tevens blijkt uit een keuringsrapport dat de banen nog maar een minimale vezellengte hebben. Daardoor heeft een revitalisering van de tennisbanen plaatsgevonden zodat deze nog een aantal jaar bespeeld kunnen worden. We verwachten een overschrijding van 15.000 in 2025. | ||
1 | 5.2 | Voetbalcomplexen | -5.000 | Er wordt een overschrijding van 5.000 verwacht i.v.m. Engerlingenplaag veld 3 Terborg. | ||
1 | 5.2 | Gymzaal Lichtenberg | -12.000 | Lagere inkomsten verhuur. Het Almende College zal vanaf schooljaar 2025/2026 en later geen gebruik meer maken van gymzaal Lichtenberg. | ||
1 | 5.7 | Boombeheer | -20.000 | Uit de 2e inspectieronde bomen in Varsseveld blijkt dat er nog eens 68 bomen er slecht aan toe zijn, dan wel dood zijn. De kap van deze bomen is noodzakelijk voor de veiligheid. De kosten voor de kap, herplant in oktober en nazorg wordt geschat op 20.000. | ||
1 | 5.7 | Kapvergunningen | 8.000 | Er is een incidentele afwijking met een plus van 8.000 op de legesinkomsten. De extra inkomsten zijn het gevolg van uitvoering van groot onderhoud aan de gemeentelijke bomen die momenteel wordt uitgevoerd. Net als onze inwoners is de gemeente leges verschuldigd over de kapvergunningen. Het onderhoud betreft onderhoud als gevolg van klimaatverandering (droogte) en het wegwerken van een achterstand hierin. | ||
1 | 8.1 | Landschapsfonds subsidies | 20.000 | Van het landschapsfonds zal dit jaar naar verwachting maximaal 20.000 van de 40.000 worden besteed. Met het budget voor dit jaar is een verkenning gestart om de subsidie beter te aan te laten sluiten op de huidige wensen van agrariërs. | ||
1 | 8.3 | Omgevingswet | -223.000 | In de algemene uitkering is een bedrag ontvangen voor de extra uitvoeringskosten Omgevingswet. In taakveld 0.7 (algemene uitkering) staan de inkomsten, in taakveld 8.3 de extra uitgaven. Deze uitgaven zullen uitgesmeerd worden over komende komende jaren. Het restant van 2025 zal bij de jaarrekening voorgesteld worden deze toe te voegen aan de reserve omgevingswet. | ||
1 | 8.3 | Integraal toekomstbeeld Varsseveld | -15.000 | Lopende de uitvoering van deze opdracht is geconstateerd dat het van belang is om met betrokkenen in te zoomen op een aantal gebiedsopgaven. Daarnaast willen we in aanvulling op de inbreng die door de deelnemende belangenvertegenwoordigers wordt geleverd, aan de samenleving als geheel de mogelijkheid bieden om te reageren op het eindconcept. Dit leidt tot extra adviesdagen van het uitvoerend adviesbureau. | ||
1 | 8.3 | Omgevingsvergunning Wonen | 198.000 | De afwijking is een incidentele extra inkomst van 150.000 aan gemeentelijke leges. Bij hogere inkomsten leges stijgen ook de leges voor de welstand, verwachting ca. 48.000. Door de uitgifte van vergunningen voor de realisatie van een aantal grotere bouwprojecten en renovatie van woningen alsmede de uitgestelde inwerkingtreding van de Wet Kwaliteitsborging bouwen voor verbouw, vallen de legesinkomsten dit jaar hoger uit. | ||
1 | 8.3 | Heerlijk Thuis in Huis | 25.000 | De werkzaamheden uit het project Heerlijk Thuis in Huis zijn afgerond. De eindafrekening met de Regio Achterhoek heeft plaatsgevonden. Er resteert een budget van 25.000 dat vrij valt. | ||
2 | 6.711 | Hulp bij huishouden | 150.000 | We zien een positieve dalende lijn. Dit was ook de verwachting omdat er bij de toegang ander soortige oplossingen worden bedacht. Er wordt oa met een aanbieder ingezet op het her-leren van vaardigheden bij onze inwoners. | ||
2 | 6.811 | Beschermd Wonen | 500.000 | Vanuit de landelijke en regionale urgentie wordt gewerkt aan lokale kleinschalige maatschappelijke opvang in alle 8 achterhoekse gemeenten. Ook in de gemeente IJsselstreek wordt gewerkt om te komen tot een lokale kleinschalige maatschappelijke opvang. In samenwerking met diverse partners wordt er samengewerkt aan een kleinschalige huiselijke opzet in een woonwijk waardoor de afstand tot de samenleving verkleind wordt en de maatschappelijke participatie actief gestimuleerd wordt. Dit sluit naadloos aan bij de transformatie en sluit aan bij de beweging die we vanuit de visie “Naar het hart van de beweging” maken. Dit vraagt om het voorzetten van de ontwikkeling van de kleinschalige maatschappelijke opvang. Voor Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen (MOBW) komt een bedrag van 500.000 vanuit de Centrum gemeente Doetinchem. Dit betreft een afrekening van 2024 en wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve project “kleinschalig maatschappelijk opvang” zodat het proces wat reeds in gang is gezet komende jaar doorontwikkeld kan worden. | ||
2 | 6.821 | Lokale Toekomsttuin | 80.000 | Plannen zijn afhankelijk van regionale inzet. Aan de regionale lijn wordt momenteel gewerkt. Voor 2025 worden enkel de kosten van de zelfscan Sterke Lokale Teams verwacht. | ||
2 | 5.3 | Stichting DRU Industriepark | -50.000 | Voortvloeiend uit de financiele zorgelijke situatie bij de DRU welke bekend is geworden eind 2024, zijn er kosten gemaakt in het kader van de acute fase en de daarmee samenhangende herstelfase. Het betreft kosten voor extern advies en procesbegeleiding. Daarnaast zijn er kosten gemaakt om te komen tot (het door de raad gevraagde) financiële inzicht, op te stellen door een onafhankelijke externe partij. | ||
2 | 6.1 | Subsidie Maatschappelijke effecten | 10.000 | Er worden aan maatschappelijke subsidies geen verdere uitgaven verwacht. | ||
2 | 6.1 | Antidiscriminatievoorziening | 15.000 | Er blijft over het jaar 2025 ca. 15.000 over. Hiervoor zijn of worden geen programma's of interventies ingekocht. | ||
2 | 6.1 | Samenlevingsinitiatieven | 20.000 | Het aantal nieuwe initiatieven blijf achter bij de verwachtingen, het budget kan worden verlaagd. | ||
2 | 6.1 | Uitvoering wet kinderopvang | -10.000 | Zoals het er nu naar uitziet zullen we dit jaar financieel meer uitgeven aan GGD-controles kinderopvang dan is begroot. Naar verwachting een overschrijding van 10.000. Dit blijft altijd lastig in te schatten omdat het afhankelijk is van wat bij de controles wordt geconstateerd en evt. extra controles nodig zijn en hoeveel verzoeken er komen van wijzigingen in het Landelijk Kinderopvangregister waar ook GGD-controles op moeten volgen. | ||
2 | 6.1 | Opbouwwerk | -23.000 | Door de nieuwe opdracht aan SWOIJ is er in 2025 een tekort ontstaan. | ||
2 | 6.1 | Maatschappelijk werk | 54.000 | Bij de definitieve afrekening van de subsidie van de afgelopen jaren bleek dat Sensire niet de volledige subsidie heeft gebruikt. Deze subsidie is wel als voorschot uitgekeerd, waardoor een deel moet worden subsidie terugbetaald. Op dit budget ontstaat daarom een voordeel van 54.000. | ||
2 | 6.1 | Reiskosten inburgeraars nieuwe wet | -50.000 | Sinds medio 2024 is de werkwijze gewijzigd. Inburgeraars ontvangen per kalenderjaar een abonnement bij Arriva, zodat zij kunnen deelnemen aan hun inburgeringstraject. In februari 2025 zijn de abonnementen verlengd. Daarnaast is sprake van nieuwe inburgeraars. | ||
2 | 6.1 | Preventie Jeugd | 10.000 | Het verwachte overschot komt voort uit de subsidie afrekening met Yunio en het aantal in te zetten preventieve trajecten voor gezinnen zoals HomeStart, Thuisbegeleid en Integrale vroeghulp. | ||
2 | 6.1/6.3 | Algemene Bijstand (BUIG) | 141.000 | We constateren een lichte toename van het aantal inwoners dat een beroep doet op de Algemene Bijstand, in lijn met de landelijke ontwikkeling. Hierdoor - en door de wettelijke indexatie van het minimumloon - verwachten we dat de uitgaven 200.000 hoger zullen uitvallen dan bij de 1e berap was voorzien. De terugvorderingen liggen naar verwachting 10.000 hoger dan eerder ingeschat. Bij de BBZ Levensonderhoud verwachten we een voordeel van 150.000, aangezien er dit jaar weinig gebruik wordt gemaakt van deze regeling. Het aantal inwoners met een IOAW uitkering neemt af, waardoor hier een voordeel van 25.000 wordt verwacht. De uitgaven op de IOAZ en de LKS verlopen conform verwachting. Tegenover de uitgaven verwachten we een hogere rijksbijdrage van 156.000. DIt betreft een een verwachte aanpassing van het Nader voorlopig BUIG budget vanwege de aanpassing van het wettelijk minimum loon. | ||
2 | 6.22 | Toegang tot jeugdhulp | -80.000 | We hebben een hoger bedrag van 192.000 voorlopig beschikt dan beschikbaar in de begroting. Oorzaak is de indexatie en verhoging van de kostprijs per 1 januari 2025. Met Buurtzorg Jong is afgesproken dat zij de formatie terugbrengen om de kosten te verlagen. Dat is in de loop van het jaar deels gelukt. Wat er overblijft is een bedrag van 80.000 waarmee dit budget moet worden verhoogd in 2025. | ||
2 | 6.3 | Alleenverdienersproblematiek | -105.000 | In de algemene uitkering wordt een bedrag ontvangen om huishoudens die getroffen zijn door de alleenverdienersproblematiek individuele bijzondere bijstand bieden. In taakveld 0.7 (algemene uitkering) staan de inkomsten, in taakveld 6.3 de extra uitgaven. | ||
2 | 6.3 | Problematische schulden | -35.000 | In de algemene uitkering wordt een bedrag ontvangen om problematische schulden fundamenteel aan te pakken. In taakveld 0.7 (algemene uitkering) staan de inkomsten, in taakveld 6.3 de extra uitgaven. | ||
2 | 6.3 | Bijzondere bijstand | -20.000 | Onder de bijzondere bijstand vallen diverse regelingen, waarbij vooral op valt dat het aantal inwoners met bewindvoering in 2025 is gestegen. De kosten van bewindvoering zijn ook gestegen (maandelijkse kosten als ook de aanvangskosten). | ||
2 | 6.3 | Meedoenbeleid | -28.000 | Steeds meer inwoners maken gebruik van ons meedoenbeleid. Daarnaast is de bijdrage voor zwemlessen verhoogd. | ||
2 | 6.4 | Impuls sociale infrastructuur | -88.000 | In de algemene uitkering worden middelen ontvangen om de inrichting van de sociale infrastructuur en daarbij behorende doelen ten aanzien van het ondersteunen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanaf 2025 tot en met 2034 is er (impuls)budget beschikbaar om de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven te versterken. In taakveld 0.7 (algemene uitkering) staan de inkomsten, in taakveld 6.4 de extra uitgaven. | ||
2 | 6.4 | Participatie | -489.000 | De integratie uitkering Participatie (algemene uitkering) is bijgesteld met de loon- en prijsontwikkeling, het afschaffen van het lage inkomensvoordeel en een rijksbijdrage voor de sociale infrastructuur waarmee gemeenten werkplekken kunnen faciliteren voor mensen die niet vallen onder beschut werk, maar wel zijn aangewezen op de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven voor hun ontwikkeling richting regulier werk of voor een tijdelijk Vangnet. In taakveld 0.7 (algemene uitkering) staan de inkomsten, in taakveld 6.4 de extra uitgaven. | ||
2 | 6.5 | Maatschappelijke banen | 175.000 | We constateren dat de begeleiding van inwoners naar werk of maatschappelijke participatie beter verloopt door de inzet van bestaande instrumenten. Denk daarbij aan loonkostensubsidie, de inzet van beschut werk , jobcoaching, werkervaringsplaatsen, opleidingstrajecten en de inzet van loopbaanbegeleiders en accountmanagers. | ||
2 | 6.91 | Uitvoeringskosten Sociaal Domein | -10.000 | Op dit budget zal naar verwachting een tekort van 10.000 ontstaan. Dit als gevolg van tolkkosten waarmee in de begroting geen rekening is gehouden. Daarnaast is er in de begroting geen rekening gehouden met stijgende kosten van voor contributies en abonnementen (TZA, Schulinck, Stimulansz en Gezondverzekerd). | ||
2 | 6.91 | Regionale samenwerking MOSD | -50.000 | Bij de 1e berap is dit budget verhoogd conform de begroting van de SDA. Later is besloten om een extra bijdrage te doen t.b.v. de nieuwe inkoop. Daarnaast kregen wij een bedrag terug vanuit het SDA voor de periode 2022-2024. In de lopende regionale aanbesteding zijn de projectkosten met 35.000 overschreden. Dit komt door de bezwaren en rechtszaken in de procedure. Per saldo zal op dit budget naar verwachting daarom een tekort ontstaan van 50.000. | ||
2 / 3 | div. | ZOOV vervoer | 232.000 | ZOOV voert diverse vervoersdiensten voor onze gemeente uit: ZOOV Op Maat voor sociaal-recreatieve uitstapjes, ZOOV School voor reizen van en naar school en ZOOV Actief voor reizen van en naar werk. In 2024 heeft ZOOV een efficiency slag gepleegd in de vervoersplanning. Dit heeft in 2024 reeds geleid tot lagere uitvoeringskosten bij met name bij het onderdeel leerlingenvervoer. Vorig jaar is tevens besloten om het proces van de uitvoering van het leerlingenvervoer weer zelf te gaan doen. Daarmee kunnen we beter sturen op de uitvoering van onze verordening. Verder constateren wij dat de begroting de afgelopen jaren is verhoogd, rekening houdend met stijgende brandstofprijzen. Wij constateren dat de impact hiervan lager is dan destijds voorzien. De verwachte uitgaven voor 2025 liggen in lijn met 2024. Er wordt een voordeel van 232.000 verwacht. | ||
3 | 3.1 | Regionale samenwerking | 24.000 | De programmabegroting 2026-2029 van de Regio Achterhoek is structureel sluitend. De reserve toekomstbestendige organisatie is niet meer in volle omvang noodzakelijk. In 2025 wordt een deel van de reserve uitgekeerd ten gunste van de gemeenten. | ||
3 | 4.1 | Onderwijsvergoedingen | -40.000 | De systematiek van uitbetaling van de Onderwijsvergoedingen voor bewegingsonderwijs is in 2025 gewijzigd op basis van de aangepaste beleidsregel bekostiging bewegingsonderwijs. Bij de 1e Berap 2025 is een eerste inschatting gemaakt van de incidentele kosten die dat in 2025 met zich meebrengt. Dat heeft geleid tot een begrotingswijziging. Die inschatting blijkt nu te laag te zijn. We verwachten aanvullend nog eens 40.000 uit te geven. Dit komt met name omdat de aanpassing ook geldt voor de belaste onderwijsvergoedingen, deze waren bij de eerdere melding nog niet meegenomen in die berekening. | ||
3 | 4.3 | Leerplicht | -20.000 | Aanpassing conform vastgestelde begroting Bestuurlijk Overleg Leren Werkt. | ||
4 | 0.2 | Verkiezingen | -90.000 | Bij het opstellen van het oorspronkelijke verkiezingsbudget is uitgegaan van het toen bekende verkiezingsschema. Door de val van het kabinet is duidelijk geworden dat er in oktober 2025 tussentijdse verkiezingen zullen plaatsvinden die destijds nog niet gepland waren. Deze onverwachte ontwikkeling brengt extra kosten met zich mee, onder andere voor personeel, stemlokalen, drukwerk, logistiek en communicatie. Deze kosten vallen buiten het eerder vastgestelde budget en zorgen daardoor voor een overschrijding. Een verkiezing kost ongeveer 110.000. De verwachting is dat de overschrijding rond de 90.000 zal bedragen. | ||
4 | 1.2 | Veiligheid | -93.000 | In februari is er in de gemeente een drugslab aangetroffen. Voor het opruimen van het gedumpte drugsafval is voor 85.000 aan kosten gemaakt. Er wordt op dit moment gekeken of er een subsidie aangevraagd kan worden om de kosten te reduceren. Eind 2024 zijn middelen vanuit de versterkingsgelden ontvangen voor het afsluiten van een licentie bij Atlas. Dit systeem zorgt voor een zorgvuldige verwerking van resultaten uit het ondermijningsoverleg. De licentie bedraagt 8.000 en is in 2025 aangeschaft. | ||
4 | 1.2 | APV | 18.000 | Door betere voorlichting en "mond tot mondreclame" zijn organisatoren beter op de hoogte van vergunningsplicht voor de door hun georganiseerde activiteiten. Voor 2025 is de verwachting dat de gemeentelijke leges 18.000 hoger uitvallen dan begroot. | ||
4 | 1.2 | Opvang zwerfdieren | -5.000 | Vanwege het neutraliseren van verwilderde zwerfkatten bedragen de extra kosten voor de Dierenambulance Doetinchem e.o ca. 5.000. | ||
4 | 1.2 | Handhaving | 34.000 | De (verwachte) afwijking is ca. 34.000 positief. Er is ruim 48.000 aan dwangsommen ingevorderd. Dit zijn niet-begrote eenmalige inkomsten en heeft voor het grootste deel te maken met 1 locatie. Er is ruim 6.000 uitgegeven aan juridische kosten, als proceskosten en griffierechten. Ook dit zijn niet-begrote eenmalige kosten. In het eerste half jaar zijn er 2 nieuwe handhavers in dienst gekomen. In Q4 komen er opnieuw 2 nieuwe handhavers in dienst. Voor de nieuwe collega's moest en moet kleding e.d. worden aangeschaft. Verwacht wordt dat de kosten hiervoor 7.500 meer bedragen dan begroot. | ||
4 | 7.4 | Omgevingsdienst Achterhoek | -200.000 | Deze afwijking wordt met name veroorzaakt door de stijging van de kosten bij de onderdelen Vergunningverlening en Toezicht en Handhaving. De werkzaamheden op het gebied van Toezicht en Handhaving zijn meer dan ingeschat vanuit het Toezicht - en Handhavingsprogramma (HUP) 2024. Deze zijn echter wel vergelijkbaar met die van 2024. Deze tendens is structureel. Intensiever toezicht leidt tot meer nieuwe vergunningaanvragen, waardoor de kosten van vergunningverlening eveneens toenemen. De mate van risico dat gelopen wordt (risicoanalyse en daarbij horend uitvoeringsprogramma) is een belangrijk onderdeel in de discussie over de financiën en de noodzakelijke robuustheid van de ODA. | ||
4 | 7.4 | Ongediertebestrijding | -15.000 | De afwijking wordt geschat op ca.15.000. Deze is ontstaan doordat de bestrijding van de plaagmier in Silvolde duurder is uitgevallen en de Plaagmier ook op de begraafplaats in Silvolde bestreden gaat worden in opdracht van de gemeente. | ||
4 | 7.4 | Omgevingsvergunning Milieu | -20.000 | De verwachte afwijking (onderschrijding) voor dit jaar is nog eens incidenteel 20.000. 2025 is het eerste jaar dat er voor deze activiteit leges worden geheven. Er is dan ook nog geen ervaring uit voorgaande jaren beschikbaar. Hiernaast zijn er nog aanvragen uit 2024 in behandeling/afgehandeld, waarop de legesverordening van 2024 nog van toepassing is en derhalve geen leges geheven worden. Verwachte inkomsten komen dan uit op 30.000. | ||
5 | 0.1 | Bestuurskosten | -5.000 | Contributie dekt verschillende kosten en activiteiten die verband houden met het lidmaatschap, waaronder kosten voor het organiseren van bijeenkomsten, communicatie. | ||
5 | 0.8 | Gemeentehuis | -14.000 | Per saldo een nadeel op facilitaire kosten gemeentehuis van 14.000. De hogere kosten bestaan uit het verplaatsen van een lezer toegangssysteem en reiniging van de devices op de werkplekken. De portokosten vallen hoger uit door hogere prijzen en meer postverzending. De kosten voor kantoorartikelen vallen hoger uit door uitbreiding van het personeelsbestand, hoge papierprijzen en archiveringproject bij DIV. De energielasten laten een voordeel zien. | ||
5 | 0.8 | Gemeentewerf | 10.000 | De kosten voor energie zijn gedaald. | ||
5 | 0.8 | I&A | 100.000 | In de begroting 2025 is een budget opgenomen voor de aanbesteding en implementatie van een nieuw financiele applicatie. Dit proces loopt maar de kosten zullen pas gemaakt worden in 2026. Derhalve ontstaat er een voordeel in 2025. Een wordt een voorstel gedaan tot resultaatbestemming teneinde de middelen volgend jaar beschikbaar te hebben. | ||
5 | 0.8 | I&A | -57.000 | De in 2024 geraamde aanbesteding voor de applicatie beheer openbare ruimte (BOR) is in de jaarrekening gemeld als voordeel aangezien de kosten doorschoven naar 2025. Tegenover dit voordeel in de jaarrekening wordt nu een overschrijding gemeld, de kosten zijn uiteindelijk gemaakt in 2025. | ||
5 | 0.8 | I&A | -50.000 | De indexatie over de I&A budgetten bleek hoger dan vooraf ingeschat, dit resulteert per saldo in een nadeel van 50.000. | ||
5 | 0.8 | Personeel | 600.000 | We zijn kritisch met het invullen van vacatures met het oog op het de oplopende taaksteling vanaf 2026. | ||
99 | 0.5 | Dividenden | -41.000 | Alliander keert dit jaar ongeveer 96.000 minder dividend uit dan begroot (500.000). Vanuit de BNG bank ontvingen wij juist ruim 55.000 meer dividend ten opzichte van de begroting (350.000). Per saldo is dit een nadeel van 41.000. | ||
99 | 0.61 | OZB inkomsten | 15.000 | De verwachte afwijking is 15.000. De oorzaak hiervan is dat in oktober 2024 het tarief OZB woningen is berekend met een totale economische waarde van alle woningen die lager was dan de daadwerkelijke waarden in februari 2025 toen de aanslagen OZB zijn opgelegd. Hierdoor zijn de opbrengsten hoger uitgevallen. | ||
99 | 0.7 | Algemene uitkering | 2.276.000 | De Algemene uitkering geeft in totaal een voordeel van 2.276.000, dit bestaat uit een vrij besteedbaar deel en een deel ter dekking van kosten. De primitieve begroting 2025 is gebaseerd op de cijfers van de meicirculaire 2024. Vervolgens worden bij de 2e berap 2025 de effecten van de meicirculaire 2025 verwerkt. Het voordeel op de algemene uitkering wordt veroorzaakt door een bijstelling van het accres voor loon- en prijsbijstelling en de verrekening te kort Jeugdzorg uit het rapport van Ark. Daarnaast zijn er decentralisatieuitkeringen. De afwijkingen zijn als volgt te specificeren: Van het totale voordeel is 941.000 ter dekking van de onderstaande zaken/ de z.g.n. geoormerkte gelden (decentralisatieuitkeringe en taakmutaties). Deze zijn als uitgaven toegelicht in de programma's. DU Omgevingswet + 223.000 Alleenverdienersproblematiek + 105.000 IBS Problematische schulden + 35.000 DU Impuls sociale infrastructuur + 88.000 IU Participatie + 489.000 Er resteert 1.335.000 Algemene uitkering zijnde de algemene ontwikkelingen AU, dit is vrij besteedbaar budget. | ||
Totale verwachte afwijking | 2.510.000 | |||||
Bedragen x €1 | ||||||
*De algemene uitkering heeft effect op meerdere programma's |
Investeringen
Pgr | Tkvld | Omschrijving | Afwijking | Toelichting op de afwijking |
---|---|---|---|---|
2 | 6.1 | Aankoop pand huisvesting Statushouders | 467.000 | Aanvraag voor een investeringskrediet voor de aankoop pand in Varsseveld voor huisvesting Statushouders voor een bedrag van 467.000. |
1 | 5.2 | Padelbanen Varsseveld | -47.000 | Investering afvoeren. |
Totale verwachte afwijking | 420.000 | |||
Bedragen x €1 | ||||
Begrotingswijziging
Pgr | Begrotingswijziging (x1.000) | Saldo |
---|---|---|
1 | De gemeente waar het goed wonen is | -267 |
2 | Een leefbare gemeente | 42 |
3 | De werkende gemeente | 271 |
4 | De dienstverlenende gemeente | -371 |
5 | Bedrijfsvoering/ overhead | 584 |
99 | Algemene dekkingsmiddelen | 2.250 |
Saldo begrotingswijzigingen | 2.510 | |
Investeringen | ||
Pgr | Begrotingswijziging (x1.000) | Saldo |
1 | De gemeente waar het goed wonen is | -47 |
2 | Een leefbare gemeente | 467 |
3 | De werkende gemeente | - |
4 | De dienstverlenende gemeente | - |
5 | Bedrijfsvoering/ overhead | - |
99 | Algemene dekkingsmiddelen | - |
Saldo begrotingswijzigingen | 420 |
Budgettair neutrale wijzigingen | ||||
---|---|---|---|---|
Budgettair neutrale wijzigingen | ||||
Programma (x1.000) | Uitgaven | Inkomsten | Toelichting | |
1 | De gemeente waar het goed wonen is | 2.313 | 2.313 | Heerlijk thuis in huis, Taskforce wonen en zorg, Energietransitie, Zonnevelden, Spuk 3e tranche NIP/LAI. |
2 | Een leefbare gemeente | 7.028 | 7.012 | Spuk Oekraïne, Statushouders, Spuk Wet Inburgering, Spuk Onderwijsroute, Spuk Doorstroomlocatie, Schuldhulpverlening, Bijdrage CEPA en CIA, IZA gelden, Tennetgelden, Spuk informatiepunten digitale overheid. |
3 | De werkende gemeente | 92 | 92 | Spuk OAB. |
4 | De dienstverlenende gemeente | - | - | |
5 | Bedrijfsvoering/ overhead | 41 | 57 | Kantine, I&A eenheid SD, Reserve IZA gelden. |
99 | Algemene dekkingsmiddelen | - | - | |
Saldo begrotingswijzigingen | 9.474 | 9.474 | ||
Budgettair neutrale wijzigingen investeringen | ||||
Programma (x1.000) | Uitgaven | Inkomsten | Toelichting | |
1 | De gemeente waar het goed wonen is | 694 | 694 | Riolering Heuvelstraat, reconstructie Oranjestraat, SPV subsidie verkeer. |
2 | Een leefbare gemeente | - | - | |
3 | De werkende gemeente | - | - | |
4 | De dienstverlenende gemeente | - | - | |
5 | Bedrijfsvoering/ overhead | - | - | |
99 | Algemene dekkingsmiddelen | - | - | |
Saldo begrotingswijzigingen | 694 | 694 |