-5.1 We zijn een inclusieve werkgever
-5.2 Vergroten(cyber-)bewustzijn en weerbaarheid van inwoners, organisatie en de gemeente
Veel acties rondom bewustzijn zijn uitgevoerd, zowel voor inwoners als voor collega's. De escaperoom(game) is in de planning voor het vierde kwartaal van 2025. Er is een Cybercrisis oefening uitgevoerd. Ook is gestart met de voorbereiding van het nieuwe informatieveiligheidsbeleid.
-5.3 Een betrouwbare gemeente
Minder uitgaven omdat het merkconcept slechts gedeeltelijk wordt uitgerold.
-5.4 Versterken interne beheersing
Tijdens diverse besprekingen met de Auditcommissie is input opgehaald voor de financiële verordening. Deze input wordt verwerkt in een nieuwe financiële verordening die dit jaar wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor besluitvorming. Daarnaast is onze nieuwe accountant gestart en overleggen we met hen wat zij nodig hebben om onze organisatie te leren kennen en hun controles goed uit te voeren. Ook bespreken we met hen onze stappen op procesverbetering, risico-inventarisatie en rechtmatigheidsaanpak, onderwerpen waar we aan werken en blijvend aandacht voor hebben.
-5.5 Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis
Besluitvorming op basis van de business case heeft plaatsgevonden. In mei 2025 heeft u ingestemd met het voorstel en een investeringsbudget toegekend waarmee we vorm gaan geven aan de huisvesting van het sociaal domein in het Frank Daamen pand. Samen met ketenpartners zal vormgegeven worden aan een integrale toegang tot het sociaal domein.
-5.6 Publiceren Woo-informatie
De eerste Woo verzoeken zijn in augustus actief gepubliceerd op het platform van onze gemeente (open.oude-ijsselstreek.nl).
In de periode januari tot en met augustus 2025 hebben we 29 Woo verzoeken ontvangen. Om de aanvragen af te handelen is dit jaar circa 400 uur inzet gepleegd door medewerkers van het juridische team. Uren van overige ambtenaren zijn hierin niet meegenomen en zijn moeilijk in te schatten.