Programma 2: Een leefbare gemeente

Terug naar navigatie - Programma 2: Een leefbare gemeente - Doelen en acties

- 2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid

Terug naar navigatie - Programma 2: Een leefbare gemeente - Doelen en acties - - 2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid

Voortgangsrapportage GALA en lokale gezondheidsagenda
Via deze voortgangsrapportage is (onder andere aan de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling (MO)) inzicht gegeven in de belangrijkste resultaten tot nu toe van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en de lokale gezondheidsagenda ‘Gezonde Kansen in Oude IJsselstreek 2021-2024’. Daarbij is er gebruik gemaakt van de methodiek van tellen en vertellen.

Pilot buurtverbinder Ulft
Vanuit de ‘Visie Wonen en Zorg’ is er in Ulft een pilot met een buurtverbinder gestart. Deze buurtverbinder stimuleert de totstandkoming van een zorgzame buurt met een sterke individuele én gemeenschappelijke sociale basis. 

Mentaal Gezond en Veerkrachtig Ouder Worden
Vanuit het ‘Regioplan De Gezondste Regio Achterhoek’ zijn de Snelle Toets aanvragen vanuit de thema’s ‘Veerkrachtig Ouder Worden’ en ‘Mentaal Gezond’ goedgekeurd. Na goedkeuring van de Snelle Toets is de vervolgstap om een Transformatieplan op te stellen om in aanmerking te komen voor de transformatiemiddelen vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA). Het Transformatieplan voor ‘Mentaal Gezond’ is inmiddels ingediend en het plan voor ‘Veerkrachtig Ouder Worden’ volgt dit najaar. 

Monitoring: stijging van de ervaren (zeer) goede gezondheid 
Sinds juni zijn de resultaten van de Gezondheidsmonitor Volwassen en Ouderen (najaar 2024) beschikbaar. 73,8% van de inwoners in Oude IJsselstreek ervaart een (zeer) goede gezondheid. Dit is een behoorlijke stijging ten opzichte van het streefdoel van 69,8%. In deze stijgende lijn is te zien dat de negatieve gevolgen van COVID ’19 op de ervaren gezondheid van inwoners stap voor stap weer aan het verdwijnen zijn. 

- 2.2 Integrale aanpak Zorg en Veiligheid

Terug naar navigatie - Programma 2: Een leefbare gemeente - Doelen en acties - - 2.2 Integrale aanpak Zorg en Veiligheid

De pilot ter versterking van de samenwerking met Veilig Thuis is geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie is gestart met het doorontwikkelen van de samenwerking. Ook zijn diverse casuïstieken geëvalueerd, wat aanvullende inzichten heeft opgeleverd over knelpunten en verbeterpunten in de samenwerking rondom veiligheid.

Regionaal zijn gesprekken gevoerd tussen gemeentelijke toegangsteams en ketenpartners. Deze gesprekken zijn gericht op het versterken van bestaande samenwerkingen, onder andere door het stimuleren van duo-schappen en het benutten van bestaande kracht en expertise binnen de keten. Er wordt gewerkt aan een regionaal uitvoeringsplan, dat als basis dient voor de lokale uitwerking. Dit plan sluit aan op de reeds bestaande initiatieven en samenwerkingsstructuren. 

In het derde kwartaal vindt een lokale zelfscan ‘Werken aan Veiligheid’ plaats. De uitkomsten hiervan worden gebruikt om de lokale invulling van het regionale uitvoeringsplan verder vorm te geven.

- 2.3 Wonen doe je thuis

Terug naar navigatie - Programma 2: Een leefbare gemeente - Doelen en acties - - 2.3 Wonen doe je thuis

Wat is gerealiseerd:

Bouwteambijeenkomsten: In het kader van het versterken van de opvoedingssituatie bij ouders, zijn verschillende thema's zoals echtscheiding en normaliseren van opvoedingssituaties uitgediept in de voorjaarsbijeenkomst. De bijeenkomst in het najaar staat in het teken van hoe dit zich uit in houding en gedrag bij professionals en organisaties.

GGZ-pilot: De pilot waarbij GGZ professionals aansluiten bij de teams van Buurtzorg Jong is momenteel in uitvoering. De samenwerking wordt als positief ervaren, met een efficiënter werkproces wanneer er toch een doorverwijzing plaatsvindt. De pilot lijkt daarnaast te leiden tot minder doorverwijzingen van jeugdigen naar zwaardere zorgvoorzieningen. Een evaluatie van de pilot is gepland voor het najaar.

Groepsaanbod: Er wordt gewerkt aan het ontwikkelen van een vrij toegankelijk groepsaanbod, waarbij specialistische jeugdhulpverleners hun expertise inbrengen. Dit aanbod richt zich op het versterken van ouders en gezinnen en het voorkomen van problematische situaties die kunnen leiden tot een verblijf in een instelling.

Actieonderzoek doorbraakmethode: We nemen deel aan het Actieonderzoek "Doorbraakmethode", gericht op het realiseren van doorbraken in de hulpverlening voor gezinnen waar ook volwassenproblematiek speelt. In dit onderzoek worden maximaal vijf gezinnen in de gemeente ondersteunt, met als doel het vinden van een structurele oplossing voor de problematiek.

Kleinschalige woonvoorziening: Er is in de afgelopen periode hard gewerkt aan het realiseren van een kleinschalige woonvoorziening in de gemeente. Aanleiding was een gezin waarvan de kinderen uit huis werden geplaatst maar er kunnen op deze locatie ook anderen kinderen dicht bij huis worden gehuisvest. Deze voorziening draagt bij aan het bieden van een passende, lokale oplossing en ondersteunt het streven naar terugkeer naar huis waar mogelijk.

- 2.4 Groter bereik minimabeleid

Terug naar navigatie - Programma 2: Een leefbare gemeente - Doelen en acties - - 2.4 Groter bereik minimabeleid

Het proactief beoordelen voor de individuele inkomenstoeslag en schoolkosten is inmiddels gestart. Dit betekent dat inwoners en ouders deze tegemoetkomingen automatisch ontvangen, zonder dat hiervoor een afzonderlijke aanvraag nodig is. Het proces is nog in ontwikkeling, maar de eerste ervaringen laten zien dat we hiermee steeds meer toewerken naar een werkwijze die de administratieve lasten verlaagt en de dienstverlening verbetert.

Daarnaast is er een begin gemaakt met het uitvoeren van steekproeven. Deze zijn bedoeld om de kwaliteit en rechtmatigheid van de toekenningen te toetsen. Omdat het proces nog in een opstartfase zit, is het op dit moment te vroeg om al een betrouwbaar oordeel te geven.

Ook op het gebied van de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen zijn stappen gezet richting verdere automatisering. Doel hiervan is om de behandeling van aanvragen eenvoudiger en sneller te laten verlopen, en waar mogelijk ook hier toe te groeien naar een meer proactieve beoordeling. Dit traject bevindt zich nog in ontwikkeling, maar vormt een belangrijke stap richting een betere en klantvriendelijkere uitvoering.

- 2.5 Participeren voor iedereen

Terug naar navigatie - Programma 2: Een leefbare gemeente - Doelen en acties - - 2.5 Participeren voor iedereen

De invoering van de ‘Participatiewet in balans’ en de invoering van de ‘Wet van school naar duurzaam werk’ zijn in voorbereiding. Deze wijzigingen in de wet zijn vertaald naar onze verordening. Deze is in concept gereed en ligt voor bij de Adviesraad Sociaal Domein. Eind van het jaar wordt de verordening ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.

Om volwaardig mee te kunnen doen in onze samenleving geven wij verschillende trainingen,  die zich richten op het versterken van zelfredzaamheid van inburgeraars, denk daarbij aan trainingen op de Nederlandse taal, cultuur, wegwijs bij instanties, financiële vaardigheden . Tevens zijn er een aantal groepen geweest die sollicitatietrainingen met succes hebben doorlopen, deze training wordt een vast onderdeel in het aanbod van de loopbaanbegeleiders. 

Voor de Oekraïners is er een loopbaanbegeleider beschikbaar om inwoners te helpen bij het vinden van werk. De afgelopen periode zijn er zijn er wisselingen geweest van bewoners op de locaties en nieuwe mensen ingestroomd. Ondanks deze wisselingen werkt ruim 60 procent van de Oekraïners.