Overhead | Begroot voor wijziging 2021 | Begroot na wijziging 2021 | Rekening 2021 | Afwijking (tov begroot na wijziging) |
---|---|---|---|---|
Baten | 441 | 415 | 756 | 341 |
Lasten | 13.168 | 14.457 | 13.823 | (634) |
Saldo | (12.727) | (14.042) | (13.067) | 975 |
Algemene dekkingsmiddelen | Begroot voor wijziging 2021 | Begroot na wijziging 2021 | Rekening 2021 | Afwijking (tov begroot na wijziging) |
Baten | 74.806 | 78.445 | 79.496 | 1.051 |
Lasten | 49 | 49 | - | (49) |
Saldo | 74.757 | 78.396 | 79.496 | 1.101 |
Bedragen x 1.000 |
Wat wilden we bereiken? (Doel)
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken? (Doel)1- Interne beheersing
Als betrouwbare overheid moeten we uiteraard kunnen uitleggen en verantwoorden hoe we onze publieke middelen uitgeven en waaraan. De meting om te toetsen of we dit goed doen, uit zich in een goedkeurende verklaring van de accountant. Dat betreft dan de financiële rechtmatigheid. Maar interne beheersing gaat verder dan dat. We maken in de komende jaren de beweging van puur financiële verantwoording naar verantwoording op effect, inhoud en doelmatigheid. Zodat we beter kunnen uitleggen waar we het voor doen en wat het bijdraagt aan de brede welvaart voor onze inwoners. Het jaarverslag, met de verantwoording op de effecten, wordt daarmee steeds belangrijker.
In samenwerking met de accountant gaan we deze nieuwe vorm van verantwoording in de organisatie borgen. Vanuit de bedoeling en passend bij onze werkwijze (verantwoordelijkheid laag leggen, geen controletoren, maar wel voldoen aan wet- en regelgeving). Zodat we zelf het in control statement kunnen afgeven.
Gezien het aantal taken en verantwoordelijkheden, krijgen we met een relatief beperkte groep mensen veel voor elkaar. Voor een gemeente met onze omvang zitten we namelijk aan de onderkant van de benchmark ‘aantal medewerkers per inwonertal’. Hier zijn we trots op, maar het is tegelijkertijd kwetsbaar en het vraagt flexibiliteit, kwaliteit en vitaliteit van onze mensen. Het is dan ook van belang ook als werkgever bij te dragen aan onder andere de vitaliteit. Daartoe is onder andere een vitaliteitsfonds ingesteld als proef.
De vitaliteit meten we elke drie jaar en daarop volgen dan een aantal specifieke workshops waar mensen gebruik van kunnen maken.
Voornamelijk vanwege wisseling van medewerkers is in 2021 nog niet gestart met de verdere doorontwikkeling van de interne beheersing in het licht van de aankomende rechtmatigheidsverklaring. In plaats daarvan heeft de nadruk gelegen op het voorbereiden van de (tussentijdse) accountantscontrole. De accountant concludeert dat de beheersingsactiviteiten in de meeste processen van goed niveau zijn. Tegelijkertijd zijn er aandachtspunten ten aanzien van de beheersingsomgeving en risicomanagement. Het gaat hier onder meer om het zichtbaarder maken van de keuzes die we hierin maken. Het is de bedoeling om dit een nadrukkelijker rol te geven in de doorontwikkeling in 2022.
2- Goede informatievoorziening
Informatievoorziening wordt steeds belangrijker. Er komt steeds meer informatie, die steeds meer digitaal toegankelijk is. Goede, juiste, volledige informatie die goed toegankelijk is, is één van de belangrijkste aspecten om een betrouwbare overheid en een fijne samenwerkingspartner te kunnen zijn. Uiteraard rekening houdend met de privacywetgeving. Het vraagt voortdurend aandacht en investeren om dit goed te (blijven) doen. Zo gaat in het komende jaar extra aandacht naar GEO-basisregistratie en Informatie Beheer Openbare Ruimte.
Een goede ICT is de basis om te zorgen dat werkprocessen van de organisatie, het college en de raad goed lopen. De maatschappelijke ontwikkelingen (bijvoorbeeld de maatregelen rond corona) vragen er om steeds meer digitaal te werken en te communiceren. Dit pakken we onder andere op met het project ‘digitaal samenwerken werkt’, waarmee we Office 365 versneld implementeren en onze digitale infrastructuur daarop aanpassen.
De budgetten en de aansturing van de GEO-basisregistraties zijn met de begroting 2021 gecentraliseerd en langs vier lijnen is nu de GEO-informatievoorziening verbeterd, te weten: data, processen, organisatie en ICT. Dit blijkt ook uit een betere score op deze gebieden in de ENSIA-zelfevaluatie.
De implementatie van het nieuwe systeem voor het beheer van de openbare ruimte is vertraagd en zal zeker tot en met het tweede kwartaal van 2022 doorlopen. Het omzetten van de data, het controleren van de kwaliteit hiervan heeft meer (noodzakelijke) verbeterpunten aan het licht gebracht dan verwacht. Hierdoor is het niet mogelijk gebleken dit systeem eind 2021 in productie te nemen.
Ter bevordering van het digitaal werken is een tweetal projecten gestart. Inmiddels beschikken alle medewerkers over de juiste hardware om goed digitaal te kunnen (samen)werken. Het tweede project over hoe de beschikbare applicaties daarvoor optimaal in te zetten loopt nog door tot in 2022.
3- Huisvesting
Onze ‘stenen’ ondersteunen onze dienstverlening. De kwaliteit hiervan moet simpelweg voldoen aan de functie waar ze voor zijn, aan duurzaamheidseisen en aan de arbo. En dat alles in redelijkheid.
De gebouwen zijn wel meer dan een fysieke werkplek, ze bieden ook het fundament om bijvoorbeeld goed van buiten naar binnen te kunnen werken. Vandaar dat we geïnvesteerd hebben in de ontvangsthal, een van onze visitekaartjes en in vergaderruimtes waar externe overleggen plaatsvinden. En in de Proatbus, als een werk- en ontmoetingsplek die in de hele gemeente kan komen.
Alle werkplekken op het gemeentehuis zijn voorzien van nieuwe circulair ingekochte zit/sta bureaus en nieuwe bureaustoelen. Ook zijn akoestische wanden geplaatst.
Het restantbudget wordt in 2022 gebruikt voor de herinrichting van een aantal (spreek)ruimtes. Deze ruimtes zullen worden ingericht op basis van de functies die nodig zijn om het hybride werken te ondersteunen.
4- Communicatie
Communicatie en informatie zijn onze olie, onze energie in de motor. We communiceren als gemeente ontzettend veel over heel veel onderwerpen. Zonder goede informatie loopt deze motor niet. En als we niet goed communiceren, begrijpt niemand het. Onze communicatie moet begrijpelijk, toegankelijk en vanuit de leefwereld van de inwoner zijn. Blijvende aandacht voor communicatie en de uitvoering van de communicatievisie is dan ook van belang. Het komende jaar zetten we het communiceren met beeldmateriaal voort. Ook hier heeft de corona een versnelling en verbreding gegeven in de wijze waarop we dat doen.
Niet alleen onze communicatie speelt hierin een rol. Ook communicatie van anderen (lees, publieke media) draagt bij aan de beeldvorming en aan de controle op het democratisch bestel die bij een betrouwbare overheid horen. Een professionele publieke omroep draagt zo direct bij aan de dimensie van maatschappelijke betrokkenheid. We vinden het dan ook belangrijk om te (blijven) bijdragen in de ontwikkeling en het levensvatbaar houden van Regio8.
Communiceren met en betrekken van inwoners is een continu proces. Zoals in de communicatievisie verwoord, gaan we mee in digitale ontwikkelingen, en blijven we tegelijkertijd aandacht besteden aan de meer traditionele middelen als krant, folders, gesprekken en bijeenkomsten. De informatie die we overbrengen is duidelijk en voor iedereen begrijpelijk. Dit doen we in taal, en ook in beeld en geluid. Meerdere video's, animaties, digitale nieuwsbrieven en infographics zijn ingezet bij verschillende projecten. De website blijven we ontwikkelen en uitbreiden. Zo is in 2021 'werkeninoudeijsselstreek' toegevoegd.
In december 2021 heeft de gemeenteraad het participatiebeleid en de participatieverordening vastgesteld. Daarin zijn de onderzoeksresultaten van de Rekenkamercommissie meegenomen. We zijn gestart met het online platform 'onzeoudeijsselstreek' . Via dit platform kunnen inwoners meepraten over woningbouwprojecten. Ook zijn we in gesprek gegaan met inwoners bij de Praotbus over onder andere de energietransitie.