Programma 5: Bedrijfsvoering / overhead

Wat hebben we bereikt.

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt.

* 5.1 We zijn een inclusieve werkgever

Terug naar navigatie - * 5.1 We zijn een inclusieve werkgever

Wij zijn een inclusieve werkgever. We voldoen ruimschoots aan de banenafspraak. We hebben een aantal inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk in vaste dienst, in werkervaringsplaatsen en in maatschappelijke banen.  De verhouding man-vrouw in leidinggevende functies is vrijwel gelijk. Hiermee geeft het management het juiste voorbeeld. 

* 5.2 Vergroten(cyber-)bewustzijn en weerbaarheid van inwoners, organisatie en de gemeente

Terug naar navigatie - * 5.2 Vergroten(cyber-)bewustzijn en weerbaarheid van inwoners, organisatie en de gemeente

In 2024 zijn er twee bewustzijnsprogramma's uitgevoerd voor inwoners en organisaties. En is er een doorlopend leerprogramma voor de gemeentelijke organisatie ingericht.  De gemeente heeft nog geen eenheid overstijgend bedrijfscontinuïteitsplan.  Dit pakken we in 2025 op. Eind 2024 hadden we nog geen actueel overzicht/dashboard van de voortgang over de BIO(2). De CISO neemt namens een aantal Achterhoekse gemeenten deel aan de werkgroep BIO2 van de VNG. In het eerste kwartaal van 2025 is het product GAP-analyse BIO2 opgeleverd waarmee de gemeente een goed overzicht van de status kan krijgen. Het is nog niet gelukt om een specifiek plan van aanpak te maken om de eenheidsmanagers dashboards te laten vullen. In algemenere zin is gestart met een aanbestedingstraject voor een applicatie die de processen voor Informatieveiligheid kan ondersteunen en daarmee deze activiteit kan voltooien. Deze actie gaat verder in 2025.

* 5.3 Een betrouwbare gemeente

Terug naar navigatie - * 5.3 Een betrouwbare gemeente

Het aantal deelnemers van het online platform onzeoudeijsselstreek.nl is verdubbeld naar bijna 1900 leden.  Het platform is ingezet voor interactie met betrokkenen bij projecten. Aan dit platform is de sociale kaart Meedoen in Oude IJsselstreek toegevoegd. Er zijn verschillende bijeenkomsten georganiseerd, o.a. over woningbouwprojecten en verkeer, om inwoners te informeren en input op te halen.  In mei is een nieuwe participatiecoach gestart die de uitvoering van het participatiebeleid verder voortzet. Ook ondersteunt en adviseert de coach initiatiefnemers en medewerkers bij de participatie aanpak.  668 inwoners hebben via het online panel Oude IJsselstreek Spreekt in het najaar meegedacht over de profielschets van de nieuwe burgemeester. Het merkconcept 'Oude IJsselstreek maakt sterk' is beperkt ingezet. In de praktijk blijkt dat het minder vaak op een passende manier kan worden toegepast dan van tevoren gepland. De meeleesgroep heeft enkele keren advies gegeven over de tekst van een brief of flyer. 

* 5.4 Versterken interne beheersing

Terug naar navigatie - * 5.4 Versterken interne beheersing

We kiezen ervoor om de Sustainable Development Goals (SDG's) vanuit de praktijk vorm en inhoud te geven. De werkwijze draagt bij aan het integraal werken ten behoeve van de brede welvaart. De invulling van het doorontwikkelen van onze verantwoording, monitoring en risicomanagement is een meerjarig proces. De eerste stappen zijn gezet met het invullen van de rechtmatigheidsverantwoording en het in beeld brengen van onze processen. De accountant heeft in zijn managementletter2024 bevestigd dat we hierop voortgang hebben geboekt. In 2024 zijn we ook gestart met de voorbereidingen voor de Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2 (BIO2).

* 5.5 Datagedreven werken om beter onderbouwd keuzes te maken

Terug naar navigatie - * 5.5 Datagedreven werken om beter onderbouwd keuzes te maken

In onze interne organisatie sluiten we met datagedreven werken zoveel mogelijk aan op bestaande ontwikkelingen waaronder de ontwikkelingen rondom onze interne beheersing. Zo zorgen we dat we het datagedreven werken goed borgen in onze reguliere werkwijzen. En dat we geen dingen dubbel doen. 
Samen met het Datalab GO ontwikkelen we monitors en dashboards om effecten te meten van wat wordt uitgevoerd en input te leveren voor beleidsvoorstellen. Daarnaast zetten we samen met Datalab GO in op scholing. Er zijn diverse modules ontwikkeld die onze collega's scholen op specifieke onderdelen van datagedreven werken. Deze modules bevatten een breed spectrum aan onderwerpen, van de meer algemene modules zoals vraagarticulatie, tot specialistische trainingen over werken met ArcGIS.

* 5.6 Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis

Terug naar navigatie - * 5.6 Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis

De scenariostudie voor de gemeentelijke huisvesting, uitgevoerd in 2023,  leverde financieel onderbouwde, uitgewerkte scenario‘s op.  
We hebben deze scenario's in 2024 uiteindelijk niet verder uitgewerkt, omdat deze financieel niet haalbaar bleken. Daarom is afgeweken van het eerdere plan een Programma van Eisen op te leveren voor 1 van de gekozen scenario’s. 
Uiteindelijk is in het verlengde hiervan een onderzoek gestart naar een 4e scenario. Dit omdat duidelijk geworden was dat we ook moesten kijken naar de huisvesting van STOER.  

Er is in het vierde kwartaal van 2024 een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar het huisvesten van het sociaal domein in het Frank Daamenpand. De redenen hiervoor waren van zowel huisvesting technische als inhoudelijke aard.
Inhoudelijk omdat uit (landelijk) opgave(n) is gebleken dat vormgeving van integrale toegang tot het sociaal domein gebaat is bij huisvesting van het sociaal domein onder 1 dak, inclusief de verbinding met belangrijke partners. Ook de doorontwikkeling van de uitvoering in het sociaal domein van de ambtelijke organisatie heeft grote voordelen als de huisvesting in 1 gebouw wordt gerealiseerd. Voor wat betreft het huisvesting technische deel: in het gemeentehuis is geen ruimte om dit vorm te geven zonder grootschalige verbouwing en dus investering. De huidige plek van STOER voldoet Arbotechnisch niet (klimaat en veiligheid).  Dus is gekeken naar andere (kantoor)panden die reeds in ons bezit zijn.  Het Frank Daamenpand is een eigen pand en staat voor een gedeelte leeg.

Als het sociaal domein samen met een aantal ketenpartners in het Frank Daamenpand kan inhuizen, dan kunnen we vormgeven aan de gewenste integrale toegang. We optimaliseren hierbij onze dienstverlening. Daarnaast creëren we met deze verhuizing ruimte op het gemeentehuis. 

Een eventuele verhuizing van het sociaal domein, geeft voor het gemeentehuis een oplossing op het gebied van ruimte én van dienstverlening. Voor het bouwtechnische deel is nog geen oplossing voorhanden. Om het gemeentehuis bouwtechnisch te optimaliseren, wordt op een later moment een business case opgesteld.

Begin 2025 is naar aanleiding van de haalbaarheidsstudie een document tot stand gekomen, met een beleidsmatige en financiële onderbouwing, voor college en gemeenteraad ter besluitvorming.

* 5.7 Publiceren Woo-informatie

Terug naar navigatie - * 5.7 Publiceren Woo-informatie

Sinds 1 november 2024 publiceren wij de volgende categorieën:

  • 1.1 Wetten en algemeen verbindende voorschriften
  • 1.2 Overige besluiten van algemene strekking
  • 1.3 Organisatie en werkwijze
  • 1.4 Bereikbaarheidsgegevens

De technische voorziening is nog niet volledig in productie gegaan in 2024. Dit wordt het eerste kwartaal van 2025 gerealiseerd. Hierna kunnen we ook overgaan op het publiceren van een van de volgende categorieën in het tweede kwartaal van 2025, namelijk de Woo (Wet open overheid) verzoeken.

Wat heeft het gekost in 2024?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2024?
Overhead Begroot voor wijziging 2024 Begroot na wijziging 2024 Rekening 2024 Afwijking (tov begroot na wijziging)
Baten 687 843 1.546 703
Lasten 17.461 18.158 19.335 1.177
Saldo (16.774) (17.315) (17.789) (474)
Algemene dekkingsmiddelen Begroot voor wijziging 2024 Begroot na wijziging 2024 Rekening 2024 Afwijking (tov begroot na wijziging)
Baten 95.293 97.745 97.761 16
Lasten 50 50 - (50)
Saldo 95.243 97.695 97.761 65
Bedragen x 1.000

Indicatoren/ apparaatskosten

Terug naar navigatie - Indicatoren/ apparaatskosten
Indicatoren begroot (na wijz) 2024 werkelijk 2024 Per 1000 inwoners
Formatie (fte) 322 339 8,56
Bezetting (fte) 282 294 7,42
Loonsom (x 1.000)* 28.086 24.939 630
Externe inhuur (x 1.000) 3.189 7.376 186
Overhead (x 1.000) 14.396 14.012 354
Apparaatslasten (x 1.000) 33.903 33.810 854
*incl. payrol
aantal inwoners 39.394 39.608 39,608
Apparaatskosten toegerekend Begroot (na wijz) 2024 Werkelijk 2024
Grondexploitatie (incl. anterieur) (x 1.000) 499 199
Investeringen ( x 1.000) 287 468
Totaal toegerekende apparaatskosten 786 667
Totaalbedrag loonsom 28.086 24.939
Apparaatslasten in % van de loonsom 3% 3%