Programma 4: De dienstverlenende gemeente

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Bij de dienstverlening staat centraal: het verstrekken van diensten en producten en de contacten van de inwoners en bedrijven met de gemeente. Denk daarbij aan vragen, verzoeken, aanvragen of klachten. De gemeente levert passend, eigentijds en betrouwbare dienstverlening.


Naast de gemeente zelf, verlenen ook andere samenwerkingspartners diensten namens ons. Wij verwachten van hen dat zij zich committeren aan onze kwaliteit en manier van dienstverlening.


De kwaliteit van de dienstverlening heeft verschillende aspecten. In de eerste plaats de relatie tot de inwoner die een dienst nodig heeft zoals bejegening, klantgerichtheid en aansluiten op de behoefte. Ten tweede zijn snelheid, juiste informatie, integraliteit en deskundigheid belangrijk voor de kwaliteit van de dienstverlening. Verder moet het kanaal dat de inwoner kan gebruiken zoals de website, balie, telefoon of webportal goed geregeld en toegankelijk zijn. En tot slot is de werkwijze binnen de organisatie van belang: eenduidigheid, zorgvuldigheid, integraliteit en communicatie. 


Omdat de dienstverlening vanuit de verschillende eenheden plaatsvindt is een goede verbinding nodig binnen en ook tussen de eenheden. Dit kan nog verder worden versterkt met als hoofddoel uniformiteit en herkenbaarheid naar buiten toe.  Hiertoe zal een samenhangende aanpak en een adviseur dienstverlening nodig zijn. We zijn nog in de fase van onderzoek om te bepalen of en hoe deze middellange termijn ambitie te realiseren is. 

 

 

Wat geven we eraan uit?
In totaal geven we binnen programma 4 bijna € 7 miljoen uit. In onderstaand overzicht is te zien waar het geld naar toe gaat.


Terug naar navigatie - Doelen en acties

* 4.1 Bereikbaarheid en persoonlijke dienstverlening

Terug naar navigatie - * 4.1 Bereikbaarheid en persoonlijke dienstverlening

Doelomschrijving
We willen een sterke publieke dienst zijn, die toegankelijk is voor iedereen, waarbij vertrouwen in de gemeente essentieel is. Het optimaliseren (doorontwikkelen) van onze dienstverlening bij Publiekszaken draagt bij aan het toegankelijk maken en het opbouwen van vertrouwen in onze gemeente als overheidsorgaan. Wanneer onze dienstverlening optimaal is ingericht, sluiten we aan bij de behoefte van de samenleving als het gaat om de toegang tot de gemeente die eerlijk, begripvol en simpel is.  

Termijn Middellang
Primair SDG doel
Secundaire SDG doelen -
Portefeuillehouder(s) Otwin van Dijk
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten

Context
De samenleving verwacht een toegankelijke, eenvoudige en misschien wel simpele overheid. Mensen hebben enerzijds behoefte aan fysiek contact maar een steeds groter wordende groep wil ook graag via de digitale weg contact hebben met de gemeente op een door hen gekozen tijdstip. We willen aansluiten op deze behoefte en zetten daarom in op het door ontwikkelen van onze dienstverlening zowel op digitaal vlak als analoog. We willen daarmee onze bereikbaarheid vergroten.

Continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening is daarbij een belangrijk aandachtspunt. Tegelijkertijd komt er steeds meer wetgeving die van invloed is op onze dienstverlening. Ook de vragen die onze inwoner heeft worden complexer. Dat betekent dat onze persoonlijke dienstverlening de komende jaren aan veranderingen onderhevig is. We willen daar zorgvuldig uitvoering aan geven zodat de inwoners blijvend kunnen rekenen op de continuïteit en kwaliteit van onze diensteverlening.

Uitvoering 2024
Begin 2023 heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar onze bereikbaarheid op het gebied van telefonie, mail en social media. Het doel van dit onderzoek is om te komen tot een objectieve beoordeling van onze dienstverlening/bereikbaarheid. 
De uitkomsten waren over het algemeen voldoende, maar hebben ook laten zien dat we moeten inzetten op onder andere het verbeteren van de bereikbaarheid. We gaan daarbij ook toewerken naar een dienstverlening die nog beter aansluit bij de behoefte van de samenleving en onze collega’s. De samenleving wordt complexer en vraagt een andere manier van werken.

Om onze bereikbaarheid te verbeteren gaan we ons richten op de volgende onderdelen:
Techniek
Om onze informatie/telefoons/mails/social media goed te verwerken zorgen we ervoor dat we voldoende uitgerust zijn. Dit houdt in dat we gaan kijken naar de ondersteunende applicaties (Micollab, teams, wie-wat-waar, Obi4one) en devices. Dit kan betekenen dat we een overstap moeten maken naar een andere applicatie voor ons telefoonverkeer of software waarin we onze bereikbaarheid aangeven.
Organisatie
Naast een goedwerkende techniek gaan we onze bereikbaarheid (nog) meer onder de aandacht brengen in onze organisatie. Er worden afspraken gemaakt over o.a. beantwoorden telefoon, terugbelverzoeken, doorschakelen naar collega’s en openstellen agenda’s. Het is van belang om de afspraken die wij maken over onze bereikbaarheid te borgen en na te komen. Het elkaar aanspreken op het gedrag is daarbij van groot belang.
Om de continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening te monitoren en te borgen stellen we een kwaliteitsmedewerker aan die de processen van dienstverlening van burgerzaken duurzaam onder de aandacht houdt en doorlopend procesverbeteringen doorvoert bij wijzigingen in wetgeving of veranderende wensen en behoefte van onze inwoners. 

Monitoring
Ook in de komende jaren houden we bereikbaarheidsonderzoeken om onze voortgang op de dienstverlening te kunnen volgen en bij te kunnen sturen. 

* 4.2 Aanpak ondermijning

Terug naar navigatie - * 4.2 Aanpak ondermijning

Doelomschrijving
Ondermijning gaat over de vermenging van de onder- en bovenwereld. We willen hier als gemeente weerbaar tegen zijn. De gemeente wordt door de aanpak van ondermijning onaantrekkelijker voor criminele activiteiten. 

Termijn Middellang
Primair SDG doel
Secundaire SDG doelen -
Portefeuillehouder(s) Otwin van Dijk
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid

Context
Ondermijnende criminaliteit kent veel verschillende uitingsvormen die de veiligheid, leefbaarheid, economie en onze democratie kunnen aantasten. Dit is ook de reden geweest om ondermijning op te nemen als prioriteit in het veiligheidsbeleid, vastgesteld door de raad. De gemeente staat voor een krachtige aanpak van ondermijning en ondermijnende criminaliteit. Om dit te bereiken werken we aan een sterke informatiepositie, integrale samenwerking en aan verstoring en voorkoming van georganiseerde criminaliteit. Door de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit te prioriteren, behouden we een brede scope. Dit biedt de mogelijkheid om in te kunnen spelen op bijvoorbeeld actualiteiten en/of trends die voor onze gemeente belangrijk zijn en waar we accenten op willen leggen.

Uitvoering 2024

  • We sluiten aan bij de veiligheidsmonitor, in samenspraak met heel Achterhoek-West en -Oost.
  • Investeren in het creëren van weerbaarheid op verschillende niveaus, zowel bij gemeente als bij inwoners, ondernemers en ketenpartners.
  • We voeren in samenwerking met onze partners meer integrale controles uit om beter zicht te krijgen op criminele samenwerkingsverbanden en deze te verstoren.
  • Actief gebruik maken van de verschillende mogelijkheden van wet- en regelgeving om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan, waaronder de Wet Bibob.
  • We intensiveren de samenwerking met onze netwerkpartners, zowel publiek als privaat.
  • Continuering van het Lokaal Ondermijningsoverleg. Hier versterken we onze informatiepositie door interne en externe informatie, binnen de wettelijke mogelijkheden, bij elkaar te brengen.
  • We investeren in het meldpunt Meld Misdaad Anoniem waar alle verdachte signalen van inwoners en ondernemers gemeld kunnen worden. 
  • We denken mee over beleid omtrent arbeidsuitbuiting en gaan aan de slag met het beleid op mensenhandel.
  • Werken in het Keurmerk Veilig Buitengebied samen met private partijen aan het voorkomen van criminele activiteiten in het buitengebied.

Monitoring
Het uitvoeren van de veiligheidsmonitor zal herhaaldelijk terugkomen. Deze cijfers zullen inzicht geven in waar we stonden en waar we staan op het gebied van ondermijning. Daarnaast geven de integrale controles ons een beeld van hoe het staat met ondermijning binnen onze gemeente. 
Door het organiseren van bijeenkomsten met belanghebbenden over het thema ondermijning, krijgen we inzicht of het fenomeen ondermijning helder is en of bekend is hoe met signalen van ondermijning om te gaan.