Kerngegevens per 1 januari 2024 | Werkelijk | Raming | Raming |
---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | |
Sociaal: | |||
Bijstandsontvangers: | 615 | 605 | 610 |
Leerlingen in het voortgezet onderwijs: | 1.872 | 1.934 | 1.883 |
Inwoners: | |||
Totaal | 39.613 | 39.665 | 39.500 |
< 18 jaar | 6.604 | 6.645 | 6.510 |
> 18 jaar | 33.009 | 33.020 | 32.990 |
Fysiek: | |||
Oppervlaktes(ha): | |||
Oppervlakte | 13.593 | 13.595 | 13.595 |
waarvan - openbaar groen, zonder bermen | 1.388 | 1.388 | 1.388 |
binnenwater | 202 | 200 | 200 |
Aantal m2 gazon: | 811.639 | 811.639 | 811.639 |
Aantal bomen: | 37.234 | 38.250 | 38.500 |
Aantal lichtpunten: | 7.863 | 8.129 | 8.160 |
Wegen, fiets- en voetpaden: | |||
Aantal m2 wegen met een asfaltverharding | 1.478.277 | 1.450.806 | 1.439.800 |
Aantal m2 wegen met een elementverharding | 563.946 | 627.524 | 638.524 |
Aantal m² parkeren met asfaltverharding | 6.742 | 8.088 | 8.088 |
Aantal m² parkeren met elementverharding | 220.452 | 198.107 | 198.107 |
Aantal m² trottoir/voetpad met asfaltverharding | 5.210 | 7.997 | 7.997 |
Aantal m² trottoir/voetpad elementverharding | 433.074 | 405.308 | 405.308 |
Aantal m² fietspad met asfaltverharding | 100.120 | 107.959 | 107.959 |
Aantal m² fietspad met elementverharding | 18.824 | 16.615 | 16.615 |
Aantal m² semi-verharde paden + zandwegen | 118.610 | 193.807 | 193.807 |
Kunstwerken: | |||
Aantal betonnen bruggen | 31 | 31 | 31 |
Aantal houten bruggen | 13 | 13 | 13 |
Aantal stalen bruggen | 3 | 3 | 3 |
Aantal m1 stalen damwand | 900 | 900 | 900 |
Aantal m1 aanlegsteiger | 12 | 12 | 12 |
Fonteinen, waterelementen en vijvers (stuks) | 5 | 5 | 5 |
Aantal m1 duikers | nvt | 8.781 | 8.781 |
Kunst in de openbare ruimte: | |||
Reguliere kunst (stuks) | 35 | 48 | 48 |
Herdenkingsmonumenten (stuks) | 13 | 32 | 32 |
Riolering: | |||
Aantal km riolering -gemengd | 140 | 144 | 142 |
Aantal km riolering -vuilwater | 29 | 106 | 108 |
Aantal km riolering -hemelwater | 40 | 67 | 69 |
Aantal vuilwateroverstorten | 46 | 20 | 20 |
Aantal verbeterd gescheiden overstorten | 13 | 13 | 13 |
Aantal bergbezinkbassins | 19 | 19 | 19 |
Aantal rioolgemalen | 37 | 42 | 42 |
Aantal km persleiding (gemalen) | 21 | 21 | 21 |
Aantal pompunits buitengebied | 987 | 1.010 | 1.010 |
Aantal km persleiding (pompunits) | 177 | 294 | 294 |
Aantal IBA’s | 16 | 16 | 16 |
Aantal straatkolken | 15.000 | 16.800 | 16.800 |
Aantal rioolaansluitingen | 17.500 | 17.880 | 18.000 |
Aantal woonruimten: | 17.651 | 17.592 | 17.640 |
Aantal kernen: | 11 | 11 | 11 |
Waarvan groter dan 500 adressen | 3 | 3 | 3 |
Bijlagen
Bijlage A: Kerngegevens
Bijlage B: Investeringslijst (investeringen 2025-2028)
INVESTERINGEN 2025-2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Investering x1.000 | Toelichting | |||||
Pgr | Investering | |||||
1 | Vervanging voertuigen buitendienst | 295 | 200 | 200 | 295 | Vanuit programmabegroting 2019-2022; wordt periodiek bijgesteld. Taakstellend is voor 2026 en 2027 het krediet bijgesteld naar 200.000 euro doordat er minder vervangingen gepland staan. |
5 | Bouwkundige aanpassingen Gemeentehuis | 25 | 25 | 25 | Vanuit VJN 2023. Interventies om hybride samenwerken beter te faciliteren. | |
1 | Infrastructuur (wegen) en fietspaden | 600 | 600 | 600 | 600 | Wegreconstructies en fietspaden. |
1 | Aanvulling Infrastructuur (wegen) en fietspaden | 900 | 900 | 900 | 900 | Vanuit VJN 2024. Deze aanvullende investering moet het niveau van de wegen en fietspaden naar het gewenste kwaliteitsniveau brengen. |
1 | Openbare verlichting | 339 | 339 | Afkomstig uit het vastgestelde plan openbare verlichting 2022-2026 voor vervanging van masten en armaturen. | ||
1 | Civiele technische kunstwerken (bruggen) | 239 | Vanuit VJN 2024. Uit inspecties is gebleken dat een drietal bruggen waarschijnlijk eerder vervangen moet worden dan in 2027. Het gaat hierbij om de volgende bruggen: Wegabrug in Ulft, Zuiderkruisbrug in Ulft en Vijverpadbrug in Gendringen. | |||
1 | Fietsverbinding Megchelen-Landfort | 600 | Vanuit VJN 2024. De visie LPOIJ is in februari 2022 door de raad vastgesteld. Daarbij zijn afspraken vastgelegd dat uit een woningbouw ontwikkeling een bijdrage wordt geleverd aan de realisatie van het fietspad Gendringen-Megchelen. | |||
1 | Oude IJsselzone | 100 | 100 | 100 | Conform VJN 2022 en Begroting 2021: Taakstellend voor 2025 niets opgenomen. Hier waren nog geen verplichtingen aan gekoppeld. De visie LPOIJ is in februari 2022 door de raad vastgesteld. Voor de uitvoering van onderdelen uit de visie is een meerjarig voorbereidingskrediet noodzakelijk en daarnaast ook budget voor concrete uitvoeringsmaatregelen en -projecten. De omvang hiervan is afhankelijk van de keuzes die worden gemaakt in welke maatregelen en projecten worden opgepakt. | |
1 | Speelruimteplan | 100 | 190 | 90 | 90 | Vanuit VJN 2023. Taakstellend voor 2025 100.000 opgenomen. We zetten hierbij vooral in op de vervanging van speeltoestellen en niet op het toevoegen van extra groen. Onder deze investering ligt het speelruimteplan ‘Samen naar buiten in Oude IJsselstreek’. |
1 | Vervanging ondergrondse containers | 83 | 83 | 89 | 83 | Vanuit VJN 2024. Dit betreft de vervanging van de bestaande 112 ondergrondse containers, gemiddeld zo'n 10 ondergrondse containers per jaar. Glascontainers zijn als eerste gepland, omdat de levensduur van dit type container korter is dan voor de overige typen. Dekking van de kapitaallasten vindt plaats via de afvalstoffenheffing. |
1 | Projecten verkeersveiligheid (SPV subsidie) | 75 | 100 | 81 | Vanuit VJN 2025. We hebben in 2022 een aantal locaties en wegvakken geselecteerd die verkeersonveilig zijn. Voor de aanpak van deze locaties was subsidie beschikbaar vanuit een Rijksprogramma (Strategisch Programma Verkeersveiligheid). De aanvraag is gehonoreerd en de gelden zijn uitgekeerd en beschikbaar tot en met 2027. We kunnen deze projecten uitvoeren door een 50% cofinanciering. De SPV subsidie ter hoogte van 256.000 is al ontvangen moet terug als we niet investeren. | |
1 | Knelpunt N18 | 400 | Taakstellende investering vanuit VJN 2025. Betreft co-financiering voor het realiseren van een VRI op het kruispunt N18-Lichtenvoordseweg. In 2023 is door RWS aangegeven dat er vanuit het coalitieakkoord een budget ter grootte van 1.5 miljoen ter beschikking is gesteld voor het veiliger maken van het kruispunt N18- Lichtenvoordseweg. Voorwaarde is dat de gemeente zelf ca. 400.000 co-financiert en bereid is de uitvoering op zich te nemen. Dit budget mag alleen voor het veiliger maken van het betreffende kruispunt worden gemaakt en moet voor eind 2025 besteed en afgerekend zijn. Concreet betekent dit voorbereidingen treffen in 2024 en uitvoering van de werkzaamheden in 2025. | |||
3 | KP Verduurzaming Isala | 1.000 | Taakstellende investering vanuit VJN 2025. Het gebouw Isala van Almende is bouwfysisch verouderd en voldoet niet meer aan de huidige technische eisen, waardoor sprake is van een ongezonde leeromgeving voor deze leerlingen. Almende is via de SUVIS regeling gestart met de voorbereiding van de aanpassing van de installaties. Om te komen tot een integrale verduurzaming van dit gebouw (en daarom ook levensduurverlengend) is er aanvullend krediet nodig voor de noodzakelijke aanpassingen van het gebouw op dat gebied. Hoewel de planvorming nog niet volledig is afgerond, is de verwachting dat het noodzakelijke budget niet boven de 2 miljoen euro komt. De gemeente zal hiervan de helft financieren. | |||
3 | IKC Silvolde | 3.639 | 6.757 | De totale kosten voor de uitbreiding en aanpassing van het IKC Silvolde bedragen 10.916.000. Er is reeds beschikbaar gesteld in de voorgaande programmabegrotingen 520.000 euro het resterende bedrag van 10.396.000 is opgevoerd voor 2025 en 2026. De opgenomen budgetten zijn gebaseerd op de actuele marktprijzen en betreft de stichtingskosten van het IKC (onderwijs) en gymlokaal inclusief de kosten van sloop en tijdelijke huisvesting. Hierbij worden de investeringskosten van de kinderopvang van 1,6 miljoen euro gedekt door huurinkomsten. Kosten voor de aanpassing van de verkeerssituatie etc. zijn nog niet inzichtelijk en dus nog niet meegenomen. | ||
3 | Stimuleringsfonds toekomstbestendige bedrijventerreinen | 300 | 300 | 300 | Vanuit VJN 2024. I.v.m. de oprichting van een stimuleringsfonds voor ondernemers op bedrijventerrein IJsselweide is een groter investeringsbudget noodzakelijk. Het fonds heeft als doel de ondernemers te stimuleren om investering te doen op private terreinen voor duurzaamheid en beeldkwaliteit. | |
3 | Revitalisering bedrijventerreinen Hofskamp Zuid Varsseveld | 1.200 | 1.200 | Vanuit VJN 2024. Vanaf 2024 starten we met de planvorming en participatie voor Hofskamp Zuid, hetgeen zal leiden tot investeringen in 2026 en 2027. | ||
Totaal investeringen* | 8.595 | 10.794 | 3.585 | 2.068 | ||
Riolering* x1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Toelichting | |
Pgr | Investering | |||||
1 | Aanpassingen aan mechanische riolering | 489 | 489 | 489 | 489 | Conform nieuwe gemeentelijke Water en RioleringsPlan (WRP) 2024-2027 |
1 | Reconstructies wegen nav weginspecties/rioolvervanging | 250 | 250 | 250 | 250 | Conform nieuwe gemeentelijke Water en RioleringsPlan (WRP) 2024-2027 |
1 | Riolering vervanging vrijvervalriolering | 2.004 | 2.004 | 2.004 | 2.004 | Conform nieuwe gemeentelijke Water en RioleringsPlan (WRP) 2024-2027 |
Totaal investeringen* | 2.743 | 2.743 | 2.743 | 2.743 | ||
* De hieruit voortvloeiende kapitaallasten zijn verwerkt in de begroting. | ||||||
* Bovenstaande investeringslijst is exclusief restantkredieten die per 31 december 2024 nog open staan. |
Bijlage C: Reserves en voorzieningen 2025-2028
Bijlage E: Staat van personeelslasten
Staat van personeelslasten (x 1.000) | 2025 fte | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemeenteraad | 484 | 484 | 484 | 484 | ||||
College | 6 | 796 | 796 | 796 | 796 | |||
Griffie | 4 | 350 | 350 | 350 | 350 | |||
Directie | 1 | 159 | 159 | 159 | 159 | |||
11 | 1.789 | 1.789 | 1.789 | 1.789 | ||||
Management | 9 | 878 | 889 | 891 | 891 | |||
Bedrijfsvoering | 78 | 6.939 | 6.725 | 6.725 | 6.725 | |||
BUOR | 82 | 5.656 | 5.657 | 5.657 | 5.657 | |||
Concernstaf | 16 | 1.535 | 1.501 | 1.501 | 1.501 | |||
Fysieke ontwikkeling | 42 | 3.518 | 3.474 | 3.474 | 3.474 | |||
Publiekszaken, economie & maatschappij | 46 | 3.547 | 3.501 | 3.490 | 3.490 | |||
Sociaal Domein | 82 | 6.702 | 6.702 | 6.701 | 6.701 | |||
CAO 2025 | 521 | 695 | 695 | 695 | ||||
355 | 29.296 | 29.144 | 29.134 | 29.134 | ||||
Nieuwe vacatures in programmabegroting | 3 | 195 | 195 | 195 | 195 | |||
358 | 29.491 | 29.339 | 29.329 | 29.329 | ||||
Verv. Personeel bij ziekte | 250 | 250 | 250 | 250 | ||||
Verv. Personeel OR | 30 | 30 | 30 | 30 | ||||
Verkoop / aankoop verlof | 13 | 13 | 13 | 13 | ||||
Opleidingen | 350 | 350 | 350 | 350 | ||||
Flexibele schil | 190 | 190 | 190 | 190 | ||||
Overwerk buitendienst | 30 | 30 | 30 | 30 | ||||
863 | 863 | 863 | 863 | |||||
369 | 32.143 | 31.991 | 31.981 | 31.981 | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||||
Salaris 2025 | 27.600 | 27.274 | 27.264 | 27.264 | ||||
Cao 2024 bijgesteld | 829 | 829 | 829 | 829 | ||||
Cao 2025 | 521 | 695 | 695 | 695 | ||||
Premies | 111 | 111 | 111 | 111 | ||||
Periodieken | 235 | 235 | 235 | 235 | ||||
29.296 | 29.144 | 29.134 | 29.134 | |||||
Vacatures | 195 | 195 | 195 | 195 | ||||
29.491 | 29.339 | 29.329 | 29.329 |
Bijlage F: Indicatoren
Wij nemen conform de richtlijnen uit het BBV een uniforme basisset beleidsindicatoren op in onze begroting en jaarverslag. De set behandelt een breed spectrum van onderwerpen, van misdrijven en afval tot bijstandsuitkeringen en nieuwbouwwoningen.
https://www.waarstaatjegemeente.nl/
Bijlage G: Overzicht geraamde baten en lasten taakvelden
Overzicht baten en lasten per taakveld (x 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | |||
Programma 1 | ||||||||||||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 1.535 | 1.274 | 1.720 | 1.381 | 1.683 | 1.251 | 1.378 | 1.231 | 1.842 | 1.231 | ||
2.1 Verkeer en vervoer | 7.771 | 159 | 8.118 | 159 | 8.746 | 159 | 8.765 | 159 | 8.781 | 159 | ||
2.2 Parkeren | 371 | - | 402 | - | 401 | - | 400 | - | 345 | - | ||
2.5 Openbaar vervoer | 149 | - | 168 | - | 168 | - | 168 | - | 168 | - | ||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 3.872 | 3.897 | 2.646 | 2.638 | 2.668 | 2.660 | 2.668 | 2.660 | 2.668 | 2.660 | ||
5.2 Sportaccommodaties | 3.776 | 1.259 | 3.729 | 1.259 | 3.749 | 1.359 | 3.843 | 1.359 | 3.810 | 1.359 | ||
5.4 Musea | 213 | - | 214 | - | 214 | - | 214 | - | 214 | - | ||
5.5 Cultureel erfgoed | 155 | 11 | 124 | 11 | 110 | 11 | 127 | 11 | 122 | 11 | ||
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | 6.717 | 37 | 6.909 | 37 | 6.868 | 37 | 6.885 | 37 | 6.843 | 37 | ||
7.2 Riolering | 10.016 | 10.491 | 9.924 | 10.399 | 10.496 | 10.971 | 11.019 | 11.494 | 11.467 | 11.942 | ||
7.3 Afval | 4.494 | 5.069 | 4.950 | 5.274 | 4.962 | 5.584 | 4.972 | 5.593 | 4.977 | 5.601 | ||
8.1 Ruimte en leefomgeving | 1.030 | 23 | 1.067 | 27 | 1.062 | 27 | 1.061 | 27 | 1.014 | 27 | ||
8.2 Grondexploitatie(niet-bedrijventerreinen) | 584 | 499 | 533 | 499 | 539 | 460 | 544 | 460 | 549 | 460 | ||
8.3 Wonen en bouwen | 3.512 | 1.414 | 2.802 | 1.135 | 3.058 | 1.135 | 3.075 | 1.135 | 3.086 | 1.135 | ||
Totaal Programma 1 | 44.197 | 24.133 | 43.307 | 22.819 | 44.725 | 23.654 | 45.118 | 24.165 | 45.886 | 24.622 | ||
Programma 2 | ||||||||||||
5.1 Sportbeleid en activering | 920 | 269 | 969 | 269 | 953 | 253 | 700 | - | 700 | - | ||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 2.512 | 358 | 2.498 | 271 | 2.477 | 271 | 2.464 | 271 | 2.452 | 271 | ||
5.6 Media | 1.132 | - | 1.162 | - | 1.162 | - | 1.111 | - | 1.111 | - | ||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 3.735 | 333 | 3.945 | 363 | 3.858 | 276 | 3.696 | 146 | 3.697 | 146 | ||
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 2.202 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | - | - | 94 | - | 94 | - | 94 | - | 94 | - | ||
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | - | - | 2.113 | - | 2.113 | - | 2.113 | - | 2.113 | - | ||
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.3 Inkomensregelingen | 15.153 | 10.316 | 15.474 | 10.953 | 15.474 | 10.953 | 15.474 | 10.953 | 15.474 | 10.953 | ||
6.4 WSW en beschut werk | 5.374 | 60 | 5.751 | 40 | 5.330 | 40 | 5.378 | 40 | 4.969 | 40 | ||
6.5 Arbeidsparticipatie | 1.969 | 85 | 2.222 | - | 2.294 | - | 2.294 | - | 2.294 | - | ||
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 2.188 | 382 | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | - | - | 1.763 | 447 | 1.763 | 447 | 1.763 | 447 | 1.763 | 447 | ||
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) | 6.264 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.71b Begeleiding (WMO) | 2.685 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.71c Dagbesteding (WMO) | 665 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 581 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) | - | - | 5.910 | - | 5.910 | - | 5.910 | - | 5.910 | - | ||
6.712 Begeleiding (WMO) | - | - | 2.785 | - | 2.785 | - | 2.785 | - | 2.785 | - | ||
6.713 Dagbesteding (WMO) | - | - | 802 | - | 802 | - | 802 | - | 802 | - | ||
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) | - | - | 50 | - | 50 | - | 50 | - | 50 | - | ||
6.72a Jeugdhulp begeleiding | 898 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.72b Jeugdhulp behandeling | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.72c Jeugdhulp dagbesteding | 889 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | 4.355 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.73a Pleegzorg | 540 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.73b Gezinsgericht | 1.808 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | 1.553 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 798 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.74c Gesloten plaatsing | 80 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal | - | - | 6.855 | - | 6.855 | - | 6.855 | - | 6.855 | - | ||
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | - | - | 2.675 | - | 2.675 | - | 2.675 | - | 2.675 | - | ||
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal | - | - | 2.679 | - | 2.679 | - | 2.679 | - | 2.679 | - | ||
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.791 PGB WMO | - | - | 577 | - | 577 | - | 577 | - | 577 | - | ||
6.792 PGB Jeugd | - | - | 55 | - | 55 | - | 55 | - | 55 | - | ||
6.81a Beschermd wonen | 464 | 250 | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.811 Beschermd wonen (WMO) | - | - | 523 | 250 | 523 | 250 | 523 | 250 | 523 | 250 | ||
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang | 50 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | - | - | 25 | - | 25 | - | 25 | - | 25 | - | ||
6.82a Jeugdbescherming | 1.595 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.821 Jeugdbescherming | - | - | 1.959 | - | 1.959 | - | 1.959 | - | 1.959 | - | ||
6.82b Jeugdreclassering | 115 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.822 Jeugdreclassering | - | - | 80 | - | 80 | - | 80 | - | 80 | - | ||
6.91 Coördinatie en beleid WMO | - | - | 1.413 | - | 1.413 | - | 1.413 | - | 1.413 | - | ||
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | - | - | 517 | - | 517 | - | 517 | - | 517 | - | ||
7.1 Volksgezondheid | 1.369 | 291 | 1.461 | 291 | 1.391 | 233 | 1.157 | - | 1.157 | - | ||
Totaal Programma 2 | 59.893 | 12.344 | 64.358 | 12.885 | 63.815 | 12.724 | 63.150 | 12.108 | 62.730 | 12.108 | ||
Programma 3 | ||||||||||||
3.1 Economische ontwikkeling | 1.182 | - | 1.292 | - | 1.301 | - | 1.309 | - | 1.316 | - | ||
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 202 | 22 | 219 | 22 | 286 | 22 | 471 | 22 | 576 | 22 | ||
3.4 Economische promotie | 477 | 150 | 501 | 150 | 501 | 150 | 501 | 150 | 501 | 150 | ||
4.1 Openbaar basisonderwijs | 389 | - | 433 | - | 433 | - | 433 | - | 433 | - | ||
4.2 Onderwijshuisvesting | 1.174 | 17 | 1.273 | 74 | 1.534 | 74 | 1.603 | 74 | 1.880 | 74 | ||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 2.819 | 932 | 2.935 | 1.010 | 3.156 | 1.010 | 3.213 | 1.010 | 3.593 | 1.010 | ||
Totaal Programma 3 | 6.243 | 1.121 | 6.654 | 1.256 | 7.211 | 1.256 | 7.530 | 1.256 | 8.299 | 1.256 | ||
Programma 4 | ||||||||||||
0.2 Burgerzaken | 1.707 | 802 | 1.742 | 862 | 1.893 | 1.005 | 1.928 | 1.088 | 1.856 | 945 | ||
0.61 OZB woningen | 355 | 50 | 378 | 50 | 302 | 50 | 302 | 50 | 302 | 50 | ||
0.62 OZB niet-woningen | 161 | 182 | 182 | 182 | 182 | |||||||
0.64 Belastingen overig | - | 8 | - | 8 | - | 8 | - | 8 | - | 8 | ||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 2.683 | 10 | 2.812 | 10 | 2.754 | 10 | 2.900 | 10 | 2.947 | 10 | ||
1.2 Openbare orde en brandweer | 381 | 18 | 408 | 23 | 408 | 23 | 406 | 23 | 408 | 23 | ||
7.4 Milieubeheer | 1.326 | 2 | 1.545 | 102 | 1.478 | 102 | 1.478 | 102 | 1.478 | 102 | ||
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 267 | 126 | 267 | 126 | 267 | 126 | 267 | 126 | 266 | 126 | ||
Totaal Programma 4 | 6.881 | 1.016 | 7.334 | 1.181 | 7.283 | 1.324 | 7.464 | 1.407 | 7.438 | 1.264 | ||
Bedrijfsvoering / Overhead / Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||||||
0.1 Bestuur | 2.685 | - | 2.856 | - | 2.883 | - | 2.858 | - | 2.858 | - | ||
0.4 Overhead | 14.396 | 337 | 14.413 | 280 | 14.818 | 280 | 14.282 | 280 | 14.693 | 280 | ||
0.5 Treasury | 287 | 814 | 80 | 959 | 90 | 953 | 77 | 953 | 76 | 953 | ||
0.61 OZB woningen | 6.441 | 6.784 | 6.784 | 6.784 | 6.784 | |||||||
0.62 OZB niet-woningen | 2.792 | 2.932 | 2.932 | 2.932 | 2.932 | |||||||
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | - | 85.060 | - | 89.509 | - | 84.127 | - | 84.593 | - | 84.684 | ||
0.8 Overige baten en lasten | (102) | 287 | 207 | 345 | 207 | 345 | 207 | 345 | 207 | 345 | ||
0.9 Vennootschapsbelasting(VpB) | 3 | - | 3 | - | 3 | - | 3 | - | 3 | - | ||
0.10 Mutaties reserves | 845 | 735 | 1.161 | 1.130 | 604 | 6.969 | 604 | 6.179 | 604 | 7.273 | ||
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | |||||||
3.4 Economische promotie | 165 | 210 | 210 | 210 | 210 | |||||||
Totaal Bedrijfsvoering / Overhead / Algemene dekkingsmiddelen | 18.115 | 96.715 | 18.721 | 102.232 | 18.606 | 102.683 | 18.032 | 102.359 | 18.442 | 103.545 | ||
Saldo van baten en lasten | 135.329 | 135.329 | 140.373 | 140.373 | 141.641 | 141.641 | 141.295 | 141.295 | 142.795 | 142.795 | ||
Bijlage H: Verdeling taakvelden over de programma’s
SDG's
De SDG’s in de begroting
In de begroting benoemen we onze bestuurlijke doelen voor 2025 en de kosten die daarbij horen. We maken een afweging over welke acties we uitvoeren gebaseerd op effectiviteit en efficiëntie. Daarbij vragen we ons telkens af of de acties die we doen bijdragen aan het maatschappelijke effect dat we willen bereiken.
We maken onze bestuurlijke speerpunten concreet door deze te verwoorden in een duidelijk doel. We richten ons hierbij op de vraag: waarom doen we de dingen die we doen? Daarnaast kijken we naar de acties die we uitvoeren om dit doel te behalen en binnen welke termijn we dit doel willen behalen. Tot slot besteden we aandacht aan de monitoring van onze doelen. Centraal hierbij staat de vraag: hoe weten (en meten) we of we ons doel bereiken?
Via de SDG’s krijgen we inzichtelijk waar het zwaartepunt van onze inzet ligt en kunnen we hierop sturen. We kijken daarbij niet alleen naar de primaire SDG waar een doel op bijdraagt. We kijken ook naar secundaire SDG’s waar het doel effect op heeft. Dit kan positief zijn, maar ook negatief. Kunnen we bijvoorbeeld bij de bouw van een woonwijk bijdragen aan gezondheid door voldoende groen, of aan duurzame energie door zonnepanelen te stimuleren? Aan de andere kant houdt het ons scherp op potentiële negatieve effecten van het beleid. Wat doet de bouw van een woonwijk bijvoorbeeld met de biodiversiteit?
In de tabel hieronder vindt u de doelen terug waar u later in de begroting meer over zult lezen, onderverdeeld naar type SDG. Elk van deze doelen draagt primair bij aan één van de SDG’s, maar heeft ook effect op de andere SDG’s. De nummers corresponderen met de nummering van de doelen in de verschillende programma's.
Type SDG |
Biosfeer | |
Naam SDG |
Primair doel |
Secundair doel |
1.4 Een vitaal buitengebied |
||
1.5 Klimaatadaptieve groene kernen |
||
1.5 Klimaatadaptieve groene kernen |
||
1.4 Een vitaal buitengebied |
1.5 Klimaatadaptieve groene kernen |
Type SDG's | Maatschappij | |
Naam SDG | Primair doel | Secundair doel |
2.4 Groter bereik minimabeleid | 1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 2.3 Wonen doe je thuis 2.5 Participeren voor iedereen 3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen |
|
3.2 Ondersteunen van de agrarische sector | 1.4 Een vitaal buitengebied 2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 2.4 Groter bereik minimabeleid 3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod |
|
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 2.3 Wonen doe je thuis 3.5 Versterken van kunst en cultuur in de samenleving 3.6 Faciliteren van sport en sportaccommodaties |
1.3 Een thuis voor iedereen |
|
3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen |
2.4 Groter bereik minimabeleid 2.5 Participeren voor iedereen 3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen |
|
2.5 Participeren voor iedereen 3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen 3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting |
||
1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken | ||
1.3 Een thuis voor iedereen 1.5 Klimaatadaptieve groene kernen 3.9 Versterken van het DRU IndustriePark 5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis |
1.1 Duurzame mobiliteit en bereikbaarheid 1.2 Een afvalvrije gemeente 1.4 Een vitaal buitengebied 1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod 3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting |
|
2.2 Integrale aanpak Zorg en Veiligheid 4.1 Versterken van bereikbaarheid en persoonlijke dienstverlening 4.2 Aanpak ondermijning 5.2. Vergroten (cyber-)bewustzijn en weerbaarheid van inwoners, organisatie en de gemeente 5.3. Een betrouwbare gemeente 5.4. Versterken interne beheersing 5.5. Datagedreven werken om beter onderbouwd keuzes te maken 5.6. Publiceren Woo informatie |
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 2.3 Wonen doe je thuis 3.10 Samenwerken met Duitsland |
Type SDG's | Economie | |
Naam SDG | Primair doel | Secundair doel |
3.1 Faciliteren van duurzame economische ontwikkeling |
1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 2.5 Participeren voor iedereen 3.2 Ondersteunen van de agrarische sector 3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen 3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting 3.9 Versterken van het DRU IndustriePark |
|
1.1 Duurzame mobiliteit en bereikbaarheid |
3.1 Faciliteren van duurzame economische ontwikkeling |
|
2.5 Participeren voor iedereen 3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen 5.1. Wij zijn een inclusieve werkgever |
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 2.3 Wonen doe je thuis 2.4 Groter bereik minimabeleid 3.5 Versterken van kunst en cultuur in de samenleving 3.6 Faciliteren van sport en sportaccommodaties 3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen 5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis |
|
1.2 Een afvalvrije gemeente |
1.4 Een vitaal buitengebied |
Type SDG | alles overstijgend | |
SDG doel | Primair doel | Secundair doel |
3.11 Regionale samenwerking |
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid |