Bijlagen

Bijlage A: Kerngegevens

Terug naar navigatie - Bijlage A: Kerngegevens
Kerngegevens per 1 januari 2024 Werkelijk Raming Raming
2023 2024 2025
Sociaal:
Bijstandsontvangers: 615 605 610
Leerlingen in het voortgezet onderwijs: 1.872 1.934 1.883
Inwoners:
Totaal 39.613 39.665 39.500
< 18 jaar 6.604 6.645 6.510
> 18 jaar 33.009 33.020 32.990
Fysiek:
Oppervlaktes(ha):
Oppervlakte 13.593 13.595 13.595
waarvan - openbaar groen, zonder bermen 1.388 1.388 1.388
binnenwater 202 200 200
Aantal m2 gazon: 811.639 811.639 811.639
Aantal bomen: 37.234 38.250 38.500
Aantal lichtpunten: 7.863 8.129 8.160
Wegen, fiets- en voetpaden:
Aantal m2 wegen met een asfaltverharding 1.478.277 1.450.806 1.439.800
Aantal m2 wegen met een elementverharding 563.946 627.524 638.524
Aantal m² parkeren met asfaltverharding 6.742 8.088 8.088
Aantal m² parkeren met elementverharding 220.452 198.107 198.107
Aantal m² trottoir/voetpad met asfaltverharding 5.210 7.997 7.997
Aantal m² trottoir/voetpad elementverharding 433.074 405.308 405.308
Aantal m² fietspad met asfaltverharding 100.120 107.959 107.959
Aantal m² fietspad met elementverharding 18.824 16.615 16.615
Aantal m² semi-verharde paden + zandwegen 118.610 193.807 193.807
Kunstwerken:
Aantal betonnen bruggen 31 31 31
Aantal houten bruggen 13 13 13
Aantal stalen bruggen 3 3 3
Aantal m1 stalen damwand 900 900 900
Aantal m1 aanlegsteiger 12 12 12
Fonteinen, waterelementen en vijvers (stuks) 5 5 5
Aantal m1 duikers nvt 8.781 8.781
Kunst in de openbare ruimte:
Reguliere kunst (stuks) 35 48 48
Herdenkingsmonumenten (stuks) 13 32 32
Riolering:
Aantal km riolering -gemengd 140 144 142
Aantal km riolering -vuilwater 29 106 108
Aantal km riolering -hemelwater 40 67 69
Aantal vuilwateroverstorten 46 20 20
Aantal verbeterd gescheiden overstorten 13 13 13
Aantal bergbezinkbassins 19 19 19
Aantal rioolgemalen 37 42 42
Aantal km persleiding (gemalen) 21 21 21
Aantal pompunits buitengebied 987 1.010 1.010
Aantal km persleiding (pompunits) 177 294 294
Aantal IBA’s 16 16 16
Aantal straatkolken 15.000 16.800 16.800
Aantal rioolaansluitingen 17.500 17.880 18.000
Aantal woonruimten: 17.651 17.592 17.640
Aantal kernen: 11 11 11
Waarvan groter dan 500 adressen 3 3 3

Bijlage B: Investeringslijst (investeringen 2025-2028)

Terug naar navigatie - Bijlage B: Investeringslijst
INVESTERINGEN 2025-2028 2025 2026 2027 2028
Investering x1.000 Toelichting
Pgr Investering
1 Vervanging voertuigen buitendienst 295 200 200 295 Vanuit programmabegroting 2019-2022; wordt periodiek bijgesteld. Taakstellend is voor 2026 en 2027 het krediet bijgesteld naar 200.000 euro doordat er minder vervangingen gepland staan.
5 Bouwkundige aanpassingen Gemeentehuis 25 25 25 Vanuit VJN 2023. Interventies om hybride samenwerken beter te faciliteren.
1 Infrastructuur (wegen) en fietspaden 600 600 600 600 Wegreconstructies en fietspaden.
1 Aanvulling Infrastructuur (wegen) en fietspaden 900 900 900 900 Vanuit VJN 2024. Deze aanvullende investering moet het niveau van de wegen en fietspaden naar het gewenste kwaliteitsniveau brengen.
1 Openbare verlichting 339 339 Afkomstig uit het vastgestelde plan openbare verlichting 2022-2026 voor vervanging van masten en armaturen.
1 Civiele technische kunstwerken (bruggen) 239 Vanuit VJN 2024. Uit inspecties is gebleken dat een drietal bruggen waarschijnlijk eerder vervangen moet worden dan in 2027. Het gaat hierbij om de volgende bruggen: Wegabrug in Ulft, Zuiderkruisbrug in Ulft en Vijverpadbrug in Gendringen.
1 Fietsverbinding Megchelen-Landfort 600 Vanuit VJN 2024. De visie LPOIJ is in februari 2022 door de raad vastgesteld. Daarbij zijn afspraken vastgelegd dat uit een woningbouw ontwikkeling een bijdrage wordt geleverd aan de realisatie van het fietspad Gendringen-Megchelen.
1 Oude IJsselzone 100 100 100 Conform VJN 2022 en Begroting 2021: Taakstellend voor 2025 niets opgenomen. Hier waren nog geen verplichtingen aan gekoppeld. De visie LPOIJ is in februari 2022 door de raad vastgesteld. Voor de uitvoering van onderdelen uit de visie is een meerjarig voorbereidingskrediet noodzakelijk en daarnaast ook budget voor concrete uitvoeringsmaatregelen en -projecten. De omvang hiervan is afhankelijk van de keuzes die worden gemaakt in welke maatregelen en projecten worden opgepakt.
1 Speelruimteplan 100 190 90 90 Vanuit VJN 2023. Taakstellend voor 2025 100.000 opgenomen. We zetten hierbij vooral in op de vervanging van speeltoestellen en niet op het toevoegen van extra groen. Onder deze investering ligt het speelruimteplan ‘Samen naar buiten in Oude IJsselstreek’.
1 Vervanging ondergrondse containers 83 83 89 83 Vanuit VJN 2024. Dit betreft de vervanging van de bestaande 112 ondergrondse containers, gemiddeld zo'n 10 ondergrondse containers per jaar. Glascontainers zijn als eerste gepland, omdat de levensduur van dit type container korter is dan voor de overige typen. Dekking van de kapitaallasten vindt plaats via de afvalstoffenheffing.
1 Projecten verkeersveiligheid (SPV subsidie) 75 100 81 Vanuit VJN 2025. We hebben in 2022 een aantal locaties en wegvakken geselecteerd die verkeersonveilig zijn. Voor de aanpak van deze locaties was subsidie beschikbaar vanuit een Rijksprogramma (Strategisch Programma Verkeersveiligheid). De aanvraag is gehonoreerd en de gelden zijn uitgekeerd en beschikbaar tot en met 2027. We kunnen deze projecten uitvoeren door een 50% cofinanciering. De SPV subsidie ter hoogte van 256.000 is al ontvangen moet terug als we niet investeren.
1 Knelpunt N18 400 Taakstellende investering vanuit VJN 2025. Betreft co-financiering voor het realiseren van een VRI op het kruispunt N18-Lichtenvoordseweg. In 2023 is door RWS aangegeven dat er vanuit het coalitieakkoord een budget ter grootte van 1.5 miljoen ter beschikking is gesteld voor het veiliger maken van het kruispunt N18- Lichtenvoordseweg. Voorwaarde is dat de gemeente zelf ca. 400.000 co-financiert en bereid is de uitvoering op zich te nemen. Dit budget mag alleen voor het veiliger maken van het betreffende kruispunt worden gemaakt en moet voor eind 2025 besteed en afgerekend zijn. Concreet betekent dit voorbereidingen treffen in 2024 en uitvoering van de werkzaamheden in 2025.
3 KP Verduurzaming Isala 1.000 Taakstellende investering vanuit VJN 2025. Het gebouw Isala van Almende is bouwfysisch verouderd en voldoet niet meer aan de huidige technische eisen, waardoor sprake is van een ongezonde leeromgeving voor deze leerlingen. Almende is via de SUVIS regeling gestart met de voorbereiding van de aanpassing van de installaties. Om te komen tot een integrale verduurzaming van dit gebouw (en daarom ook levensduurverlengend) is er aanvullend krediet nodig voor de noodzakelijke aanpassingen van het gebouw op dat gebied. Hoewel de planvorming nog niet volledig is afgerond, is de verwachting dat het noodzakelijke budget niet boven de 2 miljoen euro komt. De gemeente zal hiervan de helft financieren.
3 IKC Silvolde 3.639 6.757 De totale kosten voor de uitbreiding en aanpassing van het IKC Silvolde bedragen 10.916.000. Er is reeds beschikbaar gesteld in de voorgaande programmabegrotingen 520.000 euro het resterende bedrag van 10.396.000 is opgevoerd voor 2025 en 2026. De opgenomen budgetten zijn gebaseerd op de actuele marktprijzen en betreft de stichtingskosten van het IKC (onderwijs) en gymlokaal inclusief de kosten van sloop en tijdelijke huisvesting. Hierbij worden de investeringskosten van de kinderopvang van 1,6 miljoen euro gedekt door huurinkomsten. Kosten voor de aanpassing van de verkeerssituatie etc. zijn nog niet inzichtelijk en dus nog niet meegenomen.
3 Stimuleringsfonds toekomstbestendige bedrijventerreinen 300 300 300 Vanuit VJN 2024. I.v.m. de oprichting van een stimuleringsfonds voor ondernemers op bedrijventerrein IJsselweide is een groter investeringsbudget noodzakelijk. Het fonds heeft als doel de ondernemers te stimuleren om investering te doen op private terreinen voor duurzaamheid en beeldkwaliteit.
3 Revitalisering bedrijventerreinen Hofskamp Zuid Varsseveld 1.200 1.200 Vanuit VJN 2024. Vanaf 2024 starten we met de planvorming en participatie voor Hofskamp Zuid, hetgeen zal leiden tot investeringen in 2026 en 2027.
Totaal investeringen* 8.595 10.794 3.585 2.068
Riolering* x1.000 2025 2026 2027 2028 Toelichting
Pgr Investering
1 Aanpassingen aan mechanische riolering 489 489 489 489 Conform nieuwe gemeentelijke Water en RioleringsPlan (WRP) 2024-2027
1 Reconstructies wegen nav weginspecties/rioolvervanging 250 250 250 250 Conform nieuwe gemeentelijke Water en RioleringsPlan (WRP) 2024-2027
1 Riolering vervanging vrijvervalriolering 2.004 2.004 2.004 2.004 Conform nieuwe gemeentelijke Water en RioleringsPlan (WRP) 2024-2027
Totaal investeringen* 2.743 2.743 2.743 2.743
* De hieruit voortvloeiende kapitaallasten zijn verwerkt in de begroting.
* Bovenstaande investeringslijst is exclusief restantkredieten die per 31 december 2024 nog open staan.

Bijlage C: Reserves en voorzieningen 2025-2028

Bijlage D: Overzicht in beeld

Bijlage E: Staat van personeelslasten

Terug naar navigatie - Bijlage E: Staat van personeelslasten
Staat van personeelslasten (x 1.000) 2025 fte 2025 2026 2027 2028
Gemeenteraad 484 484 484 484
College 6 796 796 796 796
Griffie 4 350 350 350 350
Directie 1 159 159 159 159
11 1.789 1.789 1.789 1.789
Management 9 878 889 891 891
Bedrijfsvoering 78 6.939 6.725 6.725 6.725
BUOR 82 5.656 5.657 5.657 5.657
Concernstaf 16 1.535 1.501 1.501 1.501
Fysieke ontwikkeling 42 3.518 3.474 3.474 3.474
Publiekszaken, economie & maatschappij 46 3.547 3.501 3.490 3.490
Sociaal Domein 82 6.702 6.702 6.701 6.701
CAO 2025 521 695 695 695
355 29.296 29.144 29.134 29.134
Nieuwe vacatures in programmabegroting 3 195 195 195 195
358 29.491 29.339 29.329 29.329
Verv. Personeel bij ziekte 250 250 250 250
Verv. Personeel OR 30 30 30 30
Verkoop / aankoop verlof 13 13 13 13
Opleidingen 350 350 350 350
Flexibele schil 190 190 190 190
Overwerk buitendienst 30 30 30 30
863 863 863 863
369 32.143 31.991 31.981 31.981
2025 2026 2027 2028
Salaris 2025 27.600 27.274 27.264 27.264
Cao 2024 bijgesteld 829 829 829 829
Cao 2025 521 695 695 695
Premies 111 111 111 111
Periodieken 235 235 235 235
29.296 29.144 29.134 29.134
Vacatures 195 195 195 195
29.491 29.339 29.329 29.329

Bijlage F: Indicatoren

Bijlage G: Overzicht geraamde baten en lasten taakvelden

Terug naar navigatie - Bijlage G: Overzicht geraamde baten en lasten taakvelden
Overzicht baten en lasten per taakveld (x 1.000) 2024 2025 2026 2027 2028
lasten baten lasten baten lasten baten lasten baten lasten baten
Programma 1
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 1.535 1.274 1.720 1.381 1.683 1.251 1.378 1.231 1.842 1.231
2.1 Verkeer en vervoer 7.771 159 8.118 159 8.746 159 8.765 159 8.781 159
2.2 Parkeren 371 - 402 - 401 - 400 - 345 -
2.5 Openbaar vervoer 149 - 168 - 168 - 168 - 168 -
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 3.872 3.897 2.646 2.638 2.668 2.660 2.668 2.660 2.668 2.660
5.2 Sportaccommodaties 3.776 1.259 3.729 1.259 3.749 1.359 3.843 1.359 3.810 1.359
5.4 Musea 213 - 214 - 214 - 214 - 214 -
5.5 Cultureel erfgoed 155 11 124 11 110 11 127 11 122 11
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie 6.717 37 6.909 37 6.868 37 6.885 37 6.843 37
7.2 Riolering 10.016 10.491 9.924 10.399 10.496 10.971 11.019 11.494 11.467 11.942
7.3 Afval 4.494 5.069 4.950 5.274 4.962 5.584 4.972 5.593 4.977 5.601
8.1 Ruimte en leefomgeving 1.030 23 1.067 27 1.062 27 1.061 27 1.014 27
8.2 Grondexploitatie(niet-bedrijventerreinen) 584 499 533 499 539 460 544 460 549 460
8.3 Wonen en bouwen 3.512 1.414 2.802 1.135 3.058 1.135 3.075 1.135 3.086 1.135
Totaal Programma 1 44.197 24.133 43.307 22.819 44.725 23.654 45.118 24.165 45.886 24.622
Programma 2
5.1 Sportbeleid en activering 920 269 969 269 953 253 700 - 700 -
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 2.512 358 2.498 271 2.477 271 2.464 271 2.452 271
5.6 Media 1.132 - 1.162 - 1.162 - 1.111 - 1.111 -
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.735 333 3.945 363 3.858 276 3.696 146 3.697 146
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 2.202 - - - - - - - - -
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO - - 94 - 94 - 94 - 94 -
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd - - 2.113 - 2.113 - 2.113 - 2.113 -
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal - - - - - - - - - -
6.3 Inkomensregelingen 15.153 10.316 15.474 10.953 15.474 10.953 15.474 10.953 15.474 10.953
6.4 WSW en beschut werk 5.374 60 5.751 40 5.330 40 5.378 40 4.969 40
6.5 Arbeidsparticipatie 1.969 85 2.222 - 2.294 - 2.294 - 2.294 -
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 2.188 382 - - - - - - - -
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) - - 1.763 447 1.763 447 1.763 447 1.763 447
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 6.264 - - - - - - - - -
6.71b Begeleiding (WMO) 2.685 - - - - - - - - -
6.71c Dagbesteding (WMO) 665 - - - - - - - - -
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) 581 - - - - - - - - -
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) - - 5.910 - 5.910 - 5.910 - 5.910 -
6.712 Begeleiding (WMO) - - 2.785 - 2.785 - 2.785 - 2.785 -
6.713 Dagbesteding (WMO) - - 802 - 802 - 802 - 802 -
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) - - 50 - 50 - 50 - 50 -
6.72a Jeugdhulp begeleiding 898 - - - - - - - - -
6.72b Jeugdhulp behandeling - - - - - - - - - -
6.72c Jeugdhulp dagbesteding 889 - - - - - - - - -
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig 4.355 - - - - - - - - -
6.73a Pleegzorg 540 - - - - - - - - -
6.73b Gezinsgericht 1.808 - - - - - - - - -
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig 1.553 - - - - - - - - -
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf - - - - - - - - - -
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 798 - - - - - - - - -
6.74c Gesloten plaatsing 80 - - - - - - - - -
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal - - 6.855 - 6.855 - 6.855 - 6.855 -
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal - - 2.675 - 2.675 - 2.675 - 2.675 -
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk - - - - - - - - - -
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal - - 2.679 - 2.679 - 2.679 - 2.679 -
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal - - - - - - - - - -
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk - - - - - - - - - -
6.791 PGB WMO - - 577 - 577 - 577 - 577 -
6.792 PGB Jeugd - - 55 - 55 - 55 - 55 -
6.81a Beschermd wonen 464 250 - - - - - - - -
6.811 Beschermd wonen (WMO) - - 523 250 523 250 523 250 523 250
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang 50 - - - - - - - - -
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) - - 25 - 25 - 25 - 25 -
6.82a Jeugdbescherming 1.595 - - - - - - - - -
6.821 Jeugdbescherming - - 1.959 - 1.959 - 1.959 - 1.959 -
6.82b Jeugdreclassering 115 - - - - - - - - -
6.822 Jeugdreclassering - - 80 - 80 - 80 - 80 -
6.91 Coördinatie en beleid WMO - - 1.413 - 1.413 - 1.413 - 1.413 -
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd - - 517 - 517 - 517 - 517 -
7.1 Volksgezondheid 1.369 291 1.461 291 1.391 233 1.157 - 1.157 -
Totaal Programma 2 59.893 12.344 64.358 12.885 63.815 12.724 63.150 12.108 62.730 12.108
Programma 3
3.1 Economische ontwikkeling 1.182 - 1.292 - 1.301 - 1.309 - 1.316 -
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 202 22 219 22 286 22 471 22 576 22
3.4 Economische promotie 477 150 501 150 501 150 501 150 501 150
4.1 Openbaar basisonderwijs 389 - 433 - 433 - 433 - 433 -
4.2 Onderwijshuisvesting 1.174 17 1.273 74 1.534 74 1.603 74 1.880 74
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 2.819 932 2.935 1.010 3.156 1.010 3.213 1.010 3.593 1.010
Totaal Programma 3 6.243 1.121 6.654 1.256 7.211 1.256 7.530 1.256 8.299 1.256
Programma 4
0.2 Burgerzaken 1.707 802 1.742 862 1.893 1.005 1.928 1.088 1.856 945
0.61 OZB woningen 355 50 378 50 302 50 302 50 302 50
0.62 OZB niet-woningen 161 182 182 182 182
0.64 Belastingen overig - 8 - 8 - 8 - 8 - 8
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.683 10 2.812 10 2.754 10 2.900 10 2.947 10
1.2 Openbare orde en brandweer 381 18 408 23 408 23 406 23 408 23
7.4 Milieubeheer 1.326 2 1.545 102 1.478 102 1.478 102 1.478 102
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 267 126 267 126 267 126 267 126 266 126
Totaal Programma 4 6.881 1.016 7.334 1.181 7.283 1.324 7.464 1.407 7.438 1.264
Bedrijfsvoering / Overhead / Algemene dekkingsmiddelen
0.1 Bestuur 2.685 - 2.856 - 2.883 - 2.858 - 2.858 -
0.4 Overhead 14.396 337 14.413 280 14.818 280 14.282 280 14.693 280
0.5 Treasury 287 814 80 959 90 953 77 953 76 953
0.61 OZB woningen 6.441 6.784 6.784 6.784 6.784
0.62 OZB niet-woningen 2.792 2.932 2.932 2.932 2.932
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds - 85.060 - 89.509 - 84.127 - 84.593 - 84.684
0.8 Overige baten en lasten (102) 287 207 345 207 345 207 345 207 345
0.9 Vennootschapsbelasting(VpB) 3 - 3 - 3 - 3 - 3 -
0.10 Mutaties reserves 845 735 1.161 1.130 604 6.969 604 6.179 604 7.273
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten - - - - - - - - - -
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 84 84 84 84 84
3.4 Economische promotie 165 210 210 210 210
Totaal Bedrijfsvoering / Overhead / Algemene dekkingsmiddelen 18.115 96.715 18.721 102.232 18.606 102.683 18.032 102.359 18.442 103.545
Saldo van baten en lasten 135.329 135.329 140.373 140.373 141.641 141.641 141.295 141.295 142.795 142.795

Bijlage H: Verdeling taakvelden over de programma’s

SDG's

Terug naar navigatie - SDG's

De SDG’s in de begroting
In de begroting benoemen we onze bestuurlijke doelen voor 2025 en de kosten die daarbij horen. We maken een afweging over welke acties we uitvoeren gebaseerd op effectiviteit en efficiëntie. Daarbij vragen we ons telkens af of de acties die we doen bijdragen aan het maatschappelijke effect dat we willen bereiken.

We maken onze bestuurlijke speerpunten concreet door deze te verwoorden in een duidelijk doel. We richten ons hierbij op de vraag: waarom doen we de dingen die we doen? Daarnaast kijken we naar de acties die we uitvoeren om dit doel te behalen en binnen welke termijn we dit doel willen behalen. Tot slot besteden we aandacht aan de monitoring van onze doelen. Centraal hierbij staat de vraag: hoe weten (en meten) we of we ons doel bereiken?

Via de SDG’s krijgen we inzichtelijk waar het zwaartepunt van onze inzet ligt en kunnen we hierop sturen. We kijken daarbij niet alleen naar de primaire SDG waar een doel op bijdraagt. We kijken ook naar secundaire SDG’s waar het doel effect op heeft. Dit kan positief zijn, maar ook negatief. Kunnen we bijvoorbeeld bij de bouw van een woonwijk bijdragen aan gezondheid door voldoende groen, of aan duurzame energie door zonnepanelen te stimuleren? Aan de andere kant houdt het ons scherp op potentiële negatieve effecten van het beleid. Wat doet de bouw van een woonwijk bijvoorbeeld met de biodiversiteit? 

In de tabel hieronder vindt u de doelen terug waar u later in de begroting meer over zult lezen, onderverdeeld naar type SDG. Elk van deze doelen draagt primair bij aan één van de SDG’s, maar heeft ook effect op de andere SDG’s. De nummers corresponderen met de nummering van de doelen in de verschillende programma's.

Type SDG                   

Biosfeer
Naam SDG                 
Primair doel

Secundair doel

 

1.4 Een vitaal buitengebied
1.5 Klimaatadaptieve groene kernen
3.2 Ondersteunen van de agrarische sector
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen

 

1.5 Klimaatadaptieve groene kernen  
1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken

 

 1.5 Klimaatadaptieve groene kernen

              1.4 Een vitaal buitengebied

1.5 Klimaatadaptieve groene kernen
3.2 Ondersteunen van de agrarische sector
3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod

Type SDG's Maatschappij
Naam SDG Primair doel Secundair doel
2.4 Groter bereik minimabeleid  1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 
2.3 Wonen doe je thuis 
2.5 Participeren voor iedereen 
3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen 
3.2 Ondersteunen van de agrarische sector 1.4 Een vitaal buitengebied 
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid
2.4 Groter bereik minimabeleid 
3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod 
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid
2.3 Wonen doe je thuis
3.5 Versterken van kunst en cultuur in de samenleving
3.6 Faciliteren van sport en sportaccommodaties

1.3 Een thuis voor iedereen 
1.5 Klimaatadaptieve groene kernen 
2.2 Integrale aanpak Zorg en Veiligheid 
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen
3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod
3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen 
3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting
5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis

3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen 
3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting

2.4 Groter bereik minimabeleid 
2.5 Participeren voor iedereen
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen
  2.5 Participeren voor iedereen 
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen 
3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting
1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken   
1.3 Een thuis voor iedereen 
1.5 Klimaatadaptieve groene kernen 
3.9 Versterken van het DRU IndustriePark
5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis 
1.1 Duurzame mobiliteit en bereikbaarheid 
1.2 Een afvalvrije gemeente 
1.4 Een vitaal buitengebied
1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 
3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod 
3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting
2.2 Integrale aanpak Zorg en Veiligheid 
4.1 Versterken van bereikbaarheid en persoonlijke dienstverlening 
4.2 Aanpak ondermijning 
5.2. Vergroten (cyber-)bewustzijn en weerbaarheid van inwoners, organisatie en de gemeente 
5.3. Een betrouwbare gemeente 
5.4. Versterken interne beheersing 
5.5. Datagedreven werken om beter onderbouwd keuzes te maken 
5.6. Publiceren Woo informatie
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid
2.3 Wonen doe je thuis 
3.10 Samenwerken met Duitsland  

 

Type SDG's Economie
Naam SDG Primair doel Secundair doel

3.1 Faciliteren van duurzame economische ontwikkeling
3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod
3.10 Samenwerken met Duitsland  

1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 
2.5 Participeren voor iedereen 
3.2 Ondersteunen van de agrarische sector
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen
3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting
3.9 Versterken van het DRU IndustriePark
1.1 Duurzame mobiliteit en bereikbaarheid 

3.1 Faciliteren van duurzame economische ontwikkeling 
3.5 Versterken van kunst en cultuur in de samenleving
5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis 

2.5 Participeren voor iedereen 
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen
5.1. Wij zijn een inclusieve werkgever  
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 
2.3 Wonen doe je thuis 
2.4 Groter bereik minimabeleid
3.5 Versterken van kunst en cultuur in de samenleving
3.6 Faciliteren van sport en sportaccommodaties 
3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen 
5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis 
1.2 Een afvalvrije gemeente 

1.4 Een vitaal buitengebied 
1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 
3.2 Ondersteunen van de agrarische sector
3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod
5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis 

 

Type SDG   alles overstijgend
SDG doel Primair doel Secundair doel
3.11 Regionale samenwerking 

2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 
2.2 Integrale aanpak Zorg en Veiligheid 
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen 
3.6 Faciliteren van sport en sportaccommodaties
3.10 Samenwerken met Duitsland
5.2. Vergroten (cyber-)bewustzijn en weerbaarheid van inwoners, organisatie en de gemeente