Programma 4: De dienstverlenende gemeente

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Bij de dienstverlening staat centraal: het verstrekken van diensten en producten en de contacten van de inwoners en bedrijven met de gemeente. Denk daarbij aan vragen, verzoeken, aanvragen of klachten. De gemeente levert passend, eigentijds en betrouwbare dienstverlening.

Naast de gemeente zelf, verlenen ook andere samenwerkingspartners diensten namens ons. Wij verwachten van hen dat zij zich committeren aan onze kwaliteit en manier van dienstverlening.

De kwaliteit van de dienstverlening heeft verschillende aspecten. In de eerste plaats de relatie tot de inwoner die een dienst nodig heeft zoals bejegening, klantgerichtheid en aansluiten op de behoefte. Ten tweede zijn snelheid, juiste informatie, integraliteit en deskundigheid belangrijk voor de kwaliteit van de dienstverlening. Verder moet het kanaal dat de inwoner kan gebruiken zoals de website, balie, telefoon of webportal goed geregeld en toegankelijk zijn. En tot slot is de werkwijze binnen de organisatie van belang: eenduidigheid, zorgvuldigheid, integraliteit en communicatie. 

Omdat de dienstverlening vanuit de verschillende eenheden plaatsvindt is een goede verbinding nodig binnen en ook tussen de eenheden. Dit kan nog verder worden versterkt met als hoofddoel: uniformiteit en herkenbaarheid naar buiten toe.  

 

 

Wat geven we eraan uit?
In totaal geven we binnen programma 4 ruim € 7 miljoen uit. In onderstaand overzicht is te zien waar het geld naar toe gaat.


Terug naar navigatie - Doelen en acties

-4.1 Versterken van bereikbaarheid en persoonlijke dienstverlening

Terug naar navigatie - -4.1 Versterken van bereikbaarheid en persoonlijke dienstverlening

Doelomschrijving
We willen een sterke publieke dienst zijn, die toegankelijk is voor iedereen, waarbij vertrouwen in de gemeente essentieel is. Het optimaliseren (doorontwikkelen) van onze dienstverlening bij Publiekszaken draagt bij aan het toegankelijk maken en het opbouwen van vertrouwen in onze gemeente als overheidsorgaan. Wanneer onze dienstverlening optimaal is ingericht sluiten we aan bij de behoefte van de samenleving als het gaat om de toegang tot de gemeente die eerlijk, begripvol en simpel is.  

Termijn Middellang
Primair SDG doel
Secundaire SDG doelen -
Portefeuillehouder(s) Mirjam Maasdam
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten

Context
De samenleving verwacht een toegankelijke, eenvoudige en misschien wel simpele overheid. Mensen hebben enerzijds behoefte aan fysiek contact maar een steeds groter wordende groep wil ook graag via de digitale weg contact hebben met de gemeente op een door hen gekozen tijdstip. We willen aansluiten op deze behoefte en zetten daarom in op het door ontwikkelen van onze dienstverlening zowel op digitaal vlak als analoog. We willen daarmee onze bereikbaarheid vergroten.

Continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening is daarbij een belangrijk aandachtspunt. Tegelijkertijd komt er steeds meer wetgeving die van invloed is op onze dienstverlening. Ook de vragen die onze inwoner heeft worden complexer. Dat betekent dat onze persoonlijke dienstverlening de komende jaren aan veranderingen onderhevig is. We willen daar zorgvuldig uitvoering aan geven zodat de inwoners blijvend kunnen rekenen op de continuïteit en kwaliteit van onze diensteverlening.

Uitvoering 2025

  • Bereikbaarheid
    We hebben onze bereikbaarheid op het gebied van telefonie, mail en social media onderzocht. 
    De uitkomsten waren over het algemeen voldoende, maar hebben ook laten zien dat we meer moeten inzetten op onder andere het verbeteren van de bereikbaarheid. Om onze bereikbaarheid te verbeteren richten we ons op de onderdelen techniek en organisatie.
    Om onze informatie/telefoons/mails/social media goed te verwerken zorgen we ervoor dat we voldoende uitgerust zijn. Door invoering van enkele nieuwe systemen en techniek verbeteren we onze dienstverlening en bereikbaarheid. Naast een goedwerkende techniek actualiseren we de afspraken over bereikbaarheid. 
  • Paspoortpiek
    Paspoorten en identiteitskaarten waren in 2014 voor het eerst 10 jaar geldig in plaats van 5 jaar. Veel mensen hebben toen gewacht op het nieuwe document omdat het langer geldig is. Bovendien hoefden mensen pas na 10 jaar voor een nieuw document terug te komen in plaats van na 5 jaar. De vraag naar nieuwe paspoorten en identiteitskaarten was de afgelopen vijf jaar daarom erg laag. Maar sinds 2024 is er dus weer een stijging in het aantal aanvragen voor paspoorten. Dit houdt de komende jaren nog aan. 
    Onze dienstverlening is daar goed op ingericht. Waar we wel tegen aanlopen is dat onze inwoner niet altijd goed voorbereid is op de documenten die ze mee moeten nemen. Zoals een goedgelijkende pasfoto. Om terugkerende afspraken te voorkomen, gaan we onderzoeken of we in de ontvangsthal een fotocabine kunnen plaatsen om zelf pasfoto’s te maken voor een paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of gehandicaptenparkeerkaart.  

Monitoring
De nieuwe applicaties en systemen zijn in gebruik genomen.
De afspraken over bereikbaarheid zijn geactualiseerd.
Het onderzoek naar het plaatsen van de fotocabine is afgerond. 

 

-4.2 Aanpak ondermijning

Terug naar navigatie - -4.2 Aanpak ondermijning

Doelomschrijving
Ondermijning gaat over de vermenging van de onder- en bovenwereld. We willen hier als gemeente weerbaar tegen zijn. De gemeente wordt door de aanpak van ondermijning onaantrekkelijker voor criminele activiteiten. 

Termijn Middellang
Primair SDG doel
Secundaire SDG doelen -
Portefeuillehouder(s) Mirjam Maasdam
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid

Context
Ondermijnende criminaliteit kent veel verschillende uitingsvormen die de veiligheid, leefbaarheid, economie en onze democratie kunnen aantasten. Dit is ook de reden geweest om ondermijning op te nemen als prioriteit in het veiligheidsbeleid, vastgesteld door de raad. De gemeente staat voor een krachtige aanpak van ondermijning en ondermijnende criminaliteit. Om dit te bereiken werken we aan een sterke informatiepositie, integrale samenwerking en aan verstoring en voorkoming van georganiseerde criminaliteit. Door de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit te prioriteren, behouden we een brede scope. Dit biedt de mogelijkheid om in te kunnen spelen op bijvoorbeeld actualiteiten en/of trends die voor onze gemeente belangrijk zijn en waar we accenten op willen leggen.

Uitvoering 2025

  • We gaan aan de slag met de resultaten van de veiligheidsmonitor, in samenspraak met heel Achterhoek-West en -Oost.
  • Investeren in het creëren van weerbaarheid op verschillende niveaus, zowel bij gemeente als bij inwoners, ondernemers en ketenpartners.
  • We voeren in samenwerking met onze partners meer integrale controles uit om beter zicht te krijgen op criminele samenwerkingsverbanden en deze te verstoren.
  • Actief gebruik maken van de verschillende mogelijkheden van wet- en regelgeving om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan, waaronder de Wet Bibob.
  • We intensiveren de samenwerking met onze netwerkpartners, zowel publiek als privaat. Voorbeelden hiervan zijn de processen veilig buitengebied, winkelgebied en bedrijventerreinen.
  • Continuering van het Lokaal Ondermijningsoverleg. Hier versterken we onze informatiepositie door interne en externe informatie, binnen de wettelijke mogelijkheden, bij elkaar te brengen.
  • We investeren in de bekendheid van het meldpunt Meld Misdaad Anoniem waar alle verdachte signalen van inwoners en ondernemers gemeld kunnen worden. 
  • Inbedden van de ketenaanpak mensenhandel.
  • Achterhoek brede campagne om aandacht te vragen voor tegen gaan van het produceren van- en handelen in drugs

Monitoring
Een eerste veiligheidsmonitor is uitgevoerd en geeft inzicht in cijfers voor onze gemeente. Het uitvoeren van de veiligheidsmonitor zal herhaaldelijk terug blijven komen. Hiermee kunnen we monitoren waar we als gemeente staan op het gebied van ondermijning. Daarnaast geven de integrale controles ons een beeld van hoe het staat met ondermijning binnen onze gemeente. 
Door het organiseren van bijeenkomsten met belanghebbenden over het thema ondermijning, krijgen we inzicht of het fenomeen ondermijning helder is en of bekend is hoe met signalen van ondermijning om te gaan.