Programma 4/5 | De dienstverlenende gemeente en bedrijfsvoering
Waarom
Als gemeente hebben we feitelijk twee verschillende rollen. We zijn de lokale overheid waarbij we moeten zorgen voor een goede uitvoering van vele publieke taken. Taken die inwoners, bedrijven, organisatie of de samenleving als geheel betreffen. De manier waarop we dit doen, is terug te vinden in programma 4; dienstverlening.
Daarnaast zijn we ook een bedrijf dat panden en gronden in eigendom heeft, waarmee we (vanuit publiek belang) een ondernemende rol vervullen. En we zijn een bedrijf waar ongeveer 300 mensen werken. Daarmee zijn we in Oude IJsselstreek één van de grotere werkgevers en dragen we zo ook bij aan de brede welvaart dimensies werk, inkomen en sociale cohesie. Onze rol als bedrijf is met name in programma 5; bedrijfsvoering weergegeven.
Waarmee
Betrouwbare overheid
Als gemeentelijke overheid zien wij ons als onderdeel en partner van de samenleving, van de gemeenschap. We staan er midden in en dragen ons steentje bij, vanuit de beide rollen die ons gegeven zijn.
In deze rol is het dan ook ontzettend belangrijk om gezien en ervaren te worden als betrouwbaar .
Juist omdat we ten dienste staan van de samenleving, moet een inwoner erop kunnen vertrouwen dat de informatie klopt, dat de beslissingen die we nemen weloverwogen en uitlegbaar zijn. Dat geldt voor de gemeentelijke overheid als inhoudelijke organisatie, maar ook voor de medewerkers die er als vertegenwoordiger van de overheid werken. Het belang en de kracht van een betrouwbare overheid en daarmee ook de politiek, wasgoed te zien in de coronacrisis.
Als iemand een vergunning aanvraagt of een bedrijfskavel wil kopen, moet hij weten welke stappen we gezamenlijk doorlopen (van ambtelijke uitvoering tot besluitvorming in college of raad). Dan moet hij ook over de juiste informatie kunnen beschikken. Deze informatie moet ook goed vastgelegd zijn. Het goed kunnen verantwoorden waar we de publieke middelen voor hebben ingezet, geeft vertrouwen.
Hoe
Om dit goed uit te kunnen voeren, hebben we regels (ook wel ‘bureaucratie’ genoemd) nodig. Bureaucratie zit in elk bedrijf. Het is niet meer en niet minder dan zorgen dat je dingen op een goede manier inricht zodat je er voldoende op kunt vertrouwen. Ook een producent van voedingsmiddelen moet zorgen dat het etiket klopt met wat er in zit. Onze processen, informatie, interne beheersing moeten dan ook gewoon op orde zijn. Net als de manier waarop wij omgaan met veiligheid, privacy, data en met de toegankelijkheid en begrijpelijkheid van onze informatie en communicatie.
Betrouwbaarheid zit ‘m ook in de manier waarop we werken: vanuit de behoefte en wensen, vanuit de bedoeling van onze samenleving. Door te denken vanuit kansen en afwegingen te maken vanuit de brede welvaart met al haar dimensies. Zodat we afwegingen maken in balans: zorgen dat mensen niet door de ‘vloer’ zakken, maar ook zorgen dat we niet door het ‘plafond’ schieten. Met de afwegingsdriehoek (geld, regels en maatschappelijk effect) als leidraad
En – niet onbelangrijk – we werken vanuit vertrouwen. Dat laatste betekent dat we geen controletorens bouwen (niet intern en niet jegens onze partners) maar kaders en regels als leidraad hanteren om tot open samenwerking te komen.
Van buiten naar binnen werken is de manier waarop we dit zo goed mogelijk doen. De afgelopen jaren hebben we hierop ingezet. Inmiddels wordt van buiten naar binnen steeds meer regulier onderdeel van ons werk. We gaan door op wat we in gang hebben gezet. We hebben voor deze opgave dan ook geen expliciete nieuwe doelen geformuleerd, maar beschouwen het als going concern.
Brede welvaart
Met het zijn van een betrouwbare overheid dragen we vooral bij aan de dimensie maatschappelijke betrokkenheid. Daarnaast zijn we ondersteunend aan de inhoudelijke programma’s. Met een goede basis als dienstverlener en werkgever dragen we daarmee indirect bij aan alle dimensies van de brede welvaart.
Hieronder werken we onze twee rollen als overheid (programma 4; dienstverlening) en als bedrijf (programma 5; bedrijfsvoering) verder uit.
Programma 5 bedrijfsvoering
Wat doen we hiervoor?
Naast onze ambities en doelen in het programmaplan, hebben we uiteraard ook veel reguliere taken; de going concern. Hieronder is grafisch weergegeven wat we aan reguliere taken binnen programma 2 uitvoeren.
Wat geven we eraan uit?
In totaal geven we binnen programma 5/bedrijfsvoering ongeveer € 13 miljoen uit. In onderstaand overzicht is zichtbaar waar het geld naar toe gaat. Zoals te zien, gaat het grootste deel naar de overhead. Dit wordt onder ‘toelichting overhead’. verder uitgewerkt.
Maatschappelijk effect:
We zijn een betrouwbare overheid door ons op bedrijf op orde te hebben.
In de rol die we hebben als bedrijf zijn twee deelrollen te onderscheiden, namelijk die van werkgever en die van maatschappelijk verantwoord ondernemer. Aan beide elementen van bedrijfsvoering blijven we aandacht geven door te borgen wat goed gaat en te verbeteren waar dat nodig is. Daarmee leggen we een stevig fundament om ten eerste die betrouwbare overheid en samenwerkingspartner te zijn. Tevens is dat fundament nodig om invulling te geven aan de opgaven en ambities die we als gemeente en als onderdeel van de gemeenschap hebben.