Kerngegevens per 1 januari 2025 | Werkelijk | Raming | Raming |
---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |
Sociaal: | |||
Bijstandsontvangers: * | 602 | 602 | 602 |
Leerlingen in het voortgezet onderwijs: * | 1.731 | 1.883 | 1.834 |
Inwoners: | |||
Totaal | 39.402 | 39.500 | 39.700 |
< 18 jaar | 6.502 | 6.468 | 6.518 |
> 18 jaar | 32.900 | 33.032 | 33.182 |
Fysiek: | |||
Oppervlaktes(ha): | |||
Oppervlakte * | 13.593 | 13.595 | 13.595 |
waarvan - openbaar groen, zonder bermen | 1.388 | 1.388 | 1.388 |
binnenwater * | 202 | 200 | 200 |
Aantal m2 gazon: | 811.639 | 811.997 | 812.500 |
Aantal bomen: | 37.753 | 38.250 | 38.500 |
Aantal lichtpunten: | 8.201 | 8.250 | 8.250 |
Wegen, fiets- en voetpaden: | |||
Aantal m2 wegen met een asfaltverharding | 1.478.277 | 1.450.806 | 1.439.800 |
Aantal m2 wegen met een elementverharding | 563.946 | 627.524 | 638.524 |
Aantal m² parkeren met asfaltverharding | 6.742 | 8.088 | 8.088 |
Aantal m² parkeren met elementverharding | 220.452 | 198.107 | 198.107 |
Aantal m² trottoir/voetpad met asfaltverharding | 5.210 | 7.997 | 7.997 |
Aantal m² trottoir/voetpad elementverharding | 433.074 | 405.308 | 405.308 |
Aantal m² fietspad met asfaltverharding | 100.120 | 107.959 | 107.959 |
Aantal m² fietspad met elementverharding | 18.824 | 16.615 | 16.615 |
Aantal m² semi-verharde paden + zandwegen | 118.610 | 193.807 | 193.807 |
Kunstwerken: | |||
Aantal betonnen bruggen | 31 | 31 | 31 |
Aantal houten bruggen | 13 | 13 | 13 |
Aantal stalen bruggen | 3 | 3 | 3 |
Aantal m1 stalen damwand | 900 | 900 | 900 |
Aantal m1 aanlegsteiger | 12 | 12 | 12 |
Fonteinen, waterelementen en vijvers (stuks) | 5 | 5 | 5 |
Aantal m1 duikers | nvt | 8.781 | 8.781 |
Kunst in de openbare ruimte: | |||
Reguliere kunst (stuks) | 35 | 48 | 48 |
Herdenkingsmonumenten (stuks) | 13 | 32 | 32 |
Riolering: | |||
Aantal km riolering -gemengd | 140 | 144 | 142 |
Aantal km riolering -vuilwater | 29 | 106 | 108 |
Aantal km riolering -hemelwater | 40 | 67 | 69 |
Aantal vuilwateroverstorten | 46 | 20 | 20 |
Aantal verbeterd gescheiden overstorten | 13 | 13 | 13 |
Aantal bergbezinkbassins | 19 | 19 | 19 |
Aantal rioolgemalen | 37 | 42 | 42 |
Aantal km persleiding (gemalen) | 21 | 21 | 21 |
Aantal pompunits buitengebied | 987 | 1.012 | 1.017 |
Aantal km persleiding (pompunits) | 177 | 294 | 294 |
Aantal IBA’s | 16 | 16 | 16 |
Aantal straatkolken | 15.000 | 16.800 | 16.800 |
Aantal rioolaansluitingen | 17.500 | 17.880 | 18.000 |
Aantal woonruimten: * | 17.779 | 17.779 | 17.779 |
Aantal kernen: * | 12 | 11 | 11 |
Waarvan groter dan 500 adressen | 3 | 3 | 3 |
* kengetallen op basis van de specificatie van Rijk. Deze is voor 2024 definitief gemaakt, maar kunnen voor 2025 en 2026 afwijken van 2024. | |||
Bijlagen
Bijlage A: Kerngegevens
Bijlage B: Investeringslijst (investeringen 2026-2029)
INVESTERINGEN 2026-2029 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Investering x1.000 | Toelichting | |||||
Pgr | Investering | |||||
1 | Vervanging voertuigen buitendienst | 200 | 200 | 295 | 295 | Vanuit programmabegroting 2019-2022; wordt periodiek bijgesteld. Taakstellend is voor 2026 en 2027 het krediet bijgesteld naar 200.000 doordat er minder vervangingen gepland staan. |
1 | Infrastructuur (wegen) en fietspaden | 600 | 600 | 600 | 600 | Wegreconstructies en fietspaden. |
1 | Aanvulling Infrastructuur (wegen) en fietspaden | 900 | 900 | 900 | 900 | Vanuit VJN 2024. Deze aanvullende investering moet het niveau van de wegen en fietspaden naar het gewenste kwaliteitsniveau brengen. |
1 | Oude IJsselzone | 50 | 50 | 50 | 50 | Conform VJN 2022 en Begroting 2021: De visie LPOIJ is in februari 2022 door de raad vastgesteld. Voor de uitvoering van onderdelen uit de visie is een meerjarig voorbereidingskrediet noodzakelijk en daarnaast ook budget voor concrete uitvoeringsmaatregelen en -projecten. De omvang hiervan is afhankelijk van de keuzes die worden gemaakt in welke maatregelen en projecten worden opgepakt. VJN 2026:Investeringen verlaagd tot 50.000 per jaar. |
1 | Speelruimteplan | 190 | 90 | 90 | 90 | Vanuit VJN 2023. Voor 2026 het laatste jaar inclusief het impulsbudget. We zetten hierbij vooral in op de vervanging van speeltoestellen en niet op het toevoegen van extra groen. Onder deze investering ligt het speelruimteplan ‘Samen naar buiten in Oude IJsselstreek’ . |
1 | Vervanging ondergrondse containers | 103 | 60 | 60 | 60 | Vanuit VJN 2024. Dit betreft de vervanging van de bestaande 112 ondergrondse containers, gemiddeld zo'n 10 ondergrondse containers per jaar. Glascontainers zijn als eerste gepland door lekkende vloeistoffen, omdat de levensduur van dit type container korter is dan voor de overige typen. Dekking van de kapitaallasten vindt plaats via de afvalstoffenheffing. VJN 2026: Bedragen zijn aangepast naar actuele prijzen en naar behoefte verdeeld over de jaren. |
1 | Projecten verkeersveiligheid (SPV subsidie) | 100 | 81 | Vanuit VJN 2025. We hebben in 2022 een aantal locaties en wegvakken geselecteerd die verkeersonveilig zijn. Voor de aanpak van deze locaties was subsidie beschikbaar vanuit een Rijksprogramma (Strategisch Programma Verkeersveiligheid). De aanvraag is gehonoreerd en de gelden zijn uitgekeerd en beschikbaar tot en met 2027. We kunnen deze projecten uitvoeren door een 50% cofinanciering. De SPV subsidie ter hoogte van 256.000 is al ontvangen moet terug als we niet investeren. | ||
1 | Vervanging sportvelden | 1.000 | Het rapport periodieke keuring sportvelden Oude IJsselstreek is opgeleverd. Daarin is meerjarig opgenomen welke sportvelden aan vervanging toe zijn. Het betreft in de planning voor 2029 op dit moment vervanging van velden voor voetbal en tennis. | |||
1 | Subsidie Accommodatiestichtingskosten Gildehuis - Stichting Walburgis Gilde | 185 | Het Gildegebouw heeft een rijke geschiedenis en culturele waarde voor de gemeenschap van Netterden. Het project richt zich op het behoud van de historische waarde van het gebouw, terwijl het aangepast wordt aan de hedendaagse eisen van multifunctionaliteit, toegankelijkheid en energie-efficiëntie. De aanvraag past goed in de subsidieregeling en gaat uit van cofinanciering door de Provincie. | |||
1 | Toekomst SV Wisch | 231 | Voetbalvereniging SV Wisch heeft een aanvraag ingediend voor de aanleg van een nieuw natuurgrasveld van 151.250 en een aanvraag voor de subsidie accommodatiestichtingskosten (max 30%) van 80.000 voor uitbreiding van de kleedaccommodaties. Opname van de investering geschiedt onder voorwaarden van nadere uitwerking via een collegebesluit. | |||
1 | Fietspad Almende/ Azora | 140 | Realisatie fietspad (missing link) langs parkeerterrein gelegen tussen het Almende College en Azora woonzorgcentrum in Silvolde. Door de realisatie van het fietspad langs het parkeerterrein wordt het nieuwe fietspad tussen Ulft en Silvolde op een verkeersveilige manier verbonden met de voorzieningen gelegen nabij de Paasberglaan en wordt het verkeersveiligheidsknelpunt waarbij de fietsroute over het parkeerterrein loopt voorkomen. | |||
1 | Mobiliteitsopgaven N18 ter hoogte van Varsseveld | PM | PM | PM | PM | Mobiliteitsopgaven N18 ter hoogte van Varsseveld volgens werkbijeenkomst juli 2025. We kiezen er in deze begroting voor om hier vooralsnog een PM post in te vullen en nog geen concrete bedragen. In de raadscommissie FL van oktober wordt met uw raad een inhoudelijk voorstel besproken, waarbij ook de financiële consequenties voor de gemeente inzichtelijk worden gemaakt. Besluitvorming over de financiële consequenties volgt na vaststelling van de voorliggende begroting. |
1 | Mobiliteitsprojecten | 220 | 118 | 130 | 25 | Investeringen van verkeerskundige onderzoeken uit het mobiliteitsplan met een hoge prioritering. Een gedetailleerde uitwerking kan bijvoorbeeld gaan over de verkeerseffecten, inzicht in grondverwerving, bodemonderzoek, een meer gedetailleerde uitwerking van kosten of het maken van afspraken met buurgemeentes. |
3 | IKC Silvolde | 3.279 | 3.478 | De totale kosten voor de uitbreiding en aanpassing van het IKC Silvolde bedragen 10.916.000. De opgenomen budgetten zijn gebaseerd op de actuele marktprijzen en betreft de stichtingskosten van het IKC (onderwijs) inclusief de kosten van sloop en tijdelijke huisvesting. Hierbij worden de investeringskosten van de kinderopvang van 1,6 miljoen gedekt door huurinkomsten. Kosten voor de aanpassing van de verkeerssituatie etc. zijn nog niet inzichtelijk en dus nog niet meegenomen. | ||
3 | Stimuleringsfonds toekomstbestendige bedrijventerreinen | 300 | 300 | Vanuit VJN 2024. I.v.m. de oprichting van een stimuleringsfonds voor ondernemers op bedrijventerrein IJsselweide is een groter investeringsbudget noodzakelijk. Het fonds heeft als doel de ondernemers te stimuleren om investering te doen op private terreinen voor duurzaamheid en beeldkwaliteit. | ||
3 | Revitalisering bedrijventerreinen Hofskamp Zuid Varsseveld | 1.200 | 1.200 | Vanuit VJN 2024. Vanaf 2027 starten we met de planvorming en participatie voor Hofskamp Zuid, hetgeen zal leiden tot investeringen in 2028 en 2029. | ||
3 | Vervangende nieuwbouw Woelwaters (Ulft) | 542 | 3.650 | 3.650 | De vervangende nieuwbouw van basisschool de Woelwaters in Ulft nemen we mee bij de ontwikkeling van het plangebied De Wesenthorst. Het stedenbouwkundig kader en het omgevingsplan van dit gebied is in voorbereiding. Bij de vaststelling van het Integraal Huisvestingsplan 2023-2039 hebben we aangegeven financiële middelen nodig te hebben voor de vervangende nieuwbouw van de Woelwaters en de integratie met kinderopvang op dezelfde locatie. In 2026 werken we met de partners het Programma van Eisen uit. Ook bereiden we de aanbesteding voor de bouwactiviteiten voor. In het IHP is in 2023 uitgegaan van 7.420.000. Met de indexatie 2025 van 5,68% (VNG onderwijshuisvesting) gaan we nu uit van 7.842.000 (afgerond). | |
4 | Vloeistofdichte vloeren kazernes Varsseveld en Gendringen | 60 | Sinds de demarcatie door het Algemeen Bestuur van de VNOG is vastgesteld in december 2021 zijn er duidelijke afspraken gemaakt over het beheer en het gebruik van de brandweerkazernes. Sindsdien is de gemeente verantwoordelijk voor het beheer van het gebouw. Naar aanleiding van de demarcatie is een knelpunten analyse opgesteld voor alle drie de posten in onze gemeente. In deze stukken is opgenomen dat daar waar op het kazerneterrein gewerkt wordt met het oefenen met autowrakken er moet worden voorkomen dat remvloeistof en olie resten in het milieu terecht komt. Hiervoor is een vloeistofdichte vloer een vereiste. Daarnaast kunnen de posten hun voertuigen niet wassen op eigen terrein, maar dat is niet het grootste probleem. Op alle drie de posten ontbreekt een dergelijke vloer. Omdat de brandweerpost Silvolde op termijn gaat verhuizen is het zonde om daar nu nog in te investeren. Om deze reden wordt extra geld (60.000) gevraagd voor twee vloeistofdichte vloeren op de kazerne Varsseveld en Gendringen. | |||
4 | Brandweerkazerne Silvolde | 2.200 | In de Voorjaarsnota 2026 is gemeld dat uit onderzoek van de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) blijkt dat de brandweerkazerne Silvolde verplaatst moet worden. Het bedrag was toen nog niet bekend. De VNOG heeft inmiddels een blauwdruk gegeven van wat een nieuwe kazerne kost. Dit zal circa 2,2 miljoen bedragen exclusief grond en parkeerplaatsen, en exclusief sloopkosten van de oude kazerne en eventuele opbrengsten uit de verkoop van grond (prijspeil 2025). Dit gaat spelen over een jaar of 4/5. Daarom is in deze begroting voor het jaar 2029 deze investering opgenomen. | |||
5 | Bouwkundige aanpassingen Gemeentehuis | 25 | 25 | Vanuit VJN 2023. Interventies om hybride samenwerken beter te faciliteren. | ||
Totaal investeringen* | 7.125 | 9.552 | 6.975 | 6.420 | ||
Riolering* x1.000 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Toelichting | |
Pgr | Investering | |||||
1 | Pompunits, gemalen en randvoorzieningen | 489 | 489 | 489 | 489 | Conform nieuwe gemeentelijke Water en RioleringsPlan (WRP) 2024-2028. |
1 | Klimaatadaptatie | 250 | 250 | 250 | 250 | Conform nieuwe gemeentelijke Water en RioleringsPlan (WRP) 2024-2028. |
1 | Vrijvervalriolering vervangen / relinen | 2.004 | 2.004 | 2.004 | 2.004 | Conform nieuwe gemeentelijke Water en RioleringsPlan (WRP) 2024-2028. |
Totaal investeringen* | 2.743 | 2.743 | 2.743 | 2.743 | ||
* De hieruit voortvloeiende kapitaallasten zijn verwerkt in de begroting. | ||||||
* Bovenstaande investeringslijst is exclusief restantkredieten die per 31 december 2025 nog open staan. |
Bijlage C: Reserves en voorzieningen 2026-2029
Bijlage D: Overzicht in beeld
Bijlage E: Staat van personeelslasten
Staat van personeelslasten (x 1.000) | 2026 fte | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemeenteraad | 533 | 533 | 533 | 533 | ||||
College | 6 | 797 | 797 | 797 | 797 | |||
Griffie | 4 | 379 | 379 | 379 | 379 | |||
Directie | 1 | 166 | 166 | 166 | 166 | |||
11 | 1.875 | 1.875 | 1.875 | 1.875 | ||||
Management | 6 | 882 | 883 | 883 | 883 | |||
Bedrijfsvoering | 77 | 6.924 | 6.924 | 6.924 | 6.924 | |||
BUOR | 89 | 6.261 | 6.261 | 6.261 | 6.261 | |||
Concernstaf | 17 | 1.595 | 1.595 | 1.595 | 1.595 | |||
Fysieke ontwikkeling | 44 | 3.893 | 3.893 | 3.893 | 3.893 | |||
Publiekszaken, economie & maatschappij | 45 | 3.728 | 3.714 | 3.714 | 3.714 | |||
Sociaal Domein | 79 | 7.352 | 7.352 | 7.352 | 7.352 | |||
357 | 30.635 | 30.622 | 30.622 | 30.622 | ||||
Bezuiniging personeel | -300 | -300 | -650 | -650 | ||||
30.335 | 30.322 | 29.972 | 29.972 | |||||
Verv. Personeel bij ziekte | 250 | 250 | 250 | 250 | ||||
Verv. Personeel OR | 30 | 30 | 30 | 30 | ||||
Verkoop / aankoop verlof | 13 | 13 | 13 | 13 | ||||
Opleidingen | 447 | 447 | 447 | 447 | ||||
Flexibele schil | 190 | 190 | 190 | 190 | ||||
Overwerk buitendienst | 30 | 30 | 30 | 30 | ||||
960 | 960 | 960 | 960 | |||||
368 | 33.470 | 33.457 | 33.457 | 33.457 | ||||
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||||
Salaris uit progr begr 2025-2028 | 29.338 | 29.328 | 29.328 | 29.328 | ||||
correctie werkbudget wonen en woningbouw naar formatie | 150 | 150 | 150 | 150 | ||||
Cao 2025-2027 | 846 | 843 | 843 | 843 | ||||
Periodieken | 301 | 301 | 301 | 301 | ||||
Bezuininging personeel | -300 | -300 | -650 | -650 | ||||
Totaal | 30.335 | 30.322 | 29.972 | 29.972 |
Bijlage F: Indicatoren
Wij nemen conform de richtlijnen uit het BBV een uniforme basisset beleidsindicatoren op in onze begroting en jaarverslag. De set behandelt een breed spectrum van onderwerpen, van misdrijven en afval tot bijstandsuitkeringen en nieuwbouwwoningen.
Indicatoren en link toevoegen
Bijlage G: Overzicht geraamde baten en lasten taakvelden
Overzicht baten en lasten per taakveld (x 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | |||
Programma 1 | ||||||||||||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 1.720 | 1.381 | 1.623 | 1.209 | 1.253 | 1.199 | 1.453 | 1.199 | 1.748 | 1.199 | ||
2.1 Verkeer en vervoer | 8.118 | 159 | 8.610 | 159 | 8.758 | 159 | 8.801 | 159 | 8.778 | 159 | ||
2.2 Parkeren | 402 | - | 266 | - | 275 | - | 153 | - | 153 | - | ||
2.5 Openbaar vervoer | 168 | - | 189 | - | 189 | - | 189 | - | 189 | - | ||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 2.646 | 2.638 | 1.940 | 1.887 | 1.453 | 1.399 | 1.497 | 1.442 | 1.498 | 1.442 | ||
5.2 Sportaccommodaties | 3.729 | 1.259 | 4.054 | 1.354 | 4.147 | 1.354 | 4.506 | 1.354 | 4.083 | 1.354 | ||
5.4 Musea | 214 | - | 214 | - | 214 | - | 214 | - | 214 | - | ||
5.5 Cultureel erfgoed | 124 | 11 | 123 | 11 | 206 | 11 | 224 | 11 | 137 | 11 | ||
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | 6.909 | 37 | 7.048 | 87 | 7.197 | 87 | 6.842 | 49 | 6.824 | 84 | ||
7.2 Riolering | 9.924 | 10.399 | 10.106 | 10.581 | 10.311 | 10.786 | 10.653 | 11.128 | 10.892 | 11.367 | ||
7.3 Afval | 4.950 | 5.274 | 4.884 | 5.258 | 4.884 | 5.258 | 4.906 | 5.430 | 4.906 | 5.430 | ||
8.1 Ruimte en leefomgeving | 1.067 | 27 | 1.249 | 130 | 1.248 | 130 | 1.200 | 130 | 1.226 | 130 | ||
8.2 Grondexploitatie(niet-bedrijventerreinen) | 533 | 499 | 4.417 | 4.328 | 4.227 | 4.131 | 6.980 | 6.876 | 6.983 | 6.876 | ||
8.3 Wonen en bouwen | 2.802 | 1.135 | 2.825 | 1.323 | 2.813 | 1.223 | 2.930 | 1.223 | 2.919 | 1.223 | ||
Totaal Programma 1 | 43.307 | 22.819 | 47.549 | 26.325 | 47.176 | 25.737 | 50.550 | 29.000 | 50.550 | 29.274 | ||
Programma 2 | ||||||||||||
5.1 Sportbeleid en activering | 969 | 269 | 972 | 262 | 744 | - | 709 | - | 709 | - | ||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 2.498 | 271 | 2.768 | 481 | 2.760 | 481 | 2.739 | 481 | 2.729 | 481 | ||
5.6 Media | 1.162 | - | 1.346 | 40 | 1.139 | - | 1.139 | - | 1.139 | - | ||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 3.945 | 363 | 4.295 | 436 | 3.932 | 148 | 3.933 | 148 | 3.933 | 148 | ||
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | 94 | - | 85 | - | 85 | - | 85 | - | 85 | - | ||
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd | 2.113 | - | 2.282 | - | 2.182 | - | 2.182 | - | 2.182 | - | ||
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
6.3 Inkomensregelingen | 15.474 | 10.953 | 16.861 | 11.750 | 16.873 | 11.750 | 16.885 | 11.750 | 16.873 | 11.750 | ||
6.4 WSW en beschut werk | 5.751 | 40 | 6.099 | 40 | 6.094 | 40 | 5.633 | 40 | 5.455 | 40 | ||
6.5 Arbeidsparticipatie | 2.222 | - | 2.292 | - | 2.292 | - | 2.292 | - | 2.291 | - | ||
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) | 2.280 | 447 | 2.398 | 447 | 2.398 | 449 | 2.428 | 451 | 2.459 | 454 | ||
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) | 6.427 | - | 6.495 | - | 6.495 | - | 6.495 | - | 6.495 | - | ||
6.712 Begeleiding (WMO) | 2.785 | - | 2.858 | - | 2.858 | - | 2.858 | - | 2.858 | - | ||
6.713 Dagbesteding (WMO) | 802 | - | 809 | - | 809 | - | 809 | - | 809 | - | ||
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 50 | - | 50 | - | 50 | - | 50 | - | 50 | - | ||
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal | 7.372 | - | 6.932 | - | 6.933 | - | 6.934 | - | 6.935 | - | ||
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 2.675 | - | 320 | - | 320 | - | 320 | - | 320 | - | ||
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | - | - | 556 | - | 556 | - | 556 | - | 556 | - | ||
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal | 2.679 | - | 740 | - | 740 | - | 740 | - | 740 | - | ||
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | - | - | 4.917 | - | 4.917 | - | 4.917 | - | 4.917 | - | ||
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk | - | - | 187 | - | 187 | - | 187 | - | 187 | - | ||
6.791 PGB WMO | 577 | - | 618 | - | 618 | - | 618 | - | 618 | - | ||
6.792 PGB Jeugd | 55 | - | 57 | - | 57 | - | 57 | - | 57 | - | ||
6.811 Beschermd wonen (WMO) | 523 | 250 | 585 | 650 | 584 | 250 | 584 | 250 | 584 | 250 | ||
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 25 | - | 25 | - | 25 | - | 25 | - | 25 | - | ||
6.821 Jeugdbescherming | 1.959 | - | 2.077 | - | 2.077 | - | 2.077 | - | 2.077 | - | ||
6.822 Jeugdreclassering | 80 | - | 83 | - | 83 | - | 83 | - | 83 | - | ||
6.91 Coördinatie en beleid WMO | 378 | - | 478 | - | 478 | - | 478 | - | 478 | - | ||
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
7.1 Volksgezondheid | 1.461 | 291 | 1.472 | 243 | 1.229 | - | 1.229 | - | 1.229 | - | ||
Totaal Programma 2 | 64.358 | 12.885 | 68.662 | 14.350 | 67.517 | 13.118 | 67.044 | 13.120 | 66.875 | 13.122 | ||
Programma 3 | ||||||||||||
3.1 Economische ontwikkeling | 1.292 | - | 1.496 | - | 1.451 | - | 1.458 | - | 1.460 | - | ||
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 219 | 22 | 254 | 25 | 358 | 25 | 368 | 25 | 444 | 25 | ||
3.4 Economische promotie | 501 | 150 | 513 | 150 | 513 | 150 | 513 | 150 | 513 | 150 | ||
4.1 Openbaar basisonderwijs | 433 | - | 474 | - | 474 | - | 474 | - | 474 | - | ||
4.2 Onderwijshuisvesting | 1.273 | 74 | 1.796 | 65 | 1.925 | 65 | 2.123 | 65 | 3.091 | 65 | ||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 2.935 | 1.010 | 2.706 | 1.010 | 2.751 | 1.010 | 2.799 | 1.010 | 2.836 | 1.010 | ||
Totaal Programma 3 | 6.654 | 1.256 | 7.238 | 1.250 | 7.471 | 1.250 | 7.735 | 1.250 | 8.818 | 1.250 | ||
Programma 4 | ||||||||||||
0.2 Burgerzaken | 1.742 | 862 | 2.017 | 1.005 | 2.058 | 1.120 | 1.891 | 979 | 1.768 | 605 | ||
0.61 OZB woningen | 378 | 50 | 326 | 50 | 326 | 50 | 326 | 50 | 326 | 50 | ||
0.62 OZB niet-woningen | 182 | 206 | 206 | 206 | 206 | |||||||
0.64 Belastingen overig | - | 8 | - | 8 | - | 8 | - | 8 | - | 8 | ||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 2.812 | 10 | 2.832 | 11 | 3.004 | 11 | 3.071 | 11 | 3.100 | 11 | ||
1.2 Openbare orde en veiligheid | 408 | 23 | 474 | 23 | 461 | 23 | 457 | 23 | 457 | 23 | ||
7.4 Milieubeheer | 1.545 | 102 | 2.310 | 102 | 1.717 | 102 | 1.717 | 102 | 1.717 | 102 | ||
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 267 | 126 | 277 | 163 | 277 | 163 | 276 | 163 | 276 | 163 | ||
Totaal Programma 4 | 7.334 | 1.181 | 8.443 | 1.362 | 8.049 | 1.477 | 7.943 | 1.336 | 7.850 | 962 | ||
Bedrijfsvoering / Overhead / Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||||||
0.1 Bestuur | 2.856 | - | 3.131 | - | 3.091 | - | 3.091 | - | 3.091 | - | ||
0.4 Overhead | 14.413 | 280 | 13.725 | 280 | 14.282 | 280 | 14.548 | 280 | 13.669 | 280 | ||
0.5 Treasury | 80 | 959 | 107 | 903 | 93 | 903 | 90 | 903 | 86 | 903 | ||
0.61 OZB woningen | 6.784 | 7.252 | 7.252 | 7.252 | 7.252 | |||||||
0.62 OZB niet-woningen | 2.932 | 3.078 | 3.078 | 3.078 | 3.078 | |||||||
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | - | 89.509 | - | 94.510 | - | 94.686 | - | 92.333 | - | 93.341 | ||
0.8 Overige baten en lasten | 207 | 345 | 218 | 355 | 218 | 355 | 218 | 355 | 218 | 355 | ||
0.9 Vennootschapsbelasting(VpB) | 3 | - | 3 | - | 3 | - | 3 | - | 3 | - | ||
0.10 Mutaties reserves | 1.161 | 1.130 | 2.258 | 1.376 | 1.754 | 1.225 | 624 | 2.646 | 624 | 1.674 | ||
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | |||||||
3.4 Economische promotie | 210 | 210 | 210 | 210 | 210 | |||||||
Totaal Bedrijfsvoering / Overhead / Algemene dekkingsmiddelen | 18.721 | 102.232 | 19.443 | 108.048 | 19.442 | 108.073 | 18.574 | 107.141 | 17.691 | 107.177 | ||
Saldo van baten en lasten | 140.373 | 140.373 | 151.335 | 151.335 | 149.654 | 149.654 | 151.846 | 151.846 | 151.784 | 151.784 | ||
Bijlage H: Verdeling taakvelden over de programma’s
Bijlage I: Afschrijvingstabel
SDG's
De SDG’s in de begroting
In de begroting benoemen we onze bestuurlijke doelen voor 2026 en de kosten die daarbij horen. We wegen af welke acties we uitvoeren gebaseerd op effectiviteit en efficiëntie. Daarbij vragen we ons telkens af of de acties die we doen bijdragen aan het maatschappelijke effect dat we willen bereiken.
We maken onze bestuurlijke speerpunten concreet door deze te verwoorden in een duidelijk doel. We richten ons hierbij op de vraag: waarom doen we de dingen die we doen? Daarnaast kijken we naar de acties die we uitvoeren om dit doel te behalen en binnen welke termijn we dit doel willen behalen. Tot slot besteden we aandacht aan de monitoring van onze doelen. Centraal hierbij staat de vraag: hoe weten (en meten) we of we ons doel bereiken?
Via de SDG’s krijgen we inzichtelijk waar het zwaartepunt van onze inzet ligt en kunnen we hierop sturen. We kijken daarbij niet alleen naar de primaire SDG's waar een doel aan bijdraagt. We kijken ook naar secundaire SDG’s waar het doel effect op heeft. Dit kan positief zijn, maar ook negatief. Kunnen we bijvoorbeeld bij de bouw van een woonwijk bijdragen aan de gezondheid door te zorgen voor voldoende groen, of kunnen we bijdragen aan duurzame energie door zonnepanelen te stimuleren? Aan de andere kant houdt het ons scherp op potentiële negatieve effecten van het beleid. Wat doet de bouw van een woonwijk bijvoorbeeld met de biodiversiteit?
In de tabel hieronder vindt u de doelen terug waar u later in de begroting meer over zult lezen, onderverdeeld naar type SDG. Elk van deze doelen draagt primair bij aan één van de SDG’s, maar heeft ook effect op de andere SDG’s. De nummers corresponderen met de nummering van de doelen in de verschillende programma's.
Type SDG |
![]() |
Biosfeer |
Naam SDG |
Primair doel |
Secundair doel |
![]() |
1.4 Een vitaal buitengebied |
|
![]() |
1.5 Klimaatadaptieve groene kernen |
|
![]() |
1.5 Klimaatadaptieve groene kernen |
|
![]() |
1.4 Een vitaal buitengebied |
1.5 Klimaatadaptieve groene kernen |
Type SDG's | ![]() |
Maatschappij |
Naam SDG | Primair doel | Secundair doel |
![]() |
2.4 Groter bereik minimabeleid | 1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 2.3 Wonen doe je thuis 2.5 Participeren voor iedereen 3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen |
![]() |
3.2 Ondersteunen van de agrarische sector | 1.4 Een vitaal buitengebied 2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 2.4 Groter bereik minimabeleid 3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod |
![]() |
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 2.3 Wonen doe je thuis 3.5 Versterken van kunst en cultuur in de samenleving 3.6 Faciliteren van sport en sportaccommodaties |
1.3 Een thuis voor iedereen |
![]() |
3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen |
2.4 Groter bereik minimabeleid 2.5 Participeren voor iedereen 3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen |
![]() |
2.5 Participeren voor iedereen 3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen 3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting |
|
![]() |
1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken | |
![]() |
1.3 Een thuis voor iedereen 1.5 Klimaatadaptieve groene kernen 3.9 Versterken van het DRU IndustriePark 5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis |
1.1 Duurzame mobiliteit en bereikbaarheid 1.2 Een afvalvrije gemeente 1.4 Een vitaal buitengebied 1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod 3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting |
![]() |
2.2 Integrale aanpak Zorg en Veiligheid 4.1 Versterken van bereikbaarheid en persoonlijke dienstverlening 4.2 Veiligheid 5.2. Vergroten (cyber-)bewustzijn en weerbaarheid van inwoners, organisatie en de gemeente 5.3. Een betrouwbare gemeente 5.4. Versterken interne beheersing 5.5. Datagedreven werken om beter onderbouwd keuzes te maken 5.6. Publiceren Woo informatie |
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 2.3 Wonen doe je thuis |
Type SDG's | ![]() |
Economie |
Naam SDG | Primair doel | Secundair doel |
![]() |
3.1 Faciliteren van duurzame economische ontwikkeling |
1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 2.5 Participeren voor iedereen 3.2 Ondersteunen van de agrarische sector 3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen 3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting 3.9 Versterken van het DRU IndustriePark |
![]() |
1.1 Duurzame mobiliteit en bereikbaarheid |
3.1 Faciliteren van duurzame economische ontwikkeling |
![]() |
2.5 Participeren voor iedereen 3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen 5.1. Wij zijn een inclusieve werkgever |
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 2.3 Wonen doe je thuis 2.4 Groter bereik minimabeleid 3.5 Versterken van kunst en cultuur in de samenleving 3.6 Faciliteren van sport en sportaccommodaties 3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen 5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis |
![]() |
1.2 Een afvalvrije gemeente |
1.4 Een vitaal buitengebied |
Type SDG | alles overstijgend | |
SDG doel | Primair doel | Secundair doel |
3.10 Regionale samenwerking |
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid |