Bijlagen

Bijlage A: Kerngegevens

Terug naar navigatie - Bijlage A: Kerngegevens - Bijlage A: Kerngegevens
Kerngegevens per 1 januari 2025 Werkelijk Raming Raming
2024 2025 2026
Sociaal:
Bijstandsontvangers: * 602 602 602
Leerlingen in het voortgezet onderwijs: * 1.731 1.883 1.834
Inwoners:
Totaal 39.402 39.500 39.700
< 18 jaar 6.502 6.468 6.518
> 18 jaar 32.900 33.032 33.182
Fysiek:
Oppervlaktes(ha):
Oppervlakte * 13.593 13.595 13.595
waarvan - openbaar groen, zonder bermen 1.388 1.388 1.388
binnenwater * 202 200 200
Aantal m2 gazon: 811.639 811.997 812.500
Aantal bomen: 37.753 38.250 38.500
Aantal lichtpunten: 8.201 8.250 8.250
Wegen, fiets- en voetpaden:
Aantal m2 wegen met een asfaltverharding 1.478.277 1.450.806 1.439.800
Aantal m2 wegen met een elementverharding 563.946 627.524 638.524
Aantal m² parkeren met asfaltverharding 6.742 8.088 8.088
Aantal m² parkeren met elementverharding 220.452 198.107 198.107
Aantal m² trottoir/voetpad met asfaltverharding 5.210 7.997 7.997
Aantal m² trottoir/voetpad elementverharding 433.074 405.308 405.308
Aantal m² fietspad met asfaltverharding 100.120 107.959 107.959
Aantal m² fietspad met elementverharding 18.824 16.615 16.615
Aantal m² semi-verharde paden + zandwegen 118.610 193.807 193.807
Kunstwerken:
Aantal betonnen bruggen 31 31 31
Aantal houten bruggen 13 13 13
Aantal stalen bruggen 3 3 3
Aantal m1 stalen damwand 900 900 900
Aantal m1 aanlegsteiger 12 12 12
Fonteinen, waterelementen en vijvers (stuks) 5 5 5
Aantal m1 duikers nvt 8.781 8.781
Kunst in de openbare ruimte:
Reguliere kunst (stuks) 35 48 48
Herdenkingsmonumenten (stuks) 13 32 32
Riolering:
Aantal km riolering -gemengd 140 144 142
Aantal km riolering -vuilwater 29 106 108
Aantal km riolering -hemelwater 40 67 69
Aantal vuilwateroverstorten 46 20 20
Aantal verbeterd gescheiden overstorten 13 13 13
Aantal bergbezinkbassins 19 19 19
Aantal rioolgemalen 37 42 42
Aantal km persleiding (gemalen) 21 21 21
Aantal pompunits buitengebied 987 1.012 1.017
Aantal km persleiding (pompunits) 177 294 294
Aantal IBA’s 16 16 16
Aantal straatkolken 15.000 16.800 16.800
Aantal rioolaansluitingen 17.500 17.880 18.000
Aantal woonruimten: * 17.779 17.779 17.779
Aantal kernen: * 12 11 11
Waarvan groter dan 500 adressen 3 3 3
* kengetallen op basis van de specificatie van Rijk. Deze is voor 2024 definitief gemaakt, maar kunnen voor 2025 en 2026 afwijken van 2024.

Bijlage B: Investeringslijst (investeringen 2026-2029)

Terug naar navigatie - Bijlage B: Investeringslijst (investeringen 2026-2029) - Bijlage B: Investeringslijst
INVESTERINGEN 2026-2029 2026 2027 2028 2029
Investering x1.000 Toelichting
Pgr Investering
1 Vervanging voertuigen buitendienst 200 200 295 295 Vanuit programmabegroting 2019-2022; wordt periodiek bijgesteld. Taakstellend is voor 2026 en 2027 het krediet bijgesteld naar 200.000 doordat er minder vervangingen gepland staan.
1 Infrastructuur (wegen) en fietspaden 600 600 600 600 Wegreconstructies en fietspaden.
1 Aanvulling Infrastructuur (wegen) en fietspaden 900 900 900 900 Vanuit VJN 2024. Deze aanvullende investering moet het niveau van de wegen en fietspaden naar het gewenste kwaliteitsniveau brengen.
1 Oude IJsselzone 50 50 50 50 Conform VJN 2022 en Begroting 2021: De visie LPOIJ is in februari 2022 door de raad vastgesteld. Voor de uitvoering van onderdelen uit de visie is een meerjarig voorbereidingskrediet noodzakelijk en daarnaast ook budget voor concrete uitvoeringsmaatregelen en -projecten. De omvang hiervan is afhankelijk van de keuzes die worden gemaakt in welke maatregelen en projecten worden opgepakt. VJN 2026:Investeringen verlaagd tot 50.000 per jaar.
1 Speelruimteplan 190 90 90 90 Vanuit VJN 2023. Voor 2026 het laatste jaar inclusief het impulsbudget. We zetten hierbij vooral in op de vervanging van speeltoestellen en niet op het toevoegen van extra groen. Onder deze investering ligt het speelruimteplan ‘Samen naar buiten in Oude IJsselstreek’ .
1 Vervanging ondergrondse containers 103 60 60 60 Vanuit VJN 2024. Dit betreft de vervanging van de bestaande 112 ondergrondse containers, gemiddeld zo'n 10 ondergrondse containers per jaar. Glascontainers zijn als eerste gepland door lekkende vloeistoffen, omdat de levensduur van dit type container korter is dan voor de overige typen. Dekking van de kapitaallasten vindt plaats via de afvalstoffenheffing. VJN 2026: Bedragen zijn aangepast naar actuele prijzen en naar behoefte verdeeld over de jaren.
1 Projecten verkeersveiligheid (SPV subsidie) 100 81 Vanuit VJN 2025. We hebben in 2022 een aantal locaties en wegvakken geselecteerd die verkeersonveilig zijn. Voor de aanpak van deze locaties was subsidie beschikbaar vanuit een Rijksprogramma (Strategisch Programma Verkeersveiligheid). De aanvraag is gehonoreerd en de gelden zijn uitgekeerd en beschikbaar tot en met 2027. We kunnen deze projecten uitvoeren door een 50% cofinanciering. De SPV subsidie ter hoogte van 256.000 is al ontvangen moet terug als we niet investeren.
1 Vervanging sportvelden 1.000 Het rapport periodieke keuring sportvelden Oude IJsselstreek is opgeleverd. Daarin is meerjarig opgenomen welke sportvelden aan vervanging toe zijn. Het betreft in de planning voor 2029 op dit moment vervanging van velden voor voetbal en tennis.
1 Subsidie Accommodatiestichtingskosten Gildehuis - Stichting Walburgis Gilde 185 Het Gildegebouw heeft een rijke geschiedenis en culturele waarde voor de gemeenschap van Netterden. Het project richt zich op het behoud van de historische waarde van het gebouw, terwijl het aangepast wordt aan de hedendaagse eisen van multifunctionaliteit, toegankelijkheid en energie-efficiëntie. De aanvraag past goed in de subsidieregeling en gaat uit van cofinanciering door de Provincie.
1 Toekomst SV Wisch 231 Voetbalvereniging SV Wisch heeft een aanvraag ingediend voor de aanleg van een nieuw natuurgrasveld van 151.250 en een aanvraag voor de subsidie accommodatiestichtingskosten (max 30%) van 80.000 voor uitbreiding van de kleedaccommodaties. Opname van de investering geschiedt onder voorwaarden van nadere uitwerking via een collegebesluit.
1 Fietspad Almende/ Azora 140 Realisatie fietspad (missing link) langs parkeerterrein gelegen tussen het Almende College en Azora woonzorgcentrum in Silvolde. Door de realisatie van het fietspad langs het parkeerterrein wordt het nieuwe fietspad tussen Ulft en Silvolde op een verkeersveilige manier verbonden met de voorzieningen gelegen nabij de Paasberglaan en wordt het verkeersveiligheidsknelpunt waarbij de fietsroute over het parkeerterrein loopt voorkomen.
1 Mobiliteitsopgaven N18 ter hoogte van Varsseveld PM PM PM PM Mobiliteitsopgaven N18 ter hoogte van Varsseveld volgens werkbijeenkomst juli 2025. We kiezen er in deze begroting voor om hier vooralsnog een PM post in te vullen en nog geen concrete bedragen. In de raadscommissie FL van oktober wordt met uw raad een inhoudelijk voorstel besproken, waarbij ook de financiële consequenties voor de gemeente inzichtelijk worden gemaakt. Besluitvorming over de financiële consequenties volgt na vaststelling van de voorliggende begroting.
1 Mobiliteitsprojecten 220 118 130 25 Investeringen van verkeerskundige onderzoeken uit het mobiliteitsplan met een hoge prioritering. Een gedetailleerde uitwerking kan bijvoorbeeld gaan over de verkeerseffecten, inzicht in grondverwerving, bodemonderzoek, een meer gedetailleerde uitwerking van kosten of het maken van afspraken met buurgemeentes.
3 IKC Silvolde 3.279 3.478 De totale kosten voor de uitbreiding en aanpassing van het IKC Silvolde bedragen 10.916.000. De opgenomen budgetten zijn gebaseerd op de actuele marktprijzen en betreft de stichtingskosten van het IKC (onderwijs) inclusief de kosten van sloop en tijdelijke huisvesting. Hierbij worden de investeringskosten van de kinderopvang van 1,6 miljoen gedekt door huurinkomsten. Kosten voor de aanpassing van de verkeerssituatie etc. zijn nog niet inzichtelijk en dus nog niet meegenomen.
3 Stimuleringsfonds toekomstbestendige bedrijventerreinen 300 300 Vanuit VJN 2024. I.v.m. de oprichting van een stimuleringsfonds voor ondernemers op bedrijventerrein IJsselweide is een groter investeringsbudget noodzakelijk. Het fonds heeft als doel de ondernemers te stimuleren om investering te doen op private terreinen voor duurzaamheid en beeldkwaliteit.
3 Revitalisering bedrijventerreinen Hofskamp Zuid Varsseveld 1.200 1.200 Vanuit VJN 2024. Vanaf 2027 starten we met de planvorming en participatie voor Hofskamp Zuid, hetgeen zal leiden tot investeringen in 2028 en 2029.
3 Vervangende nieuwbouw Woelwaters (Ulft) 542 3.650 3.650 De vervangende nieuwbouw van basisschool de Woelwaters in Ulft nemen we mee bij de ontwikkeling van het plangebied De Wesenthorst. Het stedenbouwkundig kader en het omgevingsplan van dit gebied is in voorbereiding. Bij de vaststelling van het Integraal Huisvestingsplan 2023-2039 hebben we aangegeven financiële middelen nodig te hebben voor de vervangende nieuwbouw van de Woelwaters en de integratie met kinderopvang op dezelfde locatie. In 2026 werken we met de partners het Programma van Eisen uit. Ook bereiden we de aanbesteding voor de bouwactiviteiten voor. In het IHP is in 2023 uitgegaan van 7.420.000. Met de indexatie 2025 van 5,68% (VNG onderwijshuisvesting) gaan we nu uit van 7.842.000 (afgerond).
4 Vloeistofdichte vloeren kazernes Varsseveld en Gendringen 60 Sinds de demarcatie door het Algemeen Bestuur van de VNOG is vastgesteld in december 2021 zijn er duidelijke afspraken gemaakt over het beheer en het gebruik van de brandweerkazernes. Sindsdien is de gemeente verantwoordelijk voor het beheer van het gebouw. Naar aanleiding van de demarcatie is een knelpunten analyse opgesteld voor alle drie de posten in onze gemeente. In deze stukken is opgenomen dat daar waar op het kazerneterrein gewerkt wordt met het oefenen met autowrakken er moet worden voorkomen dat remvloeistof en olie resten in het milieu terecht komt. Hiervoor is een vloeistofdichte vloer een vereiste. Daarnaast kunnen de posten hun voertuigen niet wassen op eigen terrein, maar dat is niet het grootste probleem. Op alle drie de posten ontbreekt een dergelijke vloer. Omdat de brandweerpost Silvolde op termijn gaat verhuizen is het zonde om daar nu nog in te investeren. Om deze reden wordt extra geld (60.000) gevraagd voor twee vloeistofdichte vloeren op de kazerne Varsseveld en Gendringen.
4 Brandweerkazerne Silvolde 2.200 In de Voorjaarsnota 2026 is gemeld dat uit onderzoek van de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) blijkt dat de brandweerkazerne Silvolde verplaatst moet worden. Het bedrag was toen nog niet bekend. De VNOG heeft inmiddels een blauwdruk gegeven van wat een nieuwe kazerne kost. Dit zal circa 2,2 miljoen bedragen exclusief grond en parkeerplaatsen, en exclusief sloopkosten van de oude kazerne en eventuele opbrengsten uit de verkoop van grond (prijspeil 2025). Dit gaat spelen over een jaar of 4/5. Daarom is in deze begroting voor het jaar 2029 deze investering opgenomen.
5 Bouwkundige aanpassingen Gemeentehuis 25 25 Vanuit VJN 2023. Interventies om hybride samenwerken beter te faciliteren.
Totaal investeringen* 7.125 9.552 6.975 6.420
Riolering* x1.000 2026 2027 2028 2029 Toelichting
Pgr Investering
1 Pompunits, gemalen en randvoorzieningen 489 489 489 489 Conform nieuwe gemeentelijke Water en RioleringsPlan (WRP) 2024-2028.
1 Klimaatadaptatie 250 250 250 250 Conform nieuwe gemeentelijke Water en RioleringsPlan (WRP) 2024-2028.
1 Vrijvervalriolering vervangen / relinen 2.004 2.004 2.004 2.004 Conform nieuwe gemeentelijke Water en RioleringsPlan (WRP) 2024-2028.
Totaal investeringen* 2.743 2.743 2.743 2.743
* De hieruit voortvloeiende kapitaallasten zijn verwerkt in de begroting.
* Bovenstaande investeringslijst is exclusief restantkredieten die per 31 december 2025 nog open staan.

Bijlage E: Staat van personeelslasten

Terug naar navigatie - Bijlage E: Staat van personeelslasten - Bijlage E: Staat van personeelslasten
Staat van personeelslasten (x 1.000) 2026 fte 2026 2027 2028 2029
Gemeenteraad 533 533 533 533
College 6 797 797 797 797
Griffie 4 379 379 379 379
Directie 1 166 166 166 166
11 1.875 1.875 1.875 1.875
Management 6 882 883 883 883
Bedrijfsvoering 77 6.924 6.924 6.924 6.924
BUOR 89 6.261 6.261 6.261 6.261
Concernstaf 17 1.595 1.595 1.595 1.595
Fysieke ontwikkeling 44 3.893 3.893 3.893 3.893
Publiekszaken, economie & maatschappij 45 3.728 3.714 3.714 3.714
Sociaal Domein 79 7.352 7.352 7.352 7.352
357 30.635 30.622 30.622 30.622
Bezuiniging personeel -300 -300 -650 -650
30.335 30.322 29.972 29.972
Verv. Personeel bij ziekte 250 250 250 250
Verv. Personeel OR 30 30 30 30
Verkoop / aankoop verlof 13 13 13 13
Opleidingen 447 447 447 447
Flexibele schil 190 190 190 190
Overwerk buitendienst 30 30 30 30
960 960 960 960
368 33.470 33.457 33.457 33.457
2026 2027 2028 2029
Salaris uit progr begr 2025-2028 29.338 29.328 29.328 29.328
correctie werkbudget wonen en woningbouw naar formatie 150 150 150 150
Cao 2025-2027 846 843 843 843
Periodieken 301 301 301 301
Bezuininging personeel -300 -300 -650 -650
Totaal 30.335 30.322 29.972 29.972

Bijlage F: Indicatoren

Bijlage G: Overzicht geraamde baten en lasten taakvelden

Terug naar navigatie - Bijlage G: Overzicht geraamde baten en lasten taakvelden - Bijlage G: Overzicht geraamde baten en lasten taakvelden
Overzicht baten en lasten per taakveld (x 1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
lasten baten lasten baten lasten baten lasten baten lasten baten
Programma 1
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 1.720 1.381 1.623 1.209 1.253 1.199 1.453 1.199 1.748 1.199
2.1 Verkeer en vervoer 8.118 159 8.610 159 8.758 159 8.801 159 8.778 159
2.2 Parkeren 402 - 266 - 275 - 153 - 153 -
2.5 Openbaar vervoer 168 - 189 - 189 - 189 - 189 -
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 2.646 2.638 1.940 1.887 1.453 1.399 1.497 1.442 1.498 1.442
5.2 Sportaccommodaties 3.729 1.259 4.054 1.354 4.147 1.354 4.506 1.354 4.083 1.354
5.4 Musea 214 - 214 - 214 - 214 - 214 -
5.5 Cultureel erfgoed 124 11 123 11 206 11 224 11 137 11
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie 6.909 37 7.048 87 7.197 87 6.842 49 6.824 84
7.2 Riolering 9.924 10.399 10.106 10.581 10.311 10.786 10.653 11.128 10.892 11.367
7.3 Afval 4.950 5.274 4.884 5.258 4.884 5.258 4.906 5.430 4.906 5.430
8.1 Ruimte en leefomgeving 1.067 27 1.249 130 1.248 130 1.200 130 1.226 130
8.2 Grondexploitatie(niet-bedrijventerreinen) 533 499 4.417 4.328 4.227 4.131 6.980 6.876 6.983 6.876
8.3 Wonen en bouwen 2.802 1.135 2.825 1.323 2.813 1.223 2.930 1.223 2.919 1.223
Totaal Programma 1 43.307 22.819 47.549 26.325 47.176 25.737 50.550 29.000 50.550 29.274
Programma 2
5.1 Sportbeleid en activering 969 269 972 262 744 - 709 - 709 -
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 2.498 271 2.768 481 2.760 481 2.739 481 2.729 481
5.6 Media 1.162 - 1.346 40 1.139 - 1.139 - 1.139 -
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.945 363 4.295 436 3.932 148 3.933 148 3.933 148
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO 94 - 85 - 85 - 85 - 85 -
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 2.113 - 2.282 - 2.182 - 2.182 - 2.182 -
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal - - - - - - - - - -
6.3 Inkomensregelingen 15.474 10.953 16.861 11.750 16.873 11.750 16.885 11.750 16.873 11.750
6.4 WSW en beschut werk 5.751 40 6.099 40 6.094 40 5.633 40 5.455 40
6.5 Arbeidsparticipatie 2.222 - 2.292 - 2.292 - 2.292 - 2.291 -
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 2.280 447 2.398 447 2.398 449 2.428 451 2.459 454
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) 6.427 - 6.495 - 6.495 - 6.495 - 6.495 -
6.712 Begeleiding (WMO) 2.785 - 2.858 - 2.858 - 2.858 - 2.858 -
6.713 Dagbesteding (WMO) 802 - 809 - 809 - 809 - 809 -
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) 50 - 50 - 50 - 50 - 50 -
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 7.372 - 6.932 - 6.933 - 6.934 - 6.935 -
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 2.675 - 320 - 320 - 320 - 320 -
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk - - 556 - 556 - 556 - 556 -
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 2.679 - 740 - 740 - 740 - 740 -
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal - - 4.917 - 4.917 - 4.917 - 4.917 -
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk - - 187 - 187 - 187 - 187 -
6.791 PGB WMO 577 - 618 - 618 - 618 - 618 -
6.792 PGB Jeugd 55 - 57 - 57 - 57 - 57 -
6.811 Beschermd wonen (WMO) 523 250 585 650 584 250 584 250 584 250
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 25 - 25 - 25 - 25 - 25 -
6.821 Jeugdbescherming 1.959 - 2.077 - 2.077 - 2.077 - 2.077 -
6.822 Jeugdreclassering 80 - 83 - 83 - 83 - 83 -
6.91 Coördinatie en beleid WMO 378 - 478 - 478 - 478 - 478 -
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd - - - - - - - - - -
7.1 Volksgezondheid 1.461 291 1.472 243 1.229 - 1.229 - 1.229 -
Totaal Programma 2 64.358 12.885 68.662 14.350 67.517 13.118 67.044 13.120 66.875 13.122
Programma 3
3.1 Economische ontwikkeling 1.292 - 1.496 - 1.451 - 1.458 - 1.460 -
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 219 22 254 25 358 25 368 25 444 25
3.4 Economische promotie 501 150 513 150 513 150 513 150 513 150
4.1 Openbaar basisonderwijs 433 - 474 - 474 - 474 - 474 -
4.2 Onderwijshuisvesting 1.273 74 1.796 65 1.925 65 2.123 65 3.091 65
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 2.935 1.010 2.706 1.010 2.751 1.010 2.799 1.010 2.836 1.010
Totaal Programma 3 6.654 1.256 7.238 1.250 7.471 1.250 7.735 1.250 8.818 1.250
Programma 4
0.2 Burgerzaken 1.742 862 2.017 1.005 2.058 1.120 1.891 979 1.768 605
0.61 OZB woningen 378 50 326 50 326 50 326 50 326 50
0.62 OZB niet-woningen 182 206 206 206 206
0.64 Belastingen overig - 8 - 8 - 8 - 8 - 8
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.812 10 2.832 11 3.004 11 3.071 11 3.100 11
1.2 Openbare orde en veiligheid 408 23 474 23 461 23 457 23 457 23
7.4 Milieubeheer 1.545 102 2.310 102 1.717 102 1.717 102 1.717 102
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 267 126 277 163 277 163 276 163 276 163
Totaal Programma 4 7.334 1.181 8.443 1.362 8.049 1.477 7.943 1.336 7.850 962
Bedrijfsvoering / Overhead / Algemene dekkingsmiddelen
0.1 Bestuur 2.856 - 3.131 - 3.091 - 3.091 - 3.091 -
0.4 Overhead 14.413 280 13.725 280 14.282 280 14.548 280 13.669 280
0.5 Treasury 80 959 107 903 93 903 90 903 86 903
0.61 OZB woningen 6.784 7.252 7.252 7.252 7.252
0.62 OZB niet-woningen 2.932 3.078 3.078 3.078 3.078
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds - 89.509 - 94.510 - 94.686 - 92.333 - 93.341
0.8 Overige baten en lasten 207 345 218 355 218 355 218 355 218 355
0.9 Vennootschapsbelasting(VpB) 3 - 3 - 3 - 3 - 3 -
0.10 Mutaties reserves 1.161 1.130 2.258 1.376 1.754 1.225 624 2.646 624 1.674
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten - - - - - - - - - -
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 84 84 84 84 84
3.4 Economische promotie 210 210 210 210 210
Totaal Bedrijfsvoering / Overhead / Algemene dekkingsmiddelen 18.721 102.232 19.443 108.048 19.442 108.073 18.574 107.141 17.691 107.177
Saldo van baten en lasten 140.373 140.373 151.335 151.335 149.654 149.654 151.846 151.846 151.784 151.784

SDG's

Terug naar navigatie - SDG's - SDG's

De SDG’s in de begroting
In de begroting benoemen we onze bestuurlijke doelen voor 2026 en de kosten die daarbij horen. We wegen af welke acties we uitvoeren gebaseerd op effectiviteit en efficiëntie. Daarbij vragen we ons telkens af of de acties die we doen bijdragen aan het maatschappelijke effect dat we willen bereiken.

We maken onze bestuurlijke speerpunten concreet door deze te verwoorden in een duidelijk doel. We richten ons hierbij op de vraag: waarom doen we de dingen die we doen? Daarnaast kijken we naar de acties die we uitvoeren om dit doel te behalen en binnen welke termijn we dit doel willen behalen. Tot slot besteden we aandacht aan de monitoring van onze doelen. Centraal hierbij staat de vraag: hoe weten (en meten) we of we ons doel bereiken?

Via de SDG’s krijgen we inzichtelijk waar het zwaartepunt van onze inzet ligt en kunnen we hierop sturen. We kijken daarbij niet alleen naar de primaire SDG's waar een doel aan bijdraagt. We kijken ook naar secundaire SDG’s waar het doel effect op heeft. Dit kan positief zijn, maar ook negatief. Kunnen we bijvoorbeeld bij de bouw van een woonwijk bijdragen aan de gezondheid door te zorgen voor voldoende groen, of kunnen we bijdragen aan duurzame energie door zonnepanelen te stimuleren? Aan de andere kant houdt het ons scherp op potentiële negatieve effecten van het beleid. Wat doet de bouw van een woonwijk bijvoorbeeld met de biodiversiteit? 

In de tabel hieronder vindt u de doelen terug waar u later in de begroting meer over zult lezen, onderverdeeld naar type SDG. Elk van deze doelen draagt primair bij aan één van de SDG’s, maar heeft ook effect op de andere SDG’s. De nummers corresponderen met de nummering van de doelen in de verschillende programma's.

Type SDG                   

Biosfeer
Naam SDG                 
Primair doel

Secundair doel

 

1.4 Een vitaal buitengebied
1.5 Klimaatadaptieve groene kernen
3.2 Ondersteunen van de agrarische sector
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen

 

1.5 Klimaatadaptieve groene kernen  
1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken

 

 1.5 Klimaatadaptieve groene kernen

              1.4 Een vitaal buitengebied

1.5 Klimaatadaptieve groene kernen
3.2 Ondersteunen van de agrarische sector
3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod

Type SDG's Maatschappij
Naam SDG Primair doel Secundair doel
2.4 Groter bereik minimabeleid  1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 
2.3 Wonen doe je thuis 
2.5 Participeren voor iedereen 
3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen 
3.2 Ondersteunen van de agrarische sector 1.4 Een vitaal buitengebied 
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid
2.4 Groter bereik minimabeleid 
3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod 
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid
2.3 Wonen doe je thuis
3.5 Versterken van kunst en cultuur in de samenleving
3.6 Faciliteren van sport en sportaccommodaties

1.3 Een thuis voor iedereen 
1.5 Klimaatadaptieve groene kernen 
2.2 Integrale aanpak Zorg en Veiligheid 
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen
3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod
3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen 
3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting
5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis

3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen 
3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting

2.4 Groter bereik minimabeleid 
2.5 Participeren voor iedereen
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen
  2.5 Participeren voor iedereen 
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen 
3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting
1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken   
1.3 Een thuis voor iedereen 
1.5 Klimaatadaptieve groene kernen 
3.9 Versterken van het DRU IndustriePark
5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis 
1.1 Duurzame mobiliteit en bereikbaarheid 
1.2 Een afvalvrije gemeente 
1.4 Een vitaal buitengebied
1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 
3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod 
3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting
2.2 Integrale aanpak Zorg en Veiligheid 
4.1 Versterken van bereikbaarheid en persoonlijke dienstverlening 
4.2 Veiligheid
5.2. Vergroten (cyber-)bewustzijn en weerbaarheid van inwoners, organisatie en de gemeente 
5.3. Een betrouwbare gemeente 
5.4. Versterken interne beheersing 
5.5. Datagedreven werken om beter onderbouwd keuzes te maken 
5.6. Publiceren Woo informatie
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid
2.3 Wonen doe je thuis 

 

Type SDG's Economie
Naam SDG Primair doel Secundair doel

3.1 Faciliteren van duurzame economische ontwikkeling
3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod

1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 
2.5 Participeren voor iedereen 
3.2 Ondersteunen van de agrarische sector
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen
3.8 Faciliteren van passende en toekomstgerichte onderwijshuisvesting
3.9 Versterken van het DRU IndustriePark
1.1 Duurzame mobiliteit en bereikbaarheid 

3.1 Faciliteren van duurzame economische ontwikkeling 
3.5 Versterken van kunst en cultuur in de samenleving
5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis 

2.5 Participeren voor iedereen 
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen
5.1. Wij zijn een inclusieve werkgever  
2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 
2.3 Wonen doe je thuis 
2.4 Groter bereik minimabeleid
3.5 Versterken van kunst en cultuur in de samenleving
3.6 Faciliteren van sport en sportaccommodaties 
3.7 Versterken van onderwijskansen voor jeugdigen 
5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis 
1.2 Een afvalvrije gemeente 

1.4 Een vitaal buitengebied 
1.6 Minder energie verbruiken, meer duurzame energie opwekken 
3.2 Ondersteunen van de agrarische sector
3.4 Versterken van onderscheidend toeristisch recreatief aanbod
5.5. Een toekomstbestendig en toegankelijk gemeentehuis 

 

Type SDG   alles overstijgend
SDG doel Primair doel Secundair doel
3.10 Regionale samenwerking 

2.1 Inwoners ervaren een positieve gezondheid 
2.2 Integrale aanpak Zorg en Veiligheid 
3.3 Faciliteren van de opvang van vluchtelingen 
3.6 Faciliteren van sport en sportaccommodaties
5.2. Vergroten (cyber-)bewustzijn en weerbaarheid van inwoners, organisatie en de gemeente