Doelomschrijving
Het veiligheidsdomein is een zeer dynamisch domein. Ontwikkelingen doen zich voor op het gebied van veiligheid die men niet of niet zo snel ziet aankomen. Denk aan de toename van de digitale criminaliteit, de behoefte aan een integrale samenwerking tussen zorg- en veiligheid en het tegengaan van ondermijning. Ondermijning is al lange tijd zowel landelijk als lokaal een speerpunt en daar blijven we ontwikkelingen zien waar we als gemeente op in moeten zetten.
Met het huidige veiligheidsbeleid hebben we met name ingezet op 3 prioriteiten, te weten het vormgeven van de samenwerking op zorg en veiligheid, cybercriminaliteit en ondermijning. Met dit beleid als basis werken we met al onze ketenpartners in het zorg- en veiligheidsdomein, met onze ondernemers en natuurlijk onze inwoners aan een veilige en leefbare gemeente.
Termijn |
Middellang |
Primair SDG doel |
 |
Secundaire SDG doelen |
- |
Portefeuillehouder(s) |
Werger |
Taakveld |
1.2 Openbare orde en veiligheid |
Ondermijning
Ondermijning gaat over de vermenging van de onder- en bovenwereld. We willen hier als gemeente weerbaar tegen zijn. De gemeente wordt door de aanpak van ondermijning onaantrekkelijker voor criminele activiteiten.
Ondermijnende criminaliteit kent veel verschillende uitingsvormen die de veiligheid, leefbaarheid, economie en onze democratie kunnen aantasten. Dit is ook de reden geweest om ondermijning op te nemen als prioriteit in het veiligheidsbeleid, vastgesteld door de raad. De gemeente staat voor een krachtige aanpak van ondermijning en ondermijnende criminaliteit. Om dit te bereiken werken we aan een sterke informatiepositie, integrale samenwerking en aan verstoring en voorkoming van georganiseerde criminaliteit. Door de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit te prioriteren, behouden we een brede scope. Dit biedt de mogelijkheid om in te kunnen spelen op bijvoorbeeld actualiteiten en/of trends die voor onze gemeente belangrijk zijn en waar we accenten op willen leggen.
Uitvoering 2026
• Investeren in het creëren van weerbaarheid op verschillende niveaus, zowel bij de gemeente als bij inwoners, ondernemers en ketenpartners.
• We voeren in samenwerking met onze partners integrale controles uit om beter zicht te krijgen op criminele samenwerkingsverbanden en deze te verstoren.
• Actief gebruik maken van de verschillende mogelijkheden van wet- en regelgeving om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan, waaronder de Wet Bibob.
• We werken intensief samen met onze netwerkpartners, zowel publiek als privaat. Voorbeelden hiervan zijn de werkgroepen veilig buitengebied, winkelgebied en bedrijventerreinen.
• Continuering van het Lokaal Ondermijningsoverleg. In het overleg bespreken we signalen van ondermijning met samenwerkingspartners en zetten we waar nodig acties uit.
• We investeren in de bekendheid van het meldpunt Meld Misdaad Anoniem waar inwoners en ondernemers alle verdachte signalen kunnen melden.
• Achterhoekbrede campagne om aandacht te vragen voor het tegengaan van het produceren van- en handelen in drugs.
• Onderzoeken welke aanbevelingen uit het onderzoek 'ondermijning in de Achterhoek' van Van der Torre overgenomen kunnen worden en op welke wijze.
Zorg en veiligheid
We werken aan het verbeteren van de samenwerking en daardoor integrale aanpak binnen het zorg- en veiligheidsdomein. De focus ligt daarbij op vroegsignalering en het voorkomen van herhaling (recidive). Ook is er een kwetsbare groep die het niet alleen redt. Deze kwetsbare inwoners kampen met (meerdere) problemen rondom wonen en zorg (werk & inkomen, Wmo, jeugdhulp) in combinatie met veiligheidsvraagstukken. Als gemeente zijn we regisseur van zowel het veiligheidsdomein als het sociaal domein en kunnen we bijdragen aan het beter op elkaar afstemmen van de ketens en versteviging van de samenwerking. Vroegtijdig signaleren en inzetten van interventies kan helpen om te voorkomen dat complexe zorgcasuïstiek in de (repressieve) veiligheidshoek terechtkomt. Daarnaast is het ook belangrijk ontwikkelingen nauwgezet in de gaten te houden en hier de samenwerking op te zoeken. Denk hierbij aan het toenemende gevoel van onveiligheid bij vrouwen, huiselijk geweld, femicide en de polarisatie in de maatschappij. Zie ook het doel in programma 2 'integrale aanpak zorg en veiligheid'.
Uitvoering 2026
• Inbedden van de ketenaanpak mensenhandel.
• Aanjagen van een preventieve/repressieve aanpak van geweld tegen vrouwen
• Stevig positioneren van het team zorg- en veiligheid
Digitale weerbaarheid en veiligheid (“cybercrime”)
Hoewel de geregistreerde criminaliteit in Nederland al jaren afneemt, zijn er andere (minder zichtbare) vormen die toenemen. Digitale criminaliteit, in de volksmond ook wel cybercrime genoemd, is hier een voorbeeld van. De gevolgen van digitale criminaliteit voor slachtoffers kunnen groot zijn. Niet alleen in de zin van materiële schade en/of vermogensverlies, maar het schaadt ook het vertrouwen van slachtoffers in bekenden, bedrijven en (overheids-) instellingen waarvan bijvoorbeeld de naam misbruikt wordt bij oplichting. Zie ook het doel in programma 5 'vergroten(cyber-)bewustzijn en weerbaarheid van inwoners, organisatie en de gemeente'.
Uitvoering 2026
• We krijgen (beter) inzicht in de aard en omvang van digitale criminaliteit. We vragen van de politie om deze informatie op een zodanige wijze met ons te delen zodat, daar waar mogelijk, gerichte acties ondernomen kunnen worden.
• We blijven inzetten op voorlichting en communicatiecampagnes over digitale criminaliteit. Op deze manier zetten we in op het vergroten van de digitale weerbaarheid van inwoners en ondernemers.
• Wij (als vertegenwoordiger van Achterhoek West) nemen deel aan het expertteam cybercrime/digitale veiligheid eenheid Oost.
• Agendering van de aanpak gedigitaliseerde criminaliteit in de Achterhoekse (veiligheids-)gremia.
• Nauwe samenwerking met veiligheidspartners zoals bijvoorbeeld het Platform Veilig Ondernemen en de politie.
• Bevorderen van de meldings- en aangiftebereidheid.
• Structureel overleg tussen adviseurs Openbare Orde & Veiligheid en Chief Information Security Officer om onder andere informatie uit te wisselen tussen veiligheidspartners vanuit openbare orde en tussen partners die interne informatie delen zoals de Informatiebeveiligingsdienst, het Nationaal Cyber Security Centrum en de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst.
• Het oefenen van een Cybersecurity incident.
Monitoring
Een eerste veiligheidsmonitor is uitgevoerd en geeft inzicht in cijfers voor onze gemeente. De resultaten van de tweede veiligheidsmonitor worden in maart 2026 verwacht. Door de resultaten naast elkaar te leggen kunnen we analyseren waar de gemeente staat op het gebied van veiligheid. We kunnen zo bepalen waar de speerpunten moeten komen te liggen op het vlak van openbare orde en veiligheid. Actuele thema’s die meer aandacht kunnen vragen zijn bijvoorbeeld geweld tegen vrouwen en mensenhandel.