Programma 4: De dienstverlenende gemeente

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 4: De dienstverlenende gemeente - Inleiding

Bij de dienstverlening staat centraal: het verstrekken van diensten en producten en de contacten van de inwoners en bedrijven met de gemeente. Denk daarbij aan vragen, verzoeken, aanvragen of klachten. De gemeente levert passend, eigentijds en betrouwbare dienstverlening.

Naast de gemeente zelf, verlenen ook andere samenwerkingspartners diensten namens ons. Wij verwachten van hen dat zij zich committeren aan onze kwaliteit en manier van dienstverlening.

De kwaliteit van de dienstverlening heeft verschillende aspecten. In de eerste plaats de relatie tot de inwoner die een dienst nodig heeft zoals bejegening, klantgerichtheid en aansluiten op de behoefte. Ten tweede zijn snelheid, juiste informatie, integraliteit en deskundigheid belangrijk voor de kwaliteit van de dienstverlening. Verder moet het kanaal dat de inwoner kan gebruiken zoals de website, balie, telefoon of webportal goed geregeld en toegankelijk zijn. En tot slot is de werkwijze binnen de organisatie van belang: eenduidigheid, zorgvuldigheid, integraliteit en communicatie. 

Omdat de dienstverlening vanuit de verschillende eenheden plaatsvindt is een goede verbinding nodig binnen en ook tussen de eenheden. Dit kan nog verder worden versterkt met als hoofddoel: uniformiteit en herkenbaarheid naar buiten toe.  

 

 

Wat geven we eraan uit?
In totaal geven we binnen programma 4 ruim € 8 miljoen uit. In onderstaand overzicht is te zien waar het geld naar toe gaat.

Terug naar navigatie - Programma 4: De dienstverlenende gemeente - Doelen en acties

-4.1 Versterken van bereikbaarheid en persoonlijke dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 4: De dienstverlenende gemeente - Doelen en acties - -4.1 Versterken van bereikbaarheid en persoonlijke dienstverlening

Doelomschrijving
We willen een sterke publieke dienst zijn, die toegankelijk is voor iedereen, waarbij vertrouwen in de gemeente essentieel is. Het optimaliseren (doorontwikkelen) van onze dienstverlening bij Publiekszaken draagt bij aan het toegankelijk maken en het opbouwen van vertrouwen in onze gemeente als overheidsorgaan. Wanneer onze dienstverlening optimaal is ingericht sluiten we aan bij de behoefte van de samenleving als het gaat om de toegang tot de gemeente die eerlijk, begripvol en benaderbaar is.  

Termijn Middellang
Primair SDG doel
Secundaire SDG doelen -
Portefeuillehouder(s) Werger
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten

Context
De samenleving verwacht een toegankelijke en eenvoudig benaderbare overheid. Mensen hebben enerzijds behoefte aan fysiek contact, maar een steeds groter wordende groep wil ook graag via de digitale weg contact hebben met de gemeente op een door hem of haar gekozen tijdstip. We willen aansluiten op deze behoefte en zetten daarom in op het doorontwikkelen van onze dienstverlening zowel op digitaal als analoog vlak. We willen daarmee onze bereikbaarheid vergroten.

Continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening is daarbij een belangrijk aandachtspunt. Tegelijkertijd komt er steeds meer wetgeving die van invloed is op onze dienstverlening. Ook de vragen die onze inwoner heeft worden complexer. Dat betekent dat onze persoonlijke dienstverlening de komende jaren aan veranderingen onderhevig is. We willen daar zorgvuldig uitvoering aan geven zodat inwoners blijvend kunnen rekenen op de continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening.

Uitvoering 2026

  • Bereikbaarheid
    We hebben in 2025 de bereikbaarheid verbeterd door het invoeren van een aantal nieuwe systemen. 2026 staat daarom in het teken van evaluatie en monitoring van deze nieuwe ondersteunende techniek. Eind 2026 willen we alle systemen naar tevredenheid hebben ingericht. 
    We zorgen ook voor nieuwe gemeente brede afspraken over bereikbaarheid en gebruik van techniek. 
  • Paspoortpiek
    Paspoorten en identiteitskaarten waren in 2014 voor het eerst tien jaar geldig in plaats van vijf jaar. In verband met deze langere geldigheidsduur, hebben destijds veel mensen gewacht op de komst van het nieuwe document. Zo hoefden ze pas na tien jaar terug te komen voor een nieuw document in plaats van na vijf jaar. De vraag naar nieuwe paspoorten en identiteitskaarten was tussen 2019 en 2024 daarom erg laag. Maar sinds 2024 is er juist weer een stijging in het aantal aanvragen voor paspoorten. Dit houdt de komende jaren nog aan. Vooral 2027 is het jaar waarin de paspoortpiek op zijn hoogst gaat zijn. Onze dienstverlening is daar goed op ingericht. 
  • Gemeenteraadsverkiezingen 2026
    In 2026 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dat brengt zoals altijd weer veel werk met zich mee. Verschillende collega's binnen de organisatie maken deel uit van het 'Verkiezingsteam'. Zij zijn in het voorafgaande jaar al bezig met de voorbereidingen; het neemt ongeveer een half jaar doorlooptijd in beslag. Dat is dus gelijktijdig met het organiseren en afronden van de landelijke verkiezingen in oktober 2025. Eén en ander vraagt veel van de collega's. 

Monitoring
De nieuwe applicaties en systemen zijn in gebruik genomen.
De afspraken over bereikbaarheid zijn geactualiseerd.
De gemeenteraadsverkiezingen 2026 zijn afgerond

 

-4.2 Veiligheid

Terug naar navigatie - Programma 4: De dienstverlenende gemeente - Doelen en acties - -4.2 Veiligheid

Doelomschrijving
Het veiligheidsdomein is een zeer dynamisch domein. Ontwikkelingen doen zich voor op het gebied van veiligheid die men niet of niet zo snel ziet aankomen. Denk aan de toename van de digitale criminaliteit, de behoefte aan een integrale samenwerking tussen zorg- en veiligheid en het tegengaan van ondermijning. Ondermijning is al lange tijd zowel landelijk als lokaal een speerpunt en daar blijven we ontwikkelingen zien waar we als gemeente op in moeten zetten. 

Met het huidige veiligheidsbeleid hebben we met name ingezet op 3 prioriteiten, te weten het vormgeven van de samenwerking op zorg en veiligheid, cybercriminaliteit en ondermijning. Met dit beleid als basis werken we met al onze ketenpartners in het zorg- en veiligheidsdomein, met onze ondernemers en natuurlijk onze inwoners aan een veilige en leefbare gemeente.

Termijn Middellang
Primair SDG doel
Secundaire SDG doelen -
Portefeuillehouder(s) Werger
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid

Ondermijning 
Ondermijning gaat over de vermenging van de onder- en bovenwereld. We willen hier als gemeente weerbaar tegen zijn. De gemeente wordt door de aanpak van ondermijning onaantrekkelijker voor criminele activiteiten. 
Ondermijnende criminaliteit kent veel verschillende uitingsvormen die de veiligheid, leefbaarheid, economie en onze democratie kunnen aantasten. Dit is ook de reden geweest om ondermijning op te nemen als prioriteit in het veiligheidsbeleid, vastgesteld door de raad. De gemeente staat voor een krachtige aanpak van ondermijning en ondermijnende criminaliteit. Om dit te bereiken werken we aan een sterke informatiepositie, integrale samenwerking en aan verstoring en voorkoming van georganiseerde criminaliteit. Door de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit te prioriteren, behouden we een brede scope. Dit biedt de mogelijkheid om in te kunnen spelen op bijvoorbeeld actualiteiten en/of trends die voor onze gemeente belangrijk zijn en waar we accenten op willen leggen.

Uitvoering 2026
•    Investeren in het creëren van weerbaarheid op verschillende niveaus, zowel bij de gemeente als bij inwoners, ondernemers en ketenpartners.
•    We voeren in samenwerking met onze partners integrale controles uit om beter zicht te krijgen op criminele samenwerkingsverbanden en deze te verstoren.
•    Actief gebruik maken van de verschillende mogelijkheden van wet- en regelgeving om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan, waaronder de Wet Bibob.
•    We werken intensief samen met onze netwerkpartners, zowel publiek als privaat. Voorbeelden hiervan zijn de werkgroepen veilig buitengebied, winkelgebied en bedrijventerreinen.
•    Continuering van het Lokaal Ondermijningsoverleg. In het overleg bespreken we signalen van ondermijning met samenwerkingspartners en zetten we waar nodig acties uit. 
•    We investeren in de bekendheid van het meldpunt Meld Misdaad Anoniem waar inwoners en ondernemers alle verdachte signalen kunnen melden. 
•    Achterhoekbrede campagne om aandacht te vragen voor het tegengaan van het produceren van- en handelen in drugs.
•    Onderzoeken welke aanbevelingen uit het onderzoek 'ondermijning in de Achterhoek' van Van der Torre overgenomen kunnen worden en op welke wijze.

Zorg en veiligheid
We werken aan het verbeteren van de samenwerking en daardoor integrale aanpak binnen het zorg- en veiligheidsdomein. De focus ligt daarbij op vroegsignalering en het voorkomen van herhaling (recidive). Ook is er een kwetsbare groep die het niet alleen redt. Deze kwetsbare inwoners kampen met (meerdere) problemen rondom wonen en zorg (werk & inkomen, Wmo, jeugdhulp) in combinatie met veiligheidsvraagstukken. Als gemeente zijn we regisseur van zowel het veiligheidsdomein als het sociaal domein en kunnen we bijdragen aan het beter op elkaar afstemmen van de ketens en versteviging van de samenwerking. Vroegtijdig signaleren en inzetten van interventies kan helpen om te voorkomen dat complexe zorgcasuïstiek in de (repressieve) veiligheidshoek terechtkomt. Daarnaast  is het ook belangrijk ontwikkelingen nauwgezet in de gaten te houden en hier de samenwerking op te zoeken. Denk hierbij aan het toenemende gevoel van onveiligheid bij vrouwen, huiselijk geweld, femicide en de polarisatie in de maatschappij. Zie ook het doel in programma 2 'integrale aanpak zorg en veiligheid'.

Uitvoering 2026
•    Inbedden van de ketenaanpak mensenhandel.
•    Aanjagen van een preventieve/repressieve aanpak van geweld tegen vrouwen
•    Stevig positioneren van het team zorg- en veiligheid

Digitale weerbaarheid en veiligheid (“cybercrime”)
Hoewel de geregistreerde criminaliteit in Nederland al jaren afneemt, zijn er andere (minder zichtbare) vormen die toenemen. Digitale criminaliteit, in de volksmond ook wel cybercrime genoemd, is hier een voorbeeld van. De gevolgen van digitale criminaliteit voor slachtoffers kunnen groot zijn. Niet alleen in de zin van materiële schade en/of vermogensverlies, maar het schaadt ook het vertrouwen van slachtoffers in bekenden, bedrijven en (overheids-) instellingen waarvan bijvoorbeeld de naam misbruikt wordt bij oplichting. Zie ook het doel in programma 5 'vergroten(cyber-)bewustzijn en weerbaarheid van inwoners, organisatie en de gemeente'. 

Uitvoering 2026
•    We krijgen (beter) inzicht in de aard en omvang van digitale criminaliteit. We vragen van de politie om deze informatie op een zodanige wijze met ons te delen zodat, daar waar mogelijk, gerichte acties ondernomen kunnen worden.
•    We blijven inzetten op voorlichting en communicatiecampagnes over digitale criminaliteit. Op deze manier zetten we in op het vergroten van de digitale weerbaarheid van inwoners en ondernemers. 
•    Wij (als vertegenwoordiger van Achterhoek West) nemen deel aan het expertteam cybercrime/digitale veiligheid eenheid Oost.
•    Agendering van de aanpak gedigitaliseerde criminaliteit in de Achterhoekse (veiligheids-)gremia.
•    Nauwe samenwerking met veiligheidspartners zoals bijvoorbeeld het Platform Veilig Ondernemen en de politie.
•    Bevorderen van de meldings- en aangiftebereidheid.
•    Structureel overleg tussen adviseurs Openbare Orde & Veiligheid en Chief Information Security Officer om onder andere informatie uit te wisselen tussen veiligheidspartners vanuit openbare orde en tussen partners die interne informatie delen zoals de Informatiebeveiligingsdienst, het Nationaal Cyber Security Centrum en de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst. 
•    Het oefenen van een Cybersecurity incident.

Monitoring
Een eerste veiligheidsmonitor is uitgevoerd en geeft inzicht in cijfers voor onze gemeente. De resultaten van de tweede veiligheidsmonitor worden in maart 2026 verwacht. Door de resultaten naast elkaar te leggen kunnen we analyseren waar de gemeente staat op het gebied van veiligheid. We kunnen zo bepalen waar de speerpunten moeten komen te liggen op het vlak van openbare orde en veiligheid. Actuele thema’s die meer aandacht kunnen vragen zijn bijvoorbeeld geweld tegen vrouwen en mensenhandel. 

Wat kost het?

Terug naar navigatie - Programma 4: De dienstverlenende gemeente - Wat kost het?
Programma 4 (x 1.000) Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Bestaand beleid 7.334 7.432 7.611 7.585 7.585
Beleidsmatige ontwikkelingen - 150 150 150 150
Autonome ontwikkelingen - 861 288 208 115
Totaal lasten 7.334 8.443 8.049 7.943 7.850
Baten
Bestaand beleid 1.181 1.231 1.314 1.171 1.171
Beleidsmatige ontwikkelingen - - - - -
Autonome ontwikkelingen - 130 162 164 210-
Totaal baten 1.181 1.362 1.477 1.336 962
Totaal programma 4 6.153- 7.081- 6.572- 6.608- 6.889-
inclusief:
Afschrijvingen/Rente 87 659 71 71 71
Verdeling interne kosten 2.509 2.751 2.749 2.749 2.749
Totaal 2.597 3.410 2.821 2.820 2.820